יוצא פוניבז' כתב:למה נותנים שם במה לדברי בורות ושטות
ראה במאמר על כשרות העירובין בזמנינו
לדוגמא
הכל סברות כרס טפשיות ולא נכונות
זאת מלבד ההתעלמות מהשאלה היותר גדולה איפה בכלל יש לו היום שכירות מכל המומרים שאין לזה שום תשובה ברורה
גם בכל המאמר לא הזכיר בכלל את התקלות המרובות וכו'
שומע ומשמיע כתב:הקפת בית בגדר פוטרת מעירוב חצרות?????????
פלוריש כתב:הלימוד באות ה' מריבית לגוי, כמדומני מקורה בשואל ומשיב
יואל שילה כתב:אכן כל מה שנכתב לעיל הן סברות לא נכונות, שהרי להלכה נפסק שרגל האסורה במקומה אוסרת שלא במקומה - היכן שיש לה דריסת הרגל, ובעברית לעם - אם הרגל האסורה [נכרי, או מומר, או שני ישראלים שגרים עם נכרי או מומר] צריכה לצאת ממקומה דרך חצר מסויימת - היא אוסרת על החצר, אפילו שחצר זו עירבה לעצמה. וממילא בניין השגרירות אוסר, אם לא שכרו מהם.
השכירות מהעיריה לא מועילה כלפי זה, מאחר ויש להם רשות לפנות את האשפה, אך אין להם רשות להשתמש שם, ואם ראש העיריה בכבודו ובעצמו ידרוש להניח שם תמונה של נשיא המדינה - תושבי השגרירות רשאים להתנגד, וממילא אין שם דין שכירו ולקיטו. ומה שלעיריה יש זכות שימוש ברחובות [שיש לדון על זה מה הדין כשיש להם רשות להניח חפצים רק לרווחת התושבים, ולא רק על פי גחמות ראש העיר] - יכול לעזור רק במקום שאין רגל האסורה במקומה.
אות ד' היא המצאה חמודה, אלא שלפ"ז יצטרך להעמיד את המשנה של הדר עם הנכרי רק בחו"ל, ומה נעשה והמשך המשנה הוא 'אמר רבן גמליאל מעשה בצדוקי אחד שהיה דר עמנו במבוי בירושלים...'.
מה שכתב באות ה' לקוח מתוס', והרא"ש לומד מכאן לעניין מסויים מענייני עירובין, והמהר"ח או"ז [שמובא בבשמים רא"ש, ויש לדון האם מזוייף ואין כאן מקומו] אכן כותב מה שכתב כאן באות ה', וכן הגינת ורדים ושו"מ ובית מאיר, וכו', והיה ראוי להסתמך על זה להלכה בעירוב דרבנן, ואכן הגרי"ש זצ"ל לעתים הסתמך על זה למעשה להתיר לילדים לטלטל. אלא שכנגד זה טענו הטוענים שהתינח בחו"ל שאין ברירה, אבל בארץ ישראל הרי יכול לעבור למקום שיש בו רק שומרי מצוות, ובטל טעם ההיתר. ואת זה יש לדחות ולפלפל, ראה בספרי 'היקף השבת'.
מכון בית אהרן וישראל כתב:אל ידידינו המחכים להופעת הקובץ הע"י, שלום וברכה
רצו"ב גליון ר"ה - תשרי חשון תש"פ אשר ראה אור בעז"ה בימים אלו. עם גליון זה אנו מתחילים בעזרת השי"ת את שנתו הל"ה של 'קובץ בית אהרן וישראל', יתן ה' ונוכל להמשיך לזכות בהפצת התורה ביתר שאת וביתר עז.
בגליון זה תמצאו בין היתר:
גנוזות. דרשה ליום הכיפורים לרבינו מצליח גאון זלה"ה. שיעור בפרטי מלאכות שבת מאת הנשר הגדול הרמב"ם זלה"ה שנרשם ע"י תלמידו, והדברים מאירים באור חדש את משנתו בי"ד החזקה, כמבואר בעיונים המצורפים. ליקוטי הלכה ומנהג בעניני הימים הנוראים מאת רבותינו חכמי אשכנז הראשונים זלה"ה.
חידושי תורה. הלכות תשובה מלוקטים מספרי רבי חיים פלאג'י זלה"ה בתוספת הערות וביאורים. בענין רחיצה ביום הכיפורים. בטעם פסול סוכה למטה מעשרה. בענין נויי סוכה הממעטים משיעור סוכה.
בירורי הלכה. פתרון מחודש להעמדת הסכך שלא יעוף ברוח ללא חשש מעמיד. המשך המאמר בענין חומרות הנפוצות בארבעת המינים. בירור מקיף ומסודר בשיטת השו"ע ונו"כ באם איסור מלאכת חוה"מ הוי דאורייתא או דרבנן. ענין הכאה על הלב בשעת וידוי, ועוד.
לשון חכמים. פרק אחרון בסדרת המאמרים בזמני אמירת קדיש, סוגיו וטעמיו. היכן ישבו ישראל במדבר, בסוכות או באהלים. אמירת כי בנו בחרת ואותנו קדשת מכל העמים בקידוש. משמעות 'ספר זכרון' ו'ספר זכרונות' טרם המצאת הדפוס.
הערות. על הדף מסדר ברכות שפורסם בגליון ר"ד. בענין טלטול חפצים שבעליהם שובתים מחוץ לתחום שנתפרסם בגליונות הקודמים. בענין בצל שנחתך בסכין בשרי וטיגנו במחבת חלבי שאינו בן יומו. על זהות המתגרשת בפרשת הגט בבראד, ועוד.
בברכת שבתא טבא, שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה - תחל שנה וברכותיה
מכון בית אהרן וישראל
שע"י מרכז מוסדות קארלין סטאלין
בנשיאות כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א
אבינועם ילין 11 ירושלים, ת.ד. 50197 ירושלים, 91053
טלפון: 02-5370106 פקס: 053-7978992 דוא"ל: [email protected]
נוטר הכרמים כתב:מיוחד מאוד וגם אקטואלי למדי,
ראוי להתייחסות מיוחדת המאמר של הגאון רבי משה ויליגער שליט"א בנושא "האם חייבים לשלם לאולמות שמחה שהוזמנו ולגני ילדים, בעת 'מכת מדינה', כגון נגיף הקורונה השורר בעולם בימים אלו רח"ל, שבפועל אין יכולים לערוך השמחה באולם, או לשלוח את הילדים לגן".
דרופתקי דאורייתא כתב:נוטר הכרמים כתב:מיוחד מאוד וגם אקטואלי למדי,
ראוי להתייחסות מיוחדת המאמר של הגאון רבי משה ויליגער שליט"א בנושא "האם חייבים לשלם לאולמות שמחה שהוזמנו ולגני ילדים, בעת 'מכת מדינה', כגון נגיף הקורונה השורר בעולם בימים אלו רח"ל, שבפועל אין יכולים לערוך השמחה באולם, או לשלוח את הילדים לגן".
התפרסם בענין זה פסק של הג"ר צבי ברוומן שליט"א.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 742 אורחים