מבקש להבין כתב:שאלתי את הציבור: א. מי יודע על מעשה זה פרטים נוספים. ב. על אלו עוד צדיקים בדורות האחרונים אמרו דבר זה.
מבקש להבין כתב: (שמעתי שמועה שמרן החזו"א זצ"ל אמר על אדמו"ר גדול שגופתו לא הרקיבה, אינני זוכר במי מדובר).
חיים כתב:מבקש להבין כתב: (שמעתי שמועה שמרן החזו"א זצ"ל אמר על אדמו"ר גדול שגופתו לא הרקיבה, אינני זוכר במי מדובר).
בעל "אהבת ישראל" מויזניץ.
בעיתון 'משפחה' היתה פעם כתבה מפליאה על שני הרוגי מלכות מתקופת המנדט הבריטי שנתלו ונקברו במצרים, ואחרי שנים רבות הועלו הארונות לישראל והם היו שלמים.
חיים כתב:מבקש להבין כתב: (שמעתי שמועה שמרן החזו"א זצ"ל אמר על אדמו"ר גדול שגופתו לא הרקיבה, אינני זוכר במי מדובר).
בעל "אהבת ישראל" מויזניץ.
בעיתון 'משפחה' היתה פעם כתבה מפליאה על שני הרוגי מלכות מתקופת המנדט הבריטי שנתלו ונקברו במצרים, ואחרי שנים רבות הועלו הארונות לישראל והם היו שלמים.
איש_ספר כתב:חיים כתב:מבקש להבין כתב: (שמעתי שמועה שמרן החזו"א זצ"ל אמר על אדמו"ר גדול שגופתו לא הרקיבה, אינני זוכר במי מדובר).
בעל "אהבת ישראל" מויזניץ.
בעיתון 'משפחה' היתה פעם כתבה מפליאה על שני הרוגי מלכות מתקופת המנדט הבריטי שנתלו ונקברו במצרים, ואחרי שנים רבות הועלו הארונות לישראל והם היו שלמים.
האם כתבו שם שבית צורי היה יהודי קראי?
חיים כתב:אכן המעשה עם רבי יוחנן מסטאלין מפורסם.
עדויות דומות קיימות רק בנוגע לצדיקים שנאלצו להוציאם מקברם, ויתכן שרק לצורך כך הם נשארו שלמים. מאידך, במקרה והדבר אינו כך, אין זה גורע כלום מגדולת הנפטר.
עם כל הכבוד, אך כל המעשה עם מרן הגרא"מ נשמע קצת מוזר. בקרתי בכמה וכמה קברים טריים ומעולם לא ראיתי זבובים, ודאי שלא חשתי בריח רע. מי שהיה פעם בסתימת הגולל יודע שקוברים עמוק באדמה תחת מעטה של בלוקים. בעצם כל העיסוק בענין, לא מכובד ולא ראוי [לא פחות מאשר לתחוב אף לתוך קבר, במחילה].
ירושלמי כתב:מבקש להבין כתב:שאלתי את הציבור: א. מי יודע על מעשה זה פרטים נוספים. ב. על אלו עוד צדיקים בדורות האחרונים אמרו דבר זה.
אם אינני טועה, מסופר כך על א' מגדולי הספרדים, שכחתי את שמו, שגופו הועלה לארץ אחר שנים רבות מקבורתו, והיה הגוף שלם.
בסוף ימיו של הגרמ"ש שפירא זצ"ל ר"י באר יעקב, הוצרכו ל"ע לקטוע חלק מאצבעות רגליו. האצבעות הובאו לקבורה כדין בפינה סמוכה לביתו. עם פטירתו (כשנה אחרי לערך), נזכרו בני המשפחה בדבר האצבעות הקטועות, ושלחו להוציאם ע"מ לקברם עם הגוף כולו. אף שם, התברר כי האצבעות היו שלמות, ולא שלטה בהם רימה ותולעה.
גוראריה כתב:הרבי מקרלין-סטולין היה שלם ורענן ועשו לו טהרה שוב אחרי כשנה מפטירתו. דבר נדיר לכל הדעות.
יש ע"ז עדויות בספרו של י"י קולא שכמדומה היה נוכח.
וויטעבסקער כתב:גוראריה כתב:הרבי מקרלין-סטולין היה שלם ורענן ועשו לו טהרה שוב אחרי כשנה מפטירתו. דבר נדיר לכל הדעות.
יש ע"ז עדויות בספרו של י"י קולא שכמדומה היה נוכח.
לא בדקתי בספרו של קולא [וממילא גם לא בדקתי אם הוא היה נוכח] אבל כמדומה שאתה הוא המקור הראשון לסיפור עם הטהרה,
אני שמעתי מכמה אנשים שהיו נוכחים שם שעמדו צמוד למיטתו אחר שהוצאה מהארון, ודבריהם היו, כי צורת גופתו היתה שלמה ואף לא נדף שום ריח, וכן שמעתי את התיאור הזה ממי שהוציאו מהביה"ק בחו"ל [רבי יהודה אקרמן שליט"א וירפאהו הש"י במהרה], ולבטח לא היה מפספס את הסיפור עם הטהרה...
נ.ב. לעצם הדבר כמו שכתבת בודאי שלא בדברים אלו נבחנים גדולי ישראל וכל תגובתי היתה רק למען הדיוק, [אם כי ליבי מפקפק שאין תועלת בכך ועיננו תראינה שעוד יתוסף גם הפרט הזה של הטהרה כעובדא מוגמרת...].
מבקש להבין כתב:מה שכתב "ירושלמי" על הגרמ"ש שפירא זצ"ל, במחילה מכבוד "ירושלמי" מגוחך להביא כזה סיפור ללא אדם ספציפי עם שם שראה זאת או ששמע ממי שראה זאת, משום שסיפור זה הוא בתקופינו ממש.
.
חיים כתב:אכן המעשה עם רבי יוחנן מסטאלין מפורסם.
עדויות דומות קיימות רק בנוגע לצדיקים שנאלצו להוציאם מקברם, ויתכן שרק לצורך כך הם נשארו שלמים. מאידך, במקרה והדבר אינו כך, אין זה גורע כלום מגדולת הנפטר.
עם כל הכבוד, אך כל המעשה עם מרן הגרא"מ נשמע קצת מוזר. בקרתי בכמה וכמה קברים טריים ומעולם לא ראיתי זבובים, ודאי שלא חשתי בריח רע. מי שהיה פעם בסתימת הגולל יודע שקוברים עמוק באדמה תחת מעטה של בלוקים. בעצם כל העיסוק בענין, לא מכובד ולא ראוי [לא פחות מאשר לתחוב אף לתוך קבר, במחילה].
ישבב הסופר כתב:לאדמו"ר רבי יוחנן מסטאלין -קרלין זצ"ל לא עשו טהרה פעם שניה. מי שסיפר לך ככה"נ לא שמע נכון - מה שכן היה, שלא ידעו שהוא שלם [אע"פ שבארה"ב כבר ידעו שלכאורה הוא שלם, אז הוא עדיין היה בתוך הארון אבל צד אחד של הארון נשבר בעת שפינוהו, וראו המתעסקים שיש בפנים צורה של גוף ושזה לא מריח בכלל. אבל עם כל המהומה - סיפור ארוך בפנ"ע - המסר שהרבי זצ"ל שלם בגופו לא הגיע.]
משהגיעו לטבריה לא ידעו אם לפתוח ולקבור כמנהג אר"י או להשאירו בארון ולקברו כן. והרה"ק רא"י מסדיגורה זצ"ל היה נוכח, וציווה שיפתחו את הארון ויקברוהו כמנהג א"י. נכנסו חשובי החסידים [רי"ה הלטובסקי, ר' אפרים גוטליב רבי אלעזר בריזל ועוד] לחדר הטהרה שבצד הכניסה לבית העלמין בטבריה, ופתחו את הארון. לתדהמתם הבחינו שגופו של הרבי היה שלם ממש. [ברגלו אחת נקרעו התכריכין, וראו בשרו שלם ממש.]
כיון שלא הכינו החברה קדישא את עצמם להפתעה שכזו, לא היה להם מיטה, ולקחו החסידים את מכסה הארון, ושמו את גופתו הטהורה של האדמור רבי יוחנן זצ"ל, והוציאוהו על גבי המכסה. כשפתחו את הדלת ראו כל העם את גופתו השלימה של הרבי, וגעו כל העם בבכיה. היה זה מחזה נורא, שמעתי את זה מכמה אנשים שנכחו אז בחוץ, וראו את צורתו של הרבי במו עיניהם.
אח"כ אמר רבי משה אהרן הורביץ, וכן אמרו עוד חסידים, שאילו היו יודעים שהרבי שלם, היו טובלים אותו בכינרת לפני הקבורה. מה שכתבת שהיה טהרה שניה, לכאורה המקור הוא אי-הבנה של אימרה זו.
לדאבון לב, את רבי יודל שליט"א כבר אי אפשר לשאול כ"כ.
חיים כתב:הגר"מ אליהו העיד רק על השלד.
בכתבה מוזכר שהאדמו"ר מלעלוב היה זה שהכריע לפתוח הארון, ולא האדמור מסדיגורא, כנראה שתלוי מי מספר הסיפור... עכ"פ מסתבר שכל הנכבדים שהיו שם דנו ביניהם בשאלהישבב הסופר כתב:אכן נראה לי ששמעתי שהגר"י גרוסמן זצ"ל נמנה על אלו שנכנסו לפתוח את הארון.
טעות אחת יש בכתבה, שלא שמוהו על אלונקה, אלא על מכסה הארון, וכמש"כ לעיל.
מצפה לרחמי שמים כתב:מהגאון ר' חיים ברמן שליט"א שמעתי שראה בעיניו את הסבא מנובהרדוק כשהעלו את ארונו, השלד היה שלם
צולניק כתב:אני מעולם לא שמעתי על צדיק שפתחו את קברו ולא מצאו את גופתו שלימה.... מה שמביא אותי לחשוב שלא כל הסיפורים נכונים.
אמסטרדם כתב:הר"ר אלימלך זי"ע כידוע מפי עדים. [אני שמעתי ממי ששמע מעד ראיה שנכח בעת אשר הנאצים אילצו על יהודים לפתוח הקבר].
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים