שומר כתב:אמרו לי שיש תח סרוג שכתב ספר לדחות את כל דבריו של אמסלם בספר זרע ישראל האם יש למישהו את דבריו
שמש כתב:אין כל טענה על ה'מסקנה' שיש ספק וראוי להחמיר וכו' אלא על ה'טענות' וציטוטי המעשיות והסיסמאות הנבובות בתוך מה שמתיימר להיות מאמר הלכתי. ונצטט את אחד מזקני וגדולי הדיינים בדורנו, ת''ח מופלג וכו' ה''ה הגר''ש דיכובסקי שליט''א, שכתב על 'פסק דין' של הכותב הנ''ל שנתמך בטענות וראיות בסגנון דומה ושמסקנתו כמובן הייתה להחמיר ע''פ 'קול קורא' של 'גדולי הדור' שרק הם מוסמכים להכריע בשאלות כלשהן וכו': "איני יודע אם לצחוק או לבכות"...
בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:אין כל טענה על ה'מסקנה' שיש ספק וראוי להחמיר וכו' אלא על ה'טענות' וציטוטי המעשיות והסיסמאות הנבובות בתוך מה שמתיימר להיות מאמר הלכתי. ונצטט את אחד מזקני וגדולי הדיינים בדורנו, ת''ח מופלג וכו' ה''ה הגר''ש דיכובסקי שליט''א, שכתב על 'פסק דין' של הכותב הנ''ל שנתמך בטענות וראיות בסגנון דומה ושמסקנתו כמובן הייתה להחמיר ע''פ 'קול קורא' של 'גדולי הדור' שרק הם מוסמכים להכריע בשאלות כלשהן וכו': "איני יודע אם לצחוק או לבכות"...
אינני מבין את דברי כתר"ה.
לא ראיתי דברים מסוג זה שכתבתם במאמר.
(ואגב, גם בסוגיא ההיא צדק מאוד הגרא"ח שרמן שליט"א ולא הגר"ש דייכובסקי שליט"א)
שמש כתב:בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:אין כל טענה על ה'מסקנה' שיש ספק וראוי להחמיר וכו' אלא על ה'טענות' וציטוטי המעשיות והסיסמאות הנבובות בתוך מה שמתיימר להיות מאמר הלכתי. ונצטט את אחד מזקני וגדולי הדיינים בדורנו, ת''ח מופלג וכו' ה''ה הגר''ש דיכובסקי שליט''א, שכתב על 'פסק דין' של הכותב הנ''ל שנתמך בטענות וראיות בסגנון דומה ושמסקנתו כמובן הייתה להחמיר ע''פ 'קול קורא' של 'גדולי הדור' שרק הם מוסמכים להכריע בשאלות כלשהן וכו': "איני יודע אם לצחוק או לבכות"...
אינני מבין את דברי כתר"ה.
לא ראיתי דברים מסוג זה שכתבתם במאמר.
(ואגב, גם בסוגיא ההיא צדק מאוד הגרא"ח שרמן שליט"א ולא הגר"ש דייכובסקי שליט"א)
א. תקרא שוב.
ב. לדעתך צדק לדעת מרבית הדיינים שעסקו בעניין ממש לא (ודאי ספציפית לגבי אמירת איני יודע בכה''ג שהיא מעשה שלא יעשה ואכמ''ל).
שמש כתב:כנראה עצרת בעמוד 34 (גם לפני כן יש מה להעיר אבל משם והלאה זה נראה כמאמר מערכת ביתד).
בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:כנראה עצרת בעמוד 34 (גם לפני כן יש מה להעיר אבל משם והלאה זה נראה כמאמר מערכת ביתד).
אינני יודע איך נראה מאמר מערכת ביתד, אבל אני מבין מההקשר של דברי כתר"ה שהכוונה למפלגתיות...
שמש כתב:בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:כנראה עצרת בעמוד 34 (גם לפני כן יש מה להעיר אבל משם והלאה זה נראה כמאמר מערכת ביתד).
אינני יודע איך נראה מאמר מערכת ביתד, אבל אני מבין מההקשר של דברי כתר"ה שהכוונה למפלגתיות...
לאו דווקא וכמשנ''ת לעיל.
רבנים מישראל גיירו בחשאי את מנהיגי הממתינים לעלייה באתיופיה
בכיר המקורב למשלחת: "ההרכב הרבני שיצא לאתיופיה רצה להסיר את שאלת הספק ביהדותם של מנהיגות הקהילה, כך שהסוכנות תשוב לפעול במחנות הממתינים, שיוגדרו כקהילות יהודיות"". מאת: צביקה קליין, כ"ז בטבת ה'תש"ף (24/01/2020 12:00).
https://www.makorrishon.co.il/news/199561/
חלמישצור כתב:חברי מועצת הרבנות הראשית, ש'אימצה' לאחרונה את פסקו של הרב עובדיה יוסף בישיבה מיוחדת שנערכה בביתו, הם הרבנים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרב אריה שטרן והרב יהודה דרעי, וכן הרבנים הרב שמעון אליטוב, הרב שמואל אליהו, הרב יצחק גרוסמן, הרב אליעזר שמחה וייס, הרב יצחק לוי, הרב רצון ערוסי, הרב יצחק רלב"ג, הרב יעקב רוז'ה והרב יעקב אלעזר כהנא-שפירא.
quote]
א_צאנזער כתב:הקודה היא, שאם הם יהודים כמ"ש הרדב"ז, אז הוא כתב שהם גם פסולי קהל. אלא שלגבי פרט זה יש סתירה קצת בתשובותיו.
בכל אופן, אם הם יהודים או לא, יש ככל הנראה חוקרים שחלוקים על הרדב"ז.
ואני באמת לא מבין מש"כ האגרו"מ ועוד, ומרן הגר"מ שטרנבוך, שהם בודאי לא יהודים, כי הרדב"ז מעיד בפירוש בלשון "בלי ספק" שהם יהודים. לסמוך על חוקרים כנגדם?? במיוחד שבמרחק הזמן א"א באמת לדעת מה הרדב"ז ידע שאנחנו לא נדע.
או שהתערבו בהם שבטים מקומיים
מהי שיטת הרב עובדיה לגבי חשש ממזרות אצלם?
הרי אם הם יהודים לכאורה צריך לחשוש לקידושיהם, ואילו גירושיהם אינם גירושים.
א_צאנזער כתב:דומני שהוא טוען שאין אצלם גם קידושין בכלל.
עקביה כתב:א_צאנזער כתב:דומני שהוא טוען שאין אצלם גם קידושין בכלל.
ומאי שנא מנישואין אזרחיים, שכמדומה נוהגים לחשוש להם?
פלוריש כתב:למה מועצת הרבנות הראשית אימצה את הפסק של הרב עובדיה? התגלה מידע חדש?
מועצת הרבנות הראשית לישראל מאמצת את הכרעתו ההלכתית של מרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל ולפיה בני הקהילה האתיופית 'ביתא ישראל' הם יהודים לכל דבר ועניין מבחינה הלכתית.
ישיבה בחור כתב:התנהלות הרבנות הראשית היא שערוריה מכיון שאם כל גדולי הדורות הקודמים ואפילו ראשי הרבנות הראשית (למעט הגר"ע יוסף) הכריעו לחייב את העולים מאתיופיה גיור האיך קמים היום חברי מועצת הרבנות הראשית ומכריעים נגדם לקולא
אם ראשונים כמלאכים וכו'
לגופו של עניין ישנם מספר חששות
א. בדברי הרדב"ז משמע שהם מקיימים את התורה שבכתב ולא שבעל פה כמו הקראים ולפי נתונים אלו הוא פסק שהם כפי הנראה מזרע ישראל אבל בנתונים שלפנינו וכפי שמובא במאמרו של הגר"א שרמן ישנם סיבות טובות להבין שאינם כלל וכלל מזרע ישראל או שהתערבו בהם שבטים מקומיים
ב. בשנים עברו רבים חשבו שעשרת השבטים חיים ופעילים בגלוי באיזורים רחוקים ומובן שכשהגיע אחד ואמר שהוא מאחד השבטים האלו התקבלו דבריו באימון אך כיום שהעולם כולו גלוי לפנינו ונראה שעשרת השבטים נטמעו בין האומות ובפרט עם הנתונים הנ"ל אין סיבה לקבל שהם שבט דן (טענה שכתב בעבר מרן הגר"מ שטרנבוך)
ג. מאז הרדב"ז ועד היום עברו מאות שנים בהם חלקם גם התנצרו והחליטו לחזור ויתכן מאוד שגם התקבלו אליהם גרים רבים שלא עפ"י ההלכה
ברצוני להדגיש שאיני בעומק הסוגיא הזו וכתבתי מקופיא
מלבב כתב:ישיבה בחור כתב:התנהלות הרבנות הראשית היא שערוריה מכיון שאם כל גדולי הדורות הקודמים ואפילו ראשי הרבנות הראשית (למעט הגר"ע יוסף) הכריעו לחייב את העולים מאתיופיה גיור האיך קמים היום חברי מועצת הרבנות הראשית ומכריעים נגדם לקולא
אם ראשונים כמלאכים וכו'
לגופו של עניין ישנם מספר חששות
א. בדברי הרדב"ז משמע שהם מקיימים את התורה שבכתב ולא שבעל פה כמו הקראים ולפי נתונים אלו הוא פסק שהם כפי הנראה מזרע ישראל אבל בנתונים שלפנינו וכפי שמובא במאמרו של הגר"א שרמן ישנם סיבות טובות להבין שאינם כלל וכלל מזרע ישראל או שהתערבו בהם שבטים מקומיים
ב. בשנים עברו רבים חשבו שעשרת השבטים חיים ופעילים בגלוי באיזורים רחוקים ומובן שכשהגיע אחד ואמר שהוא מאחד השבטים האלו התקבלו דבריו באימון אך כיום שהעולם כולו גלוי לפנינו ונראה שעשרת השבטים נטמעו בין האומות ובפרט עם הנתונים הנ"ל אין סיבה לקבל שהם שבט דן (טענה שכתב בעבר מרן הגר"מ שטרנבוך)
ג. מאז הרדב"ז ועד היום עברו מאות שנים בהם חלקם גם התנצרו והחליטו לחזור ויתכן מאוד שגם התקבלו אליהם גרים רבים שלא עפ"י ההלכה
ברצוני להדגיש שאיני בעומק הסוגיא הזו וכתבתי מקופיא
לא כ"כ תמוה שסומכים על הרדבז ולא חשים לרבנים שחשו לדברי החוקרים נגד הרדבז.
א. זה שחלה רפיון אצלם במשך הדורות בשמירת התורה אינו אומר שהם לא יהודים או שנתערב בהם גויים.
ב. אם הרדבז אומר שבלי ספק הם שבט דן מי אנחנו שנפקפק בדבריו.
ג. בכל הדורות היו משומדים ומסתמא גם לפני הרדבז היו ביניהם משומדים, ובכל זאת לא חשש הרדבז שאולי יש בהם משומדים שחזרו או גרים.
יבנה כתב:הפשטן כתב:וע"ש בטוקבק הראשון (של ארי' שור), המאשר את השורה הראשונה שבהודעתי שמעל הודעתך.יבנה כתב:באנגלית: https://seforimblog.com/2011/03/origin- ... it-esther/
האיתיופים אינם יהודים.
יבנה כתב:נשאר לברר מה בדיוק מנהג האיתיופים, ממתי, ומהיכן בא להם. אשאיר זאת לחוקרי הדתות והפולקלור האפריקאית.
יבנה כתב:הארכתי בזה...וכאן viewtopic.php?f=7&t=29965
יבנה כתב:תענית אסתר התחילה באמצע זמן הגאונים כפי המבואר במאמר הנ"ל.
יבנה כתב:האם יצא לך לקרוא את הסיפורים של אלדד הדני? איך ניתן לקבוע על סמך סיפורים הזויים כאלה שאנשים הגרים באפריקה ונראים כשאר העמים שם ופחות או יותר התנהגו כמותם, ואין לנו מסורת שהם יהודים, שנחשבים כיהודים?
יבנה כתב:פשוט שהרדב"ז עצמו לא ראה את דברי אלדד הדני, ולא היה מתיר על פיהם אילו ראה אותם בעצמו.
יבנה כתב:אבל אנחנו שרואים על סמך מה הותרו.
יבנה כתב:וכן לאחר בדיקת הרבנות הראשית לפני כששים שנה את עניינם, שוב א"א להסתמך על דברי הרדב"ז האלו.
יבנה כתב:וכפי שלא סמכו ע"ז רוב ככל הפוסקים מלבד ר' עובדיה.
יבנה כתב:ומה שמצאת מיעוט מהם שמדקדקים במצוות וכו', לא סומכים על כך לקבוע יהדות, ואף לדבריך תקשה מכמעט כל השאר שאינם מקיימים שום מצוות.
הפשטן כתב:יבנה כתב:האם יצא לך לקרוא את הסיפורים של אלדד הדני? איך ניתן לקבוע על סמך סיפורים הזויים כאלה שאנשים הגרים באפריקה ונראים כשאר העמים שם ופחות או יותר התנהגו כמותם, ואין לנו מסורת שהם יהודים, שנחשבים כיהודים?
אני מתפלא עליך שאתה מייחס לי דברים שלא אמרתי. האם רמזתי שניתן להסתמך על סיפורי אלדד הדני?יבנה כתב:פשוט שהרדב"ז עצמו לא ראה את דברי אלדד הדני, ולא היה מתיר על פיהם אילו ראה אותם בעצמו.
אז אתה חוזר על טענתי.יבנה כתב:אבל אנחנו שרואים על סמך מה הותרו.
הם הותרו על סמך עדות הרדב"ז, שאינה קשורה כלל לסיפורי אלדד הדני.יבנה כתב:וכן לאחר בדיקת הרבנות הראשית לפני כששים שנה את עניינם, שוב א"א להסתמך על דברי הרדב"ז האלו.
האמנם לדעתך, בדיקת הרבנות הראשית שוקלת יותר מעדות הרדב"ז?
וכמובן שמתי לב שנזהרת להוסיף "לפני כשישים שנה", שהלא כעת דעת הרבנות הראשית מסכמת עם הדיעה החולקת.יבנה כתב:וכפי שלא סמכו ע"ז רוב ככל הפוסקים מלבד ר' עובדיה.
האמנם "רוב ככל הפוסקים"? תן שני שמות של פוסקים אשר, גם מגיעים - לדרגת הרדב"ז - או לפחות לדרגת ר' עובדי' (כמובן יש כאלה), וגם פסלו את עדות הרדב"ז (כמובן אין כאלה שגם וגם).
ואפילו אם נניח כי ר' משה פסל את עדות הרדב"ז (למרות שהוא לא), עדין הוא רק אחד, אז מי עוד מצאת - שמגיע לדרגת ר' עובדי' - ושפסל את עדות הרדב"ז? ואפילו ר' משה לא כתב שהם לא יהודים, אלא כתב רק שהם לא "יהודים גמורים", אבל אתה כתבת שהם לא יהודים, שזה שונה ממה שכתב ר' משה - שכמובן לא העז לפסול את עדות הרדב"ז.יבנה כתב:ומה שמצאת מיעוט מהם שמדקדקים במצוות וכו', לא סומכים על כך לקבוע יהדות, ואף לדבריך תקשה מכמעט כל השאר שאינם מקיימים שום מצוות.
אני מתפלא עליך שאתה מייחס לי דברים שלא אמרתי. אני בסה"כ הפניתי אל הודעה על קהילת ביתא ישראל שנכתבה ע"י פותח האשכול הנוכחי (שאגב אינו אני), כדי לרמוז משהו לו (לא לך).
יבנה כתב:מהיכן היה לרדב"ז את הידיעה...?
יבנה כתב:הידיעה המחודשת הזאת
יבנה כתב:והיכן ראית בדברי הרדב"ז שהוא טוען שדרש וחקר בעצמו את הנושא עד שקבע מחמת זאת שהם יהודים?
יבנה כתב:הוא כנראה חזר על מה שאמרו בזמנו בשם אלדד הדני.
יבנה כתב:דנתי מכאן ואילך http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=24547#p246754 בדברי הרדב"ז
יבנה כתב:והבאתי כמה פוסקים שחלקו עליו. כגון ר' הרצוג הציץ אליעזר והאג"מ.
יבנה כתב:יש רשימה מפורטת של הפוסקים בקונטריסו של ר' שרמן כאן viewtopic.php?f=7&t=40772&start=300#p598525 וכן בדברי ר' שטרנבוך כאן viewtopic.php?f=7&t=40772&start=300#p599380
יבנה כתב:הרבנות הראשית קבעה אחרי דרישה וחקירה לפני כששים שנה שא"א לסמוך על הרדב"ז וצריכים גיור מספק.
יבנה כתב:ור' עובדיה היה דעת יחיד בענין, ולא עשו כדעתו.
יבנה כתב:עד שכעת בנו שינה את הנוהג בהחבא ועושה כדעת יחיד של אביו נגד כל הפוסקים.
יבנה כתב:והטעם שאתה מחשיב אותם כיהודים הוא מפני קביעתו של הרדב"ז שהם צאצאי שבט דן.
הפשטן כתב:יבנה כתב:מהיכן היה לרדב"ז את הידיעה...?
האם אתה "מקשה" כעת על הרדב"ז? או שמא אתה רק מנסה לברר בכובד ראש, כתלמיד - היושב על הקרקע - והדן בדברי רבותיו הראשונים, אשר כידוע - אם הם כבני אדם - אז אנו וכו' ?יבנה כתב:הידיעה המחודשת הזאת
האמנם "המחודשת" ? לשיטתך, בכל פעם שנמצא בבית יוסף כי - המקור הראשון של הלכה פלונית שבשו"ע - הוא בדברי ראשון פלוני, נצטרך לשאול - מהיכן הי' לאותו ראשון את הידיעה "המחודשת" הזאת, אבל הלא זה דבר שלא יעלה על הדעת. ודון מינה ואוקי באתרין.יבנה כתב:והיכן ראית בדברי הרדב"ז שהוא טוען שדרש וחקר בעצמו את הנושא עד שקבע מחמת זאת שהם יהודים?
והיכן ראית בדברי רבי יהודה הנשיא, שהוא דרש וחקר בעצמו את זמן הקפת הלבנה את הארץ - עד שקבע מחמת זאת שהזמן הוא כ"ט ימים י"ב שעות תתר"פ חלקים?
והיכן ראית בדברי הרמב"ם, שהוא דרש וחקר בעצמו את ההיסטורי' - עד שקבע מחמת זאת שבימי אנוש טעו בני האדם טעות גדולה וכו' ?
והיכן ראית בדברי המשנ"ב, שהוא דרש וחקר בעצמו את המבטא ההיסטורי המקורי של לשון הקודש - עד שקבע מחמת זאת שמבטא הברת האות עי"ן עמוק ממבטא הברת האות אל"ף?
למעשה, ברגע שנתחיל לבדוק (כשיטתך) בציציות של עדותם המקורית הראשונית של הפוסקים הגדולים - אשר מתוך מימיהם אנו שותים, אזי אין לדבר סוף.יבנה כתב:הוא כנראה חזר על מה שאמרו בזמנו בשם אלדד הדני.
האמנם, ב"חזר על מה שאמרו בזמנו" וכו', אתה מתכוון ח"ו אל: "חזר [כמו תוכי] על מה שאמרו [החוקרים ההיסטוריונים] בזמנו" ? ישתקע הדבר לא ייאמר. ואם הראשונים כבני אדם, אז אנו וכו'. עדויות הראשונים, הם תמיד לנו כקילורין לעיניים, ולולי דבריהם בהלכה היקרים מפז (וכל שכן עדויותיהם כל שטרם הופרכו) - אז אבדנו בעוניינו - ולא היינו מוצאים את ידינו ואת רגלינו.יבנה כתב:דנתי מכאן ואילך http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=24547#p246754 בדברי הרדב"ז
האמנם דווקא בדברי הרדב"ז דנת? ולמה לא דנת בדברי רבי עקיבא? או בדברי משה רבינו? ואם ראשונים כבני אדם, אז אנו וכו'.יבנה כתב:והבאתי כמה פוסקים שחלקו עליו. כגון ר' הרצוג הציץ אליעזר והאג"מ.
לא שמעתי טוב: מי הוא זה, ואיזה הוא, שלדעתך הגיע לדרגת הרדב"ז?
האמנם אוזני שמעה נכון, שאמרת הרמב"ם? אבל הרי הוא לא פסל את עדות הרדב"ז, אז מה פתאום היזכרת את הרמב"ם?
אז שמא לא שמעתי טוב, ובעצם אמרת ר' הרצוג הציץ אליעזר והאג"מ? ובכן הבה נניח שהם כתבו שמדובר - ממש ב"לא יהודים" - ולא ב"לא יהודים גמורים" (כפי שלמשל מופיע להדיא בדברי האג"מ), אבל עדין - הלא הפוסקים הנ"ל לא הגיעו לדרגת הרדב"ז, וגם הם מודים בזה - כך שהם אינם צריכים את עדותי על דבר שעליו גם הם מודים.
אז אל איזה פוסקים התכוונת? אולי תגביר נא את קולך - כדי שאשמע טוב יותר את שמות הפוסקים שהיזכרת, כי קצת קשה לשמוע כאן - בגלל רעש הכביש הסואן, או שאולי פשוט נחצה אותו - ונפנה אל שדה השיפון הסמוך - שם בטוח אשמע אותך טוב יותר.יבנה כתב:יש רשימה מפורטת של הפוסקים בקונטריסו של ר' שרמן כאן viewtopic.php?f=7&t=40772&start=300#p598525 וכן בדברי ר' שטרנבוך כאן viewtopic.php?f=7&t=40772&start=300#p599380
אני חוזר ומבקש בכל לשון של בקשה: אנא ציין שם של פוסק, שלדעתך - הגיע לדרגת הרדב"ז - וחלק על הרדב"ז. כל עוד שאינך מצליח להראות לי שם כזה, אינך מצליח להניח את דעתי.יבנה כתב:הרבנות הראשית קבעה אחרי דרישה וחקירה לפני כששים שנה שא"א לסמוך על הרדב"ז וצריכים גיור מספק.
כזכור, על כך הערתי שתי הערות:
א. האמנם לדעתך, בדיקת הרבנות הראשית שוקלת יותר מעדות הרדב"ז?
ב. שמתי לב שנזהרת להוסיף "לפני כשישים שנה", שהלא כעת כל חברי הרבנות הראשית - בלי יוצא מן הכלל - מסכימים עם דעת ר' עובדי'.יבנה כתב:ור' עובדיה היה דעת יחיד בענין, ולא עשו כדעתו.
הכף האחת שבה נמצאת עדות הרדב"ז, מכריעה את הכף השני' שבה נמצאים כל אותם אחרונים חברי הרבנות הראשית שחשבו אחרת לפני שישים שנה. וכל שכן, אחרי שהכף השני' התחלפה בחברי הרבנות הראשית הנוכחיים שמסכימים עם דעת ר' עובדיה אשר כעת כבר איננה דעת יחיד.יבנה כתב:עד שכעת בנו שינה את הנוהג בהחבא ועושה כדעת יחיד של אביו נגד כל הפוסקים.
א. האמנם "כל הפוסקים" ? האמנם כולל הרדב"ז (שדעתו מכריעה את דעת כל האחרונים)? והאמנם כולל הרב עובדי' ?
ב. האמנם "בהיחבא"? אבל הלא כדעתו סבורים היום כל חברי הרבנות הראשית, בלי יוצא מן הכלל. שלא להזכיר את דעת הרדב"ז - המכריעה את דעת כל אותם אחרונים שחשבו אחרת לפני שישים שנה.יבנה כתב:והטעם שאתה מחשיב אותם כיהודים הוא מפני קביעתו של הרדב"ז שהם צאצאי שבט דן.
אני מתפלא עליך, שאתה מייחס לי דברים שלא אמרתי.
על בני אף קבוצה - מעולם לא כתבתי - שהם יהודים, רק כתבתי שהודעתי הראשונה באשכול דנה - לא באיתיופים (אשר כמובן מונים עשרות מיליונים וכמובן הנם נוצרים) - אלא בשבט דן ובקהילת ביתא ישראל.
ועוד הוספתי כל מיני זוטות (כגון על דעת הרדב"ז ועל דעת הרב עובדי' כו' ) , אבל מתוך כל אותם זוטות - אינך יכול להסיק מה היא דעתי הפרטית בסוגית יהדותם של בני קבוצה פלונית. במסגרת של אותם זוטות, אני רק ציינתי מה היא דעתו של הרדב"ז - אשר דעתו מכריעה כמובן את דעת כל מי שהתבטאו בסוגיא כמה מאות שנים אחריו, וגם ציינתי את דעת הרב עובדי' - שבמקרה פסק כדעת הרדב"ז.
אבל כל זה חלק מהזוטות, שכאמור אינם יכולים לרמז על דעתי הפרטית בסוגית יהדותם של בני קבוצה פלונית.
לעומת אותם זוטות - עומד עיקר דבריי - והוא מה שכתבתי בתחילת הודעתי הנוכחית, שהודעתי הראשונה באשכול לא דנה באיתיופים - ושלכן טענתך שהאיתיופים אינם יהודים היא התפרצות לדלת פתוחה. אכן פשיטא שהאיתיופים (צאצאי כוש בן חם) - אינם יהודים - אלא הם (בימינו) נוצרים, ממש כמו שהאשכנזים (צאצאי אשכנז נכדו של יפת) - אינם יהודים - אלא הם (בימינו) נוצרים, כך שאין חידוש בטענתך שהאיתיופים אינם יהודים.
מאידך, כל שאר טענותיי אינן העיקר אלא הן כאמור זוטות.
יבנה כתב:אינני יודע למה אתה מחשיב את הרדב"ז כראשון.
יבנה כתב:זכות האחרונים לחלוק עליו כשלא נראו דבריו...וכ"ש כשדבריו אינם תואמים למציאות כפי שדרשו וחקרו...וכיון שהדבר תלוי בחקירת המציאות, ברור שיש עדיפות למי שטרח בזה ונסע לשם לחקור את הדבר ודיבר עם מומחים רבים כו'.
יבנה כתב:ולא טען בדבריו שחקר את הדבר, ואין סיבה לחשוב שעשה כן.
יבנה כתב:ר' עובדיה היה יחיד כנגד ר' הרצוג והרבנות הראשית והצי"א והאג"מ ור' אלישיב ורשז"א והמנח"י ורי"י פישר ושאר הבד"ץ וכן ר' שטרנבוך, וקבעו הלכה שלא כדבריו וככלל הידוע יחיד ורבים הלכה כרבים. וסברו שא"א לסמוך על הרדב"ז בזה מאחר שלא נראה שחקר בעצמו את המציאות והדברים.
יבנה כתב:הבן שלו כינס לפני כמה חודשים בחשאי את חברי הרבנות הראשית וקבע שיעשו כיחיד בדבר ששייך לרבים [יוחסין].
יבנה כתב:דבר התמוה עד מאד.
יבנה כתב:לדעתך האישית, האם הקהילה הזאת הם יהודים, ואם כן מדוע, האם הם גרים ואם כן מתי התגיירו, או שהם צאצאי יהודים, ואם כן מי ואיך?
הפשטן כתב:יבנה כתב:אינני יודע למה אתה מחשיב את הרדב"ז כראשון.
לגבי השאלה האם הרדב"ז הוא מאחרוני הראשונים או מראשוני האחרונים, אני מזמין אותך לקרוא את דבריי הקצרצרים על כך, בסוגריים שבתחילת הפיסקה האמצעית שבהודעתי הראשונה שבאשכול.יבנה כתב:זכות האחרונים לחלוק עליו כשלא נראו דבריו...וכ"ש כשדבריו אינם תואמים למציאות כפי שדרשו וחקרו...וכיון שהדבר תלוי בחקירת המציאות, ברור שיש עדיפות למי שטרח בזה ונסע לשם לחקור את הדבר ודיבר עם מומחים רבים כו'.
אפשר להפריך דברי פוסק, בכמה דרכים. למשל, אם דבריו נוגדים לדברי פוסקים שקדמוהו (כגון אם איזשהו אחרון יפסוק שאסור להתפלל במסגד שכן לטענת אותו אחרון המסגד הוא מקום של עבודה זרה), או אם דבריו נוגדים את השכל (כגון אם הוא אומר "שתיים כפול שתיים הם חמש"). ויש עוד דרכים. אבל לא ניתן לפרוך את דבריו בטענה שהם נוגדים לדברי פוסקים שחיו בדורות מאוחרים יותר - שהלא כלפי טענה שכזאת תמהה הגמ' "גברא אגברא קא רמית ? ", ואין צריך לומר - שגם לא ניתן לפרוך את דבריו בטענה שהם נוגדים לדברי חוקרי ההיסטורי' (לאפוקי דברי מתמטיקאים). ולשיטתך, שגם חקירת ההיסטורי' יכולה לסייע לנו ב"חקירת המציאות" [ההיסטורית] - באופן שיוכל להשליך על ההלכה, הבה נשמיט מתפילת שמונה עשרה את המילים "אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב" - שכן לדעת חוקרי ההיסטורי': "לא מדובר בדמויות היסטוריות" (עפ"ל). ולשיטתך, שמסקנות של היסטוריונים יקבעו לנו הלכתית, ק"ו שמסקנות גנטיות יקבעו לנו, אז הבה נקבל את הכרעת הגנטיקאים - שהתימנים אינם יכולים להיות מאותו מוצא גנטי של היקים, ויש לזה כמה השלכות הלכתיות - כגון לעניין היתר חיתון הדדי ועוד.יבנה כתב:ולא טען בדבריו שחקר את הדבר, ואין סיבה לחשוב שעשה כן.
לשיטתך הבה נטען כי, גם הגאונים שלימדונו שהעולם קיים רק כמה אלפים בודדים של שנים (ולא 13.8 מיליארד שנים - עם סטיית-תקן של לכל היותר עשרים מיליון שנה לכאן או לכאן - כפי שעולה מבדיקה של קרינת הרקע הקוסמית ושל קצב התפשטות הגלקסיות וכו') - לא טענו שהם חקרו את גיל היקום - ואין סיבה לחשוב שעשו כן, ואז אנה אנו באים...יבנה כתב:ר' עובדיה היה יחיד כנגד ר' הרצוג והרבנות הראשית והצי"א והאג"מ ור' אלישיב ורשז"א והמנח"י ורי"י פישר ושאר הבד"ץ וכן ר' שטרנבוך, וקבעו הלכה שלא כדבריו וככלל הידוע יחיד ורבים הלכה כרבים. וסברו שא"א לסמוך על הרדב"ז בזה מאחר שלא נראה שחקר בעצמו את המציאות והדברים.
ראשית: ר' עובדיה לא הי' יחיד, שהלא עמו הי' הרדב"ז, והלא הכף - שבה נמצאת עדות הרדב"ז על שבט דן שבהרי כוש-חבש - מכריעה הלכתית את הכף הנגדית שבה נמצאים רק אחרונים שחיו כמה עשרות דורות אחריו ושכתבו (אם כתבו) ש"אי אפשר לסמוך על הרדב"ז" (כלשונך).
שנית, וזה העיקר: אתה צריך להחליט מי הוא הדור שאחריו הולכים: האמנם נלך אחרי פוסקי הדורות הישנים מלפני כמה מאות שנים? אם כך, אז הלא אף אחד מהם לא כתב הפוך מדברי הרדב"ז. אז שמא נלך אחרי הפוסקים הנוכחיים שיחיו ליט"א ? אבל מי? האמנם חברי הרבנות הראשית שאותה היזכרת, בבחינת הלכתא כבתראי? ובכן כל אלה מסכימים כיום עם הרדב"ז ועם ר' עובדי'. אז שמא כוונתך אל דור הסנדוויץ' ? אם כך אז מה ראית, להעדיף את הסנדויץ - הן על פני קדמאי - והן על פני בתראי שיחיו ליט"א?יבנה כתב:הבן שלו כינס לפני כמה חודשים בחשאי את חברי הרבנות הראשית וקבע שיעשו כיחיד בדבר ששייך לרבים [יוחסין].
לא הבנתי מי זה שקבע? "חברי הרבנות הראשית קבע"?
מאידך, אם אתה מתכוון ש"בנו" (כלשונך) "קבע", אז על זה אמרה הגמ': "טענו - בחיטים" (דהיינו בעמדת חברי הרבנות הראשית שיחיו ליט"א), "והודה לו - בשעורים" (דהיינו בעמדת "בנו").יבנה כתב:דבר התמוה עד מאד.
מה יותר תמוה בעיניך? האמנם יותר תמוה בעיניך לכנס מאות רבנים על מנת שיקבעו (לא שהמכנס יקבע אלא שהם יקבעו), או שמא יותר תמוה בעיניך לקבוע כי למרות ששום חכמים שחיו בתקופת הרדב"ז לא חלקו עליו - מכל מקום "אי אפשר לסמוך" עליו - וזאת רק בגלל מסקנות היסטוריות נוכחיות (אשר מידת אמינותן אינה עולה למעשה על מידת אמינות הממצא הגנטי שלפיו התימנים והיקים אינם מאותו מוצא גנטי)?יבנה כתב:לדעתך האישית, האם הקהילה הזאת הם יהודים, ואם כן מדוע, האם הם גרים ואם כן מתי התגיירו, או שהם צאצאי יהודים, ואם כן מי ואיך?
האם אתה שואל אותי איך יש לפסוק "הלכתית" לגבי יהדותם (ועל כך כבר כתבתי מה דעתי לגבי הכף שמכריעה "הלכתית" את הכף הנגדית), או שמא אתה שואל אותי לגבי דעתי הגנטית/האנתרופולוגית/ההיסטורית (שזאת שאלה נפרדת אשר בה מעולם לא דנתי כאן)?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים