הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' דצמבר 24, 2019 9:06 pm
דברי מו"ר זצוק"ל ששמעתי ממנו כמה וכמה פעמים בימי החנוכה, וחזר ואמרם מתוך שמחה וחביבות יתירה, וכבר נדפסו בשמו בכמה ספרים.
בסופו ישנו פסק הלכה מעניין בענין אמירת ההלל לאבל,
ושמעתי מאחד שהתלווה לרבינו לנחם את הגרי"א הרשלר זצ"ל, שישב שבעה על אחיו בימי החנוכה,
ודנו הרבה בזה, וליהודים היתה אורה זו תורה.
בדין שמחה והלל בחנוכה
כתב הרמב"ם בפ"ג מהלכות חנוכה ה"ג: "התקינו חכמים וכו' שיהיו שמונת הימים האלו שתחילתן מליל חמשה ועשרים בכסלו ימי שמחה והלל" וכו'. ומבואר דעת הרמב"ם דיש דין שמחה בחנוכה, וכ"ה במהרש"ל ביש"ש ב"ק, מובא בב"ח ומג"א (סי' תרע ס"ק ג), וכ"ה בחי' מהרש"ל על הטור, דמהרמב"ם מוכח דלא כהטור בשם מהר"ם וכ"ה בשו"ע, דהסעודות שעושין בימי חנוכה הם סעודות הרשות, ובד"מ ובביאור הגר"א הביאו לזה מהפסיקתא רבתי, וכן אתה מוצא במלאכת המשכן בכ"ה כסלו נגמרה מלאכת המשכן וכו', אמר הקב"ה וכו' ושילם לו הקב"ה חנוכת חשמונאי, וחשיב משום כך סעודות מצוה, ע"ש.
אכן נראה דאין זה מכוון בדברי הרמב"ם דלא נחית לזה ולא הזכיר כלל לחנוכת מזבח, אלא נראה מבואר בדברי הרמב"ם, דדין שמחה נאמר בימי החנוכה בעצמותם, מחמת הניסים שאירעו בהם, וכמו שהרחיב הרמב"ם לבאר בזה, וי"ל דדין שמחה דימי החנוכה היינו דין איסור תענית והספד דנהוג בהם, וזהו דברי הרמב"ם שהם ימי שמחה, אולם נראה מאד בלשון הרמב"ם, דמבאר בתחילה דימים אלו ימי משתה, ורק בהמשך דבריו הביא הרמב"ם הא דאסור בהספד ותענית, ואין נראה דאיסור ההספד והתענית זה כל דין השמחה שהזכיר הרמב"ם בתחילת דבריו.
וכן מדוקדק בלשון הרמב"ם, דבהלכות מגילה פ"ב הלכה יג מבאר דימי הפורים אסורין בהספד ותענית, ובהלכה יד ד'מצות יום ארבעה עשר וכו' וים חמשה עשר וכו' להיות יום שמחה ומשתה', וכן בהלכות חנוכה זה מחולק בדברי הרמב"ם, דהם ימי שמחה והלל, ויש עוד הלכה בפ"ע דאסורין בהספד ותענית כימי הפורים.
ובעניי ג"כ דתמוה מאד מה דנקטו רבוותא דדברי הרמב"ם סותרים לדברי המהר"ם מרוטנבורג דסעודות החנוכה הם סעודות רשות. ומבואר דנקטי דלהרמב"ם יש דין סעודה בחנוכה. וצל"ע טובא דהרמב"ם נקט בדבריו רק דהם ימי שמחה, אבל לא דין שיש בהם סעודה, וכמבואר ברמב"ם בהל' מגילה דזה יום שמחה ומשתה, ובהל' חנוכה נקט רק לימי שמחה, ורק בהספד ותענית כתב דאסורין כימי הפורים, ולא חיוב סעודה כלל [ואף דאולי י"ל דכיון דהם ימי שמחה, אף שלא מחויבין בסעודה, מ"מ יש קיום שמחה בזה, מ"מ אין משמעות ברמב"ם לכגון דא].
ובתוס' תענית יח ע"ב ד"ה הלכה מתענה ומשלים, כתב אהא דמתענה ומשלים, דאין זה קאי על חנוכה ופורים דיום משתה ושמחה כתיב ע"ש. ובלח"מ הלכות תענית (א, ז) הביא בסתימה לדברי התוס' הנ"ל ע"ש, ותמוה מאד דמהיכ"ת דיש בחנוכה משתה ושמחה, ולשון התו' בהכרח שייך רק לימי הפורים, אלא דעכ"פ מבואר דנקטי דיש יותר חיוב שמחה בחנוכה מראש חודש וחמיר יותר איסור התענית. ויש לבאר דאה"נ דר"ח איקרי יו"ט וזה דאורייתא וכדלהלן, אך כל דין יומו זה מחמת קדושת יום הקרבן, ואין זה כ"כ משתייך במהותו לשמחה, אבל בחנוכה אף שזה רק תקנת חכמים אבל שייכם יותר במהותם לימי שמחה.
ובהגהות חשק שלמה שם תמה על התוס', דמנלן משתה בחנוכה, ומצדד דהתוס' נקט כהמרדכי הארוך המובא בד"מ וכסברת הרמב"ם ע"ש. וכבר נתבאר דאין זה סברת הרמב"ם דלא זכר כלל למשתה בחנוכה [וברמב"ם פ"א מהלכות תענית ה"ז כתב דמתענין ומשלימין, אבל דברי הרמב"ם הם לא רק בחנוכה], ובמהרש"א עירובין מ ע"ב תמה על התוס' בתענית ע"ש, ועיין בהגהות מצפה איתן בתענית שם דמבאר את דברי התוס' ע"ש, וכל הפוסקים נקטי בפשטות דלא כהתוס' בעירובין, וגם לא הובא סברת התוס' בפוסקים [גם אין זה בפסקי תוס', ובפר"ח הלכות ר"ח סי' תיח סוף ס"ק ב הביא את התוס' בתענית, דלא קאי אפורים וכו' דיום משתה ושמחה כתיב, ולא הזכיר כלל לחנוכה ואפשר שלא היה זה בגירסתו ע"ש].
והנראה בדעת הרמב"ם, דדין שמחה שייך לדין הלל, דההלל שייך לשמחה, וימים שגומרים בהם את ההלל, הם בהכרח ימי שמחה.
וכן מתבאר בדברי הרמב"ם בפ"ג מהל' חנוכה ה"ו: "אבל ר"ה ויוה"כ אין בהן הלל לפי שהן ימי תשובה ויראה ופחד אבל לא שמחה יתרה". ומקורו הוא מהגמ' ערכין י ע"ב. הרי דקריאת הלל שייך לשמחה יתרה, ולזה יום ר"ח אף שהוא יו"ט דאורייתא כמבואר בתענית יז ע"ב ור"ח גופי' יו"ט הוא, וכן אמרו שם ובר"ה יט ע"א ר"ח דאורייתא, היינו כאמור דזה יום קרבן מה"ת, וחנוכה זה רק תקנת חכמים, אבל מ"מ בדין השמחה אמרינן לאידך, דימי חנוכה הם ימי הלל שלם, ודלא כראש חודש, וכדאמרינן בתענית כח ע"ב: "הלולא דבי ריש ירחא לאו דאורייתא, ורק מנהג אבותיהם בידיהם", ובפרש"י שם: "אבל הלל דחנוכה וכו' כיון דנביאים תקנוהו וכו' כדאורייתא דמי" ע"ש.
ולזה עצם ימי החנוכה הם ימי שמחה, וגם שייך בזה שמחה יתירה כלשון הרמב"ם כנ"ל, ואין זה דין שמחה של משתה וסעודה, אלא שמחה של הודיה לד' על הניסים, וכלשון הגמ' דילן "הלל והודאה", והרמב"ם מביא בזה לשמחה, וזה מדוקדק מאד בלשון הרמב"ם דימי חנוכה הם ימי שמחה והלל, והן הן דברי הרמב"ם וכש"נ.
והנה במג"א סי' קלא ס"ק י הביא בשם מהרי"ל דאין אומרים הלל בחנוכה בבית האבל, ובשם התניא והרוקח דבחנוכה אומרים מכיון דיחיד גומר בו ההלל, והכרעת במג"א שיקרא כל אחד בביתו ע"ש. ובפר"ח חנוכה סי' תרפג כתב דין לומר הלל בחנוכה בבית האבל, ומובא בשע"ת שם, ובמ"ב שם מציין לעיין בשע"ת, והנה בפר"ח שם כתב דאין לומר הלל כדביאר בסי' תכב, ושם (בהלכות ר"ח סי' תכב ס"ק ב) הביא להרוקח בסי' שטו, דאין קוראין הלל בר"ח בבית האבל , ומזה למד הפר"ח לענין חנוכה. ברם במג"א סי' קלא הנ"ל מביא להרוקח דא"א הלל בר"ח בבית האבל משום דהוי כיחידים. ולמד מזה דבחנוכה אומרים וכנ"ל, וכדביאר במחה"ש שם, דאף דברוקח הביא עוד טעמים שלא לומר הלל, נקט המג"א דטעם שאין גומרים עיקר או דהטעמים האחרים לבד לא סגי בזה, וכנראה דהפר"ח נקט דהני טעמים לחוד מהני נמי, ועכ"פ דברי הפר"ח הם נגד דברי המג"א, ויל"ע בזה.
ובמ"ב הלכות חנוכה שם, מכריע עפ"י החיי אדם, דהאבל עצמו בודאי לא יאמר הלל בחנוכה ע"ש. והחיי אדם למד כן מדברי המ"א הנ"ל דאין אומרין הלל בבית האבל, ומשמע שהאבל לא יאמר אפי' בחנוכה ע"ש, ולו"ד יש לדון בזה בעניי, דהלל בחנוכה זה מעצם חובת היום דימי חנוכה, וכדאמרו שבת כא ע"ב: "מאי חנוכה וכו' קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה", והרי דזה מה דתקנו חכמים, דהם ימים של הלל, וא"כ מהיכ"ת דנפקיע מהאבל את עצמותם ותוקפם של ימי החנוכה, והגם דבחנוכה נוהג אבלות, ומשמעות הדברים דאין בזה כ"כ הפקעה מזה לזה, וצ"ע בזה. ומה שהביא המ"א ממהרי"ל דאין לומר בבית האבל , י"ל דזה עדיפות ומעליותא בהודאת ההלל לעצמם, ושזה לא בבית האבל, [ומה גם להמבואר בדברי הרמב"ם דהם ימי הלל ושמחה], ולזה עדיף שיאמרו ההלל לעצמם, וגם האבל עצמו י"ל דהראוי לו למנוע עצמו דין חובת היום של ימי החנוכה מנלן].
וגם ללשון הרמב"ם שהם ימי שמחה והלל, ולהמבואר דהשמחה שייך לההלל, ג"כ היה נראה, דכיון דאין זה ימי משתה ושמחה וכש"נ, אלא זה שמחה של הלל, וגם כאמור דלא נראה שיש הפקעה של ימי החנוכה בעצם חובתם ודינם, וזה כלשון הרמב"ם, דהתקינו חכמים וכו' שיהיו שמונת ימים האלו ימי שמחה והלל, אין זה סותר לאבילות במה שאומר הלל בשמחה של הודאה לה', ומה גם דזה רק בשעת ההלל [וגם שלא בשעת ההלל י"ל דשמחת ההודאה לא סותר לאבילות], והקב"ה יאיר עינינו בתורתו, ונזכה בקרוב לשמחת עולם, בהגלות כבוד מלכותו ונראהו עין בעין בשובו אל נוהו אכי"ר.