גליון פרשת 'ויצא'
צורף למייל של הרב יהודה גנוט:
יעקב חלם על סולם או על נדנדה? פרד"ס שלם על נעיצת הסולם בקרקע! מה בין נעיצה לדעיצה
אאמו"ר שליט"א ציין לי שבקינות לט' באב [קינה כח נתקנה בא״ב ובסופה חתום: מנחם הלועז ברבי מכיר] אי' נחני נַחְשְׁרַך וְצֵידוֹ חָרַךְ אַלְלַי לִי וכתבו המפרשים שם כתבו שהכונה 'הגלני ל"אדום"' מלכות הרשעה שהחריבה את ביתנו והגלתנו לבין האומות והיינו שמכנה את עשו או את אדום "נַחְשְׁרַךְ". יתכן שהפייטן קיצר לצורך השיר, ויתכן שזוהי גירסא קדומה אחרת לתרגום.
הרב אהרן וקסלשטיין שליט"א בפירושו הבהיר לב אהרן מביא שהגי' בכת"י הוא נַח שְׁרַך והכונה ל'עשו הצייד', כלומר מלכות אדום, וְצֵידוֹ חָרַךְ. צידו עלה יפה בידו וחרך את כנפי העופות שצד למען לא יעופפו עוד (על פי משלי יב כז) לֹא־יַחֲרֹךְ רְמִיָּה צֵידוֹ, דרך הרמאי לא תצלח ולא יהנה ממה שעלה בידו לצוד כי יפרח ממנו. וכאן אפשר עוד לפרש: וצידו חרך, כלומר שיבר מוטות כנפיהן של ישראל. אַלְלַי לִי. ומביא מהדר זקנים שם, נח שאינו יגע במלאכה, שירכן בטל. ומפרש ה'לב אהרן' וז"ל "שלא היה עשו איש המתפרנס ממלאכתו כגון קין והבל אלא מצידו, והוא דרך העצל, דאף שפעמים הוא מתייגע מאד בשדה, אבל אין ברוחו מתינות לראות בגידול וצמיחת פרי עמלו אלא להנות מיד. ולפי"ז לא רחוק בעיני לשער דנח שרך רמז הוא לאפיפיור שבסיבת הסתתו באה הגזירה, וכינהו נח שרך, ע"ש שהוא וכמריו אינם עוסקים בדרך ארץ ולא ביישוב העולם אלא האומות מעלין להם כספים"עכ"ל הרב וקסלשטיין.