א"ל חזית דל"מ מרות. נראה דהר"ת דא"ל הוא אמר לה, ור"ל לדביתהו, הרי את רואה דל"מ מרות, פי' אדנות, ור"ל דלכן שפיר עביד דקטיל להו לרבנן, אח"ז ראיתי שכ"ה בע"י ובפירש"י שם.
שני דקדוקים בדבר:אספקלריא כתב:אמר ליה: חזית כמה יקרא עבדינא לך.
אמר ליה: לאו את קא מוקרת לי.
א"ל: קא חזית דלא מקבל מרות.
בהגהות הרש"ש כתב: נראה דהר"ת הוא 'אמר לה', ור"ל לדביתהו, הרי את רואה דל"מ מרות.
הפשטן כתב:ראיתי שבדפוס וילנא כתוב: "אמר לי' חזית דלא מקבל מרות".
ברכות מח עמוד א דפוס וילנא הוצאת פאר התורה.jpg
אספקלריא כתב:אמר לה קא חזית דלא מקבל מרות.
בכמה צילומי ש"ס וילנא המצויים, המילה "לה" אינה נראית כ"כ ישרה, ונראה כאילו הוסיפו אותה באופן לא מקצועי.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
ואולי בתחילה הדפיסו בוילנא "ליה" ואח"כ תיקנו "לה".
רבה בר בר חנה הוה עסיק ליה לבריה בי רב שמואל בר רב קטינא קדים ויתיב וקמתני ליה לבריה אין הבוצע רשאי לבצוע עד שיכלה אמן מפי העונים רב חסדא אמר מפי רוב העונים א''ל רמי בר חמא מ''ש רובא דאכתי לא כליא ברכה מיעוטא נמי לא כליא ברכה א''ל שאני אומר כל העונה אמן יותר מדאי אינו אלא טועה
אTKH כתב:אמן של השומעין (היוצאים ממנו יד"ח) הוא חלק מהברכה, ולכך יש להמתין עליהם.
מה זה שייך לחזרת הש"ץ, להמתין למתפללים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים