יושב סתר כתב:ייש"כ, לא עיינתי במה שציינת, אולם מה שהבאתי בשם הכס"מ חושבני שאלו דברי הפרשת דרכים.
מנחת שלמה סי' ס -
...אלא שלכאורה יש לפקפק ע"ז מהא דכתב הגאון
יעב"ץ ז"ל בח"א מתשובותיו סימן קל"ה דתרומה שחזרה למקומה דהיינו לתוך השיריים שלה חזר הכל להיות טבל ומוכיח כן מ
ירושלמי דמאי פ"ד ה"א, ונמצא לפי"ז דבכה"ג דנד"ד לא קרא שם ועדיין הוא טבל גמור, אלא שלפי"ז הרי מוכח ודאי מדברי הרמב"ם דלא כדבריו. וגם זאת למודעי דיסודו שבנה מהירושלמי הוא רק לשיטת ה
מהרא"פ בדעת ר' אליעזר, אבל
הריט"א בבכורות תמה מאד על פירוש זה וכן שאר מפרשי הירושלמי כולם פרשו בזה דלא כהרא"פ ז"ל. גם ראיתי בהגהות גדולי הקודש לבעל ה
דעת קדושים שמביא בסי' שכ"ג את דברי היעב"ץ וכתב: "לפום חורפא לא עיין בה ואין לחוש לדבריו, הגם שראיתי ב
פת"ש שמביא דברי השאילת יעב"ץ ולא חלי ולא הרגיש זהו דרך המלקטים שלא בהשגחה". ואף שגם ה
חת"ס בחיו"ד סי' שי"ט קלסיה טובא ומישב בכך את הקושיא המפורסמת של ה
פרשת דרכים בסוגיא דמאכילין אותו הקל הקל תחילה (יומא פ"ג ע"א), דמטעם זה א"א להפריש תרומה ולחזור ולבטלה בתוך השיריים, משום דהדרא לטיבליה, [
ונראה שאף להיעב"ץ עדיין לא נתישבה הקושיא בכך שהרי יכול עכ"פ לחלק את הטבל לשנים ולתרום מכל חלק את תרומתו ולחזור ולערב את תרומתו של זה בתוך השירים של חלק השני דבכה"ג תו לא הדר כלל לטיבליה אף להיעב"ץ]. גם מבואר שם בחת"ס דרק בחזרה למקומה בפחות מחד בתרי מדאורייתא או בפחות מק"א מדרבנן אז הוא דהדר לטיבליה משא"כ באחד ומאה דבטיל גם מדרבנן לא אמרינן כלל שחוזר לטבלו עייש"ה. ונתברר לי שהרבה מקומות שקשה מהם על היעב"ץ יש ליישב עפ"י הנחה זו, וא"כ בנד"ד הרי איכא שפיר ק"א ואתי שפיר גם להיעב"ץ ודו"ק.