אודות הנאמנות של ע"א בזה, מצינו להרבה מגדולי הפוסקים דס"ל דבכה"ג ע"א נאמן משום דהא איתחזק איסורא דא"א, וכתב מזה הרבה הגאון הגרי"א מקאוונא בתשובותיו, יעוין בעין יצחק השני אה"ע סימנים ל"ח ל"ט מ"ב מ"ה, ומשכחת לה גם בעדות מיוחדת יעוין אה"ע סימן קמ"א סעי' ס' ברמ"א, ועין יצחק שם, או כששנים שמעו מרחוק הביטול בפני הע"א, דאע"ג ששמעו הדבר כיון שלא היה דיבורו עמהם לא מהני ביטולו כמבואר בשו"ת תשב"ץ ח"א סי' א' מובא בעין יצחק שם סי' מ"ב ס"ק כ"א יעו"ש.
מה שנכון נכון כתב:מדין יכיר הוא נאמן רק עד כמה שהדבר נוגע לבן, ואי"צ להאמינו לגבי היתר האשה.
מה שנכון נכון כתב:על תקנת ר"ג סוכ"ס בכל אופן הוא עובר, ואפקעינהו נאמר לאלומי תקנה זו, דאל"כ מה כח ב"ד יפה.
יוסף משה כתב:עוד פס"ד (מהתקופה האחרונה) שמשתמש בזה ומביא את מכתבו של הגרע"י:
http://www.daat.ac.il/daat/psk/psk.asp?id=1635
שלח כתב:הבנתי שיש שיטה של המהרשם, שאם הבעל שולח שליח לגט ומבטלו, הקידושין מופקעין, שמעתי שהגר"ע יוסף זצ"ל, השתמש בדבר כמה פעמים,האם משתמשים בכך היום?, האם הדבר רק כסניף לעוד שיטות, או שאפשר להשתמש רק בגט מהרשם ללא צירופים נוספים, ואם הדבר אפשרי, מדוע לא ישתמשו בו תמיד להתרת ממזרים?מה הבעיה בשימוש גורף בהיתר זה?והאם היו עוד רבנים בעבר ובהווה שמתמשים בהיתר הזה?ומה היחס כלפי היתר זה?
אוצר החכמה כתב:יש משהו שלא מובן לי בדברי המהרש"ם ובדברי הפסק דין שהובא לעיל.
בעצם אף אחד מהראשונים לא הציע להתיר כך ממזרים אלא להיפך. חלק מהראשונים ס"ל שנשאר איסור דרבנן (הרמב"ן והרשב"א כמו שהביאו) חלקם סוברים שאין בכלל הפקעה בביטול בע"א, אבל גם התוספות מציג את זה בדיוק להיפך מהמהרש"ם, תוספות מעורר שיש בעייה איך חכמים הפקיעו את הקידושין הלא זה גורם לתקלות כגון יחפה על ב"א ויכולים ממזרים ליטהר. כלומר שתוספות ראה בזה בעייה ולא פתרון. ועל זה יש שתי תשובות בתוספות ר"ת שטוען שאין בעייה כזאת כי באמת הממזרים לא יטהרו כי כשנדע שזאת המטרה לא נפקיע ור"י שאומר אם זה יקרה לא איכפת לנו כי הרי הם באמת מותרים. שהיינו שחכמים לא צריכים להמנע מלעשות את התקנה הזאת באופן כללי כי תצא תקלה ממנה כי זה לא באמת תקלה. אבל תוספות ראו בזה תקלה ולא תקנה.
אני מבין שאפשר לבא ולומר כיוון שלמעשה הדבר מותר, לפי הבנת המהרש"ם רחמנות על הממזרים שלא באשמתם וצריך לחפש לעזור להם אם זה על פי דין (רק לשיטה אחת וזה קצת פחות מובן וצירופי הספיקות קצת תמוהים), ובאמת רחמנות עליהם ועל כל הממזרים שכן תמיד אין זה אשמת הממזר, אבל מצד שני מה נעשה לכל הראשונים שלא חשבו כך?
אוצר החכמה כתב:בשבת למדתי תחילת השולח, ולא הבנתי מה בעצם העצה של המהרש"ם בגט שלו. אחרי שאנו פוסקים כרבי וכרב נחמן א"כ צריך שיבטל דווקא בפני עד אחד. והרי כדי להתיר את הממזרים אנו צריכים שני עדים להעיד על כך שביטל. ואם ביטל בפני עד אחד איך נתיר. מה נאמר שיכמינו עדים ולא יידע מזה, או כמו שראיתי במקום אחר שכתבו שיבטל פעמיים בפני עד אחד ומצטרפים זה עם זה (לא נכנס לדיון על זה), אבל הרי הזמן של האפקעינהו הוא כשמגרש השליח את האשה בגט הזה, היינו שהם סבורים שהוא גט כשר וכיוון שמדאורייתא אינו כשר שהרי ביטל באים חכמים ומפקיעין את הקידושין כדי שיהיה כמו שהם סבורים. (אבל אם לא גירש אותה בסוף מחמת איזה סיבה פשוט שאינה מותרת ולא אמרינן שברגע שביטל את הגט עשו את האפקעינהו אפילו אם לא גירש בסוף) וממילא באותו זמן הרי תמיד יש שני עדים בין אם הכמנו ובין אם יש ע"י צירוף, ובתוספות מבואר שרק אם יש עד אחד חשש הממזרות יותר גדול מאשר בשנים ואז הפקיעו לרבי, כך שאם יש בפועל עכשיו שני עדים אין סיבה שיפקיעו וביטלו מבוטל לרבי.
על עצם דברי התוספות אין להקשות את זה, דהיינו שאיך תוספות מבארים שהנפ"מ בין רב נחמן לרב ששת הוא לעניין זה הרי אין שני עדים שיעידו. כי זה להיפך שאם הלכה כרב ששת הרי מותרת כשעשה בפני שנים ולא בפני שלושה ולפי רב נחמן אסורה בפני שנים וזה הנפקא מינה. וגם בעד אחד יש נפק"מ שהעד עצמו שביטלו בפניו אסור לו לשאתה אם אין אפקעינהו ואם יש מותר. אבל לעניין להתיר ממזרים איך זה יפעל?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים