במפה הרצו"ב נראה קו ימני ממקום צילום התמונה שלמעלה, לכיון הבתים שממול והבית הגבוה שברחוב דקר 21.
והקו הימני צ"ל השמאלי פונה אל לוד המקראית, דרך שכונת גבעת הזיתים.
קו ירוק כתב:יצטרכו להסתמך על שני דברים, על קשת המחברת את שכונת גני יער ולא את אחיסמך המרוחקת ממנה יותר מעיבור כיום, ועוד יצטרכו לסמוך, שזה סמוך לעיר הדבוקה למוקפת.
חכ"א מחברי הפורום (יואל שילה) שלח לי קשת ואני הגדלתיה. לא ירחק היום, אבל עדין לא..
חוט הקשת של רמלה החדשה מכלילה את חצי הבית שברח' שבט יהודה 15.
אלא שאולי כעת הם מרוחקים משאר הבתים יותר מקרפף? לא מכיר את המציאות בשטח, אתר מפות ישראל בודאי לא מעודכן להיום..
רעואל המדייני כתב:הקשת הכוללת את שבט יהודה 15, לפי איזה שיעור היא?
קו ירוק כתב:חיבור תחומין לא עושה את העיר לעיר אחת. אלא ענינה סמיכות בין שתי ערים כדי ללכת מזו אל זו בשבת.
וקשת היא ענין לתחומין.
קו ירוק כתב:חיבור תחומין לא עושה את העיר לעיר אחת. אלא ענינה סמיכות בין שתי ערים כדי ללכת מזו אל זו בשבת.
וקשת היא ענין לתחומין.
למה תועיל הקשת? לעשותה סמוכה לעיר החדשה. הא בלאו הכי היא סמוכה אליה פחות ממיל. אלא שאיננה סמוכה לעיר המקראית.
לענין כתב:מישהו יכול בבקשה להעלות כאן את קונטרס אגרות שניות?
קו ירוק כתב:זה לא כיפות מסגדים. זה מבנים גדולים של א.ת. וזה מימין (ממערב) לעיר המקראית.
רעואל המדייני כתב:דיברתי היום עם הרב ישראל סמט, רב הגרעין התורני בלוד [אחיו של הרב אלחנן סמט].
להלן תמצית השיחה:[א]. דין פורים כמסקנת הרב אורטנר, פורים להלכה בט"ו, אולם משום המנהג ודברי הפוסקים יש לנהוג יומיים ולברך בי"ד, ושוב פטור מברכה בט"ו כדין בן כרך שעשה בי"ד.
[ב]. לא ברור שטח לוד הכנענית, אך ברור שטח לוד הרומאית שעליה נפסק בגמרא שהינה מוקפת, ובה וודאי שיש עשרה בטלנים.
[ג]. פשוט שגני אילון מחוברת ללוד [אף אם אינה נראית], משום הסמיכות ומשום ההצטרפות לעיר ומשום ריבוע העיר ומשום העירוב.
[ד]. קדמוני אשכנז כתבו שגם בן פרזים ירבה בשמחה בט"ו, והמאירי כתב שמוקפים שמחים בשני הימים [וט"ו להוסיף ולא לגרוע], כך שפורים יומיים [שנגרם מחמת הספק וכו'] הינו צורה נאותה לפורים ולא הפסד זמן.
[ה]. אצלם בקהילות עושים פורים יומיים, ויש אוירה פורימית יומיים. חלק מהציבור עושה עיקר סעודה בי"ד וחלקם [בהכוונת הרב] עושים בט"ו.
[ו]. צ"ע על רמלה ושאר הערים המחוברות ללוד, ובהחלט יתכן שעל ידי המשך הבניה בגוש דן יגרר כל הגוש לדין מוקפין משום הכרכים שבתוכו. הדבר אינו מתמיה שכן מסתמא בזמן שהיו ישראל יושבים על אדמתם עם מסורת מסודרת היו רוב המקומות קוראים בט"ו.
לבי במערב כתב:יש נפק"מ מכל הדיון דלעיל לערים ב"ב, חולון ודומותיהן?
יהודה בן יעקב כתב:במוריה האחרון [שבט תש"פ] ישנה תשובה של הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א.
מי יכול להעלות את הדברים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים