יעקב בורלשטיין כתב:צדיק
גם אם ידעו שיש הדבקה, ודאי לא ידעו את טיבה, לא ידעו מה המרחק, לא ידעו איך הדברים עובדים. לא ברור אפילו אם ידעו שאם ישארו בבית לא ידבקו בכלל.
ובאופן כללי בזמן רעק''א, להשבית את המשק אין פירושו מספרים אדומים בוולסטריט אלא רעב של ממש, כך שבוודאי המשיכו בדרך זו או אחרת רוב ככל הציבור בכדי להביא לפיותיהם פת לחם
בימינו הדברים ברורים מאוד, יש נתונים חזקים על המון מדינות, מה קרה במדינות שעשו סגר וקרוב לזה ועמדו בו (דרום קוריאה הונג קונג סינגפור) לעומת מדינות שלא עשו זאת (איטליה צרפת ספרד).
אם 700 מתים ביממה במדינה אחת לא מספיקים לשכנע אנשים בריאים, כנראה שהם יבינו רק כשמישהו ימות חלילה בבית הכנסת שלהם. (העובד זר כמובן, לא לפתוח פה)
דרומי כתב:דבריך תמוהים ומשונים עד מאוד.
אנחנו לא עושים טובה לאף אחד, וצא ולמד מה עשו בניו יורק וגלילותיה.
וה' ירחם עלינו ויתן לכל עמו בית ישראל בריות גופא ונהורא מעליא.
יונת אלם כתב:לא עושים טובה? ושוב חלילה שאנו מזלזלים בהנחיות, אבל מי שלא מאמין שלימוד תורה עושה טובה בעולם ומחזיק את העולם....
ההנחיות צריכות להשמר בקפידא, וכן, זה גם הגיע לישיבות הק' כפי ששמענו הערב לא תקפ"ץ, אבל מותר להביע צער על סגירת ישיבות לפני מרכזי קניות, כי לומדי תורה אנן.
יעקב בורלשטיין כתב:היכל יצחק נסגר
(צ''ע למה רק היום, ונ''מ בשאלה לאחרים)
חרסון כתב:יש לי עצה פשוטה לכל המתלבטים והמסתפקים למיניהם ואלה שקשה להם מבחינה נפשית לציית לשלטון הכופרים, או לשנות הרגלים, או לוותר על ענייני קדושה: עשר דקות של שיחה עם תושב נ.י. (ולא מבעי אירופה) ישכיחו ממכם בצורה מידית את כל ההתלבטויות. מקסימום 'תקבלו על הראש' קצת על עצם ההו"א 'להתחכם', לא נורא. בדוק ומנוסה.
תורה מפוארת כתב:דרומי כתב:פשוט שאתה צודק.
אכתוב בצער שבאזור מגוריי התארגן מנין מצומצם לפי ההוראות. אולם בכ"ז לא הלכתי, מחשש פשוט שמא הבעל קורא המבוגר - לאויש"ט ובריאות - לא יגיע בסופו של דבר (מה שאכן קרה), ויטילו עליי את חובת הקריאה, והפרשה ארוכה עד מאוד, ואני צריך לעמוד קרוב קרוב לכעשרה אנשים במשך זמן ממושך, והרגשתי שאין הדבר חלק מבחינת קיום 'ונשמרתם'.
אגב, נבוכתי קצת לגבי השאלה אם אני צריך לקרוא לעצמי את הפרשיות ביחיד (כמובן שאמרתי שמו"ת בערב שבת), וראיתי שאין הדברים כ"כ ברורים. אשמח לקבל איזה מאמר מסכם בענין זה.
הגר"ד יוסף שליט"א אמר בצינתוק שהשאיר [על סגירת בית הכנסת שלו], שיש דעה הסוברת שבקריאת שמו"ת יוצאים יד"ח קריא"ת, ואמר, שאף שלא נפסק כך להלכה, יש לנהוג כן בשעת הדחק בה אנו מצויים.
יואל שילה כתב:פולק כתב בגליון אז נדברו השבוע שהקב"ה מונע מאתנו לעשות עצרות תפילה המוניות, ובעצם אומר לנו, בני היקרים - אני חפץ בתפילה של כל אחד, בלי רמקולים, בלי מצֵב, בלי פרסומות, בלי מכירת כרטיסים - רק זעקה מעומק הלב של כל אחד מכם.
יונת אלם כתב:אם צריך למנוע התקהלות, המקום האחרון! שצריך למנוע בו הוא הישיבות המגינות עלינו. אם צריך להגיע גם אליהם, אז מגיעים וסוגרים בצער. אבל אחרונים.
ואם תאמרו הרי הממשלה לא מבינה זאת, לשם מה שבוע קודם שלחנו נציגים בחירוף נפש לכנסת? ולא נשמע קול על כך.
דרופתקי דאורייתא כתב:ידעו, ורעק"א הזהיר על הכללים.
וגם בחת"ס שם מבואר שזה סכנה. ומה שנשארו בחיים זה נס ופלא כלשונו שם.
הוא מסביר שם שזה היה מדבק על ידי הבל דיבור של חבירו, ועכ"ז בישיבה כולם ניצלו.
אלא שידעו עוד דבר, שבעוה"ר יש ש"יודעים" אבל לא "מאמינים" [ומכאן מגיעים כל מיני חילוקים ותירוצים], שתורה מגנא ומצלה, ומבלעדיה אין לעולם קיום. פשוטו כמשמעו.
אגב החת"ס שם מביא שהיו כאלה שפקפקו עליהם. ויצא לעז וכו'. והנס הגדול הוא שאפילו לא היה חולה מהישיבה. כי אם היה חולה, לדברי החת"ס, הגם שהיו מטפלים בו, אבל היו מוציאים לעז על הישיבה, באמרם אליו, מדוע נטפל בך ולא נשמרת להתרחק.
וע"ש שמסביר עוד שזכות זו של הישיבה הגינה על כל העיר שלו. שרק מעט (יחסית) נחלו במחלה, ורק מעט מתו ממנה, בעוד שבמקומות אחרים היו מתים מרובים מאד.
שוטרים הונחו לאפשר תפילה של עד 20 אנשים בבתי כנסת ולא לבצע אכיפה במידה שיש חריגה במספר המתפללים. כך עולה ממסמך פנימי של המשטרה. זאת, בניגוד להנחיות צו בריאות הציבור שלפיהן "אין לקיים התקהלות בהשתתפות 10 אנשים ומעלה באולם אחד ובכלל זה מקום תפילה".
עוד נכתב בהנחיות כי יציאה מהבית שלא לצורך שנקבע בתקנות לא תיחשב עבירה פלילית. "מדובר בהנחיות שהציבור נדרש לציית להן מכוח קביעתן כאיסור אך הן אינן אכיפות באופן ישיר", נכתב במסמך המשטרתי. עוד נכתב כי "המשטרה תפעל בסיוע למשרד הבריאות לצורך הגברת הציות להוראות אלה, אך יודגש כי אין מדובר בפעילות אכיפה".
שבע כתב:פורסם כעת:שוטרים הונחו לאפשר תפילה של עד 20 אנשים בבתי כנסת ולא לבצע אכיפה במידה שיש חריגה במספר המתפללים. כך עולה ממסמך פנימי של המשטרה. זאת, בניגוד להנחיות צו בריאות הציבור שלפיהן "אין לקיים התקהלות בהשתתפות 10 אנשים ומעלה באולם אחד ובכלל זה מקום תפילה".
עוד נכתב בהנחיות כי יציאה מהבית שלא לצורך שנקבע בתקנות לא תיחשב עבירה פלילית. "מדובר בהנחיות שהציבור נדרש לציית להן מכוח קביעתן כאיסור אך הן אינן אכיפות באופן ישיר", נכתב במסמך המשטרתי. עוד נכתב כי "המשטרה תפעל בסיוע למשרד הבריאות לצורך הגברת הציות להוראות אלה, אך יודגש כי אין מדובר בפעילות אכיפה".
מלבב כתב:למה סוגרים בתי כנסיות, הרי רבי עקיבא אייגר לא אמר לסגור בזמן הכולרע.
מלבב כתב:למה סוגרים בתי כנסיות, הרי רבי עקיבא אייגר לא אמר לסגור בזמן הכולרע.
אחרון התלמידים כתב:בס"ד
משום שבטוח אני שכבודו יודע ספר ומעבר לכך, אולי סוף סוף יבאר לנו מר היכן נאמר 'תורה מגנא ומצלא' בחז"ל, ועל מה זה נאמר, ואיך זה אמור להיות נוגע לנ"ד. אודה לכבודו מאוד. ומקוה אני שברור לך שאם טועה אתה הרי מסקנה היא חמורה ביותר.
ואנא אל תתרץ שלא כיוונת דווקא למאמר חכמינו זה- אלא למאמרים רבים בענין חשיבות התורה. אם אכן כך, אנא, הבא כל מאמר חכמים בנידון שלדעתך קשור לנ"ד, ובאר את הקשר, ושוב אודה לכבודו מאוד.
ריב"ל מיכרך בהו ועסיק בתורה, אמר: אילת אהבים ויעלת חן - אם חן מעלה על לומדיה, אגוני לא מגנא?
מיכרך בהו - נדבק אצלם בשעה שעוסק בתורה ומושיבן אצלו ומובטח הוא שתגין התורה עליו ולא יוזק.
יעקב בורלשטיין כתב:במחכ''ת
אין שום השוואה בין ידיעתם לידיעתנו ותו לא מידי.
שומע ומשמיע כתב:ראוי להפריד את הדיון על סגירת ישיבות. עיקר הנושא הוא אי שמירת הכללים וכנראה שבאמת זה השתפר משבוע שעבר.
אם דנים על תורה מגנא ומצלא כדאי שזה יהיה אחרי ההקדמות שיש כאן חובה גדולה של הצלת נפשות, ואחר זה מתעלים לדרגה נישאה של בטחון בכוח התורה שמכוחו מתאמצים לשמור על הסדרים.
ולא מתוך פלפולי הבל וזלזול.
דרופתקי דאורייתא כתב:כתובות עז: לגבי בעלי ראתן שהוא ג"כ חולי המדבק כמבואר שם
ריב"ל מיכרך בהו ועסיק בתורה, אמר: אילת אהבים ויעלת חן - אם חן מעלה על לומדיה, אגוני לא מגנא?
ורש"י פירש,וראה עוד שם בחידושי הריטב"א.מיכרך בהו - נדבק אצלם בשעה שעוסק בתורה ומושיבן אצלו ומובטח הוא שתגין התורה עליו ולא יוזק.
דרופתקי דאורייתא כתב:הבעיה היא שלפי הכללים שלהם, א"א להשאיר ישיבות בתי מדרשות ובתי כנסיות, בכלל.
רק צבא, משטרה, בתי חולים, חנויות, וכל דבר חיוני אחר, [בתנאי של שמירה על כללי הרחקה ככל האפשר], לאפוקי לימוד תורה שלדעתם כמובן אינו חיוני, ואולי ההיפך לדעתם, [וכאן לא מועיל ולא מקובל עליהם התנאי של שמירת כללי הרחקה ונקיון ככל האפשר].
מחולת המחנים כתב:מלבב כתב:למה סוגרים בתי כנסיות, הרי רבי עקיבא אייגר לא אמר לסגור בזמן הכולרע.
ולמה לא אוכלים את המאכלים שרבי עקיבא איגר ממליץ עליהם.
לכל מחלה וזמן יש את דרכי ההתמודדות שלהם, ופשוט.
שומע ומשמיע כתב:האם אתה מכיר מישהו אחד שיעשה את זה? להסתובב בין חולים מסוכנים מוצהרים? וכמו שהבאת הריטב"א כותב שזה אפילו בזמן שאינו עוסק בה כיון שהתורה מגינה על העוסקים בה לשמה! כך שזה לא שייך כלל לדרגתנו, אלא אם כן את הטוען שהציבור התורני כלל לא צריך להיזהר ממחלות מדבקות כל שהן אפילו בשעת חתונה וכיו"ב. אפילו הגרח"ק שמעתי שלא יצא לחתונת נינתו.
ןהאם ר"ל היה מסכן אחרים בגלל זה? לא כתוב שזו מחלה שלא רואים אם נדבקו בה.
שומע ומשמיע כתב:אני לא ידוע אם אתה מעודכן אבל כל המשק בקריסה.
מאידך לימוד תורה אפשר אמנם בדרגה פחותה ללמוד בבית וכו' דוקא הזמנות ללמוד עם הילדים. בתי כנסיות פתוחים ושומרים על מרחק מסוים לא לפי הכללים בדר"כ.
.
נוטר הכרמים כתב:חושבני שהנושא של הסגירה הוא בחילוקי דעות למעשה בין הרבנים,
ויש גם הבדלים וחילוקים בנתונים בין המקומות, איפה שייך לשמור על הכללים איכשהו ואיפה לא,
דבר אחד ברור, מותר להאנח ולהוריד דמעה על סגירת בית כנסת,
ולא לקשקש שמתפללים ולומדים בבית ולא קרה כלום...
[/b]
חלמישצור כתב:ביחס לקריאת התורה. חשוב להדגיש ולהזכיר שס"ת עצמו יש בו פוטנציאל הדבקה חריף. הוא עובר מידיו של פותח הארון, אל החזן, הבעל קורא, לעתים הקרואים, המגביה, ושוב החזן. לעתים מצטופפים סביבו המתפללים ואף מנשקים אותו ישירות. בנוסף, סביבו מצטופף ונצמד במיוחד ומפיק הבלא קהל לאורך זמן קצוב.
אם לא עורכים בתבונה, מלכתחילה ותוך הבהרה מוקדמת, שינויים מפליגים בדינמיקה של הקריאה בתורה - הסכנה עודנה קיימת.
דרומי כתב:אכן, דוקא קריאת התורה יש בה מקום יותר לחשש מבחינה זו.
ולולי דמסתפינא היה אפשר לסמוך על ההלכה שיש אפשרות שאותו אחד יעלה לתורה שבע פעמים זא"ז, והיינו שהבעל קורא הוא שיעלה בכל העליות ובלצ"ג
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים