הוגה ומעיין כתב:תודה, תולדות אדם.
הנה כי כן, אין קשר לתקנת "שלא יהיו ת"ח מצויים אצל" וכו'. אלא להיפך, הוא משתמש בתקנת עזרא באופן אחר משהיא מובאת בגמרא, כ"ענין" של קדושה והיפוכה שבו תלויה הגאולה.
הוגה ומעיין כתב:דבריך מסתברים שעיקר הטעם לטבילה הוא מה שמבואר בהמשך התשובה. רק קצת קשה לשון הפתיחה של התשובה, "ועבדתם... זו תפילה אפשר טמא ומקריב קרבן", שכן משמע שמדמה את זה לדין הקרבת קרבנות כיון שתפילה היא במקום עבודה.
איש_ספר כתב:הג"מ גלילי העלה כאן שיחה נאה בין הרב מפארצאווע לר"מ מקוצק.
במטותא אסטה לרגע מן האשכול:
הרב ר' משה שלמה מפארצאווע מח"ס חשק שלמה שי"ל בווארשא תרמ"ח. הינו דמות מעניינת במיוחד. גאון ליטאי שהתגלגל לפולין החסידית. ושם נטע את גזעו. ספרו י"ל בשנית בבני ברק ובראשו רשימה לתולדותיו (מצוי באוצר). הרשימה עוסקת בעיקר בקרבתו לר"מ מקוצק ומספרת על גאוני וצדיקי פולין שהשכימו לפתחו. על ימי נעוריו של הגרמ"ש הם מספרים רק שמתוך תשובה אחת בספרו (מצוין שם סי' י' אבל לפו"ר ל"מ שם) נראה שלמד אצל ר' חיים מואלאזין. (באבי הישיבות ל"מ דבר). ותו לא.
האדר"ת מספר על אביו הגאון וצדיק נשגב ר' בנימין שלמד יחד עם עמיתו הגאון ר' משה שלמה אצל ר' הירש ברוידא (הגדול) מסאלנט (רבו של הגרי"ס ואחד מגדולי דורו).
והנה מה שנכתב עליו בספר שם הגדולים השלישי (כת"י בר אילן, כתב היד האונ' מסתיים באות כ):
הרב מוה"ר משה שלמה לעוונסון הגאון הגדול החו"ב המפורסם שהיה אבד"ק נאשעלסק ואח"כ היה אבד"ק פאראצאוו ונפטר בעיר נאוומינסק בשנת תרכ"ג י"א מנחם אב חבר ספר חשק שלמה על שו"ת, הובא בשו"ת מהריא"ז ענזיל בסימן כ"ז, וגם נשא ונתן עם הגאון הגדול בדורו מוה"ר דובעריש אשכנזי אבדק"ק סלאנים, ובה בהסכמה על ספר לקוטי תהילים ע"ס אלף בית הנדפס בעיר וארשא תר"ט. אחי הגאונים מוהר"ר אשר ניסן אבד"ק בירז בעל ספר גן נעול וספר צפנת פענח ועוד ספרים ומוהר"ר יעקב יששכר אבד"ק יאנעווע שהיו בניו של הגאון מוהר"ר יהודה ליב אב"ד דק"ק מאריפול חתן הגאון הגדול בדורו מו"ה מנחם נחום אבד"ק ניישטאדט שירווינדט הנקרא בפי כל ר' נחום חריף בהגאון המקובל מו"ה דוד אב"ד דוד דק"ק ניישטאדט שירווינדט.
על ר' אשר ניסן אב"ד בירז יש בחוברת על בירז המצויה באוצר הנקראת ליטא א' בירז. (רא"ס היה נשוי עם גרושת ר' שמואל סאלנט). ושם גם על בנו העילוי שהרעיש את ליטא והיה נשוי עם בת הגאון ר' אליה קרעטינגער, אבל למגינת לב נפטר בטל ימיו. (רא"ס ובנו נזכרים גם בהקדמת ר' אליעזר סילבר לספרי אביו אבל נלאיתי לחפש ולהאריך עוד).
גלילי כתב:איש_ספר כתב:הג"מ גלילי העלה כאן שיחה נאה בין הרב מפארצאווע לר"מ מקוצק.
במטותא אסטה לרגע מן האשכול:
הרב ר' משה שלמה מפארצאווע מח"ס חשק שלמה שי"ל בווארשא תרמ"ח. הינו דמות מעניינת במיוחד. גאון ליטאי שהתגלגל לפולין החסידית. ושם נטע את גזעו. ספרו י"ל בשנית בבני ברק ובראשו רשימה לתולדותיו (מצוי באוצר). הרשימה עוסקת בעיקר בקרבתו לר"מ מקוצק ומספרת על גאוני וצדיקי פולין שהשכימו לפתחו. על ימי נעוריו של הגרמ"ש הם מספרים רק שמתוך תשובה אחת בספרו (מצוין שם סי' י' אבל לפו"ר ל"מ שם) נראה שלמד אצל ר' חיים מואלאזין. (באבי הישיבות ל"מ דבר). ותו לא.
האדר"ת מספר על אביו הגאון וצדיק נשגב ר' בנימין שלמד יחד עם עמיתו הגאון ר' משה שלמה אצל ר' הירש ברוידא (הגדול) מסאלנט (רבו של הגרי"ס ואחד מגדולי דורו).
והנה מה שנכתב עליו בספר שם הגדולים השלישי (כת"י בר אילן, כתב היד האונ' מסתיים באות כ):
הרב מוה"ר משה שלמה לעוונסון הגאון הגדול החו"ב המפורסם שהיה אבד"ק נאשעלסק ואח"כ היה אבד"ק פאראצאוו ונפטר בעיר נאוומינסק בשנת תרכ"ג י"א מנחם אב חבר ספר חשק שלמה על שו"ת, הובא בשו"ת מהריא"ז ענזיל בסימן כ"ז, וגם נשא ונתן עם הגאון הגדול בדורו מוה"ר דובעריש אשכנזי אבדק"ק סלאנים, ובה בהסכמה על ספר לקוטי תהילים ע"ס אלף בית הנדפס בעיר וארשא תר"ט. אחי הגאונים מוהר"ר אשר ניסן אבד"ק בירז בעל ספר גן נעול וספר צפנת פענח ועוד ספרים ומוהר"ר יעקב יששכר אבד"ק יאנעווע שהיו בניו של הגאון מוהר"ר יהודה ליב אב"ד דק"ק מאריפול חתן הגאון הגדול בדורו מו"ה מנחם נחום אבד"ק ניישטאדט שירווינדט הנקרא בפי כל ר' נחום חריף בהגאון המקובל מו"ה דוד אב"ד דוד דק"ק ניישטאדט שירווינדט.
על ר' אשר ניסן אב"ד בירז יש בחוברת על בירז המצויה באוצר הנקראת ליטא א' בירז. (רא"ס היה נשוי עם גרושת ר' שמואל סאלנט). ושם גם על בנו העילוי שהרעיש את ליטא והיה נשוי עם בת הגאון ר' אליה קרעטינגער, אבל למגינת לב נפטר בטל ימיו. (רא"ס ובנו נזכרים גם בהקדמת ר' אליעזר סילבר לספרי אביו אבל נלאיתי לחפש ולהאריך עוד).
איש ספר, תודה רבה על העשרת ידיעותינו.
כמדומני שהגיעה העת לפתוח אשכול חדש לכל נושאי ה"ביביליוגרפיה",
לדוגמא באם יוזכר אישיות כהנ"ל שיהיה מה לחדש עליה מספרים שונים ומגוונים יוכלו להפנות לאשכול ההוא.
אגב, זכורני ששמעתי שהווארט מהקוצקער היה באיזה מעשה שרצו לבטל המקוה מחוסר תקציב, הנכון הוא?!
אתי שפיר כתב:אכן שם בשו"ת זכר יצחק מדבר הרבה מחובת טבילת עזרא, והחיוב להשתתף בהוצאות מקוה לטבילת גברא,
וכמדומני שבתוך הדברים כותב, דמה שבטלו לטבילת עזרא היה שלא ברצון חכמים, והדברים נוראים על החיוב בה אף אחר שבטלוהו
ועל עיקר נושא ההאשכול באתי, שיוצא מדברי השל"ה הק' חיוב טבילה אף בלי טומאה
שהשל"ה בספרו הלכות תפילין כתב שהמניח תפילין של יד ושל ראש הרי הוא כעומד בבית המקדש, ושלכן צריך להניח תפילין דייקא קודם אמירת סדר הקרבנות בתפילת שחרית, דאל"כ נמצא מקריב חוץ לעזרה, עיי"ש.
ולפי"ז שצריך להקפיד על הנהגתו בשעת הנחת תפילין כאילו בבית המקדש ממש ועובד עבודה, עד כדי כך, שהשל"ה מחייב להניח תפילין דייקא קודם אמירת הקרבנות, בודאי יש גם חיוב טבילה קודם הנחת תפילין בשחרית, ככל כהן שנכנס לעבוד עבודה בבית המקדש.
איש_ספר כתב:צריך להזהר עם הנוסחאות הללו שכן רוב מקוואות הגברים מכילות ארבעים סאה מים שאובים בלבד, ואינן מועילות לחיוב טבילה קודם כניסה לעזרה....
עתניאל בן קנז כתב:אתי שפיר כתב:אכן שם בשו"ת זכר יצחק מדבר הרבה מחובת טבילת עזרא, והחיוב להשתתף בהוצאות מקוה לטבילת גברא,
וכמדומני שבתוך הדברים כותב, דמה שבטלו לטבילת עזרא היה שלא ברצון חכמים, והדברים נוראים על החיוב בה אף אחר שבטלוהו.
אודה מאוד למעכ"ת באם יוכל לציין את המקור ביתר דיוק. (אם אין בזה טירחא מיוחדת)
זה נחוץ לי לתועלת מסוימת.
עתניאל בן קנז כתב:התכונתי לקטע שהגדשתי (בקו תחתון) בהודעה המקורית, אודות אמירת קרבנות בתפילין דייקא.
כתבתי שצריך להזהר עם ההשוואות בין דיני הכהונה לדיני המתפלל, שהרי בשל"ה לא הזהיר שיילך האדם יחף וגם לא שיהיה מזרע אהרן. ולכן כל הדמיונות (תרתי משמע) הם יפים אך לא מועילים לרוב הטובלים...אתי שפיר כתב:איש_ספר כתב:צריך להזהר עם הנוסחאות הללו שכן רוב מקוואות הגברים מכילות ארבעים סאה מים שאובים בלבד, ואינן מועילות לחיוב טבילה קודם כניסה לעזרה....
יתכן שיש מקואות גברים שאינם רק מ' סאה שאובים [כנראה בהמשכה] לבד, בכל זאת אי אפשר לשנות נוסח הדברים, שהם סך הכל העתק דברי השל"ה הק' ודינא דגמרא בטבילת כהנים.
על הבלן או על הטובל להזהר...
איש_ספר כתב:אולי כוונתו לחיבורו מצוות תפילין שיצא בידי ר"מ קרויזר (ואינו באוצר)
אוצר החכמה כתב:סוף דבר לא מובן מה קשה
כשם שחילקו בין טומאה היוצאה באונס לטומאה היוצאה מדעת (שזה אינו חילוק הלכתי בהלכות טומאה וטהרה ששם אין נפ"מ )
כך אינו דומה מי שכבר טבל לטומאה היוצאה מגופו למי שלא טבל
איש_ספר כתב:אני לא בענין כעת, אבל לא פשוט בכלל שטמא בטומאת מת החמורה, יכול להטהר מטומאת זיבה הקלה (שאין בה הזאה)ומה שנדה טובלת אע"פ שהיא טמאה מת, יבואר עם דברי הכוזרי הנודעים שאיסורה לבעלה אינו משום טומאה. ומה שטובלים היום לקרי, אם הוא משום תקנת עזרא, הרי לא משום טומאה אתינן עלה, וכמש"כ הרמב"ם. וכ"ז כתבתי מבלי עיון בספרים (באוצר...)וא"ש את"ם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 298 אורחים