מלבב כתב:שמואל דוד כתב:שאלתי דומ״צ בלייקווד אם יש להחמיר גם על הילדים ואמר לי שאין טעם להחמיר והוסיף בשם הגאון רב ראובן פיינשטיין שליט״א שהיום (בעוה״ר) אין הרבה ״בעלי נפש״ ודו״ק.
זה סותר למה שכתב הגרמ״פ שיש להחמיר בבתי ספר משום חינוך ליראת שמים.
ה’ מרחשון תשכ”ד
בדבר חלב הקאמפאניעס [חברות] אף שיש טעמים להקל ודאי שהוא רק במקום שליכא חלב ישראל שהוא תחת השגחת רבנים יראי ה’ אבל במקום שאיכא חלב ישראל שהוא בהשגחה וכדומה כל עניני חלב צריך להחמיר וכ"ש אלו שבבתיהם נזהרין לאכול רק מחלב ישראל שבהשגחה שצריכין להזהר שהוא גם מחשש ענין נדרים, וממילא גם בהאספיטעלער [בבתי חולים] המתנהגים במאכלי כשר שיש להם לתקן מה שאפשר להם בזה להשיג מאכלי חלב שבהשגחה כי בפה נוא יארק ליכא בזה שום דוחק. ולכל הפחות ישיגו מאכלי חלב שבהשגחה לאלו שנזהרין בזה בבתיהם ולא לכוף אותם ח"ו שיאכלו שם מה שנזהרים שלא לאכול.
נאום משה פיינשטיין
עמקן כתב:בת' שהעליתו הוא כתב להדיא שיש להחמיר במקום שאפשר להשיג חלב ישראל, ולא כתב שזה רק לבעל נפש. וכן באגרות משה (יורה דעה חלק ד סימן ה ד"ה איברא) כתב: 'איברא דאיכא טעמים להקל, במדינה אשר מדיני המדינה אסור למכור חלב שיש בו עירוב חלב טמא, הוא רק בשעת הדחק'. ולא כתב שכל מי שלא זכה להיות בעל נפש יש לו להקל לכתחילה.
ולמה לא תהיה בעל נפש היום? מה נשתנה היום מאז שנכתבו התשובות באג"מ שיש לבעל נפש להחמיר. אדרבה המצב בעולם הישיבות רק השתפר. כשהייתי ילד הרבה אנשים לא הקפידו על חלב ישראל. אפילו במכולת החרדי בבורו-פארק בו היינו קונים, מכרו חלב שאינו חלב ישראל. היום כמעט לא נשמע על בני תורה שאינם מקפידים על חלב ישראל. איזה ענין יש להגיד לאנשים שהם אינם בעלי נפש, ולקרר אצלם הענין להקפיד על חלב ישראל.
ואם בדעת האג"מ מי הוא בעל נפש איירינן. אחד שהייתי מכיר באופן אישי בשעתו, היה גר בבחרותו באיסט סייד, והוא היה מגיע באופן קבוע להגרמ"פ בשבת לשמש אותו בשנים האחרונות שלו. פעם הוא רצה להזיז מנורה חשמלי דלוק לקרב אותו להסטנדר של הגרמ"פ, והגרמ"פ מנע אותו. הבחור אמר לו הרי הראש ישיבה המתיר, והוא ענה שבעל נפש אינו עושה זה. והוא שאל מי אומר שאני רוצה להיות בעל נפש. והגרמ"פ ענה שבעל נפש הוא מי שרוצה לקיים התורה כראוי.
דרומי כתב:בקשר לדיון על נתינת חלב נכרי לילדים - הנה יש האומרים שצריך להחמיר בזה מאוד.
ומבחינת המציאות יש להעיר (בישראל), שלתינוקות שזה עתה נולדו אין בכלל תחליף חלב אם עם כשרות בד"צ העדה"ח, והמהודר ביותר שקיים הוא באיזה חותמת לא ידועה (התקשרתי לבד"צ ואמרו שאין להם הכשר לגיל הזה). וזה מה שמחלקים במחלקות היולדות.
[אני משער שאין מספיק ביקוש בשלב התחלתי זה לחלב בהכשר הבד"צ, שהרי רוב האמהות המהדרות בכשרות מניקות כמובן. אם כי יש הרבה מצבים יוצאים מן הכלל, וכגון היולדת תאומים].
דרומי כתב:הסבירו לי שזה לא מיועד לימים הראשונים ממש, כשהיולדת עדיין מאושפזת.
איני יודע אם זה נכון, אבל המציאות היא שגם בקו הטלפוני של הבד"צ הסכימו לכך.
בברכה המשולשת כתב:יש על עניין זה כבר תשובות חלוקות בגאונים. (מה גם שחלק מהמקורות בספרים די רש"י הם מהגאונים וחלק גדול הוא חכמי אשכנז הראשונים)
בריה נמוכה כתב:בברכה המשולשת כתב:יש על עניין זה כבר תשובות חלוקות בגאונים. (מה גם שחלק מהמקורות בספרים די רש"י הם מהגאונים וחלק גדול הוא חכמי אשכנז הראשונים)
בבקשה תציין מ"מ בתשובות הגאונים חוץ מהתשובה של רב שר שלום גאון שיש בשע"ד סי' פב
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דברי הערוך השלחן המפורסמים בענין זה תמוה, שהרי לא חששו חז"ל שמא יערב שמה דבר טמא, אלא חלב טמא לחוד. ואיזה ראיה הביא מהסיפור שלו?
בסוף דבריו מביא שיש טעמים אחרים לאסור, אמנם הרי התירו חכמים באין דבר טמא בעדרו וכדו', הגם שעדיין היה מקום לחוש לתערובת מוחות חזירים.
בריה נמוכה כתב:דברי הערוך השולחן מזכירים את הסיפור החסידי שבשו"ת דברי יציב חלק אורח חיים סימן כז
ותראה בדרכי חיים אות נ' בא"ד, ואמר רבינו הד"ח ז"ל בזה"ל שלשה דברים קבלנו מחותני הרה"ג מלייפניק ז"ל איש מפי איש עד מרע"ה, ואחת מהם הוא שחלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו אין הטעם שמא עירב בו חלב טמא כי זה הטעם גילו החכמים רק לפני העולם רק שיש טעם כמוס בדבר עיין שם, ובסוף הספר בהוספות לאות נ'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים