הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 03, 2020 10:53 am
דברי חיזוק והתעוררות והכנה לפסח
מפי הגרב"ש הכהן דויטש שליט''א
ובו דברים נחוצים בעניין השמירה על כל כללי הזהירות ללא התחכמות כלל וכלל!
להלן קטעים נבחרים מתוך השיחה, על פי הבנת השומע
החזו"א כותב לאחד התלמידים שלו במכתב, חייב אתה תמיד להתפלל במניין, אבל אולי לפעמים שאתה מרגיש שאתה רוצה לשפוך את הנפש, אולי לפעמים כדאי בשבת אחה"צ במנחה להתפלל אולי לבד, ואז לתת לנפש שלך להשתפך יותר. בעצם כשאדם מתפלל לבד, יש לו את ההשתפכות, יש לו את האפשרות שהוא נמצא עם עצמו, הוא עומד לפני המלך ומבקש את הבקשות שלו, וכל הדבר הזה במצב הזה שאנחנו נמצאים, ודאי שיותר קל במידה מסוימת לעשות את זה.
גם יש פה נקודה, שח"ו במצב שנמצא, ובפרט מי שחשוף או חושף את עצמו כל הזמן לכל מיני הידיעות שבאות בכל העולם על מספר החולים ומספר המתים, יכול פשוט להיכנס לפאניקה ולאבד לגמרי את השכל הפשוט, והעצה נגד הדברים האלה היא עצה אחת בלבד, להסיח את הדעת להישמר ולהיזהר בכל הדברים שצריכים להיזהר, אבל מצד שני, להסיח את הדעת, והיסח הדעת אדם לא יכול להחליט סתם כך שהוא מסיח את הדעת, בכדי להסיח את הדעת אפשר רק ע"י שמשקיעים את הדעת בדבר אחר, אנחנו נמצאים לפני פסח, יש כל כך הרבה ספרים נפלאים להכנה לפסח ולליל הסדר, ללמוד את העניין של יציאת מצרים, מי שרוצה יכול ללמוד פרק ערבי פסחים עם כל המפרשים, או ללמוד את השו"ע עם כל הפרטים, או כל דבר אחר, אבל באמת להעסיק את עצמו עם עצמו, ואברך שזוכה שיש לו ילדים, הוא יכול לחנך אותם, שבמשך השנה אני לא יודע כמה פעמים הם רואים אותו... כמה פעמים יש לו זמן להשפיע עליהם, עכשיו הוא יכול, וצריך, לשבת איתם ולספר להם לפני פסח את כל הסיפור של יציאת מצרים, לפי השכל שלהם, להסביר להם מה זה, שהרבה פעמים בליל הסדר ילדים יושבים, כשמסביב יש את כל התפאורה, והסבא אומר את ההגדה, ובעצם הם לא משתתפים בכלל בדבר כמעט, פה פשוט אנחנו יכולים לשבת עם הילדים, ולספר להם את הסיפור, ומה אנחנו יכולים ללמוד מהסיפור, אני חושב שבמצב כזה, זה יהיה 'סדר' שאנחנו והילדים נזכור לכל החיים, יותר משאר סדרים אחרים, וגם כן זה יעזור להסיח את הדעת מכל העניין הזה של פחד ופאניקה, שחוץ מלהזיק, אז זה רק מסכן את הגוף והנפש, ואין לזה שום תועלת.
אנחנו נמצאים היום במכה שלא זכור לנו כמותה, מכה ש"אנה מפניך אברח", אין לשום מקום בעולם לברוח, אין שום עצה מה לעשות, פשוטו כמשמעו, גם מבוגרים ויותר מבוגרים ממני, לא זכור בכלל כזה דבר, כזאת מידת הדין, זה דבר שאף אחד לא צופה ואף אחד לא יודע, ואחרי כל ההתפתחויות של הרפואה והמחלות וכל הדברים, אין להם שום ניסיון בדבר הזה, עומדים ממש באין אונים מול המגפה הזאת, זה להדיא מכה מהשמים, וכמו שאמרו החרטומים "אצבע אלוקים היא", וודאי שמה שקורה בכל אומות העולם, כולם יודעים שזה בעצם בשביל ישראל, יש לנו פה דבר שהקב"ה שלח, כמו שהוא אמר לפרעה "למען תדע כי אין כמוני בכל הארץ" ו"למען תדע כי לי כל הארץ".
לצערנו לא כולם מודעים לזה, יש טבע בבן אדם לא לשמוע למה שאומרים לו, מדובר כאן על סכנת נפשות נוראה, הן מעצם המחלה הן מעצם הדבר - שאם יש כל כך הרבה חולים שנמצאים בבתי חולים ואין לרופאים זמן לטפל בהם, ועוד יותר עוד יותר ח"ו, אין מספיק מכשירים, גם מהסכנה הזאת לבד יכולים למות הרבה אנשים ח"ו, נמצאים במצב של סכנת נפשות, אז המטרה שלנו היא, להקדים את הרפואה למכה הזאת, ולמנוע את המכה הזאת, זה המצווה שלנו עכשיו למנוע את המכה, אם אדם מכניס את עצמו לסכנה של הידבקות, ולגרום להדביק אחרים, זה פיקוח נפש פשוטו כמשמעו, הרי ברור שעל דברים כאלו היו מחללים שבת בלי שום ספק, אז ממילא, באמת ממש לשמור על כל הדברים, ולא להתחכם, ר' ישראל אמר שהמצווה היחידה שמוטלת על אדם חולה שיש בו סכנה זה ו"נשמרתם מאוד לנפשותיכם", זה המצווה של עכשיו, מה עושה היצה"ר, אז הוא פתאום משכנע אותו שיש עוד מצוה ,ועוד מצווה, רק אל תקיים את המצווה הזאת של ו"נשמרתם מאוד לנפשותיכם".
ידוע שר' ישראל כשהיה את מגפת ה"כולרה", אז הוא הלך לפני כל הציבור, באמצע יום כיפור, ועשה קידוש כדי שכולם ילכו לאכול, כי הוא חשש שיש אנשים שלא יאכלו.
לא לעשות שום חוכמות! ולא פתאום להשתמש במילים של 'סגירת בתי כנסיות'! לא 'סגרו' את בית הכנסת, ביקשו ודרשו מכולם תלכו ותתפללו בבית, ותלמדו בבית, וגם שם אפשר לעשות גם מצוות וגם תפילות, וחייבים לקיים את זה.
ודאי שכולם שואלים למה זה בא לנו, והאמת היא שבכל צרה שבאה היו שואלים זאת, פעם היה לנו את הנביאים, היה לנו את חז"ל, את הראשונים והאחרונים, ואמרו על כל צרה שבאה על מה באה לנו הצרה הזאת, וגם בזה לא כולם השתוו לאותו דעה, כי באמת זה ודאי שהרעה הזאת באה לכל אחד בשביל מה שהוא פגום, מי שהיום שואל שאלה בתמיהה, כאילו שהעולם היום הרי כל כך יפה, וכל כך מלא במצוות וחסדים, ובן אדם לחברו, כל כך טוב, אז למה מגיע לעולם עונש כזה? נדמה לי שאין לך שוטה יותר גדול מזה! עולם שמלא רשעות, עולם שמלא בהמיות, עולם שמלא בכל התועבות שבעולם, בכל הלשוה"ר ו... אז ע"ז, אנחנו באים לשאול שאלה את הקב"ה למה מגיע לנו? וכל אחד מאיתנו צריך לעשות את החשבון נפש, למה זה מגיע לו, כי בדברים האלו ג"כ יש השגחה פרטית על כל אחד ואחד, מה הוא יקבל, ולמה הוא יקבל, ואיך הוא ייקח את זה.
ראיתי פסק של רבנים, שזה לא זמן לעשות הרבה חומרות שאנשים החמירו על עצמם, וודאי שלא צריך לעשות דברים מיותרים, וכמו כל הניקיון שעושים היום שזה יותר ניקיון תקופתי ולא ניקיון לצורך פסח, אבל הדברים שמחויבים בהם לא לוותר על שום דבר, לא להגיד שכיוון שאין לי כסאות כל כך טובות אז אני לא עושה הסיבה, או כל מיני דברים כאלה, סיפר לי אחד הרבנים, שהוא נסע לברלין לעשות שם איזה סדר ציבורי, והוא הלך לפני לשאול את מרן הרב אלישיב האם לעשות את זה, אמר לו הרב אלישיב, אם אתה יכול לעשות את הסדר עם כל הניהוגים שאתה עושה בבית, ולא להתפעל ממה הם יגידו ואיך הם יגידו, אז אתה יכול לעשות את זה, לא לוותר על שום דבר ולא להגיד שבגלל שהיום כך וכך אז אפשר להקל ראש.
-
קבצים מצורפים
-
- שיחת מרן ראש הישיבה שליט''א אור לט' ניסן התש''פ.pdf
- (87.38 KiB) הורד 223 פעמים