הרואה כתב: . . הפרופסור השוטה חישב ש38% מהנבדקים בב"ב יצאו חיוביים, כלומר ש38% מתושבי ב"ב חולים. ולא הבחין שלא כל תושבי בני ברק הולכים להיבדק אלא רק בעלי תסמינים . .
דיווח: ההנחה ש-38% מתושבי ב"ב חולי קורונה - נבעה מטעות חישוב
הרואה כתב: . . הפרופסור השוטה חישב ש38% מהנבדקים בב"ב יצאו חיוביים, כלומר ש38% מתושבי ב"ב חולים. ולא הבחין שלא כל תושבי בני ברק הולכים להיבדק אלא רק בעלי תסמינים . .
יואל שילה כתב:שש ושמח כתב:אחזור שוב על שאלתי:
לא מצינו אלא להורות במקום הרב כשהרב שותק. להורות בניגוד לדבריו מנין?
המקורות שציינתי אכן לא מדברים על לחלוק על הרב, אלא שאין צורך לשאול בי"ד, או על כך שמותר להורות במקום הרב.
לגבי לחלוק על הרב - מצאנו ש'חכם שטימא אין חברו רשאי לטהר אסר אין חבירו רשאי להתיר' (נדה כ:).
אמנם, ראה בחולין מ"ד: 'וכיון דאורי בה חכם היכי אכל מינה... הני מילי מילתא דתליא בסברא רבה בר בר חנה אגמריה סמך'
אך כל זאת בדבר התלוי בקבלה מרבותיו, או בסברא, אך לא בשגיאה.
ראה בסנהדרין ו'. 'דן את הדין וזיכה את החייב וחייב את הזכאי טימא את הטהור טיהר את הטמא מה שעשה עשוי ומשלם מביתו... אמר ליה רב ספרא לרבי אבא דטעה במאי אילימא דטעה בדבר משנה והאמר רב ששת אמר רב אסי טעה בדבר משנה חוזר, אלא דטעה בשיקול הדעת', כלומר כשהטעות בשיקול הדעת הדין קיים, אך ישלם את הטעות, ואם חזר בדבר משנה - הדין בטל.
יואל שילה כתב:ועוד, איתא בריש הוריות לגבי קרבן שבי"ד מביאים על שגגתם, שבעטיה הציבור נכשלו באיסור כרת, וקרבן זה פוטר את כל הציבור, אך אם יש תלמיד שהגיע להוראה - הוא צריך להביא קרבן יחיד על שגגתו, מאחר ואיננו נגרר אחר הוראת בית הדין אלא סמך על הוראת עצמו, ומוכח שם שמי שהגיע להוראה אסור היה לו לסמוך אפילו על הסנהדרין, אם ברור לו שהם טועים. שוב - אפילו על הוראת הסנהדרין - אסור היה לו לסמוך!
ומה הנידון שלנו, רב חשוב ככל שיהיה, ששמע דבר שכלל לא הבין על מה מדובר, ... ובא איש פשוט ככל שיהיה, אך מצוייד במידע המתאים, ... האם אסור היה לו לחלוק על אותו גדול?
יש לך איזה צד כזה?
שש ושמח כתב:מ"מ בנידו"ד קשה לחשוב שנחשב טעות בדבר משנה בזמן שהרבה ממערכות הבריאות בעולם שהיו במצב דומה לא החמירו כמו משה"ב דכאן.
לעולם יהיה אדם כתב:שש ושמח כתב:מ"מ בנידו"ד קשה לחשוב שנחשב טעות בדבר משנה בזמן שהרבה ממערכות הבריאות בעולם שהיו במצב דומה לא החמירו כמו משה"ב דכאן.
הם לא החמירו כי חסו על הכלכלה, זה לא שיקול בפיקוח נפש.
שו"ת נודע ביהודה מהדורא תניינא - יורה דעה סימן י
... ושורש שאלתו איש אחד אשר זכהו השם בנחלה רחבה ויש לו כפרים ויערות אשר בהיערות תרמוש כל חיתו יער אם מותר לו לילך בעצמו לירות בקנה שריפה לצוד ציד או אם אסור לישראל לעשות דבר זה ...
... ועכשיו אני אומר אפילו איסורא איכא שהרי כל העוסקים בזה צריכין להכנס ביערות ולהכניס עצמם בסכנות גדולות במקום גדודי חיות ורחמנא אמר ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ומי לנו גדול ואומן בקי בצידה יותר מעשו שהכתוב העיד עליו ויהי עשו איש יודע ציד וכו' ופוק חזי מה אמר הוא על עצמו הנה אנכי הולך למות וגו' ואין מקרא יוצא מידי פשוטו שהיינו שהוא מסתכן בכל יום בין גדודי חיות וכן פירשו הרמב"ן, ומעתה איך יכניס עצמו איש יהודי למקום גדודי חיות רעות ואף גם בזה מי שהוא עני ועושה זו למחייתו לזה התורה התירה כמו כל סוחרי ימים מעבר לים שכל מה שהוא לצורך מחייתו ופרנסתו אין ברירה והתורה אמרה ואליו הוא נושא את נפשו ואמרו רז"ל מפני מה זה עלה בכבש ונתלה באילן ומסר עצמו למיתה לא על שכרו כו', אבל מי שאין עיקר כוונתו למחייתו ומתאות לבו הוא הולך אל מקום גדודי חיות ומכניס עצמו בסכנה הרי זה עובר על ונשמרתם מאוד כו'.
שש ושמח כתב:לעולם יהיה אדם כתב:שש ושמח כתב:מ"מ בנידו"ד קשה לחשוב שנחשב טעות בדבר משנה בזמן שהרבה ממערכות הבריאות בעולם שהיו במצב דומה לא החמירו כמו משה"ב דכאן.
הם לא החמירו כי חסו על הכלכלה, זה לא שיקול בפיקוח נפש.שו"ת נודע ביהודה מהדורא תניינא - יורה דעה סימן י
... ושורש שאלתו איש אחד אשר זכהו השם בנחלה רחבה ויש לו כפרים ויערות אשר בהיערות תרמוש כל חיתו יער אם מותר לו לילך בעצמו לירות בקנה שריפה לצוד ציד או אם אסור לישראל לעשות דבר זה ...
... ועכשיו אני אומר אפילו איסורא איכא שהרי כל העוסקים בזה צריכין להכנס ביערות ולהכניס עצמם בסכנות גדולות במקום גדודי חיות ורחמנא אמר ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ומי לנו גדול ואומן בקי בצידה יותר מעשו שהכתוב העיד עליו ויהי עשו איש יודע ציד וכו' ופוק חזי מה אמר הוא על עצמו הנה אנכי הולך למות וגו' ואין מקרא יוצא מידי פשוטו שהיינו שהוא מסתכן בכל יום בין גדודי חיות וכן פירשו הרמב"ן, ומעתה איך יכניס עצמו איש יהודי למקום גדודי חיות רעות ואף גם בזה מי שהוא עני ועושה זו למחייתו לזה התורה התירה כמו כל סוחרי ימים מעבר לים שכל מה שהוא לצורך מחייתו ופרנסתו אין ברירה והתורה אמרה ואליו הוא נושא את נפשו ואמרו רז"ל מפני מה זה עלה בכבש ונתלה באילן ומסר עצמו למיתה לא על שכרו כו', אבל מי שאין עיקר כוונתו למחייתו ומתאות לבו הוא הולך אל מקום גדודי חיות ומכניס עצמו בסכנה הרי זה עובר על ונשמרתם מאוד כו'.
כל זאת מלבד מה שההצלחה הכלכלית מצילה חיים [וכמדומני שאפשר לראות במדינות העולם שככל שהכלכלה מפותחת תוחלת החיים עולה].
יואל שילה כתב:אני חוזר שוב על עיקר טענתי, שהוסחה הצידה
אינני מתווכח על זכותו של מי שהגיע להוראה, וכ"ש ל'גדול דור' להכריע פי הנראה בעיניו, ובד"כ חובת הציבור לציית אא"כ זו טעות מוכחת.
הטענה הכבדה שלי היתה שלהחלטה כבדת משקל, הנוגעת גם לממון של כלל ישראל, ובפרט לבריאותם, וכ"ש לנפשם - חייבים רצינות אדירה [=הסנהדרין צמה ביום קבלת ההחלטה על הריגת פושע], הכוללת שמיעת עמדת מומחים [=אם יש מי שמלמד זכות מחזירים את דינו], איש איש לתחומו, סיעור מוחין [=כמו שקורה בסנהדרין של 23], וידע מקיף בנידון [=מותר ללמוד ענייני מכשפות וע"ז, כדי להורות, ועל דרך זו צריך להיות אגרונום או לקבל חוות דעת של אגרונום כדי להכריע בנידון כבד של זרעים, אסטרונום או חוות דעת כנ"ל - כדי לקבל החלטה בענייני קידוש החודש ועיבור השנה, וכל כיו"ב].
בנדו"ד זה לא נעשה, היה דיון של שעה, שכלל בני משפחה שלא מבינים מאומה בפן המקצועי, אלא עסקו בסברות שממילא לא יעזור הבידוד כי הילדים ממילא נפגשים עם החברים בבנין.
אם זו דרך קבלת ההחלטה בעניינים הרי גורל - מבחינתי ההחלטה לא חוקית, ואסור לשמוע לה, לאחר שלפי נוהל עבודה רציני אנשים רציניים מחליטים שזה לא חשש וספק פיקו"נ אלא פיקו"נ וודאי של מאות ואלפים רח"ל.
ולהוי ידוע לך שאני יודע בידיעה ברורה שגם היום הגרח"ק נוטה שאין לסגור כוללים וישיבות למרות הסכנה, אלא שהמשפחה הבינה שזה באמת אסון.
שומע ומשמיע כתב:כולל של כשש מאות מאות אברכים שלומדים גב אל גב זו החמרה הדרגתית?
אש משמים כתב:אם הוראת מערכת הבריאות היתה שניתן לקיים לימודים בהגבלות מסויימות אז זה מה שהרבנים אמרו לעשות. אתה שואל מה הרבנים חשבו הרי קשה לשמור על הוראות כאלה, תשאל את השאלה הזאת את מערכת הבריאות גם.
לפי הידוע לי יש רבנים שהעדיפו להמשיך את לימוד התורה על פי כל ההגבלות של מערכת הבריאות אף שקשה לעמוד בהם כי חשיבות לימוד התורה גדולה. כיום ההגבלות הם לא לצאת מהבית ולכן כל מניין או כולל הפך ל'רודף'.
אש משמים כתב:ת"ת לא דחה כלום. שוב, הרבנים הורו להמשיך בלימוד תוך כדי שמירת כל הנחיות הבריאות על אף הקושי משום שגדולה מצוות ת"ת.
סגי נהור כתב:התשובה היא שההוראה הראשונה היתה טעות, טעות גדולה. זאת התשובה היחידה. איזו עוד תשובה אתה רוצה?
ש. ספראי כתב:סגי נהור כתב:התשובה היא שההוראה הראשונה היתה טעות, טעות גדולה. זאת התשובה היחידה. איזו עוד תשובה אתה רוצה?
אמר רב פפא בריה דרב אחא בר אדא משמיה דרב אחא בר עולא: מלמד שכל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת.
ש. ספראי כתב:כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת.
ש. ספראי כתב:סגי נהור כתב:התשובה היא שההוראה הראשונה היתה טעות, טעות גדולה. זאת התשובה היחידה. איזו עוד תשובה אתה רוצה?
אמר רב פפא בריה דרב אחא בר אדא משמיה דרב אחא בר עולא: מלמד שכל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת.
דרומי כתב:תמיד זה עובד ככה, שקיצוניות אחת מביאה את הקיצוניות השניה. אולי כעין 'תשובת המשקל'.
חרסון כתב:כב' הרב שליט"א למד פעם הוריות?
איש קריות כתב:לא מבין מה ההגיון לתקוף את ההערכות המדינה בזמן שעינינו הרואות שאף מדינה, כולל ארה"ב ואירופה, לא היו ערוכות לאירוע בסדר גודל שכזה.
בברכה המשולשת כתב:דעת ותבונה כתב:איש קריות כתב:לא מבין מה ההגיון לתקוף את ההערכות המדינה בזמן שעינינו הרואות שאף מדינה, כולל ארה"ב ואירופה, לא היו ערוכות לאירוע בסדר גודל שכזה.
בהבדל 'קטן'.. אין עוד מדינה מערבית בעולם שאמורה להיערך לארוע ביולוגי בצורה ריאלית.
לא מדוייק, במחילה.
לפחות לגבי האמריקאיים, לפי המעט הידוע לי הם נערכים לזה כבר הרבה שנים.
מקדש מלך כתב:אין אירוע ביולוגי בסיכון ריאלי על מדינת ישראל. ודאי שלא בהיקפים ומאפיינים כאלו.
ומאידך הסיכון למגיפה עולמית במאפיינים פחות או יותר של הנגיף המדובר היה ריאלי בהחלט, סיכן את כל העולם, וגם היה ידוע ומדובר (סארס, מארס, אבולה, שפעת החזירים ושפעת העופות).
זאב ערבות כתב:הקפצה מאשכול מידע שימושיישא ברכה כתב:שמעתי שבישיבת תפרח וחדרה הוחלט להמשיך את הזמן למי שרוצה, לאחר שעברו שבועיים מפורים, אז הסתובבו הבחורים מחוץ לכותלי הישיבה והיו חשופים לנגיף, ולא התגלה בחור חולה.
אלו ישיבות רציניות שיכולות לשמור על הבחורים סגורים בכותלי הישיבה, וגם במקרה הגרוע תתפשט המחלה בקרב בחורי הישיבה, ולאלו זו לא סכנה. בישיבות הללו הבחורים ממושמעים להוראות הנהלת הישיבה, בין בפן הרוחני ובין בפן הגשמי.
דברי מתיחסים להודעתו של הרב ישא ברכה בלבד ולא לחוג מסויים זה או אחר (אם נרצה לפשפש - בכל חוג נמצא משהו לקטרג עליו ואין מקטרגים בשעת הסכנה) אלא רק לאור דבריו למי שיטען טענות כאלו. מה יהיה במצבים מסויימים לו ההנהגה של המדינה תהיה בידי החרדים, אז גם כאן נניח במצב שלפנינו, מה לדעתכם יהיו ההוראות והנחיות? ואת הדברים איני כותב לגחך או לקטרג אלא למחשבה בלבד. שר הבריאות ליצמן למשל הוכיח את עצמו כבעל הנהגה מעולה ואפילו הציבור החילוני משבח אותו. אז בממשלה חרדית מן הסתם הוא יורה על בידוד וכו' האם אותן ישיבות יקשיבו להוראות או שהן יחליטו על דעתם שהם יודעים יותר טוב ולא ישביתו את הלימודים?
כלומר כל עוד זו ממשלה חילונית ניתן ללמד איזה לימוד זכות על התנהגות חסרת אחריות זו להם ולציבור, אך מנין להם הכח "להבטיח" שלא ידבקו ולא ידביקו? ועוד, מנין להם שאין לבחורים סכנה? כבר שמענו על צעירים שנדבקו ונפטרו.
החושב כתב:עכשיו חשבתי. ואולי זה בכלל לא טעות?
הרי במוקדם או מאוחר כל מי שצריך להידבק יידבק.
אז בני ברק עשו בשכל שנדבקו ראשונים כך שלמערכת הבריאות יש אפשרות בינתיים לתת מענה לכל אחד ואחד.
זאב ערבות כתב:מה יעשו אם אכן יהיה נשק ביולוגי או כימי או סתם הפגזת טילים מסיבית ח"ו וכל האוכלוסיה פרט לחרדים תספה?
האם לציבור החרדי אין שום רגש אחריות לציבור החילוני? האם כולנו לא באותה סירה? אם חילוני נפגע זה לא מטריד אותנו?
נוטר הכרמים כתב:עוד קבלתי,
מהרב הג' רבי יצחק הרשקוביץ שליט"א,
מחבר ספר 'שאיפות' ועוד.
אף המחזור הי"ד של לימוד הדף היומי, על ידי שנפתח בפומבי, בהמולה רבה ובשאון מחריש, שלטה בו עין רעה. כך התאונן הרב שמעון קירשנבוים שליט"א, מחכמי עי"ת ביתר.הָרִאשׁוֹנוֹת, עַל יְדֵי שֶׁהָיוּ בִּתְשׁוּאוֹת וְקוֹלוֹת וּקְהִלּוֹת שָׁלְטָה בָּהֶן עַיִן רָעָה. אֵין לְךָ יָפֶה מִן הַצְּנִיעוּת. (רש"י פרשת כי תשא)
בן סופרים כתב:מה דעת רבני וחכמי הפורום, כשחולים רבים משומרי התורה וחרדים לדבר ה' נגפו במגיפה זועקים לרפואה וישועה, כשבתי הכנסת חשיכות ובוכות מאין יושב, ובתחושת גירוש מבתי כנסיות ובתי מדרשות ובעיקר לאור פרצת הפלאפונים המצלצלים בשעת תפילה ובסדרי הלימוד והידבור בהם -
שכל קהילה וקהילה תקבל על עצמה בכתיבה וחתימה חק בל יעבור, לא מכניסים יותר פלאפונים בשעת התפילה ולימוד!!! ביחד נעצור את המגיפה
קבלו עלייהו?
נמצא פתרון לטלפונים דחופים מהבית...
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים