והא אמר רפרם בר פפא אמר רב חסדא עומד אדם כנגד בית הכסא ומתפלל (ברכות כו.)
ומסקינן שלעולם אסור להתפלל כנגד בית הכסא ואפי' אין בו צואה ולא התירו אלא בבתי כסאי דפרסאי
והכי קיי"ל ריש סי' פ"ג
כ' החזו"א ריש סי' י"ז שכל חדר בית הכסא מקרי בית הכסא ואפי' אם החדר גדול הרבה מאד, ולכן אין אם יש בית הכסא גדול אסור להתפלל בכולו ואפי' אם מרחיק ממקום הצואה ד' אמות
ולפי"ז נראה שה"ה לענין איסור להתפלל כנגד בית הכסא שאפי' אם אינו רואה מקום הצואה כ"א רואה מקצת חדר בית הכסא נמי אסורה
והנה אם הבית הכסא ברשות אחרת ורואהו, נראה שודאי לא גרע מצואה ותלוי במחל' הרשב"א והרא"ש אם מותר להתפלל כנגד צואה כשהוא ברשות אחרת ורואהו וכן כ' המשנה ברורה שם ס"ק ה'
ונראה פשוט לפי"ז, דאף להרשב"א שאינו מועיל רשות אחרת הא כיסוי מהני וכדמצינו צואה בעששית מותר לקרות ק"ש כנגדה אע"פ שרואה, וא"כ ה"ה כנגד בית הכסא כל שהוא מכוסה סגי [וזהו כונת המ"ב הנ"ל שאם יש חלון או מעצים עניו מותר אפי' להרשב"א ופשוט]
והנה להרשב"א נסתפק בפמ"ג [והאריך בזה הביאור הלכה ריש סי' ע"ט] אי מותר להרשב"א ברואה הצואה ברשות אחרת כשיש על הרשות אחרת דין סתימה כגון שיש צורת הפתח או דלת וכו', ולהצד שאע"פ שיש שם צורת הפתח ודלת אפ"ה כל שרואהו אסור להרשב"א יש לעי' היכא שדלת בית הכסא הוא סגור ואך יש רווח למטה כמו שמצוי בזמנינו ויכול לראות אויר בית הכסא האם מקרי מכוסה להרשב"א שהרי הסדק הוא פחות מג' וכלבוד דמי ומקרי מכוסה ואז מותר וכצואה בעששית או כמו שיש לאסור אע"פ שהוא מאחר צורת הפתח דסוף סוף נראה היא, כמו כן אם נראה היא אע"ג שמדינא הוי סתום ע"פ לבוד אפ"ה לא מקרי מכוסה, והויאל ונראה מותר
[ובאמת יש להסתפק להרשב"א בצואה עצמה, וכ' ציור המצוי]