עושה חדשות כתב:כמדומה שלא מצינו שום שבח בדברי חז"ל על היהודי הנחמד
החדור באהבת האדם, ואוהב כל אדם באשר הוא.
כל מעלת באדל"ח היא רק כאשר היא מופנית לבני העם היהודי,
עכ"פ משעה שניתנה תורה.
שני עכו"ם שבאו לפניך לדון בדיני ישראל, ורצו שניהן לדון דין תורה דנין, האחד רוצה והאחד אינו רוצה אין כופין אותו לדון אלא בדיניהן, היה ישראל ועכו"ם אם יש זכות לישראל בדיניהן דנין לו בדיניהם, ואומרים לו כך דיניכם, ואם יש זכות לישראל בדינינו דנין לו דין תורה ואומרים לו כך דינינו, ויראה לי שאין עושין כן לגר תושב אלא לעולם דנין לו בדיניהם, וכן יראה לי שנוהגין עם גרי תושב בדרך ארץ וגמילות חסדים כישראל, שהרי אנו מצווין להחיותן שנאמר לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה, וזה שאמרו חכמים אין כופלין להן שלום בעכו"ם לא בגר תושב, אפילו העכו"ם צוו חכמים לבקר חוליהם, ולקבור מתיהם עם מתי ישראל, ולפרנס ענייהם בכלל עניי ישראל, מפני דרכי שלום, הרי נאמר טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו, ונאמר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
עושה חדשות כתב:
או לאידך גיסא.
ודאי צריך להיות אנושי ונחמד, ובוודאי חסד זה לא רק בתוך המשפחה,
אבל הגויים הם כאלו רעים שזה ממש לא טוב שיהיה להם טוב,
ועכ"פ מזמן שהם נדחו מלהיות קרובים לה', הם נעשו שליליים ודחויים.
אשמח להיכנס לדיון על סמך דברים מבוססים.
יושב ירושלים כתב:צע"ג הקשר בין 'מפני דרכי שלום' ל'רחמיו על כל מעשיו',
שייף נפיק כתב: . . אינני זוכר כעת אבל אחד מגדולי רבותינו האחרונים ממפרשי התורה מסביר רעיון יפה - שגם ראש של גוי אמור לקלוט - שזה כמו חברה מסוימת שדואגת למנויי החברה. ראיתי את הדברים לפני הרבה שנים וכעת איני זוכר, כמדומה שזה מיישב כמה ענינים.
שייף נפיק כתב:לא רק שמצינו מקומות שלא צריך להטיב לגוי אלא גם שאסור, נאמר ''לא תחנם''. והמחזיר אבידה לגוי עליו הכתוב אומר למען ספות הרווה את הצמאה.
אחת ה''בעיות'' שהפריעו לגויים היה הריבית שלישראל זה איסור חמור ואילו לגויים היהודים הלוו בריבית.
אינני זוכר כעת אבל אחד מגדולי רבותינו האחרונים ממפרשי התורה מסביר רעיון יפה - שגם ראש של גוי אמור לקלוט - שזה כמו חברה מסוימת שדואגת למנויי החברה. ראיתי את הדברים לפני הרבה שנים וכעת איני זוכר, כמדומה שזה מיישב כמה ענינים.
עושה חדשות כתב:אי' בחז"ל -
רבי עקיבא אומר: 'ואהבת לרעך כמוך' זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר זה ספר תולדות אדם - זה כלל גדול יותר. שלא תאמר הואיל ונתבזיתי יתבזה עמי חברי. אם עשית כן, דע למי אתה מבזה, בדמות אלקים עשה אותו.
לכאו' בן עזאי הוסיף על ר"ע רק את הנפק"מ של 'הואיל ונתבזיתי', אבל יש מקום לומר עוד שהציווי של ואהבת לרעך כמוך כולל רק ישראל, ואילו החיוב שמחמת "בצלם אלוקים" כולל גם גויים.
ולהדיא אמר ר"ע במס' אבות-
חביב אדם שנברא בצלם, חבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר כי בצלם אלהים עשה את האדם. חביבין ישראל שנקראו בנים...
ומשמע בפירוש דהחביבות של נברא בצלם אינה שייכת דוקא לישראל.
עושה חדשות כתב:אי' בחז"ל -
רבי עקיבא אומר: 'ואהבת לרעך כמוך' זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר זה ספר תולדות אדם - זה כלל גדול יותר. שלא תאמר הואיל ונתבזיתי יתבזה עמי חברי. אם עשית כן, דע למי אתה מבזה, בדמות אלקים עשה אותו.
לכאו' בן עזאי הוסיף על ר"ע רק את הנפק"מ של 'הואיל ונתבזיתי', אבל יש מקום לומר עוד שהציווי של ואהבת לרעך כמוך כולל רק ישראל, ואילו החיוב שמחמת "בצלם אלוקים" כולל גם גויים.
ולהדיא אמר ר"ע במס' אבות-
חביב אדם שנברא בצלם, חבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר כי בצלם אלהים עשה את האדם. חביבין ישראל שנקראו בנים...
ומשמע בפירוש דהחביבות של נברא בצלם אינה שייכת דוקא לישראל.
עושה חדשות כתב:הרבה ממצוות התורה עוסקות ביחס הנכון שבין אדם לחבירו, סור מרע ועשה טוב.
ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה, ועל רגל אחת מאן דסאני עלך וכו'.
מה ה' דורש ממך? עשות משפט ואהבת חסד.
מי יגור באוהליך? לא עשה לריעהו רעה.
וכו'.
אמנם רוב ככל המצוות האלו עוסקות דוקא ביחסים הטובים שבתוך המשפחה היהודית,
ואהבת לרעך, לא תיקום את בני עמך, וכו'
לעומת זאת הרי לנכרי תשיך, וגזל עכו"ם אולי אפילו מותר.
ח"ו לתת לו מתנת חינם, לא תעשה.
משיב אבידה לגוי? לא יאבה ה' סלוח לו.
כל אימת שאין בזה משום איבה או דרכי שלום, אין לנו שום ציווי בתורה לחייך אליו ולפרגן לו.
כמדומה שלא מצינו שום שבח בדברי חז"ל על היהודי הנחמד
החדור באהבת האדם, ואוהב כל אדם באשר הוא.
כל מעלת באדל"ח היא רק כאשר היא מופנית לבני העם היהודי,
עכ"פ משעה שניתנה תורה.
אבל יש כמה אפשרויות לבאר זאת, האם משום מעלת ישראל או משום שפלות הגויים.
דהיינו, אפ"ל שאין שום מטרה של "אהבה בין בני אדם" סתם כך מתוך נחמדות ומידות טובות,
וכל הענין הוא רק בעשיית טוב למי ששייך לעם הנבחר, עם שאיתך בתורה ומצוות.
אפ"ל עוד שהמטרה בזה היא לאחד את כל העם הנבחר, ע"י אהבה ואחווה.
ורצון האב על בניו ורצון המלך על עבדיו שיהיו אוהבים ומכבדים זה את זה.
ועוד כיו"ב.
או לאידך גיסא.
ודאי צריך להיות אנושי ונחמד, ובוודאי חסד זה לא רק בתוך המשפחה,
אבל הגויים הם כאלו רעים שזה ממש לא טוב שיהיה להם טוב,
ועכ"פ מזמן שהם נדחו מלהיות קרובים לה', הם נעשו שליליים ודחויים.
כמובן אסור סתם לפגוע בהם וגם לא כדאי לריב איתם בחינם,
אבל זה יחסי שכינות קרירים ומאופקים, אפס אהבה.
יתכן גם שהצורך להיבדל מהגויים, בכדי לא ללמוד ממעשיהם
הוא הסיבה לשוני הגדול ולשמירת המרחק.
ויתכן להוסיף בזה עוד הגדרות.
אשמח להיכנס לדיון על סמך דברים מבוססים.
עושה חדשות כתב:אשמח להיכנס לדיון על סמך דברים מבוססים.
בברכה המשולשת כתב:עושה חדשות כתב:אי' בחז"ל -
רבי עקיבא אומר: 'ואהבת לרעך כמוך' זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר זה ספר תולדות אדם - זה כלל גדול יותר. שלא תאמר הואיל ונתבזיתי יתבזה עמי חברי. אם עשית כן, דע למי אתה מבזה, בדמות אלקים עשה אותו.
לכאו' בן עזאי הוסיף על ר"ע רק את הנפק"מ של 'הואיל ונתבזיתי', אבל יש מקום לומר עוד שהציווי של ואהבת לרעך כמוך כולל רק ישראל, ואילו החיוב שמחמת "בצלם אלוקים" כולל גם גויים.
ולהדיא אמר ר"ע במס' אבות-
חביב אדם שנברא בצלם, חבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר כי בצלם אלהים עשה את האדם. חביבין ישראל שנקראו בנים...
ומשמע בפירוש דהחביבות של נברא בצלם אינה שייכת דוקא לישראל.
יעויין בדברי מרנא המהר"ל באבות שם, שצלם אלקים הוא רק לישראל, ואדם שם הוא רק ישראל.
(וכן הוא בדברי האר"י הקדוש בדרושי הצלם, והרחיב בזה מרנא הגר"ח מוולוז'ין בשער א' בנפה"ח)
ונכב"ב
ראיתי שהעירו על דבריו מהא דאי' באבות דר"נ פט"ז דאין 'ואהבת' אלא בעושה מעשה עמך.סעדיה כתב:ספר הברית ח"ב מאמר י"ג
...שלא יכווין אדם לומר אהוב את החכמים ושנא את התלמידים, אהוב את התלמידים ושנא את עמי הארץ, אלא אהוב את כולם, ושנא את האפיקורסין והמסיתים ומדיחין, וכן המסורות. "משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי" הלא הוא אומר "ואהבת לרעך כמוך אני ה" מה טעם "כי אני בראתיו", - ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו, ואם לאו אי אתה אוהבו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 267 אורחים