מגדל כתב:יודע כל בר בי רב דחד יומא, דבסופו של דבר, רוב ככל חכמי ישראל קיבלו עליהם את דברי חכמי יוון (מי מהם ממקורם, ומי מהם מן דברי הרמב"ם) בדבר שלמות האל.
התרוץ הפילוסופי שעל ידי התפילה מתעלה האדם ונהיה זכאי יותר וראוי יותר לשפע העליון, אף שיפה הוא להתמלאות צרכים בכלל, מ"מ אינו מבאר כיצד תפילה על דבר מסויים, מובילה לשינוי לטובה או לרעה באותו הדבר בדיוק. ולכך כיוונתי בכותבי כפי שמשתקף מן התורה והנביאים.
הפשטן כתב:תפילה לא אמורה לשנות ח"ו את יסוד היסודות ועמוד החכמות, אלא את המתפלל.
כשאדם מושך בחבל שמחובר לעמוד, המשיכה גורמת אל קיצור המרחק שבין האדם לבין העמוד, ואז נדמה לאדם - שהתקצרות המרחק מעידה כביכול - על התקרבות העמוד לאדם, אבל זאת טעות אופטית - כי מה שקורה בפועל הוא משהו הפוך: התקצרות המרחק מעידה, על התקרבות האדם עצמו אל העמוד - שלמעשה נשאר יציב. אמנם העמוד נראה אז יותר קרוב, אבל רק בגלל שהאדם מתקרב, לא בגלל שום סיבה אחרת.
אח"כ יש עוד ענין והוא - שבזכות ההתקרבות הזאת שמושגת ע"י התפילה - האדם מצליח כעת יותר בהשגת שאיפותיו, אבל רק בגלל שכעת - יסוד היסודות ועמוד החכמות - יותר קרוב לאדם.
ישא ברכה כתב:מגדל כתב:יודע כל בר בי רב דחד יומא, דבסופו של דבר, רוב ככל חכמי ישראל קיבלו עליהם את דברי חכמי יוון (מי מהם ממקורם, ומי מהם מן דברי הרמב"ם) בדבר שלמות האל.
לא הבנתי למה צריך להגיע לחכמי יון, וכי חסרים פסוקים בסגנון 'אם תצדק מה תתן לו' (אני כותב מהזיכרון, מקווה שלא טעיתי בציטוט המדויק).
פסוקים ניתן לפרש בכל דרך אפשרית. ההבחנה הרדיקלית והמוחלטת, נמצאת אצל חכמי יון.התרוץ הפילוסופי שעל ידי התפילה מתעלה האדם ונהיה זכאי יותר וראוי יותר לשפע העליון, אף שיפה הוא להתמלאות צרכים בכלל, מ"מ אינו מבאר כיצד תפילה על דבר מסויים, מובילה לשינוי לטובה או לרעה באותו הדבר בדיוק. ולכך כיוונתי בכותבי כפי שמשתקף מן התורה והנביאים.
לא הבנתי מה הבעיה בתירוץ הזה. הרעיון הכללי הוא שהקב"ה לא צריך את התפילה כדי לתת (כמו נניח מלך בשר ודם שיש לו גם מידות רעות וצרות עין, ולפעמים על ידי הבקשה וההכנעה לפניו הוא מתרצה. אלא האדם צריך את התפילה כדי לקבל, כי התפילה גורמת לו לזכור שיש מישהו שהוא נותן את הצרכים השונים. מחמת כך הקב"ה הנהיג שאחת הדרכים שניתן לקבל ממנו צרכים שונים היא על ידי תפילה, ובצורה לא ישכח את ה'.
אם אני לא טועה הרעיון הזה מופיע בדרך ה'.
מגדל כתב:ראשית, משפט הפתיחה שלך נאמר כבר ע"י סרן קירקגור.
מגדל כתב:לדידי זו מחמאה, אך אם ניזיל בתר רובא דחברי הפורום, שמא לך יהא הדבר לעלבון.
מגדל כתב:איך שיהא, כבר התייחסתי לגישה זו בדברי, והשבתי שלפי זה, הרי אני יכול להתפלל לעגבניה, ולהענות במלפפון. דהיינו, אין קשר בין תוכן התפילה לבין ה"מענה".
הפשטן כתב:מגדל כתב:ראשית, משפט הפתיחה שלך נאמר כבר ע"י סרן קירקגור.
אינני יודע מה אמר הסרן (מעולם לא שמעתיו - לא בעניין זה ולא בעניינים אחרים - ולמעשה גם לא היכרתיו מיום היותי על האדמה ועד עצם היום הזה), אבל אני רק תוהה האם הוא למד כמוני את ההלכה הראשונה ביד החזקה (מה שכמובן תמיד אפשרי) - כי למעשה רק משם שאבתי את הביטוי "יסוד היסודות ועמוד החכמות" (האמנם זה הביטוי שהקפיץ אותך?) - לא מאותו סרן. אבל גם אם יתברר - שהוא דווקא כן למד כמוני את היד החזקה - ושמשם הוא שאב את הביטוי הנ"ל, וגם אם יתברר להפך - שהוא לא למד כלום מהרמב"ם - אלא רק השתמש ברעיון דומה לזה שבו השתמשתי אני במשפט הפתיחה שלי שאותו ייחסת לסרן ההוא, לי זה כמובן לא משנה כלל - אלא לדידי חשובה רק האמת - לא מי אמר אותה, וכמו שאמר הרמב"ם - "קבל את האמת ממי שאמרה" - ואין זה משנה מיהו.מגדל כתב:לדידי זו מחמאה, אך אם ניזיל בתר רובא דחברי הפורום, שמא לך יהא הדבר לעלבון.
אני לגמרי מופתע מדבריך. הגע בעצמך: אילו כתבתי ""שתיים כפול שלוש הם שש", ואח"כ הי' מתברר לי שכבר אמר זאת אותו הסרן, האמנם הייתי רואה בזה מחמאה (כפי שאתה היית רואה בזה)? ממש לא. או שמא עלבון (כפי שאתה חושש אודותיי)? גם כן לא. אלא: קבל את האמת ממי שאמרה - אין זה משנה מיהו, ולכן אינני מוצא - לא מחמאה ולא עלבון - כשמתברר לי שהאמת הזאת (בין אם על פעולת הכפל ובין אם על פעולת ההתקרבות של המתפלל) כבר נאמרה ע"י יותר מאדם אחד.
הפשטן כתב:מגדל כתב:איך שיהא, כבר התייחסתי לגישה זו בדברי, והשבתי שלפי זה, הרי אני יכול להתפלל לעגבניה, ולהענות במלפפון. דהיינו, אין קשר בין תוכן התפילה לבין ה"מענה".
האמנם, כטענתך החדשה, "כבר התייחסת לגישה זו בדבריך" [הלפני-אחרונים]? לאמתו של דבר: טרם מצאתי בדבריך [הלפני-אחרונים] - לא את המילה עגבני' ולא את המילה מלפפון - וגם לא שום ניסיון להמשיל את התפילה אל ביקוש עגבני' שנענה במלפפון, ולכן אינני יודע איך להגיב לתגובתך המופנית לדבריי הקודמים - משום שדבריי הקודמים לא רמזו לכך שהם מאפשרים שמי שיתפלל על עגבני' עלול להיענות בקבלת מלפפון, אלא אדרבא כתבתי במפורש (כמובן לפי דברי חז"ל בכבודם ובעצמם) כי ככל שהאדם יותר מתקרב ליסוד היסודות ועמוד החכמות - ככה האדם יותר מצליח בהשגת שאיפותיו - ומכאן אתה למד שהאדם הזה יקבל בעקביות עגבני' אם יתפלל על עגבני' ויקבל בעקביות שעועית אם יתפלל על שעועית, אבל החלפת עגבני' במלפפון - מאן דכר שמייהו? אמנם בשלב הזה אתה תוכל כמובן לתמוה על עצם דברי חז"ל הנ"ל, כגון לתמוה (כפי שתמהת בסוף דבריך הלפני-אחרונים): "כיצד תפילה על דבר מסויים, מובילה לשינוי לטובה או לרעה באותו הדבר בדיוק", וכגון לתמוה מה יקרה אם מי שמאד מאד קרוב ליסוד היסודות ועמוד החכמות - יזרע את מטהו או לפחות ישליכהו ארצה - אך יתפלל לקבל נחש או לפחות לקבל תנין - האמנם גם אז תיענה תפילתו של אדם כזה (כאמור בהנחה שהוא מאד מאד קרוב ליסוד היסודות ועמוד החכמות), אבל כל תמיהה שכזאת - בשום פנים ואופן אינה יכולה לפגום כהוא-זה - בעקביות של דברי חז"ל, ולמען הסר ספק אני מדגיש שוב כי - אני מדבר כרגע על עקביות - לא על שום דבר אחר.
מגדל כתב:תגובתך, ילדותית היא. ועצם עיסוקך הנרחב בנושא, סותר את דבריך מיניה וביה. ועל כך אפטיר במשפט נוסף של "אותו הסרן" כלשונך, וז"ל: "כאשר אדם עוסק ברצינות בדבר לא רציני, הרי הוא הופך אירוני." ודפח"ח.
מגדל כתב: ועצם עיסוקך הנרחב בנושא, סותר את דבריך מיניה וביה.
מגדל כתב:אפטיר במשפט נוסף של "אותו הסרן" כלשונך, וז"ל: "כאשר אדם עוסק ברצינות בדבר לא רציני, הרי הוא הופך אירוני." ודפח"ח.
מגדל כתב:קשה לי לדון במשתמע מדבריך הקודמים, מכיוון שהם עברו עריכה מכוננת. ולצערי, אינני זוכר את אשר כתבת אתמול.
מגדל כתב:אבל על דבריי אני בהחלט יכול לשוב, כתבתי, וז"ל: "התרוץ הפילוסופי שעל ידי התפילה מתעלה האדם ונהיה זכאי יותר וראוי יותר לשפע העליון, אף שיפה הוא להתמלאות צרכים בכלל, מ"מ אינו מבאר כיצד תפילה על דבר מסויים, מובילה לשינוי לטובה או לרעה באותו הדבר בדיוק. ולכך כיוונתי בכותבי כפי שמשתקף מן התורה והנביאים."
מגדל כתב:לפי דבריך הסיכוי שימתלא מחסורו בעגבניה, זהה לסיכוי שיתמלא מחסורו במלפפון. שכן שניהם צרכיו, והרי הוא מעולה יותר, חרף העובדה שאדם לא התפלל עבור מלפפון כלל כלל.
מגדל כתב:יש תפילות שמתקבלות, ויש שאינן. האם משאלתי מולאה משום שהתקרבתי?
מגדל כתב:הרי יכלתי להתקרב ע"י הנחת תפילין ונענוע לולב.
מגדל כתב:תלוי באיך שתגדיר את מה שקרה.
האם שכנעת אותו? החסרון ברור.
האם הודעת לו משהו שהוא לא ידע? כנ"ל.
הפשטן כתב:מגדל כתב:תלוי באיך שתגדיר את מה שקרה.
האם שכנעת אותו? החסרון ברור.
האם הודעת לו משהו שהוא לא ידע? כנ"ל.
אני מאד מתפלא על דבריך: הרי אתה עצמך הסכמת שעד כה לא שללת את דבריי - שתפילת האדם אינה מעוררת שינוי ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא מי שמשתנה זה רק האדם, אז איך עלה כעת על דעתך ש"שיכנעתי" את יסוד היסודות ועמוד החכמות או שהודעתי לו מידע חדש? אילו הי' כך, אז זה הי' שינוי ביסוד היסודות ועמוד החכמות, אבל הרי סיכמנו שהשינוי הוא - לא ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא במתפלל עצמו שרק מושך בחבל וככה מתקרב לעמוד שנשאר יציב, אז שוב אני שואל: מה החיסרון?
מגדל כתב:יש לי שאלה, ואני באמת מחפש עליה תשובה.
הפשטן כתב:מגדל כתב:יש לי שאלה, ואני באמת מחפש עליה תשובה.
רגע, אבל גם לי יש שאלה, והיא, מהי שאלתך כעת, אחרי שמוסכם על שנינו, שתפילת האדם אינה מעוררת שינוי ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא מי שמשתנה זה רק האדם, כלומר שהשינוי הוא - לא ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא במתפלל עצמו שרק מושך בחבל וככה מתקרב לעמוד שנשאר יציב.
אני מתקשה למצוא איזשהו חיסרון במצב כזה, אבל הואיל ואין חיסרון, אז מה שאלתך כעת? אתמהה...
מגדל כתב:הפשטן כתב:מגדל כתב:יש לי שאלה, ואני באמת מחפש עליה תשובה.
רגע, אבל גם לי יש שאלה, והיא, מהי שאלתך כעת, אחרי שמוסכם על שנינו, שתפילת האדם אינה מעוררת שינוי ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא מי שמשתנה זה רק האדם, כלומר שהשינוי הוא - לא ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא במתפלל עצמו שרק מושך בחבל וככה מתקרב לעמוד שנשאר יציב.
אני מתקשה למצוא איזשהו חיסרון במצב כזה, אבל הואיל ואין חיסרון, אז מה שאלתך כעת? אתמהה...
אתה מדבר בקודים, סחור סחור, ולא קרב.
אנא דבר דברים ברורים.
הבנתי, הקב"ה אינו משתנה. מה כן קורה? מדוע וכיצד תפלתך גרמה להשגחה לזכות אותך במשהו אשר לא היית זכאי לו מלפני כן.
מענה איש כתב:מגדל כתב:הפשטן כתב:מגדל כתב:יש לי שאלה, ואני באמת מחפש עליה תשובה.
רגע, אבל גם לי יש שאלה, והיא, מהי שאלתך כעת, אחרי שמוסכם על שנינו, שתפילת האדם אינה מעוררת שינוי ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא מי שמשתנה זה רק האדם, כלומר שהשינוי הוא - לא ביסוד היסודות ועמוד החכמות - אלא במתפלל עצמו שרק מושך בחבל וככה מתקרב לעמוד שנשאר יציב.
אני מתקשה למצוא איזשהו חיסרון במצב כזה, אבל הואיל ואין חיסרון, אז מה שאלתך כעת? אתמהה...
אתה מדבר בקודים, סחור סחור, ולא קרב.
אנא דבר דברים ברורים.
הבנתי, הקב"ה אינו משתנה. מה כן קורה? מדוע וכיצד תפלתך גרמה להשגחה לזכות אותך במשהו אשר לא היית זכאי לו מלפני כן.
אבל למה אתה מניח הנחה שלפילוסופיה יש לה הסבר למושג תפילה???
אה''נ אולי בתפיסה הפילוסופית המוחלטת אין מקום לתפילה וכמש''כ בפתיחת האשכול שההסברים הפילוסופים לא מניחים את הדעת ונחזיר הדבר לאמונה.
סגי נהור כתב:לא נתברר לי יסוד המבוכה שלך. הקב"ה ברא עולם באופן שלנבראים יש השפעה על המתחולל בו, ע"י מעשיהם ובכלל זה ע"י תפילתם (שהרי אם אין לנו השפעה אנחנו מיותרים).
דרך השפעה זו מתוארת בתנ"ך ובחז"ל בסגנונם (בדרך משל ומליצה), ואצל המקובלים בסגנונם (בעולם המושגים של הספירות וכו'), וכולם לדבר אחד נתכוונו.
מגדל כתב:סגי נהור כתב:לא נתברר לי יסוד המבוכה שלך. הקב"ה ברא עולם באופן שלנבראים יש השפעה על המתחולל בו, ע"י מעשיהם ובכלל זה ע"י תפילתם (שהרי אם אין לנו השפעה אנחנו מיותרים).
דרך השפעה זו מתוארת בתנ"ך ובחז"ל בסגנונם (בדרך משל ומליצה), ואצל המקובלים בסגנונם (בעולם המושגים של הספירות וכו'), וכולם לדבר אחד נתכוונו.
כאשר אתה אומר שהתפילה היא דרך לפעול, אף אם במישור הרוחני, הרי אתה הולך בדרכם של המקובלים, דהיינו אין פירוש התפילה שאתה מדבר עם הקב"ה, אלא שישנה איזושהיא מערכת, אף שהיא רוחנית, שבה אתה פועל ע"י תפילותיך, מעשיך וכוונותיך.
אין לי טענה לוגית על דרך זו, וכמובן שמי אני ומה חיי לחלוק על כל רבותינו אלו, קדושי האומה.
מה שמפריע לי הקטן בחוויתי האישית, היא תחושה שהעיקר חסר מן הספר.
מגדל כתב:אתה מדבר בקודים, סחור סחור, ולא קרב. אנא דבר דברים ברורים.
מגדל כתב:הבנתי, הקב"ה אינו משתנה. מה כן קורה? מדוע וכיצד תפלתך גרמה להשגחה לזכות אותך במשהו אשר לא היית זכאי לו מלפני כן.
מענין מאד. אולי מישהו יכול בבקשה להעלות את העמודים הרלוונטיים מתוך המקור.מגדל כתב:(ומן הראוי לציין לדוגמא הקיצונית ביותר שמצאתי והיא לרבינו נסים ממרסיי, בספר מעשה נסים {והובאו הדברים בקובץ "עיונים במחשבת ישראל ותרבות יהדות"} והיא שע"י שהאדם מתפלל ומאמין שה' יעזרהו, אע"פ שאינו פועל דבר, מ"מ מבחינה מעין פסיכולוגית, כיוון שהוא בטוח בישועה, הרי ילחם ויפעל ביותר תקיפות ובטחון, וממילא יהא מסוגל יותר לנצח.
"ולפי זה ימשך טעם נכון לכלל אומתנו שמתפללים תמיד בעת הצרות יותר מכל אומה, רק הם מלעיגים מזה עלינו, ויחשבוהו לדרך נשים, ולענין שאין בו תועלת. ואתה ידעת שזו מצות עשה להתפלל בעת הצרה. ואפשר כאשר אמרנו, כי בהתחזק הכח השכלי יתחזקו כל כחות הנפש, ואפשר יגלה להם מה שהיה נעלם מתחלה, ודרך ההצלה. מצורף לזה, שאפשר יתחדש לאחד מהם כדמות כח נבואי לידע מה יהיה אחרית דבר. ומצורף לזה עוד, כי יתחזק כחם בבטחונם ותקות תפלתם, וילחמו בחזקה ומלב ומנפש על הצר הצורר אותם. וכל מה שצותה לנו התורה, לתועלתנו הוא. ואמר אפלטון: "אנחנו לואים, וקצרה יד שכלנו להבין במה שהביאוהו התורות".)
סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:לא נתברר לי יסוד המבוכה שלך. הקב"ה ברא עולם באופן שלנבראים יש השפעה על המתחולל בו, ע"י מעשיהם ובכלל זה ע"י תפילתם (שהרי אם אין לנו השפעה אנחנו מיותרים).
דרך השפעה זו מתוארת בתנ"ך ובחז"ל בסגנונם (בדרך משל ומליצה), ואצל המקובלים בסגנונם (בעולם המושגים של הספירות וכו'), וכולם לדבר אחד נתכוונו.
כאשר אתה אומר שהתפילה היא דרך לפעול, אף אם במישור הרוחני, הרי אתה הולך בדרכם של המקובלים, דהיינו אין פירוש התפילה שאתה מדבר עם הקב"ה, אלא שישנה איזושהיא מערכת, אף שהיא רוחנית, שבה אתה פועל ע"י תפילותיך, מעשיך וכוונותיך.
אין לי טענה לוגית על דרך זו, וכמובן שמי אני ומה חיי לחלוק על כל רבותינו אלו, קדושי האומה.
מה שמפריע לי הקטן בחוויתי האישית, היא תחושה שהעיקר חסר מן הספר.
את המילים "אתה מדבר עם הקב"ה" המקובלים הכניסו לתוך מערכת של מושגים. זה הכל.
העובדה שפיזיקאי מתאר צבע אדום במונחים מתמטיים של אורכי גל וכו' אינה מונעת ממך להתייחס אליו כצבע אדום כפי שכולנו חווים צבע אדום.
מגדל כתב:סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:לא נתברר לי יסוד המבוכה שלך. הקב"ה ברא עולם באופן שלנבראים יש השפעה על המתחולל בו, ע"י מעשיהם ובכלל זה ע"י תפילתם (שהרי אם אין לנו השפעה אנחנו מיותרים).
דרך השפעה זו מתוארת בתנ"ך ובחז"ל בסגנונם (בדרך משל ומליצה), ואצל המקובלים בסגנונם (בעולם המושגים של הספירות וכו'), וכולם לדבר אחד נתכוונו.
כאשר אתה אומר שהתפילה היא דרך לפעול, אף אם במישור הרוחני, הרי אתה הולך בדרכם של המקובלים, דהיינו אין פירוש התפילה שאתה מדבר עם הקב"ה, אלא שישנה איזושהיא מערכת, אף שהיא רוחנית, שבה אתה פועל ע"י תפילותיך, מעשיך וכוונותיך.
אין לי טענה לוגית על דרך זו, וכמובן שמי אני ומה חיי לחלוק על כל רבותינו אלו, קדושי האומה.
מה שמפריע לי הקטן בחוויתי האישית, היא תחושה שהעיקר חסר מן הספר.
את המילים "אתה מדבר עם הקב"ה" המקובלים הכניסו לתוך מערכת של מושגים. זה הכל.
העובדה שפיזיקאי מתאר צבע אדום במונחים מתמטיים של אורכי גל וכו' אינה מונעת ממך להתייחס אליו כצבע אדום כפי שכולנו חווים צבע אדום.
אה"נ אלא שזו הוצאה מן הפשט של כללות רעיון התפילה, וביותר כאשר מתבוננים בהלכות פרטיות שבה. (אינני אומר שזה לא מתקבל על הדעת.)
סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:לא נתברר לי יסוד המבוכה שלך. הקב"ה ברא עולם באופן שלנבראים יש השפעה על המתחולל בו, ע"י מעשיהם ובכלל זה ע"י תפילתם (שהרי אם אין לנו השפעה אנחנו מיותרים).
דרך השפעה זו מתוארת בתנ"ך ובחז"ל בסגנונם (בדרך משל ומליצה), ואצל המקובלים בסגנונם (בעולם המושגים של הספירות וכו'), וכולם לדבר אחד נתכוונו.
כאשר אתה אומר שהתפילה היא דרך לפעול, אף אם במישור הרוחני, הרי אתה הולך בדרכם של המקובלים, דהיינו אין פירוש התפילה שאתה מדבר עם הקב"ה, אלא שישנה איזושהיא מערכת, אף שהיא רוחנית, שבה אתה פועל ע"י תפילותיך, מעשיך וכוונותיך.
אין לי טענה לוגית על דרך זו, וכמובן שמי אני ומה חיי לחלוק על כל רבותינו אלו, קדושי האומה.
מה שמפריע לי הקטן בחוויתי האישית, היא תחושה שהעיקר חסר מן הספר.
את המילים "אתה מדבר עם הקב"ה" המקובלים הכניסו לתוך מערכת של מושגים. זה הכל.
העובדה שפיזיקאי מתאר צבע אדום במונחים מתמטיים של אורכי גל וכו' אינה מונעת ממך להתייחס אליו כצבע אדום כפי שכולנו חווים צבע אדום.
אה"נ אלא שזו הוצאה מן הפשט של כללות רעיון התפילה, וביותר כאשר מתבוננים בהלכות פרטיות שבה. (אינני אומר שזה לא מתקבל על הדעת.)
למה? אשתמש במשל אחר: חוקר מוח שיבחן את הדרך שבה אתה משוחח עם חבר, יתאר את מעשיך במונחים של הפעלת אזורים מסוימים במוח וכדומה. האם זה מוציא מן הפשט את מושג השיחה עם חבר?
הספירות אינן דבר נפרד מן הקב"ה (ואכמ"ל כמובן). לעניננו, שיחה עם הקב"ה / פעולה על הספירות - אותו הדבר במילים שונות.
סגי נהור כתב:ראיתי את (רוב?) האשכול בזמנו, וכשציינת אליו קראתי שוב את ההודעה הפותחת.
גם שם לא הסכמתי עם קושייתך.
מגדל כתב:סגי נהור כתב:ראיתי את (רוב?) האשכול בזמנו, וכשציינת אליו קראתי שוב את ההודעה הפותחת.
גם שם לא הסכמתי עם קושייתך.
ההתרשמות שלי מכוונות המקובלים אינה תפילה במובן הפשוט של המילה, אלא פעולה, רצף פעולות, מכוונות ומדוייקות היטב. פעולות וכוונות הממשיכות את השפע משורש השורשים העליון והחבוי, עד לעולמנו השפל, דרך כל המעלות, הדרגות וההשתלשלויות, אמנם אין זו תפילה.
באומרו X יכוון להמשיך Y ל Z.
סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:ראיתי את (רוב?) האשכול בזמנו, וכשציינת אליו קראתי שוב את ההודעה הפותחת.
גם שם לא הסכמתי עם קושייתך.
ההתרשמות שלי מכוונות המקובלים אינה תפילה במובן הפשוט של המילה, אלא פעולה, רצף פעולות, מכוונות ומדוייקות היטב. פעולות וכוונות הממשיכות את השפע משורש השורשים העליון והחבוי, עד לעולמנו השפל, דרך כל המעלות, הדרגות וההשתלשלויות, אמנם אין זו תפילה.
באומרו X יכוון להמשיך Y ל Z.
כיון שרבים השיבו לך שם ולא הניחו את דעתך, לא אנסה את כוחי במה שנכשלו בו אחרים.
רק זאת אשאל, האם אתה או מישהו שאתה מכיר יודע איך לעשות את ה"פעולה" המדוברת? ומדוע לא?
התיאור ה"טכני" הוא מטעה. בבסיס תפילת המקובל האמיתי עומדת דרגא גבוהה של דבקות בה', ורק היא נותנת משמעות לכוונות השונות, שבלעדיה הן מילים ריקות בעלמא.
סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:ראיתי את (רוב?) האשכול בזמנו, וכשציינת אליו קראתי שוב את ההודעה הפותחת.
גם שם לא הסכמתי עם קושייתך.
ההתרשמות שלי מכוונות המקובלים אינה תפילה במובן הפשוט של המילה, אלא פעולה, רצף פעולות, מכוונות ומדוייקות היטב. פעולות וכוונות הממשיכות את השפע משורש השורשים העליון והחבוי, עד לעולמנו השפל, דרך כל המעלות, הדרגות וההשתלשלויות, אמנם אין זו תפילה.
באומרו X יכוון להמשיך Y ל Z.
כיון שרבים השיבו לך שם ולא הניחו את דעתך, לא אנסה את כוחי במה שנכשלו בו אחרים.
רק זאת אשאל, האם אתה או מישהו שאתה מכיר יודע איך לעשות את ה"פעולה" המדוברת? ומדוע לא?
התיאור ה"טכני" הוא מטעה. בבסיס תפילת המקובל האמיתי עומדת דרגא גבוהה של דבקות בה', ורק היא נותנת משמעות לכוונות השונות, שבלעדיה הן מילים ריקות בעלמא.
בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:ראיתי את (רוב?) האשכול בזמנו, וכשציינת אליו קראתי שוב את ההודעה הפותחת.
גם שם לא הסכמתי עם קושייתך.
ההתרשמות שלי מכוונות המקובלים אינה תפילה במובן הפשוט של המילה, אלא פעולה, רצף פעולות, מכוונות ומדוייקות היטב. פעולות וכוונות הממשיכות את השפע משורש השורשים העליון והחבוי, עד לעולמנו השפל, דרך כל המעלות, הדרגות וההשתלשלויות, אמנם אין זו תפילה.
באומרו X יכוון להמשיך Y ל Z.
כיון שרבים השיבו לך שם ולא הניחו את דעתך, לא אנסה את כוחי במה שנכשלו בו אחרים.
רק זאת אשאל, האם אתה או מישהו שאתה מכיר יודע איך לעשות את ה"פעולה" המדוברת? ומדוע לא?
התיאור ה"טכני" הוא מטעה. בבסיס תפילת המקובל האמיתי עומדת דרגא גבוהה של דבקות בה', ורק היא נותנת משמעות לכוונות השונות, שבלעדיה הן מילים ריקות בעלמא.
וכמבואר בכה"ח
מגדל כתב:בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:מגדל כתב:סגי נהור כתב:ראיתי את (רוב?) האשכול בזמנו, וכשציינת אליו קראתי שוב את ההודעה הפותחת.
גם שם לא הסכמתי עם קושייתך.
ההתרשמות שלי מכוונות המקובלים אינה תפילה במובן הפשוט של המילה, אלא פעולה, רצף פעולות, מכוונות ומדוייקות היטב. פעולות וכוונות הממשיכות את השפע משורש השורשים העליון והחבוי, עד לעולמנו השפל, דרך כל המעלות, הדרגות וההשתלשלויות, אמנם אין זו תפילה.
באומרו X יכוון להמשיך Y ל Z.
כיון שרבים השיבו לך שם ולא הניחו את דעתך, לא אנסה את כוחי במה שנכשלו בו אחרים.
רק זאת אשאל, האם אתה או מישהו שאתה מכיר יודע איך לעשות את ה"פעולה" המדוברת? ומדוע לא?
התיאור ה"טכני" הוא מטעה. בבסיס תפילת המקובל האמיתי עומדת דרגא גבוהה של דבקות בה', ורק היא נותנת משמעות לכוונות השונות, שבלעדיה הן מילים ריקות בעלמא.
וכמבואר בכה"ח
אודה לך אם תוכל לעשות לתורתך אזניים.
מגדל כתב:סגי נהור כתב:מגדל כתב:ההתרשמות שלי מכוונות המקובלים אינה תפילה במובן הפשוט של המילה, אלא פעולה, רצף פעולות, מכוונות ומדוייקות היטב. פעולות וכוונות הממשיכות את השפע משורש השורשים העליון והחבוי, עד לעולמנו השפל, דרך כל המעלות, הדרגות וההשתלשלויות, אמנם אין זו תפילה.
באומרו X יכוון להמשיך Y ל Z.
כיון שרבים השיבו לך שם ולא הניחו את דעתך, לא אנסה את כוחי במה שנכשלו בו אחרים.
רק זאת אשאל, האם אתה או מישהו שאתה מכיר יודע איך לעשות את ה"פעולה" המדוברת? ומדוע לא?
התיאור ה"טכני" הוא מטעה. בבסיס תפילת המקובל האמיתי עומדת דרגא גבוהה של דבקות בה', ורק היא נותנת משמעות לכוונות השונות, שבלעדיה הן מילים ריקות בעלמא.
...באשר לשאלתך, המוציא מחברו עליו הראיה, היכן מצאת אבחנה\משמעות זו בדברי המקובלים?
מה שהם קוראים נסתר חכמות הקבלה, האיך הוא נסתר, הלא כל מי שרוצה ללמוד הספר לפניו. ואם אינו מבין, הוא ע"ה, ולפני איש כזה גמרא ותוספות ג"כ נקרא נסתר...
ששמעתי מפה קדוש מו"ה מנחם מענדל [מפרימישלאן, מבני חבורת הבעש"ט] ז"ל שנסתר נקרא דבר שאין אדם יכול להבינו (=להסבירו) לחבירו, כמו הטעם של המאכל א"א לספר לאדם שלא טעם טעם זה מעולם, א"א לפרש לו בדיבור איך ומה, ונקרא זה דבר סתר. כך ענין אהבת הבורא ויראתו ית"ש אי אפשר לפרש לחבירו איך היא האהבה בלב, וזה נקרא נסתר.
אלא ענין הנסתרות שבכל הזהר וכתבי האריז"ל, הכל בנוים ע"פ דביקות הבורא, למי שזוכה להדבק ולהיות צופה במרכבה עליונה כמו האר"י זלה"ה דהוי נהירין ליה שבילין דרקיע והיה מהלך בהם תמיד בעיני שכלו, כמו הארבעה חכמים שנכנסו בפרד"ס כמבואר בתוס' במס' חגיגה ובהג"מ בריש ס' המדע סוף פ"ד ע"ש.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים