בברכה המשולשת כתב:ולגוף הסוגיא, הרי לפי מי שפוסק שהעיקר זה התוצאה, אז מה זה משנה אם דרך הפעולה היא כזו שהחלק הנע לא חותך שום דבר.
יואל שילה כתב:ראיתי בספר 'מסורת משה' שהגר"מ פינשטיין זצ"ל אמר למח"ס 'הדרת פנים זקן' שהח"ח רק נשאר בצ"ע על המגלח במאשינקע, וגם לא כתב זאת במקום שמזכיר האיסורים אלא רק בהערה על ספרו במסכת מכות, ושבלא"ה לא חסרו תירוצים על קושייתו.
יואל שילה כתב:גלוי וידוע שאיש מהם לא מכיר את הסוגיא היטב
לענין כתב:http://beinenu.com/ask-rabbi
יואל שילה כתב:כלומר, כוונתך שהיתר השימוש במכשיר מגלח הוא רק אם נשארת שארית שיער 'כדי לכוף ראשו לעיקרו'?
אם כן איך לפרנס את הגמ' המתירה להדיא לגזוז את שיער הזקן במספרים, אף שברור שלאחר הגזיזה לא נותר בהם שיעור 'כדי נטילת הזוג'?
עקביה כתב:לענין כתב:http://beinenu.com/ask-rabbi
מה פשר התופעה?
מכונה שמשאירה כדי קריצת ציפורן מדוע אינה כשרה?
איש פלוני כתב:יואל שילה כתב:כלומר, כוונתך שהיתר השימוש במכשיר מגלח הוא רק אם נשארת שארית שיער 'כדי לכוף ראשו לעיקרו'?
אם כן איך לפרנס את הגמ' המתירה להדיא לגזוז את שיער הזקן במספרים, אף שברור שלאחר הגזיזה לא נותר בהם שיעור 'כדי נטילת הזוג'?
ממש לא,
שיעור קריצת הציפורן הוא שיעור העומד בפני עצמו, במפורש במשנה. רק הפרשנות בגודל השיעור נתונה בספק. הפרשנות ע"פ החת"ס היא ממש קטנה, ועליה מסתמכים בעלי המכונות, לפי פרשנות שאר הראשונים, עדיין נתון הדבר במחלוקת אי הוא נמוך מהשיעורים האחרים או פחות, וזה מקום לנידון בפני עצמו.
הטעמים שכתבת לאסור מכונת גלוח [בשם כבוד הרה"ג... שליט"א] לא נעלמו ממני, אבל לענ"ד אין הדברים נכונים כלל וכלל, ואשתדל למלא בקשתך לבאר לך ענין זה עכ"פ בקצור.
אתה כותב שכל ההיתר של מספרים הוא כי "אינם עושים השחתה" אבל אם המספרים משחיתים פשיטא שאסור ומכונת גלוח משחיתה כתער ממש, אלו תו"ד בקצור.
ואני אומר שזה שבוש גמור, חשש השחתה במספרים יש אך ורק כשחותך עם החלק התחתון לחוד, אבל כל שהחיתוך נעשה ע"י חלק העליון והתחתון גם יחד כבמכונת גלוח ליכא חשש השחתה לעולם, ומה שלפי ראות עינינו התוצאה נראית לנו שוה לתער אינו מעלה ומוריד!! [באמת התוצאה אינה שוה ממש רק שבהסתכלות בעין לא רואים הבדל], וזה גופא מה שלמדנו דמספרים אפילו כעין תער מותר, ר"ל שאפילו אם תוצאת הגלוח במספרים נראית כעין התוצאה של תער ממש, ג"כ מותר; וז"ל הריטב"א (מכות כ"א) "ומשורת הדין כל שהוא במספרים אפילו כעין תער מותר, אבל מדת חסידים שלא לעשות כן מפני חשד הרואים" [דייק בלשונו והבן כונתי].
וכן מבואר בכל הפוסקים דמספרים כעין תער פירושו שחותך סמוך לבשר ממש ואינו משייר כלום מן השערות [עי' חכמת אדם פ"ט אות ט"ז].
סוף דבר, מכונת גלוח היא בכלל מספרים כעין תער, וזה הותר בזקן לכו"ע, ודו"ק.
[אגב, ידוע שהגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל התיר מכונת גלוח בפשיטות והתרעם מאוד על המחמירים בזה!]
[יעויין מכות דף כ"א. "ת"ר ופאת זקנם לא יגלחו, יכול אפילו גלחו במספרים יהא חייב - ת"ל לא תשחית", ופי' רש"י "ומספרים אינן משחיתים שאין חותכין שיער בצד עיקר כתער" - הכונה לפי דרכינו דפעולת המספרים שהיא חיתוך על ידי שני סכינים לעולם אינה חותכת ממש בצד עיקר כתער, ודו"ק]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים