ערוך השולחן יורה דעה סימן רמו
עי' ש"ך וט"ז סק"א שכתב בשם הדרישה הבעה"ב שלומדים רק איזה שעות ביום טוב יותר שילמדו ספרי פוסקים ולא גמרא ע"ש ובוודאי שעל כל איש לידע דיני אורח חיים ומקצת דינים מיו"ד וח"מ ואהע"ז המוכרחים לכל איש ע"ש בה' ת"ת להגרש"ז ז"ל אמנם ראינו כי אם כה נאמר להם לא ילמדו כלל כי רצונם רק ללמוד דף גמ' בכל יום ע"כ אין להניאם והלואי יעמדו בזה וכל ד"ת משיבת נפש ומביאה ליראת ד' טהורה:
חיים סגל כתב:מי יביא לנו את דברי הגר"ד לנדא שליט"א לאחרונה כנגד לימוד זה?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:תמיהני שטרם הביאו את דברי רבינו בעל ערוך השלחן, וכבר הורה זקןערוך השולחן יורה דעה סימן רמו
עי' ש"ך וט"ז סק"א שכתב בשם הדרישה הבעה"ב שלומדים רק איזה שעות ביום טוב יותר שילמדו ספרי פוסקים ולא גמרא ע"ש ובוודאי שעל כל איש לידע דיני אורח חיים ומקצת דינים מיו"ד וח"מ ואהע"ז המוכרחים לכל איש ע"ש בה' ת"ת להגרש"ז ז"ל אמנם ראינו כי אם כה נאמר להם לא ילמדו כלל כי רצונם רק ללמוד דף גמ' בכל יום ע"כ אין להניאם והלואי יעמדו בזה וכל ד"ת משיבת נפש ומביאה ליראת ד' טהורה:
כלומר, על אף שלא טוב הם עושים אלו הבוחרים ללמוד דף גמרא ליום במקום פוסקים הנחוצים להם, מ"מ יש בזה תועלת ג"כ ואין להניאם.
ועתה כמה גרגרים בענין דף היומי שנכחתי לראות:
דיברתי עם אברך אחד שהיה למדן רגיל מישיבה טובה, והלך לעבוד במנהטן. הוא אמר לי שהוא לומד דף היומי, ושאלתי אותו 'היתכן?' אמר לי "אם לא לומדים דף היומי, מרגישים שאף אם מפסידים יום או שבוע, לא הפסידו כלום". כלומר, אם הולכים לשיעור או מצטרפים לחבורה הלומדת באיזה עיון, לא מרגישים התועלת שבכל רגע של הלימוד. סיפרתי את זה למו"ר שליט"א ותמה בזה, "האם אין תועלת בהקצות שהוא לומד? בהתומים שהוא מפלפל בה? למה צריכים עוד דף גמרא דוקא?". אמנם על רגשים א"א לחלוק, וכך הלה מרגיש שצריכים הספק ושיעור כדי להצטרף להלימוד. אם רוצים לעזור לאברך כזה ללמוד כדבעי, צריכים לקחת את זה לחשבון.
אני הק' לומד עם כמה בעליבתים, ואחד מהם החליט להחליף עכשיו לדף היומי 'עבור הילדים' (!). למעשה, הוא מקפיד הרבה יותר לבא בכל יום. אני אומר הרבה יותר, אבל זה הרבה יותר גם מזה. אף פעם היה לנו כמו השלש שבועות האחרונות, שהוא בא כל יום בדייקנות, ואם לאו לומדים אנו בטלפון. עד היום, כל החתונה או ווארט או ברמצוה היה סבה לפספס. רציתי לצעוק עליו, "כן יש ברמצוה! אז מה?! תלך קצת מאוחר! איך זה שדברים קטנטניים כאלה מפריעים את כל סדר היום?" כמובן לא צעקתי עליו, אמנם למעשה מעכשיו הוא בא כל יום ממש, גם כאשר חיתנה אחותו את בתה בשבוע שעבר, הוא יצא בין החופה להסעודה, וישב ברכב ולמד אתי על הטלפון. ויש עוד הרבה דברים שהוא שינה כדי להחזיק את סדר הלימוד. ובזה גופא שהוא מושך את עצמו מעל ומעבר השגותיו ללמוד כל יום, הוא מחדיר לתוך לבו את חשיבות לימוד התורה. אמנם כן, שאין בהלימוד הזה את העיון המעוררת את האדם לחשוב כל היום על הלימוד, לא הגענו לשלימות מוחלטת. אמנם לדידיה יש בזה עליה ברורה. ומסתמא יש המון המון כאלה.
ואני מרגיש עוד משהו. כן, הרבה מההולכים לשיעור דף היומי אינם עושים כדבעי, ואינם מבינים הרבה וגם לא שמים הרבה לב. אבל מכל עשרה אנשים יש אחד שיצא עם הדף בראשו, אם קצת מעומעם. האם אין זה דרך חינוכינו בכל האופנים, שמאלף הנכנסים למקרא יצא אחד להוראה? ומה נשתנו בעליבתים מילדים? לכל אחד יש איזה תועלת, ועיקר התועלת אינו אלא ליחידים שביניהם, וגם זה שווה לנו.
ויש בזה עוד תועלת לזה שלומד קצת את הדף היומי. הלה, כאשר ישב בקידוש או חתונה וכדו', ומישהו יעלה רעיון על הדף, ישים לב לזה, במקום לפטפט על פוליטיקה (בא"י) או לשחק עם הסמארטפאון (בחו"ל). אני רואה את זה בשבועות האלו, שכל פעם שיוצאים לאיזה מקום, תהיה קידוש או סתם מסבת חברים, יש אפשרות להעלות על השלחן את הנושא שהיה בדף היומי, ויש בזה תועלת נוראה ועצומה.
הרב אי"ס טוען שמבלבלים את הראש עם סיסמאות ושקרים על 'גודל ההנאה והמדרגה' של אלו שזכו להתחבר לאילנא דחיי של הדף היומי, וטוען שהם מתאכזבים כאשר רואים שאין זה נוגע להם, ורוב רובם של משתתפי השיעור חושבים שפספסו פה משהו. האם אמנם לא התפכחה הציבור מהסיסמאות הריקות? האם אינם יודעים שסיסמאות אינם אלא סגנון לשון, ואין להם הרבה קשר עם האמת? במזרח התיכון נהוגים דברים כאלה, שמכל דבר קטן עושים ויוצרים ובוראים עולמות שלמות, וכל אחד יודע שאין בין זה להאמת ולא כלום. גם הדיבורים והריקודים של הרממ"ש זצ"ל היו בנוסח כזה, וכל מלמד דרדקי האומר להילדים 'עס איז זיס ווי האניג' הוא גם משחק עם הראש של החניכים. זהו דרכו של פרסומת, ומי שלא מבין את זה, עלול לחיים של התבדות בכל צעד ושעל. אני נזכר בפרסומת שהיה בארה"ב (עד שמהציבור באה מחאה גדולה שעבר כבר את גבולי הטעם הטוב) עבור חתיכת בשר מסויימת בחנות בברוקלין, שהזכירו את הקוראים הפעם ההיא, כאשר אכלו חתיכת בשר מסוימת, וכאשר קרבו לגמר החתיכה רצו לבכות מגעגועים וכיסופים לטעם הבשר הזה. האם מישהו חושב שיש בזה משהו? אין שום הבדל בין הדרשות הסופרלטבים בארץ ישראל והפרסומת על סטייק בארה"ב. לא צריכים להתפעל הרבה.
עוד פעם, אני לא אומר שיש בזה תיקון השלם, אמנם בהרבה הדברים שעושים בחברה שלנו לא הגענו לתיקון השלם. דרך הלימוד בישיבות טעון שיפור מהירה, ואין פוצה פה ומצפצף. דרך הלימוד בכוללים, דרך לימוד הלכה למעשה הנתונה בידי השטחיות והבורות, ועוד דברים בתוך ביהמ"ד פנימה. ומ"מ ומכל לימוד יוצאת יראת שמים הטהורה, ואין לסתור אלא לבנות.
אוהב עמו כתב:חיים סגל כתב:מי יביא לנו את דברי הגר"ד לנדא שליט"א לאחרונה כנגד לימוד זה?
הגרד"ל מתנגד לבקיאות באופן עקרוני (מה שלא מנע ממנו לכבד בהשתתפותו את סיום הש"ס בעיר אלעד)
ולמשלחת דרשו הוא סיפר את הסיפור מנכדו של הבית יוסף (אינני זוכר כעת האם הסיפור היה שגמר את הש"ס בגיל מבוגר או שסה"כ בחייו למד רק ג' פעמים, יבואו הבקיאים ויציינו)
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אראל, אתה מוזמן להצטרף לקאוועשטיבעל, ולכתוב את דעתך שם.
(לאחרונה התעוררתי לזה, כאשר קריתי את הקונטרס שהעלה מישהו פה בפורום, אולי אתה, נגד הדף היומי, עם אימרות מוזרות וטפשיות בשם אדמו"רים וקנאים, הסותרים את עצמם מיניה וביה. מזה התעוררתי עוד פעם לגודל המרחק שבין סאטמאר לבין התורה שקבלנו בהר סיני)
אראל כתב:ולגופו של ענין, המונקאטשער בספרו 'שער יששכר' כבר כותב שהלימוד בדף היומי הולך להסטרא אחרא [כן, הדברים כתובים בספרו הנ"ל שחור ע"ג לבן!], זה לא חידוש מהסאטמורים....
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 90&hilite=
עקביה כתב:אראל כתב:ולגופו של ענין, המונקאטשער בספרו 'שער יששכר' כבר כותב שהלימוד בדף היומי הולך להסטרא אחרא [כן, הדברים כתובים בספרו הנ"ל שחור ע"ג לבן!], זה לא חידוש מהסאטמורים....
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 90&hilite=
מזעזע!
בברכה המשולשת כתב:לא כ"כ הבנתי.
המנח"א כותב שם במפורש שזה מפני שזה קשור לאגוד"י.
אין כאן התנגדות לעצם הרעיון (אם נניח היה מציע אותו רב שאינו קשור לאגוד"י והרעיון לא היה מאומץ על ידם)
ובמילים אחרות, אין כאן אלא חלק ממלחמתו המפורסמת של המנח"א בא"א בפרט ובאגו"י בכלל.
אראל כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אראל, אתה מוזמן להצטרף לקאוועשטיבעל, ולכתוב את דעתך שם.
(לאחרונה התעוררתי לזה, כאשר קריתי את הקונטרס שהעלה מישהו פה בפורום, אולי אתה, נגד הדף היומי, עם אימרות מוזרות וטפשיות בשם אדמו"רים וקנאים, הסותרים את עצמם מיניה וביה. מזה התעוררתי עוד פעם לגודל המרחק שבין סאטמאר לבין התורה שקבלנו בהר סיני)
פשיהא, הקונטרס הזה שכנע אותך להפרישם מן התורה שקבלת בהר סיני, ממש כמו הצדוקים... איזה יופי!! ...., [כאילו שלפני שקראת את הקונטרס היית ממש מתגעגע אליהם] ......
ובאמת אני שואל לעצמי למה שיהי' איכפת לי כלל וכלל, קשקוש טפשיי שנכתב ע"י איזה כותב וותיק באתר המושב ליצים הנ"ל .....
ולגופו של ענין, המונקאטשער בספרו 'שער יששכר' כבר כותב שהלימוד בדף היומי הולך להסטרא אחרא [כן, הדברים כתובים בספרו הנ"ל שחור ע"ג לבן!], זה לא חידוש מהסאטמורים....
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 90&hilite=
איש_ספר כתב:אני משוכנע שאני לא היחיד שמהפך בזה, ואני מתפלא איפוא שעוד לא נפתח אשכול ע"כ. ובכן יהיה אני הדיוט קופץ וכו'.
עם תחילת המחזור של הדף היומי כל הרחובות מלאים מודעות על שיעורים שנמסרים ע"י מג"ש נפלאים הידועים בבהירותם ומתיקותם, טעמו וראו, מחייה נפשות.
ואני שואל את עצמי, האמנם? האם בעל הבית שקובע עיתים לתורה שעה ביום צריך ללמוד דף במסכת תמורה או ערכין? האם לא טוב יותר שילמד שיעורי הלכה, לפי השגתו. אם הוא בור וע"ה, ילמד קיצוש"ע אם הוא תורני יותר ילמד סוגיות שלימות, לדעת את ההלכה משרשה ועד פרטיה. האבסורד גדול שבעתיים, שכן רוב ככל שיעורי הדף הם מינימום שבמינימום, כלומר אין בהם שום דבר שנקרא עיון, חידוש, עמל, כלום. קריאה פשוטה לפי כשרונו של המג"ש ואפשרות השומעים ושום דבר לא מעבר. ובכן, מה התירוץ ללמוד דף גמרא ולא דף חיי אדם/משנה ברורה/שו"ע הגר"ז? בעבר היו חברות חיי אדם וחברת עין יעקב וחברת ש"ס וכו', יהודי היה מוצא את חלקו בתורה לפי נטייתו וכשרונו. היום התעמולה גוררת אותו בכח ללימוד דף היומי בלבד למעט מקרים חריגים. וכאן מגיע הבלוף הגדול שאסור להרהר עליו: לימוד הדף מחייה נפשות. גישמאק כביר. ועוד סופרלטיבים. בער אני ולא ידעתי איזה הנאה כבירה יש בלימוד דף בצורה כ"כ שטחית. אני מכיר הנאה של מתמידים שחוזרים על תלמודם בנעימה ונפשם יוצאת בדברם בנעימות התורה, אני מכיר הנאה של רממ"ש בשיעור הדף שמוצץ צוף דבש מכל רש"י ושורה בגמ', וכל השומעים רואים את עיניו הבורקות ופניו שהיו חיוורות בתחילה מתמלאות חיות דקדושה. אבל מה ההנאה הגדולה לגרוס דף ולהבין אותו באופן בינוני? ליבי ליבי לבעה"ב שיושבים בשיעור הדף, ומשוכנעים שהם היחידים שלא זכו לעריבות התורה המובטחת על לוח המודעות. ואין מי שיגלה את אזנם, שלא זו העיר. טוב היה לאותם בעלי בתים אם היו לומדים מצוות מעשיות והלכותיהן, לדעת את המעשה אשר יעשון. הלכות תפילה הלכות שבת הלכות מועד במועדו. אני חושב שגם העריבות וההנאה המיוחדת שיש בללמוד על מנת לקיים, היתה נחלתם וגורלם, ולא נחלת המודעות והעסקנים.
ע"כ לע"ע.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ב"ה שיש סאטמוירים שהתפקחו קצת, ולמדו לקח שכל אשר הטיפו להם כל השנים לא היה אלא הבל ושקר. תנועת הקירוב בדרכה, ועוד מעט וכולם יחזרו בתשובה שלמה! מערצעשעם ביי דיר אויך אין גיכען.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מענין, שעיתון של האגודה הופכת אותה למפלגה, ועיתון של מפלגת סאטמאר אינה משקפת את העמדה הרשמית שלהם ולא את החינוך שלהם. וכאשר אנו קוראים בספריהם אחת לאחת, שומעים את דברי הוגי הדעות שלהם, הדרשות של שובבי"ם והשיחת חולין, כולם הולכים בדרך אחד, והיא חסרה הרבה גופי תורה. במסגרת עבודתי פגשתי לאחרונה כמה מאנשי סאטמא רמחוגים שונים, ורואים אנו שדרך העל חרבך תחיה הוא מושרש תוך תוכם. גם אלו שאינם מרביצים לאחרים, וגם אלו שהם מטבעם עדינים, אינם יודעים כלל איך התורה אומרת לסדר מחלוקת בין אדם לחבירו, והאימרא המפורסמת של (תנחשו בעצמכם מי זה היה) "יש דין בישראל, עס איז דא פעדעראל קאורטס", הוא חלק מהנכסי צאן ברזל שלהם.
מעולם לא הייתי 'חסיד' של ליקווד, רק במקרה אני מתגורר פה, רחוק הרבה מצור מחצבתי, ואני רואה מה קורה פה יותר ממקומות אחרים. יש לי חברים בוויליאמסבורג, לא רק מקאוועשטיבעל, ואני שומע הרבה ממה שקורה שם וההלך ילך של הרחוב שם.
אמנם בקרוב הימים נזכה ל'ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים', והסאטמוירים ילמדו תורה מפי תלמיד חכמים ויפסיקו לסגוד לאגרופיהם, וישמעו רחוקים ויבאו וילמדו תועים בינה, ויתנו לך כתר מלוכה.
אוהב עמו כתב:ולמשלחת דרשו הוא סיפר את הסיפור מנכדו של הבית יוסף (אינני זוכר כעת האם הסיפור היה שגמר את הש"ס בגיל מבוגר או שסה"כ בחייו למד רק ג' פעמים, יבואו הבקיאים ויציינו).
אראל כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ב"ה שיש סאטמוירים שהתפקחו קצת, ולמדו לקח שכל אשר הטיפו להם כל השנים לא היה אלא הבל ושקר. תנועת הקירוב בדרכה, ועוד מעט וכולם יחזרו בתשובה שלמה! מערצעשעם ביי דיר אויך אין גיכען.
לא התפקחו ולא נתטפשו....
חשבת עד עתה, כל קונטרס ופאשקעוויל, שאיזה שוטה הפיץ ברשת וכדומה, שמגיע לידכם, או כל שטות שקרית בדער איד, או משנתו.... וכדומה,
כך בדיוק היה שיטת הסאטמאר רב, וכל החסידים שלו בזמנינו אוחזים ככה, כי כך קבעו הליצים והאפיקורסים באתר ק"ש, .......
ב"ה אתה מתחיל קצת להתפקח...., קימעא קימעא תבא לההכרה שהסטמורים בכללם אינם כ"כ שוטים רשעים, הולכי בטל, כמו שחשבת עליהם בתחילה........, יש ביניהם גם רציניים שקבלו התורה בהר סיני כמוך, ואינם כ"כ רועי לב, וגם ביניהם יש למצוא איזה אוהבי ישראל וגומלי חסדים איש לרעהו .....
ומאידך גיסא מצאת גם בלעיקוואד חסירי שכל, וכסילים, המאריכים בלי סוף, ברשימות חולים למי שבירך'ס ....
והנה אסביר דבר פשוט ומובן לכל מי שקצת שכל במוחו, וישר יחזו עינימו...
ההתנגדות לדף היומי בחוגי הקנאים מאז ומקדם עד זמנינו אלה, אינו אלא מפני שנעשה כסמל והפצה לתנועת 'אגודת ישראל', [לא נפק"מ כאן סיבת ההתנגדות לאגו"י, אבל זה עובדא שהיה התנגדות מצד הרבה גדו"י]
ההתנגדות לאגודת ישראל הלך בד בבד עם ההתנגדות לדף היומי שלהם, וכך מובן פשוט לכל מעיין בצדק בקונטרס הנ"ל, כל דברי הצדיקים הנזכרים שמה, הם בעצם התנגדות לכל המפלגה אגודת ישראל כולה ...., ולולא שה'דף היומי' נעשה לנחלתם של אגודת ישראל, לא היו רואים שום פגם וחסרון בעצם הלימוד, שלומדים דף ליום, ואולי אדרבא משם ראיה להיפוך.....
[פרט להרבי ממונקאטש זצ"ל, שמלבד הדברים הבוטים הנ"ל שכותב בספרו 'שער יששכר' נגד רעיון דף היומי המחזק את אגודת ישראל, שלדעתו ה'אגודה' והציונים הם היינו הך, עוד מאריך בספרו 'דברי תורה' (מהדוו' ו' אות פ"ב), נגד עצם סדר הלימוד של דף ליום, איך שזה ממש ביטול תורה וביטול עיון התורה עיי"ש],
והנה בשנים האחרונות קם ארגון 'דרשו' ומייסדה הר"ר דוד הופשטטר שליט"א, והתקין סדר לימוד ש"ס עפ"י סדר הדף היומי, וכדי להשתיק את הערעור נגד רעיות 'הדף', בטענה שהרי אם לומדים דף ליום, שוכחים מה שלמדו אתמול...., ערך והתקין מהלך של לימוד משולב עם בחינות וחזרות על סדר הדף היומי הנפוץ,
אין שום קשר בין קנין ש"ס ב'דרשו' ל'אגודת ישראל או איזה מפלגה שיהי'..., וגם עתה בימי הסיום, חגיגות הסיומים של 'דרשו' נערכים בזמנים ומקומות נפרדים לגמרי, מהסיומים הכלליים שנערך 'אגודת ישראל'.
ולמה שיתנגדו הסטמורים לכך???, אני מכיר אישית אברכים רבים, ממכירי ומיודעי, שהם חבירים קבועים בתוכנת 'דרשו', ונוטלים הבחינות מדי שבוע בשבוע, ואין מי שימחה בידם...
איש_ספר כתב:אני משוכנע שאני לא היחיד שמהפך בזה, ואני מתפלא איפוא שעוד לא נפתח אשכול ע"כ. ובכן יהיה אני הדיוט קופץ וכו'.
עם תחילת המחזור של הדף היומי כל הרחובות מלאים מודעות על שיעורים שנמסרים ע"י מג"ש נפלאים הידועים בבהירותם ומתיקותם, טעמו וראו, מחייה נפשות.
ואני שואל את עצמי, האמנם? האם בעל הבית שקובע עיתים לתורה שעה ביום צריך ללמוד דף במסכת תמורה או ערכין? האם לא טוב יותר שילמד שיעורי הלכה, לפי השגתו. אם הוא בור וע"ה, ילמד קיצוש"ע אם הוא תורני יותר ילמד סוגיות שלימות, לדעת את ההלכה משרשה ועד פרטיה. האבסורד גדול שבעתיים, שכן רוב ככל שיעורי הדף הם מינימום שבמינימום, כלומר אין בהם שום דבר שנקרא עיון, חידוש, עמל, כלום. קריאה פשוטה לפי כשרונו של המג"ש ואפשרות השומעים ושום דבר לא מעבר. ובכן, מה התירוץ ללמוד דף גמרא ולא דף חיי אדם/משנה ברורה/שו"ע הגר"ז? בעבר היו חברות חיי אדם וחברת עין יעקב וחברת ש"ס וכו', יהודי היה מוצא את חלקו בתורה לפי נטייתו וכשרונו. היום התעמולה גוררת אותו בכח ללימוד דף היומי בלבד למעט מקרים חריגים. וכאן מגיע הבלוף הגדול שאסור להרהר עליו: לימוד הדף מחייה נפשות. גישמאק כביר. ועוד סופרלטיבים. בער אני ולא ידעתי איזה הנאה כבירה יש בלימוד דף בצורה כ"כ שטחית. אני מכיר הנאה של מתמידים שחוזרים על תלמודם בנעימה ונפשם יוצאת בדברם בנעימות התורה, אני מכיר הנאה של רממ"ש בשיעור הדף שמוצץ צוף דבש מכל רש"י ושורה בגמ', וכל השומעים רואים את עיניו הבורקות ופניו שהיו חיוורות בתחילה מתמלאות חיות דקדושה. אבל מה ההנאה הגדולה לגרוס דף ולהבין אותו באופן בינוני? ליבי ליבי לבעה"ב שיושבים בשיעור הדף, ומשוכנעים שהם היחידים שלא זכו לעריבות התורה המובטחת על לוח המודעות. ואין מי שיגלה את אזנם, שלא זו העיר. טוב היה לאותם בעלי בתים אם היו לומדים מצוות מעשיות והלכותיהן, לדעת את המעשה אשר יעשון. הלכות תפילה הלכות שבת הלכות מועד במועדו. אני חושב שגם העריבות וההנאה המיוחדת שיש בללמוד על מנת לקיים, היתה נחלתם וגורלם, ולא נחלת המודעות והעסקנים.
ע"כ לע"ע.
איך ווייס כתב:"אני חושב שהוא יעלה למעלה, שפירא יקצוץ לו את האוזניים" (מרן הגר"ש כהן בסיום הש"ס שע"י תנועת אל המעיין)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 315 אורחים