איש_ספר כתב:עוד מעט המקום היחיד שיקראו בי"ד זה ב"שכונת" עץ חיים שבכניסה לירושלים (היא עוד קיימת?).
יוצא פוניבז' כתב:איש_ספר כתב:עוד מעט המקום היחיד שיקראו בי"ד זה ב"שכונת" עץ חיים שבכניסה לירושלים (היא עוד קיימת?).
יש להוסיף: ובתפארת ציון מנין ותיקין.
איש_ספר כתב:[נהיה כבר סוג של ספורט. אברך קונה לו דירה באיזה עיר ספר, תוך שנה שנתיים, קונטרס על קריאה בט"ו].
איש_ספר כתב:עוד מעט המקום היחיד שיקראו בי"ד זה ב"שכונת" עץ חיים שבכניסה לירושלים (היא עוד קיימת?).
יוצא פוניבז' כתב:מהדורה שלישית של הקונטרס שהובא כאן לעיל
עם הסכמה למעשה מהגר"א נבנצל לקרוא בט"ו
(לא ברור כ"כ כוונתו אם רק בט"ו או גם בט"ו)
(על פניו זה נראה שעיקר הנידון כאן נסוב על סמוך ונראה לכרך שחרב)
יוצא פוניבז' כתב:שנית יש לברר אם ברור בלי ספק שבזמן יהושע היו החורבות הללו מיושבות.
קו ירוק כתב:יוצא פוניבז' כתב:שנית יש לברר אם ברור בלי ספק שבזמן יהושע היו החורבות הללו מיושבות.
זהו הספק אם זו עיר מימי יהושע, כי אם היתה ודאי הרי בית שמש כולה בטו (לדעת חזו"א שריקה מיושב שם כרך עליה). אלא שנראה שכך, אבל לא בודאי בשביל להחליט בברכה.
מלבב כתב:קו ירוק כתב:יוצא פוניבז' כתב:שנית יש לברר אם ברור בלי ספק שבזמן יהושע היו החורבות הללו מיושבות.
זהו הספק אם זו עיר מימי יהושע, כי אם היתה ודאי הרי בית שמש כולה בטו (לדעת חזו"א שריקה מיושב שם כרך עליה). אלא שנראה שכך, אבל לא בודאי בשביל להחליט בברכה.
לא בטוח שזה נראה מרמה ב וכש״כ מהעיר
מלבב כתב:קו ירוק כתב:יש גם את תל זנוח, ואת העיר בית שמש העתיקה. ואולי אפילו נראה לצרעה העתיקה
השאלה אם יש להם את רמת הוודאות שיש לירמות
מלבב כתב:איפה אפשר לראות את מאמר של הרב יוסף חיים כהן
כידוע הסוגיה עלתה על שולחנם של גדולי ישראל ולהם מסורה ההכרעה, וכבר הביא במאמר שם [של הרב דוד קהלת, מובא באשכול זה] רשימה של גדולי הרבנים שהתחייסו לסוגיה. כך שבמסגרת דנן איננו מתימרים לפסוק בסוגיות כלליות כאלו.
רק נעיר לגבי הנקודה שנראית עיקרית והיא האם עיר הסמוכה לעיר חרבה שייך בו סמוך לכרך ונקודה זו תלויה בפירוש הירושלמי בתחילת מסכת מגילה (וראה בנספח לשאלה של קריאה בעיר עזה חמשה פירושים לירושלמי הנ"ל) - ושלכאורה לפי כמה פירושים שם יוצא שגם עיר הסמוכה לעיר חרבה צריכה לקרוא (כך לפי הרשב"א הריטב"א לפי הגירסא לפנינו וכן הגר"א) ולכאורה כך יוצא לפי הכרעת ההר צבי והחזו"א שהובאו שם. אולם כל זה היה שייך אילו העיר הסמוכה הייתה סמוכה בראשיתה בזמן שהכרך היה מיושב ביהודים והיו קוראים בו בפועל בטו ואז אפשר לומר שאע"פ שהכרך חרב מ"מ המקום הסמוך ממשיך לקרוא בטו אבל אם הסמיכות נוצרה רק לאחר שהכרך חרב משמע באותם ראשונים שלא על זה דיבר הירושלמי.
כך מוכח מלשון הרשב"א ב: - והלכך כיון דמעיקרו נתחייב הסמוך לכרך לקרות בט"ו משום דמיגנו בתוך הכרך, אף עכשו שנחרב הכרך, הסמוך לו והנראה עמו שלא נחרבו ולא נשתנו במילתייהו קיימי וקורין בט"ו כדינן הראשון, הרשב"א הסביר את ההגיון לומר שהמקום הסמוך ימשיך לקרוא למרות שהכרך העקרי חרב והוא שמאחר ובתחילה היה חלק מהכרך שהרי גם הוא היה מוגן בזכות הכרך וכבר נתחייב עם הכרך לכן אפשר לומר שלא לשנות את דינו ולהשאיר אותו במילתייהו כפי שהיו. אבל ברור שאם הכרך מעולם לא חייב את הסמוך לו כי הסמוך לו פגש את הכרך רק אחרי שנחרב ומעולם הכרך לא סיפק שום הגנה לסמוך א"כ אין ענין שהסמוך יהיה נידון כמו הכרך.
וגם מלשון הריטב"א ב. שם יוצא כך שכתב "כלומר דדינן קודם שחרב היה [ש]קורין בו וחוצה לו [בט"ו] מדר' יהושע בן לוי דאמר כרך וכל הסמוך לו וכו', ועכשיו שחרב תוכו וחוצה לו קיים כיון דחוצה לו קורין (ל)כתחילה שהרי נתחייב ולא נשתנה"
גם הריטב"א חוזר על הענין שקודם שחרב היה דינו כך ולכן לא משנים את דינו אחרי שנתחייב אלא נשאר כמו שהיה בתחילה (במאמר הנ"ל [של הרב דוד קהלת]ראיתי שהביא רק את הריטב"א ולא את הרשב"א, ופירש אחרת בריטב"א אבל לא ציטט את המשפט השלם של הריטב"א ולכן רצה לפרש בו אחרת, אבל לכאורה הדברים ברורים בריטב"א).
ולכן נראה לכאורה כמו הסוברים שיש לקרוא ביד ולא בטו אף אם הזיהויים הם בגדר ודאי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים