מדוע לא כתבת לבגדת להרב המחבר פי' על התיקונים לשלוח לנו התיזוה"ק עם פירושו תמורת התיזוה"ק עם באר לחי ראי ששלחנו לו ועלה עלינו הרבה הוצאות בהמשלוח ובקשתיך לשלוח לו, ולבסוף תתן לי כתב המראה לילך לבבל לכתוב לו, ואי' הוא וגם כתובתו לא אדע, וע"כ תכתוב להנ"ל לבגדת שישלח לנו התיזוה"ק הנ"ל שהדפיס תמור הס' ששלחתי לו כנ"ל.
תמונה זו כבר נדפסה במספר ספרים עי' למשל גדולי הדורות ח"ב עמ' 755 ומלך ביפיו עמ' 53, אמנם לא ברמה איכותית כזו.איש_ספר כתב:גם מרבני האשכנזיים יש תמונות שלא ראיתים עד הנה.
תמונת החכם ר' מתתיהו שטארשון, הדפס נדיר השמור בידי המשפחה:
איש_ספר כתב:גם מרבני האשכנזיים יש תמונות שלא ראיתים עד הנה.
תמונת החכם ר' מתתיהו שטארשון, הדפס נדיר השמור בידי המשפחה:
איש_ספר כתב: חיבוריו האנונימיים (שתורה לשמה הוא הידוע בהן), מתברר יחוסו עליהן, מתוך כתב ידו היוצא ממקום אחר. (הפרק על חיבוריו העלומים נקרא בשם הנאה: 'עלמות אהבוך')
לייבל כתב:[תמונה זו כבר נדפסה במספר ספרים עי' למשל גדולי הדורות ח"ב עמ' 755 ומלך ביפיו עמ' 53, אמנם לא ברמה איכותית כזו.איש_ספר כתב:גם מרבני האשכנזיים יש תמונות שלא ראיתים עד הנה.
תמונת החכם ר' מתתיהו שטארשון, הדפס נדיר השמור בידי המשפחה:
איש_ספר כתב:מתעמק, מעורכי הספר נשמטה המובאה הנ"ל מהמנח"א ויש"כ.
לגבי הסיפור שבתמונה הראשונה, הנה הוא מופיע בסתמא על 'חסיד אחד' בספרו עוי"ח פרשת לך לך. בספר החדש נדפס לראשונה כתב יד של חכם בבלי אחד
המגולל את הסיפור, ושם מביא שידוע היה כי חכם זה הינו הבא"ח עצמו, ורק מפני כבודם של אחיו שגרמו את מאסרו, הטמין את שמו.
לייבל, התמונה אכן ידועה, אבל ההדפס הנפלא הזה לא ראיתי מעולם.
גור. אני לא בטוח שהיו לו ילדים בכלל. אבל מהרש"ש יש צאצאים. ראה בספרו של צבי הרכבי, מקורי הרש"ש לרמב"ם.
אורייתא! כתב:את זה מסתמא הם לא שמו בספר...
זהו הקלף אותו החזיק בימי הדרשה ובירך מתוכו את הקהל כל ימי חייו!
בס"ד בהנ"ו לי"ק בה"ו [=לשים יחוד וגו'] קרא בגרון אל תחשוך כשופר הרם קולך והגד לעמי פשעם ולבית יעקב חטאתם ואותי יום יום ידרשון ודעת דרכי יחפצון כגוי אשר צדקה עשה ומשפט אלהיו לא עזב ישאלוני משפטי צדק קרבת אלהים יחפצון למה צמנו ולא ראית ענינו נפשנו ולא תדע הן ביום צמכם תמצאו חפץ וכל עצביכם תנגשו הן לריב ומצה תצומו ולהכות באגרף רשע לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם הכזה יהיה צום אבחרהו יום ענות אדם נפשו הלכף כאגמן ראשו ושק ואפר יציע הלזה תקרא צום ויום רצון ליהוה הלוא זה צום אבחרהו פתח חרצבות רשע התר אגדות מוטה ושלח רצוצים חפשים וכל מוטה תנתקו הלוא פרס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית כי תראה ערם וכסיתו ומבשרך לא תתעלם אז יבקע כשחר אורך וארכתך מהרה תצמח והלך לפניך צדקך כבוד יהוה יאספך אז תקרא ויהוה יענה תשוע ויאמר הנני וכו' וקראת לשבת ענג לקדוש יהוה מכבד כבדתו מעשות דרכיך ממצוא חפצך ודבר דבר יד אז תתענג על יהוה והרכבתיך על במותי [במתי] ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי יהוה דבר אל שדי יהיה בעזרתנו וישמרנו ויעזרנו תמיד אכי"ר.
איש_ספר כתב:אשר על כן הדבר מתבאר מאליו:
בספר, לא הוצגו אלא תצלומים נבחרים מכל המון כתבי היד המצויים תח"י ההוצאה, ולכן לא היה מקום להציג פתיחת דרוש זו בספר, אף אם היא מצויה ברשותם.
שאר הדברים, על ברכה אותה היה קורא הבא"ח מן הקלף וכו', הם מעשיות בטלות, או שיחת סוחרים הבאים להשביח מקחם. ותל"מ.
אגרת כתב:מדהים!
האם הספר כבר יצא לאור וניתן להשיגו בחנויות(שאלתי כבר הבוקר ולא קיבלתי מענה).
ישבב הסופר כתב:לייבל כתב:[תמונה זו כבר נדפסה במספר ספרים עי' למשל גדולי הדורות ח"ב עמ' 755 ומלך ביפיו עמ' 53, אמנם לא ברמה איכותית כזו.איש_ספר כתב:גם מרבני האשכנזיים יש תמונות שלא ראיתים עד הנה.
תמונת החכם ר' מתתיהו שטארשון, הדפס נדיר השמור בידי המשפחה:
כמו כן ישנו בספר 'מבחר כתבים מאת ר' מתתיהו שטראשון' - מוסד הרב קוק תשכ"ט. ג"כ באיכות פחותה מהתמונה כאן.
אחשדרפנטובסקי כתב:מה פירוש המילה מונומנטלית?
מורשת-דורות כתב:דבר אחד לא ברור לי האם יש אח למסורת זקני בבל שקבר עזרא הוא בבבל דווקא, כפי שמצולם מקום הקבורה בספר, כי הרי עלה עלה לארץ ישראל ואיך ומתי שב לשם?
אורייתא! כתב:אך על דבר אחד תמהתי, והזכרתי הדבר אצל אחר שרכש הספר, אחד מידידי, והסכים עימי.
הרבה הרבה, וחלק ניכר, (אולי רוב ממש) מן העבודה הביוגרפית, המעשיות, סיכום חיבורי הרב, מה שגדולי הדורות כתבו עליו, ההספדים עוד. כל אלו ועוד, נכתבו ונדפסו בספר 'ארי מבבל' בהוצאת יריד הספרים.
וגם אם יש דברים שנכתבו ונמצאו ע"י מחברי הספר הנכחי [של 'שלום לעם - אהבת שלום]. הרבה דברים לא כן הוא, ונלקחו לענ"ד מן הספר 'ארי מבבל'. ועוד שהוא תימה גדול שלא הוזכר הספר 'ארי מבבל' וכן הספר 'הרי"ח הטוב' בכל ספרם.
ובאמת שהוא פלא גדול.
איש_ספר כתב:אורייתא! כתב:אך על דבר אחד תמהתי, והזכרתי הדבר אצל אחר שרכש הספר, אחד מידידי, והסכים עימי.
הרבה הרבה, וחלק ניכר, (אולי רוב ממש) מן העבודה הביוגרפית, המעשיות, סיכום חיבורי הרב, מה שגדולי הדורות כתבו עליו, ההספדים עוד. כל אלו ועוד, נכתבו ונדפסו בספר 'ארי מבבל' בהוצאת יריד הספרים.
וגם אם יש דברים שנכתבו ונמצאו ע"י מחברי הספר הנכחי [של 'שלום לעם - אהבת שלום]. הרבה דברים לא כן הוא, ונלקחו לענ"ד מן הספר 'ארי מבבל'. ועוד שהוא תימה גדול שלא הוזכר הספר 'ארי מבבל' וכן הספר 'הרי"ח הטוב' בכל ספרם.
ובאמת שהוא פלא גדול.
לא שמעתי מעולם על ספר ארי מבבל, על אף שעל הוצאת יריד הספרים ופרסומיהם שמעתי, וחזקה על חברים שכמותם שלא הוציאו מתחת ידם דבר מתוקן.
לענין עצמו, מדובר בטענה מרושעת - ואם נקיים בו מצות הטיה לכף זכות - מטופשת. וכל כך למה?
ובכן, אני משער שספר על הבא"ח, בין הוא יו"ל ע"י יריד הספרים, יהודה סאלם, צאלח מנצור, או אהבת שלום, יכלול מה שגדולי הדורות כתבו עליו, ולא מה שגדולי הדורות כתבו על רבי יהודה מסלתון למשל, יהיה בו לקט הספדים עליו, ולא הספדים על מארי זבדיה חיבשוש מצענא, יסוכמו בו חיבוריו שלו ולא חיבוריו של רבי אלטר חמאמה ממג'דל כרום.
זה אמור להיות השלד של הספר, מכאן ואילך יוסיפו הכותבים כפי אשר תשיג ידם.
למשל באחד מהספרים הוסיפו נופך והביאו ראיה שבן יהוידע הוא ספר חשוב ממה שבש"ס מהדורת ג'ו שוטנשטיין נזקקו לו, ולא זו בלבד אלא פרופיסור ג'פרי פרקינסון (או משהו דומה) נשא את שמו על שפתיו הטהורות. ואילו בספר אחר, ליקטו מכל הזקנות הקבועות בכותל החיצוני של מוסאיוף ובבא תמא, את כל הסיפורים, אשר קבלו אשה מפי אשה עד נער ישמעאלי בגדאדי מסל"ת, על הבא"ח וידידו אליהו הנביא זל"ט. ואילו באהבת שלום דלו מסמכים ותעודות יקרי המציאות, חלקם משמשמים כרקע בלבד, וחלקם מלמדים ומבהירים פרשיות רבות בתולדות הבא"ח. כמו זכרון לחיים כתב יד, שקשה שלא להפריז בחשיבות ספר זה, כמו כתוב יד של דרשן, שלא אזכור את שמו, מימי הבא"ח המספר את סיפור המאסר וכל כיו"ב.
לכן, כדי להטיח אשמה שכזו, יש להצביע על שויון. אם של ממצאים ודוקמנטים נדירים המצויים בשניהם באופן שקשה לשער ששני נביאים וכו'. ולמצער, שווין בלשון ובנוסח. אחרת אפילו בתור עלילה זה ילדותי מידי, או כמאמר החכם מעט מידי ומכוער מידי.
איש_ספר כתב:אורייתא! כתב:אך על דבר אחד תמהתי, והזכרתי הדבר אצל אחר שרכש הספר, אחד מידידי, והסכים עימי.
הרבה הרבה, וחלק ניכר, (אולי רוב ממש) מן העבודה הביוגרפית, המעשיות, סיכום חיבורי הרב, מה שגדולי הדורות כתבו עליו, ההספדים עוד. כל אלו ועוד, נכתבו ונדפסו בספר 'ארי מבבל' בהוצאת יריד הספרים.
וגם אם יש דברים שנכתבו ונמצאו ע"י מחברי הספר הנכחי [של 'שלום לעם - אהבת שלום]. הרבה דברים לא כן הוא, ונלקחו לענ"ד מן הספר 'ארי מבבל'. ועוד שהוא תימה גדול שלא הוזכר הספר 'ארי מבבל' וכן הספר 'הרי"ח הטוב' בכל ספרם.
ובאמת שהוא פלא גדול.
לא שמעתי מעולם על ספר ארי מבבל, על אף שעל הוצאת יריד הספרים ופרסומיהם שמעתי, וחזקה על חברים שכמותם שלא הוציאו מתחת ידם דבר מתוקן.
לענין עצמו, מדובר בטענה מרושעת - ואם נקיים בו מצות הטיה לכף זכות - מטופשת. וכל כך למה?
ובכן, אני משער שספר על הבא"ח, בין הוא יו"ל ע"י יריד הספרים, יהודה סאלם, צאלח מנצור, או אהבת שלום, יכלול מה שגדולי הדורות כתבו עליו, ולא מה שגדולי הדורות כתבו על רבי יהודה מסלתון למשל, יהיה בו לקט הספדים עליו, ולא הספדים על מארי זבדיה חיבשוש מצענא, יסוכמו בו חיבוריו שלו ולא חיבוריו של רבי אלטר חמאמה ממג'דל כרום.
זה אמור להיות השלד של הספר, מכאן ואילך יוסיפו הכותבים כפי אשר תשיג ידם.
למשל באחד מהספרים הוספיו נופך והביאו ראיה שבן יהוידע הוא ספר חשוב ממה שבש"ס מהדורת ג'ו שוטנשטיין נזקקו לו, ולא זו בלבד אלא פרופיסור ג'פרי פרקינסון (או משהו דומה) נשא את שמו על שפתיו הטהורות. ובבספר אחר, ליקטו מכל הזקנות הקבועות בכותל החיצוני של מוסאיוף ובבא תמא, את כל הסיפורים, אשר קבלו אשה מפי אשה עד נער ישמעאלי בגדאדי מסל"ת, על הבא"ח וידידו אליהו הנביא זל"ט. ואילו באהבת שלום דלו מסמכים ותעודות יקרי המציאות, חלקם משמשמים כרקע בלבד, וחלקם מלמדים ומבהירים פרשיות רבות בתולדות הבא"ח. כמו זכרון לחיים כתב יד, שקשה שלא להפריז בחשיבות ספר זה, כמו כתוב יד של דרשן, שלא אזכור את שמו, מימי הבא"ח המספר את סיפור המאסר וכל כיו"ב.
לכן, כדי להטיח אשמה שכזו, יש להצביע על שויון. אם של ממצאים ודוקמנטים נדירים המצויים בשניהם באופן שקשה לשער ששני נביאים וכו'. ולמצער, שווין בלשון ובנוסח. אחרת אפילו בתור עלילה זה ילדותי מידי, או כמאמר החכם מעט מידי ומכוער מידי.
מורה צדק כתב:מתוך אתר דורש ציון - שו"ת מהגרב"צ מוצפי
שאלה - 87227
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם השם של הבן איש חי הוא יוסף חיים או שחיים זה שם משפחה?
תשובה
הוא נקרא בשתי השמות באופן יוצא דופן בגלל סיבה דחופה ונחוצה על שם שני הסבים שלו
ידוע לכם מה המעשה?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 176 אורחים