מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 19, 2020 10:29 am

יעקב בורלשטיין כתב:אם לא יהיה מתמודד אחר תוכל לזכות בחופשה בכינר עם צוות מנדל... (אימוג' קורץ)

הגבת מהר מדי, ולא הספקתי לתקן את ההודעה (אני רוצה להוסיף עוד טיעון, אולי זה יהיה הטיעון המכריע שיזכה אותי בחופשה הנסכפת...)

אנשים הם צרי מבט מטבעם, ובוחנים את השני באותו אמת מידה של עצמם (ידוע הווארט "הוי" דן את כל אדם לכף זכות. כלומר תהיה אתה בנאדם טוב, ואז תוכל לדון גם אחרים לכף זכות).
אנשי מנדל רואים אנשים שרוצים לשנות, והם מפרשים זאת אוטומטית כתמיכה ברעיונותיהם. בו בשעה שיתכן שהמניעים הפוכים לחלוטין.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ד' פברואר 19, 2020 10:36 am

אחרי יותר מעשור שאני שומע את הגרא"מ פייבלזון וקרוב אליו בקשר אישי,
אני לא חושב שהוא רוצה לשנות משהו.
זה פשוט לא נכון.
יש לו מהלך בעבודת ה', שמתאים לציבור מסוים, ואחרים לא אוהבים אותו. זה הכל.
הגר"מ שפירא הכיר אותו היטב היטב, ואע"פ שהוא עצמו לא הלך בדרך של הגרא"מ, הוא תמך בו ומינה אותו לעמוד בראש ישיבתו (כמפורט במכתב תלמידי הגר"מ שהגיע להיכן שהיה צריך להגיע).
זה שאינטרסנטים מפיצים שקרים ומנסים להשחיר את דמותו ומוציאים דברים מהקשרם, ומסיתים ת"ח חשובים, זאת בעיה חמורה.
אבל אין הרבה מה לעשות חוץ מלארגן עוד שיעור ועוד שיעור ועוד שיעור. זו הדרך היחידה להתמודד עם שקרנים ומשמיצים.

בתחילת הבלגן האחרון, הייתה לי שיחה ארוכה עם אחד מראשי הנחש בסיפור הזה, שהפיץ על הגרא"מ חלקי ציטוטים והראה אותם לראשי ישיבות וכו'. הוא אמר לי בפירוש ובשיא הרצינות (הוא ניסה להציל את נפשי מאפיקורסות) שלדעתו גם הגר"מ שפירא זצ"ל היה אפיקורס, ושליח של הקרן החדשה והרפורמים וכו' לשנות את הציבור החרדי. אני ניסיתי לתת לו תמונה קצת יותר שפויה, אבל ראיתי שהאדם הזה מוסת מהקווים הנודעים, ורואה את העולם בשחור-לבן (או שחור-שחור), מי שיש לו מהלכים רח"ל בהבנת דברי חז"ל (כאילו שאנחנו מסוגלים להבין משהו!! ציטוט מדבריו), אז הוא חשוד באפיקורסות וכדו'.
זה המצב. עם אנשים כאלו אנחנו מתמודדים, ו"נדרשים" ע"י ניקים אנונימיים להתנצל או להסביר מה הקשר לפלוני ולמה אלמוני אוהב אותך.
אין שום צורך להתנצל ולא להסביר. תתמודדו עם הבעיות שלכם בעצמכם.
אם יש מישהו שבאמת מעוניין לברר דברים, יש דרך הגונה ומסודרת איך לדבר ולשאול שאלות.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 19, 2020 10:39 am

ברור שהוא רוצה לשנות. שינוי רוחני. הוא רוצה צורת מחשבה מסוימת. צורות לימוד מסוימות וכו', שלא היו נהוגים קודם.

באים אנשים שרוצים לשנות גם שינויים גשמיים, והם אומרים, סוף סוף מישהו נלחם בקבעון של המימסד, ומוחאים לו כפיים.

(בלי קשר, לטעמי, צורת המחשבה הזו תגרור בסופו של דבר גם שינויים בשטח. אבל זה כבר לא חייב להיות הכוונה המקורית שלו).

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ד' פברואר 19, 2020 10:42 am

מקדש מלך כתב:ברור שהוא רוצה לשנות. שינוי רוחני. הוא רוצה צורת מחשבה מסוימת. צורות לימוד מסוימות וכו', שלא היו נהוגים קודם.

מה זה נקרא "רוצה לשנות"?
האם הוא רוצה שגם אתה תחשוב כמוהו? שהציבור יחשוב כמוהו? שתלמידי ישיבת חברון יחשבו כמוהו? חד משמעית התשובה היא לא.
האם הוא רוצה לחשוב בעצמו וללמד את תלמידיו את מה שעולה לו מלימוד התורה? חד משמעית כן.
האם זה נקרא "רוצה לשנות"? אתמהה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 19, 2020 10:45 am

סוף סוף קצת אקשן בפורום המשעמם הזה.

סיפורי מתח, עלילות וגילויים מרעישים.

ואם כבר, נראה לי לנפנף באגודלי ולומר שזה שגורמים מסויימים תורמים לבית מדרש מסויים בפרהסיא ובגלוי, מלמד שאין כאן מזימה נסתרת כי אז הם היו מחביאים את עצמם ועושים זאת בסתר.

גם סיפורי ה'היתר' מצד רבנים מסויימים וכל פרטי השתלשלות הדברים ודיוקי המלים אין בהם שום תוכן ותועלת, ולא מתאים לפורום כאן להתעסק בענינים 'אישיים' כאלה, לענ"ד.

מה שצריך לעניין ולדון הוא עצם הגישה ומהלך המחשבה של בית המדרש, ולא ב'מה אמר פלוני' ו'כמה תרם אלמוני'.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 19, 2020 10:47 am

ח. רוזנברג כתב:
מקדש מלך כתב:ברור שהוא רוצה לשנות. שינוי רוחני. הוא רוצה צורת מחשבה מסוימת. צורות לימוד מסוימות וכו', שלא היו נהוגים קודם.

מה זה נקרא "רוצה לשנות"?
האם הוא רוצה שגם אתה תחשוב כמוהו? שהציבור יחשוב כמוהו? שתלמידי ישיבת חברון יחשבו כמוהו? חד משמעית התשובה היא לא.
האם הוא רוצה לחשוב בעצמו וללמד את תלמידיו את מה שעולה לו מלימוד התורה? חד משמעית כן.
האם זה נקרא "רוצה לשנות"? אתמהה.

בהגדרה המילונית הוא עושה שינוי מסוים. ומבחינתי שינוי הוא לא דבר שלילי מעיקרו בכלל. צריך פשוט לבדוק האם השינוי הוא טוב או לא.

עצם זה שאתה מתווכח עם הביטוי "עושה שינוי", זה כבר מזכיר קצת את קווי המערכה... מי אמר שהדור לא צריך איזה משהו חדש?

ובכל מקרה, בציבור הרחב זה ודאי נתפס כשינוי מסוים, מה שמספיק לעניננו. גם אם הוא עצמו לא רוצה לשנות בכי הוא זה מדרכו של הישיש הקדוש, שקיבל ממעתיקי השמועה מצוקי ארץ דור אחר דור.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 19, 2020 10:55 am

דרומי כתב:סוף סוף קצת אקשן בפורום המשעמם הזה.

סיפורי מתח, עלילות וגילויים מרעישים.

ואם כבר, נראה לי לנפנף באגודלי ולומר שזה שגורמים מסויימים תורמים לבית מדרש מסויים בפרהסיא ובגלוי, מלמד שאין כאן מזימה נסתרת כי אז הם היו מחביאים את עצמם ועושים זאת בסתר.

גם סיפורי ה'היתר' מצד רבנים מסויימים וכל פרטי השתלשלות הדברים ודיוקי המלים אין בהם שום תוכן ותועלת, ולא מתאים לפורום כאן להתעסק בענינים 'אישיים' כאלה, לענ"ד.

מה שצריך לעניין ולדון הוא עצם הגישה ומהלך המחשבה של בית המדרש, ולא ב'מה אמר פלוני' ו'כמה תרם אלמוני'.

הרב דרומי. חוששני שאם הפולמוס היה בנושא פנים חבד"י, סיפורי ההיתר של משפיע פלוני או רב חבד"י אלמוני, היו מאוד חשובים בעיניך. כי הם הסמכות שלך. במקרה הזה, אתה (וגם אני) יש לנו סמכויות אחרות, ולכן מבחינתנו הדיון הוא רק לוגי לגופו של עניין. מה שאין כן אצל אחינו בני ליטא המתנגדים.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 19, 2020 11:00 am

הרב מקדש מלך, אם הדיון היה על סמכות החשובה בעיניי לא הייתי אוהב שמעמידים אותו על שולחן הנאשמים ומפשיטים אותו לעין כל...

הפורום כאן נועד לדיונים עקרוניים ויש כלל בפורום שלא מדברים (יותר מידי...) על אנשים החיים עמנו לאויש"ט.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 19, 2020 11:02 am

דרומי כתב:הרב מקדש מלך, אם הדיון היה על סמכות החשובה בעיניי לא הייתי אוהב שמעמידים אותו על שולחן הנאשמים ומפשיטים אותו לעין כל...

הפורום כאן נועד לדיונים עקרוניים ויש כלל בפורום שלא מדברים (יותר מידי...) על אנשים החיים עמנו לאויש"ט.

נכון בהחלט. אך אמור מעתה "לא נאה ולא יאה", ולא "אין בהם תוכן ואין בהם תועלת".

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 19, 2020 11:04 am

אם היו דברים כתובים, מוגהים, חתומים ומוסמכים הייתי שותק.

אך מוגזם לעסוק בפורום ציבורי כזה בכל מיני אמירות מעורפלות שנאמרו בלחישה מפה לאוזן, שיכולות כל רגע להתברר כשקריות, מוגזמות או שבינתיים נאמרה כבר אמירה חדשה שהפכה את הקערה על פיה. זה כבר בגדר 'חדשות' או 'סקופים', ויש מספיק במות לענינים אלו...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 19, 2020 11:11 am

כמדומה שהיה מועיל ומחכים יותר היה אם הדיון היה ממשיך לגופם של דברים, שם החריפות יש לה בהחלט מקום, ולא לגופם של דוברים שם החריפות מתדרדרת מהר לגידופים.
גם אני טעיתי בדיון הממושך שלי על משמעות ההכשר/ועדת בדיקה, זה פתאטי ומביך.

למען עמי, אכן אני מחקתי את ההודעות הליצניות שלך, אין לי הרבה כבוד למי שיש בצקלונו ששים הודעות שחלקם המכריע באספקלריא, בטח לא לניקים מגויסים.

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' פברואר 19, 2020 11:13 am

היא שיחתי כתב:אז ברשותכם אסכם את הדיון עד כה,
הרב נכטילר, הרב פפר, נעמי פרל, אנשי אתר צריך עיון, תרמו במקרה לגמרי למגביות המוזכרות, הם כנראה מכירים אחד את השני דרך חופשה משותפת שהייתה להם בעבר במלון כינר, ולכן חלקם תרמו אלפים רבים של שקלים.
הגר"ד לייבל (שאין לי מילה אחת ביקורת עליו, ושמעתי עליו דברים חיוביים לטעמי שלי) במקרה הוציא מכתב תמיכה, אין שום קשר ביניהם, אבל גם הוא במקרה היה באותה חופשה במלון כינר.
הרבנים החשובים המופיעים באלפון, שאדגיש - מקובל עליי לחלוטין שאינם מזדהים כלל ועיקר עם מכון מנדל. לא מכירים את האנשים הקשורים למכון, אין שום קשר בין חצרות הרבנים הנ"ל לאנשי המכון, מלבד פגישה אקראית בעבר במלון כינר.
אתר צריך עיון קשור לחלק מהרבנים בבתי המדרש הנידונים כי במקרה הם עשו נופשון מאורגן יחד באותה שבת במלון כינר.
והקשר בין בוגרי מכון מנדל לאתר צריך עיון הוא גם בגלל שהם קפצו במוצ"ש של אותה השבת לכינרת.

תודה, אפשר לנעול.

הרב 'היא שיחתי' היקר, אני באמת מתפלא עליך.
הרי גם אתה לא חושב (לפחות כך אני מקווה) שכל קשר עם אנשים כמו הרב נכטילר או הרב פפר ואפילו נעמי פרל הוא פסול באופן עקרוני, נכון? הרי ככל הידוע לי הם עדיין לא נודו ולא נאסר לשהות בד' אמותיהם, אלא מה, הטענה היא שמכיון שהאנשים הללו מקדמים אג'נדות פסולות הרי שכל מי שמצוי בקשר אתם, ובייחוד אם הוא מקבל מהם תרומות, יש לחשוד בו שהוא גם שותף לאותן אג'נדות, וממילא הדבר מטיל צל כבד על פעילותו, אבל הרי גם אתה הרי מודה בפה מלא שאין ספק שהרב ענבל לא שותף לאותן אג'נדות, ואדרבה - הוא אחד המתנגדים הגדולים ביותר שלהן, אז במה עוד אפשר לחשוד בו למען השם?
מה שכן, בהחלט יכול להיות שהיה ראוי לרב ענבל להימנע לקבל מהם תרומות משום מראית עין, אבל זו כבר שאלה אחר לגמרי, ואותה, כמו שאלות אחרות שעולות כאן, מן הראוי להפנות אליו.
נ.ב. כל האמור כאן הוא אך ורק לגבי הרב ענבל ולא לגבי הרב פייבלזון שאין לי שום מושג לגבי דעותיו על האקדמיה ומכון מנדל וכו', ואדרבה, אשמח מאוד אם אחד מתלמידיו המצויים כאן יוכל להחכימנו בזה.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' פברואר 19, 2020 11:19 am

איש_ספר כתב:כמדומה שהיה מועיל ומחכים יותר היה אם הדיון היה ממשיך לגופם של דברים, שם החריפות יש לה בהחלט מקום, ולא לגופם של דוברים שם החריפות מתדרדרת מהר לגידופים.
גם אני טעיתי בדיון הממושך שלי על משמעות ההכשר/ועדת בדיקה, זה פתאטי ומביך.

למען עמי, אכן אני מחקתי את ההודעות הליצניות שלך, אין לי הרבה כבוד למי שיש בצקלונו ששים הודעות שחלקם המכריע באספקלריא, בטח לא לניקים מגויסים.


טוב עשית. וטוב תעשה אם תעבור שוב גם על השפה החצופה שבה כתבת על ר' דוב לנדו.
[ואינני שייך לחוג הנכון.. כמה שורות אחר כך כתבתי בגנותם. אבל באמת בענין של ר' דב, אתה מגזים לגמרי. אפשר לכתוב אותו תוכן בשפה עדינה ומכובדת].
אם יש מחפשי דיבה לפורום, הם יוכלו להביא ציטוטים משם, ויהיה קשה להשיב, אחר שיצא הדבר מפי המנהל.
[תוך כדי שאני כותב את הדברים אני מהרהר, שלכאורה אני צעיר לימים ממך ומהרבה כותבים אחרים. ואילו היה הדו"ד מתרחש בבית המדרש חי, לא הייתי מעיז פניי בגדולים ממני. וזה באמת אחת מהחסרונות/מעלות בפורום ברשת, שאין בו משמעות ל'מי אומר', אלא ל'מה אומר', על הטוב ועל הרע שבזה].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 19, 2020 11:22 am

מקבל ומוחק (אף שאני לא שותף לציונים שאתה חולק לשפתי, אבל אם כך זה נראה לכותב חשוב ומאוזן כמוך, אזי אין לזה מקום)

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' פברואר 19, 2020 11:24 am

מקדש מלך כתב:אני לא חושב שהקשר חייב להיות אמיתי, כלומר שיתוף פעולה.
אלא הרבה פשוט מזה.

שני הצדדים נגד השמרנות ובעד לשנות דברים.
יש שינויים שיכולים להיות חיובים, ויש שינויים שהם שליליים, ויש שינויים שהם שליליים מאוד.
אבל מקום מקום, טבעם של בעלי שינויים שיזדהו מבחינה רגשית עם כל מי שבא לחדש.

אז יתכן מאוד שהרבנים עינבל ופייבלזון רוצים לשנות דברים מתוך מניע חיובי (כמובן שבדברים כאלו מבחן המניע הוא קריטי), וגם תוצאות השינויים שלהם יכולים להיות חיובים, ואילו אנשי מנדל כנראה באים עם מניעים שליליים יותר, וגם תוצאות השינויים לא טובות. ומכל מקום אנשי מנדל חשים הזדהות איתם.

לדוגמא. בעיתונים החילוניים מסקרים כל שינוי או פתיחות לנושא בחדש בציבור החרדי בעיניים חיוביות. האם העובדה הזו פוסלת אוטומטית כל שינוי? (יתכן שהסיקור החיובי הזה לכל שינוי יכול לשמש כאינדיקציה וטיעון מסוים לטובת הצד השמרן. אבל לודאי שאינו יכול להיות גורם רציני, וודאי לא מכריע, כשאנו רוצים לבדוק האם השינוי חיובי או שלילי).

מדויק לחלוטין!
התחלתי לכתוב זאת, והנה הקדמת אותי, בשפה ברורה ובהירה.
אולי ארחיב על כך בעז"ה כשיזדמן לי.

אכן חשוב לכתוב שגם הרב פייבלזון וגם הרב אוריה ענבל, אולי הם נפגשים בצמתים מסוימים עם האישים האחרים, אבל גם המניעים שונים וגם המגמה שונה, ובסופו של דבר שניהם מצהירים על השתייכות מגזרית לציבור החרדי תחת ההכוונה של מורי הדרך של הציבור החרדי, על כל המשתמע מכך.
כפרשנות אישית הוסיף את מה שנראה לי. 1. הרב ענבל עשה איזו פרסה ביחסו לאישים הנ"ל. החוברת שהוציא על התרבות המערבית באמת מיוחדת ומדהימה, וראויה להיות בכותל הכבוד של החיבורים שיש בהם תרומה של ממש. בחוברת הוא מתקיף במפורש ובמרומז חלק מהאישים הללו. 2. לגבי הרב פייבלזון, יותר ממה שהוא בא אליהם, הם באים אליו. ואסתפק בזה לע"ע.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יותם » ד' פברואר 19, 2020 12:44 pm

מקדש מלך כתב:ברור שהוא רוצה לשנות. שינוי רוחני. הוא רוצה צורת מחשבה מסוימת. צורות לימוד מסוימות וכו', שלא היו נהוגים קודם.

באים אנשים שרוצים לשנות גם שינויים גשמיים, והם אומרים, סוף סוף מישהו נלחם בקבעון של המימסד, ומוחאים לו כפיים.

(בלי קשר, לטעמי, צורת המחשבה הזו תגרור בסופו של דבר גם שינויים בשטח. אבל זה כבר לא חייב להיות הכוונה המקורית שלו).

אולי כדאי להבין למה כוונתך במילים 'רוצה שינוי'.

כל יהודי שדברי תורתו נשמעים, מסתמא שחידש מהלך מסויים. גם חזו"א, ר"ש רוזובסקי ור"ח פרידלנדר. אלא שבדרך כלל אין לאותו ת"ח רצון להפוך את היהדות (או הקהילה שלו) על פניה, אלא להוסיף גוון מסויים.

(בכוונה אינני משווה לדוגמאות 'מהפכניות' ממש כמו ר' חיים בריסקרער, ר' ישראל סלנטר, מהר"ל וכו')

ובזה כל מי שמכיר את הרב פייבלזון שליט"א יודע שהוא רואה את שיעוריו כהוספת גוון צנועה לשלל הקולות שנשמעים בעולם התורה. לא כמהפכה ולא כשינוי הדרך. זו התודעה הברורה שלו.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ד' פברואר 19, 2020 12:53 pm

יותם כתב:
מקדש מלך כתב:ברור שהוא רוצה לשנות. שינוי רוחני. הוא רוצה צורת מחשבה מסוימת. צורות לימוד מסוימות וכו', שלא היו נהוגים קודם.

באים אנשים שרוצים לשנות גם שינויים גשמיים, והם אומרים, סוף סוף מישהו נלחם בקבעון של המימסד, ומוחאים לו כפיים.

(בלי קשר, לטעמי, צורת המחשבה הזו תגרור בסופו של דבר גם שינויים בשטח. אבל זה כבר לא חייב להיות הכוונה המקורית שלו).

אולי כדאי להבין למה כוונתך במילים 'רוצה שינוי'.

כל יהודי שדברי תורתו נשמעים, מסתמא שחידש מהלך מסויים. גם חזו"א, ר"ש רוזובסקי ור"ח פרידלנדר. אלא שבדרך כלל אין לאותו ת"ח רצון להפוך את היהדות (או הקהילה שלו) על פניה, אלא להוסיף גוון מסויים.

(בכוונה אינני משווה לדוגמאות 'מהפכניות' ממש כמו ר' חיים בריסקרער, ר' ישראל סלנטר, מהר"ל וכו')

ובזה כל מי שמכיר את הרב פייבלזון שליט"א יודע שהוא רואה את שיעוריו כהוספת גוון צנועה לשלל הקולות שנשמעים בעולם התורה. לא כמהפכה ולא כשינוי הדרך. זו התודעה הברורה שלו.

לא נראה לי שהרב 'מקדש מלך' בא להצביע על בעיה, אלא בסך הכל הוא אומר שמדובר בשינוי, מה שנכון
ומה שבאמת מחוייב בדור שבו יש מאות בחורי ישיבה שהולכים לצפות במשחקי כדורגל, אלפים שהולכים לאקדמיה, ישיבה חשובה ומפורסמת שראש הישיבה התעורר מההתלהבות שאחזה בה כאשר ישראל זכתה במקום הראשון באירוע זמר עולמי...
מי שחושב שלא צריך שינוי, שיצביע, וכדאי גם שיסביר איך הוא מתכוון לפתור את הבעיות

לאורך כל הדורות היו שינויים, החסידות היא שינוי, ר' חיים הלוי הוא שינוי, תנועת המוסר היא שינוי, חתימת התורה שבע''פ היא שינוי, להפסיק להגיד 'הגדול הגיבור והנורא' זה שינוי, להכנס לממשלה זה שינוי, לעלות לארץ ישראל זה שינוי, להשתמש באינטרנט זה שינוי, ליצור שסי''ם מבוארים זה שינוי, להתלבש דווקא בשחור לבן זה שינוי, כוללים לכל הציבור זה שינוי, מהר''ל זה שינוי, לבנות ישיבות שבהן הבחורים עוזבים את הבית ואת העיר זה שינוי, לעשות ישיבות עם פנימיה זה שינוי, להתחתן בגיל 22 זה שינוי. בית יעקב זה שינוי, רמח''ל זה שינוי, רש''ר הירש זה שינוי,
תכלית העולם הוא שינוי, ללא שינוי אין זמן ואין חיים, וגם התורה משתנה כל העת בלבושיה, בדור אחד לומדים כלי יקר ובמשנהו רלב''ג, יש דורות שמוצאים נוחם בפירוש העקדה ויש בשפת אמת.
נערך לאחרונה על ידי יעקב בורלשטיין ב ד' פברואר 19, 2020 1:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 19, 2020 1:11 pm

יפה כתבת, אך חלק מאופיו של כל שינוי הוא שיש הקמים כנגדו או לפחות בוחנים אותו בעין ביקורתית, בבחינת 'כבדהו וחשדהו' - שהרי יש גם הרבה שינויים (שלא הזכרת) שהתבררו לא לטובה, כמובן.

ומי שעושה את השינוי צריך להיות מוכן לקבל את הבליסטראות ולא להיתמם ולטעון שהכל כרגיל.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ד' פברואר 19, 2020 1:16 pm

דרומי כתב:יפה כתבת, אך חלק מאופיו של כל שינוי הוא שיש הקמים כנגדו או לפחות בוחנים אותו בעין ביקורתית, בבחינת 'כבדהו וחשדהו' - שהרי יש גם הרבה שינויים (שלא הזכרת) שהתבררו לא לטובה, כמובן.

ומי שעושה את השינוי צריך להיות מוכן לקבל את הבליסטראות ולא להיתמם ולטעון שהכל כרגיל.

בוודאי שאין להיתמם ולהגיד שהכל בדיוק כמו בעולם הישיבות, ולא נראה לי שהיתממו כאן (על כל פנים אדבר בשם עצמי)

את הבליסטראות אסור לקבל וזאת מכיוון שהם נעשות בחוסר צדק ויושר, וכמו שכתבתי לעיל שכיוון שהרב עינבל והרב פייבלזון שניהם כפופים לדעתו של הרב משה הלל הירש (לא יודע אם אתה מכיר, אבל זהו אחד הרבנים המרכזיים ביותר בציבור הליטאי כיום), הרי שמי שיש לו ביקורת מהסוג שנאמר בעמודים האחרונים (כלומר ביקורת שלא דנה בגופם של דברים ואינה מעלה דיונים מהותים על השולחן אלא עוסקת בשאלה הצהובה מיהם השכנים של משפחת עינבל) מן הראוי לו להפליג בני ברקה ופשוט לדבר ולספר על הבעיות שאותן הוא רואה.

ואסיים בדבריך, אם היה 'כבדהו ואחר כך 'חשדהו', לא הייתי אומר מילה בענין.

הנקודה היא, שאנשים מכירים רק את החצי השני של הפתגם 'חשדהו', אלו הם אנשים שתמיד מצטטים חצאי ציטוטים, ובאמת אפשר לרחם עליהם, זו בעיה בהבנת הנקרא והנשמע, וממילא בפרשת השבוע האחרון הם שמעו מפורש בקריאת התורה בקול רם ובשפה ברורה את הציווי 'תרצח'. הם פשוט איבדו קשב שניה לפני.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ד' פברואר 19, 2020 2:25 pm

מידע מאומת מבית הגר"ב ויסבקר שליט"א.
שלשום (יום ב') שוחחו הגר"ב ויסבקר שליט"א עם תלמידו רח"י קפלן, ורחי"ק אמר לרבו הגר"ב שאין לו שום דבר כנגד הגרא"מ פייבלזון, וגם הגר"ד כהן לא נלחם כלל כנגד הגראמ"פ. ומה שהגרד"כ אמר במסיבת חנוכה על "עין תחת עין", זה היה בטעות, והגרד"כ כבר יודע שזה ציטוט מעוות של הגראמ"פ.
אתמול (יום ג') בא הגר"ד כהן אל הגר"ב ויסבקר לביקור חולים, ובתוך הדברים אמר לו שאין לו שום דבר כנגד הגרא"מ פייבלזון, ואדרבה, הוא מאד מעריך אותו, ואף הוסיף להתבטא באופן מופלג (אני לא מצטט כי לא יאמינו לי, אבל מי שיתעקש יוכל מסתמא לשמוע את זה בקולו הצלול וד"ל), רק הוא חושב שהדברים שהגראמ"פ אומר לא מתאימים לבחורים צעירים, והוא היה רוצה לבקש שהגראמ"פ יאמר לבחורים מחברון שיפסיקו לבוא לשיעוריו.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אברך » ד' פברואר 19, 2020 3:05 pm

ישא ברכה כתב:
מקדש מלך כתב:אני לא חושב שהקשר חייב להיות אמיתי, כלומר שיתוף פעולה.
אלא הרבה פשוט מזה.

שני הצדדים נגד השמרנות ובעד לשנות דברים.
יש שינויים שיכולים להיות חיובים, ויש שינויים שהם שליליים, ויש שינויים שהם שליליים מאוד.
אבל מקום מקום, טבעם של בעלי שינויים שיזדהו מבחינה רגשית עם כל מי שבא לחדש.

אז יתכן מאוד שהרבנים עינבל ופייבלזון רוצים לשנות דברים מתוך מניע חיובי (כמובן שבדברים כאלו מבחן המניע הוא קריטי), וגם תוצאות השינויים שלהם יכולים להיות חיובים, ואילו אנשי מנדל כנראה באים עם מניעים שליליים יותר, וגם תוצאות השינויים לא טובות. ומכל מקום אנשי מנדל חשים הזדהות איתם.

לדוגמא. בעיתונים החילוניים מסקרים כל שינוי או פתיחות לנושא בחדש בציבור החרדי בעיניים חיוביות. האם העובדה הזו פוסלת אוטומטית כל שינוי? (יתכן שהסיקור החיובי הזה לכל שינוי יכול לשמש כאינדיקציה וטיעון מסוים לטובת הצד השמרן. אבל לודאי שאינו יכול להיות גורם רציני, וודאי לא מכריע, כשאנו רוצים לבדוק האם השינוי חיובי או שלילי).

מדויק לחלוטין!
התחלתי לכתוב זאת, והנה הקדמת אותי, בשפה ברורה ובהירה.
אולי ארחיב על כך בעז"ה כשיזדמן לי.

אכן חשוב לכתוב שגם הרב פייבלזון וגם הרב אוריה ענבל, אולי הם נפגשים בצמתים מסוימים עם האישים האחרים, אבל גם המניעים שונים וגם המגמה שונה, ובסופו של דבר שניהם מצהירים על השתייכות מגזרית לציבור החרדי תחת ההכוונה של מורי הדרך של הציבור החרדי, על כל המשתמע מכך.
כפרשנות אישית הוסיף את מה שנראה לי. 1. הרב ענבל עשה איזו פרסה ביחסו לאישים הנ"ל. החוברת שהוציא על התרבות המערבית באמת מיוחדת ומדהימה, וראויה להיות בכותל הכבוד של החיבורים שיש בהם תרומה של ממש. בחוברת הוא מתקיף במפורש ובמרומז חלק מהאישים הללו. 2. לגבי הרב פייבלזון, יותר ממה שהוא בא אליהם, הם באים אליו. ואסתפק בזה לע"ע.


במקום המילה "שינוי" שקצת מפחידה אנשים, הייתי משתמש במילה "פתיחות" כלומר ישנם שמרנים שעל כל שאלה שלא רגילים לשאול הם יענו "יש לסמוך על הדורות הקודמים",
וישנם "פתוחים" יותר, שמוכנים להתמודד עם כל שאלה גם שאלות קשות באמונה והשקפה,
המכונים הבעייתיים גם נוהגים בפתיחות יתר, אבל התשובות שלהם הם מינות ואפיקורסות, והרבנים של בימ"ד הגר"א עונים תשובות לכל שאלה בדרך התורה והמסורה,
מכל מקום, מה שהמכונים נותנים גושפנקא לרבנים הנ"ל הוא על עצם הפתיחות לדון בכל שאלה, והם מקוים שעי"כ אולי יש שייסחפו גם אחריהם, ה"י.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי תוכן » ד' פברואר 19, 2020 4:49 pm

ח. רוזנברג כתב:מידע מאומת מבית הגר"ב ויסבקר שליט"א.
שלשום (יום ב') שוחחו הגר"ב ויסבקר שליט"א עם תלמידו רח"י קפלן, ורחי"ק אמר לרבו הגר"ב שאין לו שום דבר כנגד הגרא"מ פייבלזון, וגם הגר"ד כהן לא נלחם כלל כנגד הגראמ"פ. ומה שהגרד"כ אמר במסיבת חנוכה על "עין תחת עין", זה היה בטעות, והגרד"כ כבר יודע שזה ציטוט מעוות של הגראמ"פ.
אתמול (יום ג') בא הגר"ד כהן אל הגר"ב ויסבקר לביקור חולים, ובתוך הדברים אמר לו שאין לו שום דבר כנגד הגרא"מ פייבלזון, ואדרבה, הוא מאד מעריך אותו, ואף הוסיף להתבטא באופן מופלג (אני לא מצטט כי לא יאמינו לי, אבל מי שיתעקש יוכל מסתמא לשמוע את זה בקולו הצלול וד"ל), רק הוא חושב שהדברים שהגראמ"פ אומר לא מתאימים לבחורים צעירים, והוא היה רוצה לבקש שהגראמ"פ יאמר לבחורים מחברון שיפסיקו לבוא לשיעוריו.


כיון שהמידע המאומת שהבאת בשם ר' חיים פרץ ברמן התברר שאין לה על מה לסמוך, אני מניח שגם כאן אין לדברים על מה שיסמוכו.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' פברואר 19, 2020 5:39 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' פברואר 20, 2020 12:18 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' פברואר 19, 2020 8:40 pm

אגב הדיון במכונים מסויימים
מצו"ב ציטוט ממאמר (ניתן לחפש מקורו בגוגל) בנושא זה...
המסמר האחרון בארון התקוות שנתלו בחרדים החדשים ננעץ לנגד עיננו בימים אלה ממש. במקום שהמושג "חרדים חדשים" יציין מאבק פנימי על נשמתה של החרדיות, הוא הופך ליקירם של מכוני המחקר. אותם פרצופים מוכרים משמשים "חרדים להשכרה" ומיטלטלים רצוא ושוב מסמינר על "חרדיות וסוציאליזם" במכון ון-ליר לסמינר על "חרדיות וקפיטליזם" בקרן תקווה. מתפללים שחרית בכולל בוקר במכון מנדל, מנחה בכולל צהריים של מכון הרטמן וערבית בכולל ערב של מכון שחרית, שחקנים בפרודיה אנטישמית במיוחד על הבטלנות החרדית…

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי די לחכימא » ד' פברואר 19, 2020 8:51 pm

מ2017

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' פברואר 19, 2020 8:53 pm

ארי שבחבורה כתב:הרב 'היא שיחתי' היקר, אני באמת מתפלא עליך.
הרי גם אתה לא חושב (לפחות כך אני מקווה) שכל קשר עם אנשים כמו הרב נכטילר או הרב פפר ואפילו נעמי פרל הוא פסול באופן עקרוני, נכון? הרי ככל הידוע לי הם עדיין לא נודו ולא נאסר לשהות בד' אמותיהם, אלא מה, הטענה היא שמכיון שהאנשים הללו מקדמים אג'נדות פסולות הרי שכל מי שמצוי בקשר אתם, ובייחוד אם הוא מקבל מהם תרומות, יש לחשוד בו שהוא גם שותף לאותן אג'נדות, וממילא הדבר מטיל צל כבד על פעילותו, אבל הרי גם אתה הרי מודה בפה מלא שאין ספק שהרב ענבל לא שותף לאותן אג'נדות, ואדרבה - הוא אחד המתנגדים הגדולים ביותר שלהן, אז במה עוד אפשר לחשוד בו למען השם?
מה שכן, בהחלט יכול להיות שהיה ראוי לרב ענבל להימנע לקבל מהם תרומות משום מראית עין, אבל זו כבר שאלה אחר לגמרי, ואותה, כמו שאלות אחרות שעולות כאן, מן הראוי להפנות אליו.
נ.ב. כל האמור כאן הוא אך ורק לגבי הרב ענבל ולא לגבי הרב פייבלזון שאין לי שום מושג לגבי דעותיו על האקדמיה ומכון מנדל וכו', ואדרבה, אשמח מאוד אם אחד מתלמידיו המצויים כאן יוכל להחכימנו בזה.

אני לא פוסל אף אחד, תאמין לי שיש לי מכרים עם אג'נדות גרועות, ואין לי בעיה לשהות בד' אמותיהם, גם אין לי בעיה שיקבל מהם תרומות, הם יהודים כשרים, שומרי תורה ומצוות, ואני לא חושב שיש לי הזכות לטעון כנגד אי מי, מבחינתי הקו האדום הוא אפיקורסות, וזה לא שמענו לא באתר אקשיבה ולא בקורסים במכון מנדל, אני קטונתי מלדבר לגופו של איש.
רק צריך לדעת, שכשאתה מקדם אג'נדה חברתית מסויימת, ובפרט כשגורמי חוץ מממנים אותך, אין לך הזכות להסתיר את האג'נדה שלך ואת המטרות אותן אתה מעוניין לקדם, גם אם אתה רשכבה"ג או ראש ישיבה, אין לך זכות לקדם אג'נדות שינוי בחברה החרדית, בלי לספר לחברה החרדית שזו האג'נדה שלך וזה מה שאתה עושה, לא כל שכן כשמשלמים לך על זה מקרנות נדיבים אמריקאיות.
מתבקש מכך גם, שאתה לוקח על עצמך את הסיכון שבפורומים ברשת או בחצרות רבנים יהיה מי שירצה לתהות על קנקנך, וזו הסיבה שאני מרשה לעצמי להציף את הנושא כאן, למרות שאני מאוד חרד על כבודם של יהודים כשרים, ואין לי ספק שהם יהודים כשרים וטובים.
ולכן, התרומות של ראשי מכונים אלו לרבנים הנ"ל לא מפריעות לי, ואדרבה, אם זכו ליתן צדקה ולא נתקללו בקללת ירמיהו ליתן לשאינם הגונים, יבורכו מן השמים,
השאלה שלי היא במישור אחר לחלוטין: איך הקשר והסבך הזה נוצרו? מה פשר החיבורים הללו רצוא ושוב בין מנדל/תקווה/צריךעיון/וכלל הנידונים באשכול זה. ואת זה ניסה להסביר הרב מקדש מלך לעיל, אם אתה שואל אותי, אני לא חושב שביאורו מספיק בזה,
הניסיונות של יעקב בורלשטיין לחזור לנקודה כאילו יש כאן התקפה על הרב פייבלזון והרב עינבל היא טעות, הם רבנים חשובים, ומבחינתי שמם נוקה לחלוטין, אין לי ספק שכוונותיהם רצויות. השאלה שלי היא על סבך הקשרים המסועף שמתחוור כאן
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב ד' פברואר 19, 2020 10:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ד' פברואר 19, 2020 9:27 pm

היא שיחתי כתב:
השאלה שלי היא במישור אחר לחלוטין: איך הקשר והסבך הזה נוצרו? מה פשר החיבורים הללו רצוא ושוב בין מנדל/תקווה/צריךעיון/פשש"מ/הגר"דלייבל/בי"מהגר"א. ואת זה ניסה להסביר הרב מקדש מלך לעיל, אם אתה שואל אותי, אני לא חושב שביאורו מספיק בזה,
הניסיונות של יעקב בורלשטיין לחזור לנקודה כאילו יש כאן התקפה על הרב פייבלזון והרב עינבל היא טעות, הם רבנים חשובים, ומבחינתי שמם נוקה לחלוטין, אין לי ספק שכוונותיהם רצויות. השאלה שלי היא על סבך הקשרים המסועף שמתחוור כאן


אין ספק שבאשכול הזה אין התקפה על הרב פייבלזון והרב עינבל, זה פשוט טעות, טעות גמורה, טעות מוחלטת, האשכול הזה הוא נופת צופים כולו מהתחלה ועד הסוף.

הוא רק בא להתחקות על איזה שאלה צהובונית ומסקרנת, מהם שמות אנשי הקשר בפלאפון של מישהו אחר, ואיך בדיוק נוצר הקשר ביניהם

זה הכל

בינו זאת

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' פברואר 19, 2020 9:32 pm

אני סבור שמי שיעיין באשכול מתחילתו ועד סופו יווכח לדעת שלא הצליחו למצוא שום דבר שלילי בשיעוריהם, ושמלבד הגר"ד כהן לא הוכח שאף אדם תקף אותם, ושלכאורה יש לרב ענבל לפחות את הגיבוי של הגרמ"ה והרב אייכנשטיין, לרב פייבלזון יש את הגיבוי של מו"ר הגר"מ שפירא ואינו צריך עוד לאחריני.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 19, 2020 11:19 pm

תוך כדי קריאת הדברים אני נזכר בהערצתם של גדולי רומי לרבי יוסי בן קיסמא, עד שכשנפטר הלכו כל אלה ללוותו, ולא זו בלבד אלא אפילו הספידוהו הספד גדול. אבל בחזרתם מההספד, מצאו רשעים ארורים אלה את רבי חנינא בן תרדיון עוסק בתורה ומקהיל קהילות ברבים וספר תורה מונח לו בחיקו, ושרפו אותו יחד עם ספר התורה (ע"ז יח.).

או בהערצתם של גדולי רומי בזמן מאוחר יותר לרבי אבהו, שנשות בית הקיסר היו שרות לכבודו (כתובות יז. סנהדרין יד.) ועל פי המלצתו פטרו אנשי השלטון את רב ספרא מתשלום מכס של 13 שנים (ע"ז ד.), ואעפ"כ רשעים אלה התעללו ברב ספרא כאשר לפי דעתם העלובה התברר להם שהוא אינו ראוי לכך (שם).

מה שאני לומד מכך הוא, שאדם גדול, אפשר בהחלט שיימצא איזה פן באישיותו שיהיה מושא להערצתם של אינשי דלא מעלי, ואפילו של גויים רשעים גמורים, ואין בכך משום פגם בגדלותו, או משום עדות לחיבור בינו לבינם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 20, 2020 1:00 am

עקביה כתב:תוך כדי קריאת הדברים אני נזכר בהערצתם של גדולי רומי לרבי יוסי בן קיסמא, עד שכשנפטר הלכו כל אלה ללוותו, ולא זו בלבד אלא אפילו הספידוהו הספד גדול. אבל בחזרתם מההספד, מצאו רשעים ארורים אלה את רבי חנינא בן תרדיון עוסק בתורה ומקהיל קהילות ברבים וספר תורה מונח לו בחיקו, ושרפו אותו יחד עם ספר התורה (ע"ז יח.).

או בהערצתם של גדולי רומי בזמן מאוחר יותר לרבי אבהו, שנשות בית הקיסר היו שרות לכבודו (כתובות יז. סנהדרין יד.) ועל פי המלצתו פטרו אנשי השלטון את רב ספרא מתשלום מכס של 13 שנים (ע"ז ד.), ואעפ"כ רשעים אלה התעללו ברב ספרא כאשר לפי דעתם העלובה התברר להם שהוא אינו ראוי לכך (שם).

מה שאני לומד מכך הוא, שאדם גדול, אפשר בהחלט שיימצא איזה פן באישיותו שיהיה מושא להערצתם של אינשי דלא מעלי, ואפילו של גויים רשעים גמורים, ואין בכך משום פגם בגדלותו, או משום עדות לחיבור בינו לבינם.

מפורסמים דברי מרן הסטייפלער על גמ' זו
חיי עולם.jpg
חיי עולם.jpg (106.37 KiB) נצפה 9829 פעמים


אגב ראיתי היום בספר המופלא אור מרדכי (ותודה לק"מ) בשם ר"פ קוריצער: לאהוב רשע שאינו גמור אפשר ע"י צדיק שאינו גמור, אבל לאהוב רשע גמור זה רק ע"י צדיק גמור... (אין קשר ידוע לנושא האשכול, ודרשתי סמוכים).

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 20, 2020 7:55 am

איש_ספר כתב:מפורסמים דברי מרן הסטייפלער על גמ' זו
חיי עולם.jpg

אכן מפורסמים.
אבל לענ"ד מהגמ' בע"ז ד. על רבי אבהו מוכח לא כך.
שם רואים שהרומאים העריכו באמת חכם בחכמת התורה, ולכן כשאמר להם רבי אבהו על רב ספרא שהוא "אדם גדול", פטרוהו ממכס.
זה לא שהם צדיקים גדולים. באותו אופן הם היו מעריכים פיזיקאי או פילוסוף, כלומר הם התייחסו לתורה כאל חכמה, והעריכו חכמים.
אפשר לדמות את זה להערצת המשכילים בכל הדורות לרמב"ם.
מה שהם לא יכלו לסבול זה את מי שסבור שהתורה היא סם חיים, ומקיים בה לעיניהם "כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה", על כך הם גזרו, ולכן את רחב"ת הם מעלים על המוקד.
וגם רב ספרא, כשמצאו שאינו עומד בקריטריונים שלהם - עיסוק במקראות ויישובם באופן שיערב להם - לא עלה על דעתם שלגדלות בתורה יש מדד אחר, כלומר גדלות במשנה וגמרא.

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' פברואר 20, 2020 2:14 pm

יותם כתב:
מקדש מלך כתב:ברור שהוא רוצה לשנות. שינוי רוחני. הוא רוצה צורת מחשבה מסוימת. צורות לימוד מסוימות וכו', שלא היו נהוגים קודם.

באים אנשים שרוצים לשנות גם שינויים גשמיים, והם אומרים, סוף סוף מישהו נלחם בקבעון של המימסד, ומוחאים לו כפיים.

(בלי קשר, לטעמי, צורת המחשבה הזו תגרור בסופו של דבר גם שינויים בשטח. אבל זה כבר לא חייב להיות הכוונה המקורית שלו).

אולי כדאי להבין למה כוונתך במילים 'רוצה שינוי'.

כל יהודי שדברי תורתו נשמעים, מסתמא שחידש מהלך מסויים. גם חזו"א, ר"ש רוזובסקי ור"ח פרידלנדר. אלא שבדרך כלל אין לאותו ת"ח רצון להפוך את היהדות (או הקהילה שלו) על פניה, אלא להוסיף גוון מסויים.

(בכוונה אינני משווה לדוגמאות 'מהפכניות' ממש כמו ר' חיים בריסקרער, ר' ישראל סלנטר, מהר"ל וכו')

ובזה כל מי שמכיר את הרב פייבלזון שליט"א יודע שהוא רואה את שיעוריו כהוספת גוון צנועה לשלל הקולות שנשמעים בעולם התורה. לא כמהפכה ולא כשינוי הדרך. זו התודעה הברורה שלו.

אינני רואה עצמי כתלמיד מובהק של הרב פייבלזון, אבל דומני שאני כן קצת מכיר אותו ואת תורתו, ואני די מתפלא על האמירות הללו.
לענ"ד 'כל מי שמכיר את הרב פייבלזון שליט"א' יודע שמדובר באחד ההוגים המקוריים והחשובים ביותר בדור האחרון וההגות שלו היא מהפכנית ממש בכל קנה מידה. אפשר כמובן להתווכח אם מדובר במהפכה חיובית או לא, אבל צריך לשים את הדברים על השולחן ביושר ולהפסיק עם הניסיונות הפתטיים משהו לטעון כאילו הוא רק בא להוסיף איזה קנייטש במהלך של רב"ב בעניין קנין חליפין...

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אTKH » ה' פברואר 20, 2020 5:09 pm

בחוברת 'חרדים לעתיד החברה' של מכון ון ליר בהשתתפות הרב אוריה ענבל, הוצג הרב ענבל כיוזם הקמת "בית המדרש למדיניות יהודית צדקה ומשפט". האם מישהו יודע אם יש הלימה בין בית מדרש "צדקה ומשפט" מיוזמתו של הרב ענבל, ל"בית מדרש הגר"א"? האם מדובר בשני בתי מדרשות שונים, או שמא מדובר באותו בית מדרש רק בשינוי השם? (קצת קשה לקרוא ל'בית המדרש למדיניות יהודית' בשם היומרני 'הגר"א'..) מי יודע?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' פברואר 20, 2020 5:17 pm

מכון הגר"א הוא מוסד אחר העוסק בהדפסת וההדרת כתבי הגר"א ע"י האחים פפר.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' פברואר 20, 2020 5:18 pm

הרב בן מיכאל והרב שלומוביץ
נראה לי שהגיעה השעה לעזוב, ימשיכו אנשי כת לשון הרע לשלוח חיצים בלשונם, יכה יוסי את יוסי, ותהי יד ה' בם

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 20, 2020 9:43 pm

יעקב בורלשטיין כתב:הרב בן מיכאל והרב שלומוביץ
נראה לי שהגיעה השעה לעזוב, ימשיכו אנשי כת לשון הרע לשלוח חיצים בלשונם, יכה יוסי את יוסי, ותהי יד ה' בם

אם לא היית נכנס לאשכול זה בכדי להגן על בית מדרש הגר"א, הדיון כאן היה מסתיים מזמן ולא היו נשלחים חצים ונחשפים עובדות שלא נעים לך לשמוע. ובנוסף הפורום לא היה קורס 4 ימים ברציפות. כעת תשא בתוצאות.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 20, 2020 11:57 pm

אTKH כתב:בחוברת 'חרדים לעתיד החברה' של מכון ון ליר בהשתתפות הרב אוריה ענבל, הוצג הרב ענבל כיוזם הקמת "בית המדרש למדיניות יהודית צדקה ומשפט". האם מישהו יודע אם יש הלימה בין בית מדרש "צדקה ומשפט" מיוזמתו של הרב ענבל, ל"בית מדרש הגר"א"? האם מדובר בשני בתי מדרשות שונים, או שמא מדובר באותו בית מדרש רק בשינוי השם? (קצת קשה לקרוא ל'בית המדרש למדיניות יהודית' בשם היומרני 'הגר"א'..) מי יודע?


כפי שניתן לראות, חדלתי מלהתערב באשכול מאז שהוא חדל לעסוק בנושאי העיסוק של בימ"ד הגר"א, ועבר לדיונים מהסוג המצוטט. ומאז אני מגיב רק לדברים מחודשים.

וכאן אני רואה שוב את החידוש שכבר התחדש לי לעיל על ידי אותו כותב, שאם עד היום ידעתי שצריך לפלפל כדי לדון אדם לכף זכות, בא כותב זה ולימד שצריך לפלפל כדי לדון אדם לכף חובה.

במקום כל השאלות הרטוריות האלה וכל הפלפולים והדיונים האם ומה ניתן ללמוד ממה - מה פשוט מלהתקשר לרב ענבל ולשאול אותו? את זה עשית כבר?

ובמקום כל השאלות האלה מסביב סביב וסחור סחור - שמעת מקבץ משמעותי של שיעורים מבימ"ד הגר"א שתוכל לדבר ישירות על התכנים שם ולומר האם/במה הם בעייתיים?

לא מבין מה התכלית של כל הכרכורים הזבוביים האלה מסביב. גש ישר לעניין ותתרשם בעצמך מהמקור עצמו: א. דבר עם הרב ענבל. ב. שמע הרבה שיעורים מביהמ"ד.

בהצלחה רבה. ואל תשכח לעדכן.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' פברואר 21, 2020 12:08 am

מדוע לא תתקשר לביבי ותשאל אותו מה מעורבותו בתיק 1000, 2000, וכו'? כולנו נשמח לשמוע את תשובותיו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' פברואר 21, 2020 12:30 am

ר' זאב במחילת כבודך,
זו דמגוגיה זולה במירעה,
אף אחד ממי שמנית לא יעמוד אפי' לדין מבלי שיזכה לזכות השימוע,
וכאן מגישים כתב אישום על אנשים,
גם חורצים את גזר דינם,
וגם מיישמים אותו הלכה למעשה,
בשיימינג ציבורי ברחובה של עיר,

וכשמישהו מציע אולי לדבר עם הנידון, אתה מגחך,

קצת אנושיות לא תזיק כאן,
אני לא יודע אם זה לרוחם של הנשפטים,
אבל מישהו כאן חשב מה המשמעות של זה בשבילם,
מה המשמעות למשפחתם,
מה המשמעות לילדיהם.....

אני שתקתי עד כעת, אבל דומני שזה סוג של רוע (לא שלך חלילה אלא של כלל המשמיצים) שלא מוכר במחוזותינו,
וזו זירה אחת ויחידה שדבר כזה יכול להתרחש ולהמשיך להקרא בית מדרש.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ו' פברואר 21, 2020 1:01 am

יעקב בורלשטיין כתב:הרב בן מיכאל והרב שלומוביץ
נראה לי שהגיעה השעה לעזוב, ימשיכו אנשי כת לשון הרע לשלוח חיצים בלשונם,

קיבלתי הודעות מכמה אנשים כאן שזה נראה כביכול אין מה לענות
אז אסביר קצת יותר

כל עוד הדיבורים כאן יעשו בשיטה שמאן דהו שכן של אלמוני, וסיפור על קרעכצ של פלמוני, שקרים ועובדות המצוצות מן האצבע אין שום אפשרות לנהל דיון אמיתי.

וכמו שכתבתי לעיל שמי שבאמת חושב שידוע לו משהו בעייתי, יכול ברגע זה לנסוע לבני ברק לר' משה הלל. אני לא מצליח להבין למה זה כל כך מסובך. אלא אם כן יש פה אנשים שפשוט לא מאמינים ברבנים. או שהם אוהבים לדסקס קצת לשון הרע.

וכאן המקום להזכיר שתחילת הדיון שנפתח כאן הורתו ולידתו בשקר ורמייה!

מצו''ב השיחה עצמה,

והתמלול של מה שנאמר באותה שיחה בשתי הדקות הרלוונטיות (בתוך השלש דקות האחרונות).

כל חיבור לאותו רחוב זה ניתוק מבורא עולם ומהתורה, אי אפשר לומר אני שייך לעולם הגדול ולתרבות העולם הגדול ואני מחובר לתורה ואומר סברות טובות, זה לא יעלה על הדעת קשר עם הקב"ה זה קשר עם התורה וקשר עם התורה זה קשר עם הקב"ה, ויסוד היסודות זה אותו מסורת של בית חשמונאי של נתרבו הישיבות של העתקת המסורת מדור לדור בהשקפה הזו שגדלו וחינכו אותנו בישיבה שיש לנו מסורת ויש לנו דרך ויסוד היסודות כי החכמה של התורה היא לא אנושית ולא כל אחד יכול לבוא ולבדות מליבו כל מיני סברות והבנות בבתורה שבכתב, יון היא זו שטיפחה את הצדוקים כמו שאומר היערות דבש שהכפירה בתושבע"פ היא מיון שזה חכמה חיצונית וחכמת התורה זה חכמה אלוקית הדרך של תורה שבע"פ זה דרך של משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע העתקת המסורת איך לומדים ומבינים תורה שבע"פ דרכי הלימוד ההבנה והקבלה, כך אנו מחוברים לתורה שבע"פ זה לא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול ויגיד מסברת ליבו מה זה תורה שבע"פ ויסביר שזה גם המצב בתורה בשבכתב
היצר הזה משתולל לאחרונה בכל מקום דברים שאי אפשר להעלות אותם על הדעת אנשים שכאילו אמונים על השם 'בית מדרש הגר"א', זה שהעמיד תורה שבע"פ בדור האחרון, אז בבית מדרשו של הגר"א באים ואומרים שבבית ראשון עין תחת עין היה דברים כפשוטם ובבית שני חכמי ישראל ובדו שעין תחת עין ממון זה בית מדרשו של הגר"א וזה אדוננו הגר"א, יש כאלו שעוד נותנים להם חשיבות... (לא ברור) זה כפשוטו חורבן של כל המסורת ושל הדרך המקובלת עלינו, העבודה שלנו בימים האלה יש לנו מסורת ודרך אנו לא מחדשים מעצמנו והיא הדרך מאדוננו הגר"א ומר' חיים וולאז'ינר שהעמיד את הדרך וזאת התורה לא תהא מוחלפת וכו'.

אינני יודע מי יצר את השקר, אך בדברים אלו יש שני שקרים.

ראשית, הוא מיחס ל'בית מדרש הגר''א' דיבורים שנאמרו על ידי אדם אחר. (הגאון ר' אליהו מאיר פייבלזון, כמו שאבהיר בהמשך לא אמר זאת כלל)

שנית, אותו אדם אמר דברים אחרים כמו שאפשר לראות בקובץ שהועלה לעיל עם שיעורי הרב פייבלזון שם הוא מסביר שכמו שאנו מחללי שבת לפי ר''ת ור''ת מחלל שבת לדידן כך גם עין תחת עין יכל להיות מחלוקת בפירושו בין בתי דינים שבישראל.
זאת להיפך ממה שבדה מליבו ממציא השקר לומר בשמו שחכמי ישראל באו ושינו את התורה הקדושה כחומר ביד היוצר.

בינתיים, איש לא בא להתנצל על השקר הגס הזה, גם איש מחכמי האשכול דכאן שהיו נגד לא הזכירו את העובדה הפשוטה הזו, ולא טרחו להגיב שהיה בפרסום זה משום טעות חמורה.

הדיון בבית המדרש מחייב נאמנות בין החכמים והודאה על האמת. האופן שבו הדיון מתנהל בשקר סותם את הגולל בפני אפשרות של מחלוקת לשם שמים והופך אותה למלחמת גנגסטרים.
לא באתי לכאן בשביל זה.
היו שלום לבינתיים


אני נמצא כאן
או כאן


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 324 אורחים