יאיר כתב:http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/din-4.htm
למען צדקו כתב:ולעצם הויכוח, הרי הכל מודים שכדי דמיהם מותר ומצוה לפדות, ובשלמא בימים עברו שהיה 'מחיר לשבויים', כנראה מאחר והיה מצוי לא עלינו חטיפות לצרכי מסחר אדם, והיה מחיר סביר ומחיר מופקע, על כך נאמר שלא לפדות ביותר מהמחיר, אבל כיום שאין כלל 'כדי דמיהן', וגם לא שייך לומר שנפדה שבוי מול שבוי, כי אין כלל ביקוש בצד שכנגד לעיסקה כזאת, ובזאת לא נאמרה ההלכה הרווחת.
ומי ייתן שהעיסוק בהלכות אלו יהיה בבחינת 'דרוש וקבל שכר', ובאו האובדים מארץ אשור...
ביעא בכותחא כתב:חסיד חבד כתב:לזכות יהונתן בן מלכה, ושלום מרדכי הלוי בן לאה - ופדויי ה' ישובון ציון ברינה.
ורון בן בתיה, ויעקב יוסף בן רייזל.
נ.ב. ר' שלום מרדכ'ה מסתמא יחזור לאיפה שהוא היה וישוב ברינה אך לא לציון.
יאיר כתב:אך איך תאמר שצריך לשחרר אדם בודד בגלל פקו"נ תוך כדי שבשחרורו אתה גורם לפקו"נ דרבים?!
אחשדרפנטובסקי כתב:יאיר כתב:אך איך תאמר שצריך לשחרר אדם בודד בגלל פקו"נ תוך כדי שבשחרורו אתה גורם לפקו"נ דרבים?!
יאיר היקר, אתה מתבלבל קצת. לא כל סיכון הוא בגדר פיקוח נפש. הסיכון של שחרור אלף מחבלים אינו פיקוח נפש. אלא רק הגברת הסיכון. וכמו שתגיד שאסור לייבא מכוניות יותר, כי גובר הסיכון לתאונות דרכים ואיכא פיקוח נפש.
וכמו שתאמר אסור בכלל לנסוע במכונית דהוי סכנת פיקוח נפש.
משא"כ אי שחרור מחבלים, הוא ודאי בגדר פיקוח נפש לגבי השבוי, שאם לא ישחררו מחבלים בעבורו, יהרגו אותו בגרזן או בסייף.
יאיר כתב:א.תצחק אבל יש לדון בזה. אם השליטה היתה בידי גדולי הדור ואנשים היו נהרגים מדי יום בתאונות דרכים נראה לך שלא היו אוסרים לנסוע במכונית?! אני בטוח שכן.
חיים כתב:ולמה לא אסרו בזמן חז"ל את הנסיעה באוניות?
יאיר כתב:חיים כתב:ולמה לא אסרו בזמן חז"ל את הנסיעה באוניות?
עדיין זה נחשב לא שכיחא לעומת ריבוי התאונות בשל נסיעה במכוניות ואכן צ"ע מהו הגדר וכמו שהסתפקנו לעיל בענין מס' המחבלים שישוחררו בתמורה.
אחשדרפנטובסקי כתב:יאיר כתב:חיים כתב:ולמה לא אסרו בזמן חז"ל את הנסיעה באוניות?
עדיין זה נחשב לא שכיחא לעומת ריבוי התאונות בשל נסיעה במכוניות ואכן צ"ע מהו הגדר וכמו שהסתפקנו לעיל בענין מס' המחבלים שישוחררו בתמורה.
לפי שיטתך יהיה אסור ליסוע במכונית כדי להצילו, שכן מה ראית להציל מפני פיקוח נפש על ידי פיקוח נפש של אדם אחר שיסע במכונית.
כיון שאנו רואים שנהרגים מאות אנשים בשנה מתאונות דרכים זו הסיבה לאסור כליל את השימוש במכונית
יאיר כתב:א.כבר ראית שזו לא שיטתי. מה יענה הסטייפלר?
ב.כיון שאנו רואים שנהרגים מאות אנשים בשנה מתאונות דרכים זו הסיבה לאסור כליל את השימוש במכונית אך אחרי שבכל זאת נוסעים במכוניות הסיכוי בנסיעה ספציפית לסיכון הוא קטן ולכן יהיה חייב ליסוע כדי להציל אדם שבסיכון גמור. מקוה שהסברתי כראוי.
אוצר החכמה כתב:כיון שאנו רואים שנהרגים מאות אנשים בשנה מתאונות דרכים זו הסיבה לאסור כליל את השימוש במכונית
אי שימוש בכלי תחבורה לא יפחית את מספר ההרוגים אלא יגדיל אותם, אתה לא יכול לנתק מרכיב של הציווילזציה משאר המרכיבים
לפני היות תחבורה מודרנית בעולם תוחלת החיים היתה הרבה יותר נמוכה.
אחשדרפנטובסקי כתב:יאיר כתב:א.כבר ראית שזו לא שיטתי. מה יענה הסטייפלר?
ב.כיון שאנו רואים שנהרגים מאות אנשים בשנה מתאונות דרכים זו הסיבה לאסור כליל את השימוש במכונית אך אחרי שבכל זאת נוסעים במכוניות הסיכוי בנסיעה ספציפית לסיכון הוא קטן ולכן יהיה חייב ליסוע כדי להציל אדם שבסיכון גמור. מקוה שהסברתי כראוי.
א. הצחקת אותי. שיטת הסטייפלער היא רק שהסיכון הוא גדול, אבל בודאי שהוא לא סובר שבסיכון גדול אסור להציל חיי נפש ודאיים של מישהו אחר.
חיים כתב:בנימין כהנא הי"ד, כתב פעם מאמר ברוח זו, על הנהגת הסנהדרין בטיפול ב'תאונות הדרכים'. לדידו, אם היה לנו סנהדרין, היו הם "מעקרים" את כל המכוניות במדינה (מלבד מכוניות הצלה וביטחון), שלא יוכלו לעבור סף מסויים של מהירות. כלומר, לא 'חוק' כהצעת 'יאיר', אלא 'עיקור'...
ידיד נפש כתב:חיים כתב:בנימין כהנא הי"ד, כתב פעם מאמר ברוח זו, על הנהגת הסנהדרין בטיפול ב'תאונות הדרכים'. לדידו, אם היה לנו סנהדרין, היו הם "מעקרים" את כל המכוניות במדינה (מלבד מכוניות הצלה וביטחון), שלא יוכלו לעבור סף מסויים של מהירות. כלומר, לא 'חוק' כהצעת 'יאיר', אלא 'עיקור'...
לפי דעת החכמים דכאן, מעניין למה הסנהדרין למשל בזמנם לא אסרו לשוט באניות. ולמה לא אסרו לעבור במדבריות וביערות השורצים חיות רעות. רק אמרו שהעובר במקומות האלו צריך לברך הגומל.
חיים כתב:ידיד נפש כתב:חיים כתב:בנימין כהנא הי"ד, כתב פעם מאמר ברוח זו, על הנהגת הסנהדרין בטיפול ב'תאונות הדרכים'. לדידו, אם היה לנו סנהדרין, היו הם "מעקרים" את כל המכוניות במדינה (מלבד מכוניות הצלה וביטחון), שלא יוכלו לעבור סף מסויים של מהירות. כלומר, לא 'חוק' כהצעת 'יאיר', אלא 'עיקור'...
לפי דעת החכמים דכאן, מעניין למה הסנהדרין למשל בזמנם לא אסרו לשוט באניות. ולמה לא אסרו לעבור במדבריות וביערות השורצים חיות רעות. רק אמרו שהעובר במקומות האלו צריך לברך הגומל.
viewtopic.php?f=17&t=6556&p=60036#p58320
חיים כתב:בנימין כהנא הי"ד, כתב פעם מאמר ברוח זו, על הנהגת הסנהדרין בטיפול ב'תאונות הדרכים'. לדידו, אם היה לנו סנהדרין, היו הם "מעקרים" את כל המכוניות במדינה (מלבד מכוניות הצלה וביטחון), שלא יוכלו לעבור סף מסויים של מהירות. כלומר, לא 'חוק' כהצעת 'יאיר', אלא 'עיקור'...
יאיר כתב:יש לי רעיון/הצעה.
שיעשו חוק (שמסתמא לא יוצע ואם יוצע לא יעבור) שאסור לעבור מהירות ה-30 קמ"ש ויותר עדיף לשים מנגנון שמגביל את המהירות או לייצר מלכתחילה מכוניות שלא נוסעות כ"כ מהר (מה שלא ייעשה)...חיי אדם (והתורה) הם הערך המקודש ביותר!
יאיר כתב:ובמקרה הצורך "התירו" ללכת באניות ומדברות כי הסכנה שם לא שכיחה כ"כ כמו בסולם רעוע אך במכוניות הסכנה ודאי שכיחה וקטלנית יותר ולכן היה מקום גדול לאסור נסיעה במהירות גבוהה כמו היום.
יאיר כתב:ולא כך כתבתי?!
יאיר כתב:לא בכל הפלגה צריך לברך הגומל. כמדומני שהדבר תלוי במרחק ובעוד תנאים.
(ואכן יש כאלו שמברכים הגומל אחרי נסיעה ארוכה וכו' ונראה דטעות בידם).
לפי השו"ע מברך הגומל רק בד' דברים ואחד מהם הוא יורדי הים (כמוזכר בתהילים).
לפי הרמ"א בנוסף לד', מברך על כל נס שנעשה לו.
(ונסיעה ברכב עדיין לא מוגדרת נס)...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים