אפרקסתא דעניא כתב:צינור מחובר לבניין נחשב כבניין ואין זה בכלל כלי.
יואל שילה כתב:לא הבנתי את ההכרח של הגרי"ש
הוא דייק את לשון תר"י 'ורחיצת ט' קבין צריך להטילם עליו בכלי שיוכל להריקה ממנו בלא שום הפסקה', אך אין שום הכרח להבין שתר"י הדגישו שצריך הורקה מכלי לאפוקי מכלי המחובר לקרקע או ישירות מהקרקע, אלא ההדגשה שלהם הוא שצ"ל כלי שניתן להוריק ממנו בלא הפסקה, או שכוונתם שצ"ל כלי - כי ניתן להוריק ממנו ללא הפסקה, אך אין רמז בדבריהם שכוונתם לדייק כלי ולא מחובר לקרקע.
בספר מאיר עוז מביא מהגרח"ק שליט"א בשם החזו"א שלא הסכים לט' קבין במקלחת כי החורים שבשפופרת מחלקים, ואין ט' קבין בכל חור, אך לא הפריע לו שאין זה כלי תלוש.
צריך להבין את המציאות בזמנם, שלא היתה כמעט מציאות של שפיכת מים ברצף ללא הכנת כלי גדול, פשוט לא היו מים זורמים מהקיר כמו שאצלנו יש.
וגם 'מקלחת' לא היתה קיימת, אלא רק רחצה בתוך כלי גדול, או בשפיכה מכלים קטנים, ולכן היה צריך להתקין כלי מיוחד שמכיל כל כך הרבה מים שגם יוכלו לשפוך ממנו על האדם.
כותרת האשכול 'גזירת מרחצאות' מפריעה לי, מי גזר? ראש הממשלה? שר הבריאות? הקב"ה אומר לנו כעת, בני היקרים, אני כעת לא מעוניין בטבילת עזרא שלכם במקוואות, נא להסתדר באופן אחר.
דרומי כתב:מי שיש לו בביתו רק מקלחת שמחזיקים ביד (ואינה עומדת על הקיר ומתיזה מאליה) - האם יוכל בשעת הדחק גדול להיעזר באדם אחר שיחזיק המקלחת ויעמוד מתחתיה?
צביב כתב:עזריאל ברגר כתב:כולל יונגערמאן כתב:האם המים של הט' קבין צריכים להגיע על כל הגוף או עכ"פ רובו? והאם יש אבר מסוים (הראש, למשל) שעליו בוודאי חייב המים לבוא?
האם לא כתוב במקורות הראשוניים "ראשו ורובו"?!
בכף החיים סימן פח מפרט סדר נתינת ט' קבין באופן שיגע בכל גופו.
דרומי כתב:מי שיש לו בביתו רק מקלחת שמחזיקים ביד (ואינה עומדת על הקיר ומתיזה מאליה) - האם יוכל בשעת הדחק גדול להיעזר באדם אחר שיחזיק המקלחת ויעמוד מתחתיה?
לענין כתב:בעיני כל זה יפלא, איך יתכן שאדם שאינו טהור יטול ידים בכוונות נסתרות?
עתניאל בן קנז כתב:גם זה יעבור כתב:מה המקור הראשון של נטילת ידים באופן מסוים (לפי שם ע"ב), שמועיל כמו טבילה?
נמצא בצוואת הריב"ש בשם האריז"ל
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... =&pgnum=96
נמצא גם ב'שפת אמת' (מאחורי ספר אמת ליעקב) בשם ספר ח"י
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 44&hilite=
מה זה הספר הזה?
ועוד, שם מופיע לומר 'יהי רצון'. וכן כתב רב פעלים https://www.sefaria.org.il/Responsa_Rav ... l&lang2=he
וב'בן איש חי' הביא את זה בלי התפילה.
https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.a ... 39&hilite=
חמדת ימים הידוע.
כן! הןא המקור הראשון הידוע (לי עכ"פ) של רחיצה זו, המיוחסת לאריז"ל ולבעש"ט...
(הערתי על כך באיזה קובץ, והעורכים מחקוהו, בכדי שלא לעורר דובים מרבצם...).
עתניאל בן קנז כתב: . . אם גדולי המקובלים - הן הספרדיים והן החסידים, שענין טבילת עזרא לא היה קל בעינייהם - אמצו סדר רחיצה זו, אז כנראה שאין בעיה...
לענין כתב:בעיני כל זה יפלא, איך יתכן שאדם שאינו טהור יטול ידים בכוונות נסתרות?
עתניאל בן קנז כתב: . . אפשר לעיין במקורות שצ[וי]נו לעיל, ובעוד אחרים שמהם לא משמע כן . .
לבי במערב כתב:עתניאל בן קנז כתב: . . אפשר לעיין במקורות שצ[וי]נו לעיל, ובעוד אחרים שמהם לא משמע כן . .
אכן, מאז ראיתי המקורות בזה, הדבר צריך אצלי עיון.
ואולי הוא לפום שיעורי' דהשואל, שחשב לעשות כן גם שלא בשעת הדחק ואונס. וילע"ע.
איש גלילי כתב:לבי במערב כתב:עתניאל בן קנז כתב: . . אפשר לעיין במקורות שצ[וי]נו לעיל, ובעוד אחרים שמהם לא משמע כן . .
אכן, מאז ראיתי המקורות בזה, הדבר צריך אצלי עיון.
ואולי הוא לפום שיעורי' דהשואל, שחשב לעשות כן גם שלא בשעת הדחק ואונס. וילע"ע.
אינני רואה כאן קושיא גדולה. מותר לאדמו"ר לקבל את דברי האומרים כן רק לגבי טבילה לתוספת קדושה ולא לגבי טבילה מטומאה לטהרה.
דרומי כתב:ולע"ע מצאתי שמדבר בזה רק בספר 'טהרת מים' סוף סי' עז (מביא מהר"י מתמיד הי"ד ומ'ספר חסידים').
חרסון כתב:איש גלילי כתב:לבי במערב כתב:עתניאל בן קנז כתב: . . אפשר לעיין במקורות שצ[וי]נו לעיל, ובעוד אחרים שמהם לא משמע כן . .
אכן, מאז ראיתי המקורות בזה, הדבר צריך אצלי עיון.
ואולי הוא לפום שיעורי' דהשואל, שחשב לעשות כן גם שלא בשעת הדחק ואונס. וילע"ע.
אינני רואה כאן קושיא גדולה. מותר לאדמו"ר לקבל את דברי האומרים כן רק לגבי טבילה לתוספת קדושה ולא לגבי טבילה מטומאה לטהרה.
דומני שכ"ה, ע"פ הידוע בשם כ"ק אדמו"ר חותנו שהורה שלא לסמוך על שום תקנה בנוגע לטבילת עזרא, ומסתמא השואל שאל אותו בתור 'הרבי מליובאוויטש', ועל בסיס-זה ענה.
עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:ולע"ע מצאתי שמדבר בזה רק בספר 'טהרת מים' סוף סי' עז (מביא מהר"י מתמיד הי"ד ומ'ספר חסידים').
מה כתוב שם?
עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:מי שיש לו בביתו רק מקלחת שמחזיקים ביד (ואינה עומדת על הקיר ומתיזה מאליה) - האם יוכל בשעת הדחק גדול להיעזר באדם אחר שיחזיק המקלחת ויעמוד מתחתיה?
למה צריך להגיע ל"שעת דחק גדול"? ודאי שפיר דמי!
אא"כ כוונתך להיעזר באשתו, שאז נכנסים לשאלת "והיא תראה ... ונכרתו לעיני בני" כמבואר בבעל הטורים על הפסוק.
איש_ספר כתב:לסוברים שטב"ע אסורה בשבת משום מתקן מהו לשפוך ט"ק?
יוצא פוניבז' כתב:עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:מי שיש לו בביתו רק מקלחת שמחזיקים ביד (ואינה עומדת על הקיר ומתיזה מאליה) - האם יוכל בשעת הדחק גדול להיעזר באדם אחר שיחזיק המקלחת ויעמוד מתחתיה?
למה צריך להגיע ל"שעת דחק גדול"? ודאי שפיר דמי!
אא"כ כוונתך להיעזר באשתו, שאז נכנסים לשאלת "והיא תראה ... ונכרתו לעיני בני" כמבואר בבעל הטורים על הפסוק.
עיקר האיסור הוא באיש, ולא להיפך. ואיך שלא יהיה בודאי אין איסור באשה יותר מבכל אדם. ועכ"פ אין הכרח בניד"ד להגיע לזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 447 אורחים