ב. לענ''ד יש קושי בפירושיהם, שהרי מלשון הפסוקים, לא משמע שהקב''ה ציווה מישהו לשיר, או ששרתה שכינה במהלך השירה. לכן נראה לתרץ, שבזמן מרים ודבורה כלל לא נהג איסור לשמוע שירת נשים. הרי לדעת רוב הפרשנים, ובניהם הרמב''ן (השגות על הרמב''ם, ל''ת שנג), היראים (מרדכי ברכות אות פ), כף החיים (או''ח עה, כז), הנשמת אדם (שם) ועוד, האיסור לשמוע קול אשה שרה הוא רק מדרבנן (שלא כפרי מגדים שאסר מדאורייתא), לכן יש לומר שבזמן התנ''ך, עוד לא נאסר לשמוע קול אשה, וכן תירץ הרב מלמד.
משה דוויק כתב:בזכרוני שיש מפרשים שלכן לקחו תופים,כדי שלא ישמעו האנשים קולם,
תפארת יהונתן על שמות פרק טו פסוק כ
גם יש לפרש דלכך לקחו דוקא הנשים תופים בידם ולא האנשי' דאיתא קול באשה ערוה והם היה שוררים ומחנג' ולכך לבל להכשיל אנשים בקולם לקחו תפים בידם לבל ישמע קולם
משה דוויק כתב:בזכרוני שיש מפרשים שלכן לקחו תופים,כדי שלא ישמעו האנשים קולם,
יאיר כתב:הנשים לא שרו אלא ''ותען להם'' (מרים לגברים) "שירו לה' " (הגר"א)
באג2000 כתב:כששרות כמה נשים ביחד לא אומרים בזה תרי קלי לא משתמעי? (כמדומני שיש כזה היתר של השרידי אש שניתן בדוחק לבני עקיבא)
ועוד, אולי שירה מתפרשת כהקראת שירה בלי מנגינה.
גל גל כתב:בס''ד
ב. לענ''ד יש קושי בפירושיהם, שהרי מלשון הפסוקים, לא משמע שהקב''ה ציווה מישהו לשיר, או ששרתה שכינה במהלך השירה. לכן נראה לתרץ, שבזמן מרים ודבורה כלל לא נהג איסור לשמוע שירת נשים
בברכה המשולשת כתב:באג2000 כתב:כששרות כמה נשים ביחד לא אומרים בזה תרי קלי לא משתמעי? (כמדומני שיש כזה היתר של השרידי אש שניתן בדוחק לבני עקיבא)
ועוד, אולי שירה מתפרשת כהקראת שירה בלי מנגינה.
א. לא לבנ"ע אלא לתנועה נוער אחרת.
ב. הוא מאוד מסתייג מההיתר הזה ומתנה אותו בכמה תנאים של שעת הדחק מיוחדת שהייתה אז.
ג. לא נפסק כך להלכה.
ד. למיטב ידיעתי, סתם שירה היא עם מנגינה ונעימה
קאצק כתב:היכן מופיע הפסק של הרב אלישיב
ממרומי היער כתב:יאיר כתב:הנשים לא שרו אלא ''ותען להם'' (מרים לגברים) "שירו לה' " (הגר"א)
בספר תולדות הגר"א של הרב פישמן מיימון זה מובא בשם הגר"א (הרבה דברים שם מוקרצים כידוע, וכל הוארטים השנונים שהוא ידע הוא הדביק על הגר"א) שהיו שם גברים שנדחפו לראות את מרים איך ששרה (אולי צלמי פאפארצ'י) ומרים צעקה עליהם, מה אתם עושים כאן, אתם הרי גברים ויכולים לשיר בפה, (ותען להם ולא להן) אבל הם שלא רצו לשיר לקחו את התופים והמחולות.
יאיר כתב:שהשומע קול זמר של אשה ברדיו, אפילו אם מכיר אותה, מותר, כי אין זה קול אשה ממש, אלא חיקוי של קולה על ידי גלי חשמל. ע"ש.
משה דוויק כתב:כוונתי שהדימוי מילתא למילתא טעות גמורה.
ממרומי היער כתב:יאיר כתב:הנשים לא שרו אלא ''ותען להם'' (מרים לגברים) "שירו לה' " (הגר"א)
בספר תולדות הגר"א של הרב פישמן מיימון זה מובא בשם הגר"א (הרבה דברים שם מוקרצים כידוע, וכל הוארטים השנונים שהוא ידע הוא הדביק על הגר"א) שהיו שם גברים שנדחפו לראות את מרים איך ששרה (אולי צלמי פאפארצ'י) ומרים צעקה עליהם, מה אתם עושים כאן, אתם הרי גברים ויכולים לשיר בפה, (ותען להם ולא להן) אבל הם שלא רצו לשיר לקחו את התופים והמחולות.
כולל יונגערמאן כתב:משה דוויק כתב:כוונתי שהדימוי מילתא למילתא טעות גמורה.
אכן. אבל מכיוון ההפוך. ואכמ"ל
משה דוויק כתב:באר דבריך.
באג2000 כתב:כששרות כמה נשים ביחד לא אומרים בזה תרי קלי לא משתמעי? (כמדומני שיש כזה היתר של השרידי אש שניתן בדוחק לבני עקיבא)
ועוד, אולי שירה מתפרשת כהקראת שירה בלי מנגינה.
הא לחמא עניא כתב:ממרומי היער כתב:יאיר כתב:הנשים לא שרו אלא ''ותען להם'' (מרים לגברים) "שירו לה' " (הגר"א)
בספר תולדות הגר"א של הרב פישמן מיימון זה מובא בשם הגר"א (הרבה דברים שם מוקרצים כידוע, וכל הוארטים השנונים שהוא ידע הוא הדביק על הגר"א) שהיו שם גברים שנדחפו לראות את מרים איך ששרה (אולי צלמי פאפארצ'י) ומרים צעקה עליהם, מה אתם עושים כאן, אתם הרי גברים ויכולים לשיר בפה, (ותען להם ולא להן) אבל הם שלא רצו לשיר לקחו את התופים והמחולות.
פלא והפלא לומר זאת!!!
הרי כלל ישראל היו אז במדרגה נשגבה וקדושה מאוד, וזה מה שעניין אותם לשמוע את שירת הנשים????
מצוה ליישב, ולא בדוחק.
כוונתי שהדימוי מילתא למילתא טעות גמורה.
קול נשים בתנ''ך
לאחר שראינו, שכולם מודים שאסור לשמוע שירת נשים, יש לתמוה על האיסור. הרי מצאנו מספר פעמים (לפחות עשר) במקרא שנשים שרו, כמו בשירת מרים ודבורה הנביאה, ומשמע שאין איסור בשירת נשים. לכאורה אפשר היה לתרץ, שהם שרו רק ליד נשים, אבל מלשון הפסוקים בספר שופטים (ה, א) לא משמע כך, ונראה שדבורה שרה ביחד עם הגברים ממש.
א. החיד''א תירץ (נחל קדומים, בשלח), שמכיוון שבאותו שירה שכנה השכינה, במקרה כזה, אין בעיה בשירת נשים . בדומה תירץ בבאר שבע (שו''ת ב, ג), שמכיוון ששירתם הייתה על פי ציווי ה', לא היה חשש להרהורי עבירה, ולכן הותרה שירת נשים וגברים יחד.
ב. לענ''ד יש קושי בפירושיהם, שהרי מלשון הפסוקים, לא משמע שהקב''ה ציווה מישהו לשיר, או ששרתה שכינה במהלך השירה. לכן נראה לתרץ, שבזמן מרים ודבורה כלל לא נהג איסור לשמוע שירת נשים. הרי לדעת רוב הפרשנים, ובניהם הרמב''ן (השגות על הרמב''ם, ל''ת שנג), היראים (מרדכי ברכות אות פ), כף החיים (או''ח עה, כז), הנשמת אדם (שם) ועוד, האיסור לשמוע קול אשה שרה הוא רק מדרבנן (שלא כפרי מגדים שאסר מדאורייתא), לכן יש לומר שבזמן התנ''ך, עוד לא נאסר לשמוע קול אשה, וכן תירץ הרב מלמד.
גל גל כתב:
א. החיד''א תירץ (נחל קדומים, בשלח), שמכיוון שבאותו שירה שכנה השכינה, במקרה כזה, אין בעיה בשירת נשים . בדומה תירץ בבאר שבע (שו''ת ב, ג), שמכיוון ששירתם הייתה על פי ציווי ה', לא היה חשש להרהורי עבירה, ולכן הותרה שירת נשים וגברים יחד.
ב. לענ''ד יש קושי בפירושיהם, שהרי מלשון הפסוקים, לא משמע שהקב''ה ציווה מישהו לשיר, או ששרתה שכינה במהלך השירה.
יאיר כתב:למה? מה החילוק? (פה זה שמיעה ופה ראיה שבשתיהן אין הרהור)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 490 אורחים