מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 21, 2020 12:30 am

להנך דס"ל דמותר לעבור על לאו כדי להינצל מ"סכנת אבר", אבל מ"מ שבת אינה נדחית על זה.
מה הדין לגבי איסורא ד"לפני עיור" ע"ז,
דהיינו ללכת לבית-חולים ולהכשיל שם את הרופא שאינו שותו"מ בחילול שבת עבור הצלת אבר.
בשבילו זה חילול שבת, אבל בשבילי זה לאו דלפני עיור.

כיו"ב, הכשלת אחר באחד מג' עבירות החמורות,
האם יש ע"ז את החומרא של יהרג ואל יעבור?

ודאי כבר דנו בזה.
אשמח להפניות ומ"מ, וגם לשמוע מסברא,
והאם יש חילוק בין ב' הנידונים.

אוהב תוכחה
הודעות: 174
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ג' ינואר 21, 2020 12:36 am

עושה חדשות כתב:כיו"ב, הכשלת אחר באחד מג' עבירות החמורות,
האם יש ע"ז את החומרא של יהרג ואל יעבור?


אין חבוש מתיר עצמו?

(לפי זכרוני יש ראיות שזה דווקא בגוי ולא בישראל, וזו אחת הראיות לשני דינים בלפני עיור וכו', ידוע בשם הרב מפונביז').

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 21, 2020 12:43 am

אמת, שכחתי לציין. תודה לך.
(מלכתחילה רציתי להמשיך את הדיון באותו אשכול, לכן זה נשמט לי)
השאלה היא אם אכן הכשלת ישראל שאני,
והאם אפשר לגזור מזה על השאלה של סכנת אבר.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 21, 2020 12:47 am

על לפני עיוור דייהרג ואל יעבור לפי זכרוני נח' בזה בעה"מ ומלחמות סנהדרין ע"ד:

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 21, 2020 1:10 am

ישנו כתב:על לפני עיוור דייהרג ואל יעבור לפי זכרוני נח' בזה בעה"מ ומלחמות סנהדרין ע"ד:
נכון, יש"כ.

ואיך פוסקים בשאלה זו?
ב"ה אינו מעשי כעת לגבי ג' עבירות,
אבל אם פוסקים את הש"ך הנ"ל (לדחות לאו לצורך סכנת אבר אבל להחמיר לגבי שבת),
ושני הנידונים תלויים זב"ז,
זו עלולה להיות שאלה מעשית מצויה.

אוהב תוכחה
הודעות: 174
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ג' ינואר 21, 2020 1:13 am

עושה חדשות כתב:אבל אם פוסקים את הש"ך הנ"ל (לדחות לאו לצורך סכנת אבר אבל להחמיר לגבי שבת),
ושני הנידונים תלויים זב"ז,
זו עלולה להיות שאלה מעשית מצויה.

יש בחו"ב בשם החזו"א (איני זוכר כרגע היכן, אולי ביומא בסוגיא דפיקו"נ)
שלמעשה כל סכנת אבר היא פיקו"נ,
ונראה שכן עמא דבר.

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ינואר 21, 2020 2:13 am

יש לזה איזה הסבר?
האם זה לא לא נגד המבואר בכל הפוסקים?
האם עמא דבר בגלל הנ"ל?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 21, 2020 9:34 am

אולי ההסבר זה סכנת זיהום?
(מע"כ ידידי הרב (אברהם שמואל) ד"ר סודי נמיר שליט"א אמר לי שהלכה למעשה הורו לו הפוסקים שלא מחללים שבת על סכנת אבר גרידא, אם אין חשש זיהום)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 21, 2020 9:35 am

עושה חדשות כתב:להנך דס"ל דמותר לעבור על לאו כדי להינצל מ"סכנת אבר", אבל מ"מ שבת אינה נדחית על זה.
מה הדין לגבי איסורא ד"לפני עיור" ע"ז,
דהיינו ללכת לבית-חולים ולהכשיל שם את הרופא שאינו שותו"מ בחילול שבת עבור הצלת אבר.
בשבילו זה חילול שבת, אבל בשבילי זה לאו דלפני עיור.

כיו"ב, הכשלת אחר באחד מג' עבירות החמורות,
האם יש ע"ז את החומרא של יהרג ואל יעבור?

ודאי כבר דנו בזה.
אשמח להפניות ומ"מ, וגם לשמוע מסברא,
והאם יש חילוק בין ב' הנידונים.


יתר על כן, לפי החומרא המפורסמת של הבית הלוי לכאורה יש לפני עור גם בפקו"נ אצל רופא מחלל שבת.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ינואר 21, 2020 9:42 am

בדברי התוס' שבת ג, רע"א ד"ה בבא דרישא מקובל לפרש שלפני עור דשבת הוא בגדר חילול שבת.
כמדומני כבר צוינה כאן בעבר הסברא שלפני עור הוא דין בכל איסור בפ"ע, שאסור לעשותו בעצמי ואסור להכשיל אחר.

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי ידידיה » ג' ינואר 21, 2020 12:40 pm

גם זו לטובה כתב:
אוהב תוכחה כתב:
עושה חדשות כתב:אבל אם פוסקים את הש"ך הנ"ל (לדחות לאו לצורך סכנת אבר אבל להחמיר לגבי שבת),
ושני הנידונים תלויים זב"ז,
זו עלולה להיות שאלה מעשית מצויה.

יש בחו"ב בשם החזו"א (איני זוכר כרגע היכן, אולי ביומא בסוגיא דפיקו"נ)
שלמעשה כל סכנת אבר היא פיקו"נ,
ונראה שכן עמא דבר.

יש לזה איזה הסבר?
האם זה לא לא נגד המבואר בכל הפוסקים?
האם עמא דבר בגלל הנ"ל?


בדידי הוא עובדה.
אושפזתי בבי"ח בהמתנה לניתוח שבא להציל אבר.
מדובר בבי"ח גדול שכל הזמן נכנסים ניתוחים דחופים, ועלי היה להמתין לרגע פנוי, הודעה והכנה לניתוח ניתנת כשעה קודם.
בראשי היה מונח הדעה הכללית הנ"ל שלפי הידע היום כל סכנת אבר היא גם סכנה כללית של זיהום.
למעיישה זה נכון, אך לא תמיד.
למיטתי הובא ביום ו' אחד מראשי מארגוני הרפואה המפורסמים, שדן בענייני עם מורה הוראה והסביר לי שאני שייך למקרים הנדירים שאין ב"ה שום סכנה מלבד לאבר, ועל כן הלכה למעשה באם יגיע תורי בשבת להנתח, חובה עלי לסרב.
ואכן כך היה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ינואר 21, 2020 6:33 pm

ג"א אנוכי שמעתי על מקרה דומה. שבו נגרם נזק בעין מגוף חיצוני, ללא חשש זיהום, ורק חשש רציני לאיבוד הראיה.
והיה וויכוח בין הרבנים...

(אגב, אל תשאיר אותנו במתח. האם באמת 'איבדת' את האבר בגין שמירת השבת?).

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 21, 2020 6:42 pm

בעין אין דין מיוחד בגלל שורייקי דעינא בליבא תליין?

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי ידידיה » ג' ינואר 21, 2020 6:59 pm

עתניאל בן קנז כתב:
ידידיה כתב:בדידי הוא עובדה.
אושפזתי בבי"ח בהמתנה לניתוח שבא להציל אבר.
מדובר בבי"ח גדול שכל הזמן נכנסים ניתוחים דחופים, ועלי היה להמתין לרגע פנוי, הודעה והכנה לניתוח ניתנת כשעה קודם.
בראשי היה מונח הדעה הכללית הנ"ל שלפי הידע היום כל סכנת אבר היא גם סכנה כללית של זיהום.
למעיישה זה נכון, אך לא תמיד.
למיטתי הובא ביום ו' אחד מראשי מארגוני הרפואה המפורסמים, שדן בענייני עם מורה הוראה והסביר לי שאני שייך למקרים הנדירים שאין ב"ה שום סכנה מלבד לאבר, ועל כן הלכה למעשה באם יגיע תורי בשבת להנתח, חובה עלי לסרב.
ואכן כך היה.


ג"א אנוכי שמעתי על מקרה דומה. שבו נגרם נזק בעין מגוף חיצוני, ללא חשש זיהום, ורק חשש רציני לאיבוד הראיה.
והיה וויכוח בין הרבנים...

(אגב, אל תשאיר אותנו במתח. האם באמת 'איבדת' את האבר בגין שמירת השבת?).

חלילה, הכל נתרפא בחסדי ה'יתברך.

ברוך השם נותחתי ביום א שאח"כ בהצלחה.

האירוע נזכר רק בשדות תעופה כשלפעמים מצפצף חלק מתכת שנשאר מהניתוח.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 21, 2020 8:41 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ה' אוגוסט 10, 2023 10:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 21, 2020 11:14 pm

הרב ידידיה והרב לייטנר,
בדברי שניכם מצינו הוראה מפורשת שאסור להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר?
או שהנידון היה שהחולה עצמו נצרך לחלל שבת לצורך כך?

אוהב תוכחה
הודעות: 174
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ג' ינואר 21, 2020 11:22 pm

עושה חדשות כתב:הרב ידידיה והרב לייטנר,
בדברי שניכם מצינו הוראה מפורשת שאסור להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר?
או שהנידון היה שהחולה עצמו נצרך לחלל שבת לצורך כך?

גם אם אין איסור 'לפני עור' פורמלי, עדיין באופן אינטואיטיבי כל אחד ימנע מכך. אם אסור לעשות ניתוח אז לא עושים, ולא שואלים מי מחזיק את הסכין.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' ינואר 22, 2020 12:06 am

עושה חדשות כתב:להנך דס"ל דמותר לעבור על לאו כדי להינצל מ"סכנת אבר", אבל מ"מ שבת אינה נדחית על זה.
מה הדין לגבי איסורא ד"לפני עיור" ע"ז,
דהיינו ללכת לבית-חולים ולהכשיל שם את הרופא שאינו שותו"מ בחילול שבת עבור הצלת אבר.
בשבילו זה חילול שבת, אבל בשבילי זה לאו דלפני עיור.

כיו"ב, הכשלת אחר באחד מג' עבירות החמורות,
האם יש ע"ז את החומרא של יהרג ואל יעבור?

ודאי כבר דנו בזה.
אשמח להפניות ומ"מ, וגם לשמוע מסברא,
והאם יש חילוק בין ב' הנידונים.

מי הם הסוברים שמותר לעבור על לאו משום סכנת אבר, אבל לא לחלל שבת? ומה ההבדל? משום ששבת הוא איסור סקילה?
כעת הבנתי שאולי כוונתכם לפוסקים שמתירים לסמוך על סכנת אבר לגבי לאו בעלמא אבל לא חילול שבת, משום שחמור יותר, אבל לא שיש הבדל עקרוני?

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי ידידיה » ד' ינואר 22, 2020 12:09 am

עושה חדשות כתב:הרב ידידיה והרב לייטנר,
בדברי שניכם מצינו הוראה מפורשת שאסור להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר?
או שהנידון היה שהחולה עצמו נצרך לחלל שבת לצורך כך?

היה מדובר רק על מלאכות של הצוות הרפואי.

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' ינואר 22, 2020 2:31 am

אוהב תוכחה כתב:
עושה חדשות כתב:הרב ידידיה והרב לייטנר,
בדברי שניכם מצינו הוראה מפורשת שאסור להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר?
או שהנידון היה שהחולה עצמו נצרך לחלל שבת לצורך כך?

גם אם אין איסור 'לפני עור' פורמלי, עדיין באופן אינטואיטיבי כל אחד ימנע מכך. אם אסור לעשות ניתוח אז לא עושים, ולא שואלים מי מחזיק את הסכין.

שנים שאני חושב ע"ז, שלכ' ראוי להימנע מלהכשיל אחרים, לא רק בגלל "איסור לפ"ע" ונפק"מ לכל מיני אופנים שאין איסור לפ"ע.
מעניין לחפש בספרים האם כבר עמדו בזה.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 22, 2020 2:59 am

גם זו לטובה כתב:
אוהב תוכחה כתב:
עושה חדשות כתב:הרב ידידיה והרב לייטנר,
בדברי שניכם מצינו הוראה מפורשת שאסור להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר?
או שהנידון היה שהחולה עצמו נצרך לחלל שבת לצורך כך?

גם אם אין איסור 'לפני עור' פורמלי, עדיין באופן אינטואיטיבי כל אחד ימנע מכך. אם אסור לעשות ניתוח אז לא עושים, ולא שואלים מי מחזיק את הסכין.

שנים שאני חושב ע"ז, שלכ' ראוי להימנע מלהכשיל אחרים, לא רק בגלל "איסור לפ"ע" ונפק"מ לכל מיני אופנים שאין איסור לפ"ע.
מעניין לחפש בספרים האם כבר עמדו בזה.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=28633#p296186

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 22, 2020 8:21 am

סגי נהור כתב:
גם זו לטובה כתב:
אוהב תוכחה כתב:
עושה חדשות כתב:הרב ידידיה והרב לייטנר,
בדברי שניכם מצינו הוראה מפורשת שאסור להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר?
או שהנידון היה שהחולה עצמו נצרך לחלל שבת לצורך כך?

גם אם אין איסור 'לפני עור' פורמלי, עדיין באופן אינטואיטיבי כל אחד ימנע מכך. אם אסור לעשות ניתוח אז לא עושים, ולא שואלים מי מחזיק את הסכין.

שנים שאני חושב ע"ז, שלכ' ראוי להימנע מלהכשיל אחרים, לא רק בגלל "איסור לפ"ע" ונפק"מ לכל מיני אופנים שאין איסור לפ"ע.
מעניין לחפש בספרים האם כבר עמדו בזה.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=28633#p296186

כאשר מדובר בין אדם לעצמו, ודאי יש אמת בדברי הרב אוהב תוכחה.
אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?



דורשי יחודך כתב:מי הם הסוברים שמותר לעבור על לאו משום סכנת אבר, אבל לא לחלל שבת? ומה ההבדל? משום ששבת הוא איסור סקילה?
כעת הבנתי שאולי כוונתכם לפוסקים שמתירים לסמוך על סכנת אבר לגבי לאו בעלמא אבל לא חילול שבת, משום שחמור יותר, אבל לא שיש הבדל עקרוני?
כמדומני כך היא שיטת הש"ך, ולכאו' זה בעצמו ההבדל העקרוני.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 22, 2020 9:11 am

עושה חדשות כתב: אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?.


פעמיים היה לנו מקרה מעין זה, אבל לא בדיוק:
א. לפני הרבה שנים, בתי שתחי' (בהיותה כבת שלוש) דרכה על מסמר חלוד שבצבץ מקרש (לא בחצר שלנו, כמובן, אלא בשטח ציבורי). זה היה בצהרי יום שב"ק. אשתי שתחי' חילצה אותה (וזה היה מסובך), ואז לקחתי אותה על הידיים הביתה. היו שאמרו לנו לקחת אותה למרפאה (שזה כולל נסיעה). אבל זה היה נראה לי סתם היסטריה. היא נחה בבית יומיים והבריאה לגמרי ב"ה.
ב. פעם אחרת, אחד מבניי נ"י, בשמחה משחתית בשבת (כך שלא היינו בבית) השתולל קצת עם בני הדודים (הוא היה כבן שמונה) ונחתכה לו הלחי חתך עמוק. זה היה כשעה לפני צאת שבת. כל מיני אנשים אמרו שנסע מיד לתפור את זה, אבל אשתי שתחי' פשוט הספיגה את הדם בנייר, והרגיעה אותו. בצאת שבת נסענו למרפאה ושם תפרו לו.

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי ידידיה » ד' ינואר 22, 2020 10:16 am

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב: אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?.


פעמיים היה לנו מקרה מעין זה, אבל לא בדיוק:
א. לפני הרבה שנים, בתי שתחי' (בהיותה כבת שלוש) דרכה על מסמר חלוד שבצבץ מקרש (לא בחצר שלנו, כמובן, אלא בשטח ציבורי). זה היה בצהרי יום שב"ק. אשתי שתחי' חילצה אותה (וזה היה מסובך), ואז לקחתי אותה על הידיים הביתה. היו שאמרו לנו לקחת אותה למרפאה (שזה כולל נסיעה). אבל זה היה נראה לי סתם היסטריה. היא נחה בבית יומיים והבריאה לגמרי ב"ה.
ב. פעם אחרת, אחד מבניי נ"י, בשמחה משחתית בשבת (כך שלא היינו בבית) השתולל קצת עם בני הדודים (הוא היה כבן שמונה) ונחתכה לו הלחי חתך עמוק. זה היה כשעה לפני צאת שבת. כל מיני אנשים אמרו שנסע מיד לתפור את זה, אבל אשתי שתחי' פשוט הספיגה את הדם בנייר, והרגיעה אותו. בצאת שבת נסענו למרפאה ושם תפרו לו.

במקרה הא לכאורה חששו מזיהום, ולענ"ד ההוראה צריכה להיות, לעשות הכל
כמו ביום חול.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 22, 2020 10:29 am

ידידיה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב: אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?.


פעמיים היה לנו מקרה מעין זה, אבל לא בדיוק:
א. לפני הרבה שנים, בתי שתחי' (בהיותה כבת שלוש) דרכה על מסמר חלוד שבצבץ מקרש (לא בחצר שלנו, כמובן, אלא בשטח ציבורי). זה היה בצהרי יום שב"ק. אשתי שתחי' חילצה אותה (וזה היה מסובך), ואז לקחתי אותה על הידיים הביתה. היו שאמרו לנו לקחת אותה למרפאה (שזה כולל נסיעה). אבל זה היה נראה לי סתם היסטריה. היא נחה בבית יומיים והבריאה לגמרי ב"ה.
ב. פעם אחרת, אחד מבניי נ"י, בשמחה משחתית בשבת (כך שלא היינו בבית) השתולל קצת עם בני הדודים (הוא היה כבן שמונה) ונחתכה לו הלחי חתך עמוק. זה היה כשעה לפני צאת שבת. כל מיני אנשים אמרו שנסע מיד לתפור את זה, אבל אשתי שתחי' פשוט הספיגה את הדם בנייר, והרגיעה אותו. בצאת שבת נסענו למרפאה ושם תפרו לו.

במקרה הא לכאורה חששו מזיהום, ולענ"ד ההוראה צריכה להיות, לעשות הכל
כמו ביום חול.


אמת. אבל אנחנו ידענו שאין שום חשש כזה (ולכן כתבתי שזה "מעין זה, אבל לא בדיוק")

אוהב תוכחה
הודעות: 174
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ד' ינואר 22, 2020 10:33 am

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:
גם זו לטובה כתב:
אוהב תוכחה כתב:
עושה חדשות כתב:הרב ידידיה והרב לייטנר,
בדברי שניכם מצינו הוראה מפורשת שאסור להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר?
או שהנידון היה שהחולה עצמו נצרך לחלל שבת לצורך כך?

גם אם אין איסור 'לפני עור' פורמלי, עדיין באופן אינטואיטיבי כל אחד ימנע מכך. אם אסור לעשות ניתוח אז לא עושים, ולא שואלים מי מחזיק את הסכין.

שנים שאני חושב ע"ז, שלכ' ראוי להימנע מלהכשיל אחרים, לא רק בגלל "איסור לפ"ע" ונפק"מ לכל מיני אופנים שאין איסור לפ"ע.
מעניין לחפש בספרים האם כבר עמדו בזה.

viewtopic.php?t=28633#p296186

כאשר מדובר בין אדם לעצמו, ודאי יש אמת בדברי הרב אוהב תוכחה.
אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?

כל יהודי רגיל, עד המהפכה שקרתה לפני בערך 30 שנה, שהחשיבה הלמדנית נכנסה לתוך היומיום של האברכים.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' ינואר 22, 2020 10:56 am

לכאורה לפני עיור זה בעיה גם ואולי בעיקר של בן אדם לחבירו, ואם כך הסברא נותנת שאסור לאדם להציל איבר בפגיעה בחבירו, וכי תיקון גופו עדיף משלימות נפשו של חבירו.
וגם הסוברים שהותר לעבור על לאו זה רק במקום של בין אדם למקום ולא במקום של בן אדם לחבירו.
(לגבי פיקוח נפש גם זכרוני שלמעשה פוסקים שאסור להציל עצמו באיבר חבירו).

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 22, 2020 11:02 am

אוהב תוכחה כתב:
עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:
גם זו לטובה כתב:
אוהב תוכחה כתב:גם אם אין איסור 'לפני עור' פורמלי, עדיין באופן אינטואיטיבי כל אחד ימנע מכך. אם אסור לעשות ניתוח אז לא עושים, ולא שואלים מי מחזיק את הסכין.

שנים שאני חושב ע"ז, שלכ' ראוי להימנע מלהכשיל אחרים, לא רק בגלל "איסור לפ"ע" ונפק"מ לכל מיני אופנים שאין איסור לפ"ע.
מעניין לחפש בספרים האם כבר עמדו בזה.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=28633#p296186

כאשר מדובר בין אדם לעצמו, ודאי יש אמת בדברי הרב אוהב תוכחה.
אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?

כל יהודי רגיל, עד המהפכה שקרתה לפני בערך 30 שנה, שהחשיבה הלמדנית נכנסה לתוך היומיום של האברכים.

לענ"ד גם בחשיבה למדנית אין ממש סברא (ישרה...) להתיר להכשיל אדם בדבר האסור לו, והרי לגבי הרופא איסור שבת בתוקפו.
במקרה של בנו הקטן, השאלה היא אם יש חיוב לשאול ולברר אם מדובר במצב של פקו"נ, שהרי על ספק פקו"נ נאמר השואל ה"ז שופך דמים, ואף שיש מקרים שבהם צריך לשאול (ראה ערוה"ש ריש סי' שכח), שמא אם לא שאלתי ואצלי זה עדיין ספק פקו"נ אין כאן חילול שבת.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' ינואר 22, 2020 11:22 am

לכאורה הרב סגי נהור צודק בדבריו. ולענ"ד יש להוסיף את מה שכתבתי שלכאורה במקרה זה הבעייה היא לא איסור לפני עיור לשמים, אלא הפגיעה בחבירו לצורך הצלתו. ובשפה אינטואיבית.. יתכן שהש"ית מתיר לעבור על מצוותו בחומר לאו לצורך הצלת איבר אבל לא מתיר לפגוע בחבירו, ואחר שהבן אדם לחבירו קיים ממילא גם קיים הלאו לשמים.

אגב, לגבי מה שהוזכר קודם, היום הקרטריונים לפיקוח נפש הרבה יותר חמורים. כלומר כאשר רופא אומר לחשוש לזיהום יתכן שמבחינה סטיסטית הסיכוי הוא נמוך ביותר ובהשוואה לדוגמאות אחרות המצויות בחז"ל זה לא היה נקרא שיש חשש, ואף על פי כן הרופאים חוששים ליתר ביטחון, בעיקר כי הנורמות היום הם אחידות ומיושמות על ציבור גדול מאד. ויל"ד.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' ינואר 22, 2020 12:16 pm

הרב עושה חדשות,
יישר כוח על העלאת דברי הש"ך בי"ד קנ"ז סק"ג.
אני יודע שאני יוצא מהנושא העיקרי של האשכול, אבל אם באנו לפרש כך דברי הש"ך (דברי הש"ך סתומים, מסתבר שהפירוש המקובל הוא כהבנתך, וראה להלן) יש כאן מדרש פליאה. מהכ"ת לחלק בין מצוה אחת לאחרות?
הרי מבואר בגמרא למסקנא שמה שדוחים שבת מפני פ"נ נלמד מוחי בהם, היינו אותו מקור של כל מצוה ואיסור אחר.
וא"כ ממנ"פ, אם סכנת אבר הוא בכלל פ"נ, שידחה גם את השבת, ואם לא, מהכ"ת שידחה לאיסור אחר.
איזה הבדל יש ברמה העקרונית בין לאו לכרת, לגבי דחייתם מפני פק"נ?
ובאמת בחיפוש באוצר ראיתי שיש שמפרשים את דברי הש"ך שאין שום הבדל בין שבת לשאר איסורים, אלא ההבדל הוא שאם מאיימים עליו לכרות אבר חשיב אונס ומותר לעבור על לאו משא"כ ביש לו חולי המאיים על אבר לא הותר לעבור דאין לזה שם אונס, דוגמת חילוק הרמב"ם לגבי מי שעבר במקום שהיה צריך לההרג. עי' בזה באגרות משה י"ד ב' קע"ד ריש ענף ד' ובמנחת אשר דברים עמוד רפ"ח.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' ינואר 22, 2020 12:22 pm

לעיקר נושא האשכול, יש כאן עוד נקודה,
ידוע חידושו של השעה"צ סי' שמ"ז סק"ח שחוץ מלפני עור הרי יש חיוב דאורייתא להפריש מאיסורא (ולכאורה הוא מדין ערבות ואיני יודע מדוע המ"ב לא מזכיר ענין ערבות). וכל מה שכתבו שמסייע הוא רק מדרבנן הוא כשאינו יכול למנעו מהעבירה. וא"כ כאן שמזמין לו את העבירה, חוץ מלפני עור הרי יש חיוב להפריש. ואם הוא באמת משום ערבות וכנ"ל, הרי לגבי ערבות יש יותר מקום לומר שיש לו גדרי ודיני שבת עצמו, שהרי הברית של ערבות נכרתה על כל מצוה מצד עצמה, ולא דומה ללפנ"ע שהוא לאו כללי.
(ואפשר שזה נכלל במה שכתבו למעלה לחלק בין ישראל לגוי.)

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 22, 2020 2:16 pm

דורשי יחודך כתב:ואם הוא באמת משום ערבות וכנ"ל, הרי לגבי ערבות יש יותר מקום לומר שיש לו גדרי ודיני שבת עצמו, שהרי הברית של ערבות נכרתה על כל מצוה מצד עצמה, ולא דומה ללפנ"ע שהוא לאו כללי.

כאמור גם בלפני עור יש הבנה כזו, שהוא בכל מצוה בפ"ע - ראה שו"ת צפע"נ ירושלים תשכ"ה סי' ה.
והיא לכאורה משמעות התוס' בשבת שציינתי לעיל.
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב ד' ינואר 22, 2020 2:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 22, 2020 2:22 pm

סגי נהור כתב:
אוהב תוכחה כתב:
עושה חדשות כתב:
גם זו לטובה כתב:
אוהב תוכחה כתב:גם אם אין איסור 'לפני עור' פורמלי, עדיין באופן אינטואיטיבי כל אחד ימנע מכך. אם אסור לעשות ניתוח אז לא עושים, ולא שואלים מי מחזיק את הסכין.

שנים שאני חושב ע"ז, שלכ' ראוי להימנע מלהכשיל אחרים, לא רק בגלל "איסור לפ"ע" ונפק"מ לכל מיני אופנים שאין איסור לפ"ע.
מעניין לחפש בספרים האם כבר עמדו בזה.

כאשר מדובר בין אדם לעצמו, ודאי יש אמת בדברי הרב אוהב תוכחה.
אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?

כל יהודי רגיל, עד המהפכה שקרתה לפני בערך 30 שנה, שהחשיבה הלמדנית נכנסה לתוך היומיום של האברכים.

לענ"ד גם בחשיבה למדנית אין ממש סברא (ישרה...) להתיר להכשיל אדם בדבר האסור לו, והרי לגבי הרופא איסור שבת בתוקפו.

כנציגים של יהודי רגיל עד לפני שלושים שנה, או של למדן בעל סברא ישרה,
אשמח לקבל חוו"ד הרמה לגבי פלוג' הראש' הנ"ל (כלומר: מה דעתכם בסברא)
האם מותר להכשיל אחר בג' עבירות בכדי להינצל ממיתה.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 22, 2020 2:29 pm

עושה חדשות כתב:כנציגים של יהודי רגיל עד לפני שלושים שנה, או של למדן בעל סברא ישרה,
אשמח לקבל חוו"ד הרמה לגבי פלוג' הראש' הנ"ל (כלומר: מה דעתכם בסברא)
האם מותר להכשיל אחר בג' עבירות בכדי להינצל ממיתה.

מסברא החילוק ברור לענ"ד בין יהודי לגוי, שבוודאי אין עוון הגוי חשוב כנגד חיי יהודי, ואין כאן אלא עוונו של היהודי המכשילו, ועל זה באו דברי הריטב"א. משא"כ במקרה דידן שהנדון הוא (גם) עוונו של הרופא.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' ינואר 22, 2020 8:16 pm

סגי נהור כתב:
דורשי יחודך כתב:ואם הוא באמת משום ערבות וכנ"ל, הרי לגבי ערבות יש יותר מקום לומר שיש לו גדרי ודיני שבת עצמו, שהרי הברית של ערבות נכרתה על כל מצוה מצד עצמה, ולא דומה ללפנ"ע שהוא לאו כללי.

כאמור גם בלפני עור יש הבנה כזו, שהוא בכל מצוה בפ"ע - ראה שו"ת צפע"נ ירושלים תשכ"ה סי' ה.
והיא לכאורה משמעות התוס' בשבת שציינתי לעיל.

ברור שיש צד כזה בלפני עור. לכן כתבתי ש"לגבי ערבות יש יותר מקום לומר" שזה נכנס לאיסור המסויים. כלומר אפילו את"ל שבלפנ"ע זה לא כך, עדיין יש לומר כך בערבות.

(אני אישית לא חושב שיש לזה משמעות בתוס', אבל בהחלט יש לזה מקורות אחרים.)

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ד' ינואר 22, 2020 8:50 pm

בברכה המשולשת כתב:
ידידיה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב: אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?.


פעמיים היה לנו מקרה מעין זה, אבל לא בדיוק:
א. לפני הרבה שנים, בתי שתחי' (בהיותה כבת שלוש) דרכה על מסמר חלוד שבצבץ מקרש (לא בחצר שלנו, כמובן, אלא בשטח ציבורי). זה היה בצהרי יום שב"ק. אשתי שתחי' חילצה אותה (וזה היה מסובך), ואז לקחתי אותה על הידיים הביתה. היו שאמרו לנו לקחת אותה למרפאה (שזה כולל נסיעה). אבל זה היה נראה לי סתם היסטריה. היא נחה בבית יומיים והבריאה לגמרי ב"ה.
ב. פעם אחרת, אחד מבניי נ"י, בשמחה משחתית בשבת (כך שלא היינו בבית) השתולל קצת עם בני הדודים (הוא היה כבן שמונה) ונחתכה לו הלחי חתך עמוק. זה היה כשעה לפני צאת שבת. כל מיני אנשים אמרו שנסע מיד לתפור את זה, אבל אשתי שתחי' פשוט הספיגה את הדם בנייר, והרגיעה אותו. בצאת שבת נסענו למרפאה ושם תפרו לו.

במקרה הא לכאורה חששו מזיהום, ולענ"ד ההוראה צריכה להיות, לעשות הכל
כמו ביום חול.


אמת. אבל אנחנו ידענו שאין שום חשש כזה (ולכן כתבתי שזה "מעין זה, אבל לא בדיוק")


מה זה 'אנחנו ידענו'? יש לכם ידע ברפואה? צריך מאוד להיזהר בדברים אלו, שכן וחי בהם ולא שימות בהם ואפילו בספק.
לפני כמה שנים בשכונה שלנו היה ילד שקיבל מכה רציני ביד בשבת, ההורים שלו החמירו בדבר ולא עשו כלום בשבת כי 'היה נראה להם' שאין בזה שום בעיה.
במוצ"ש הם ראו רופא, ואמר להם שהתחיל להתפתח זיהום רציני ביד והם היו מאוד קרובים לאיבוד היד לגמרי. אז שלא יחשבו מה הם יודעים ומה לא.
ברור שאין כאן היתר או קריאה לחלל שבת על כל מקרה של מכה קטנה, אלא וודאי שצריך שיקול דעת מינימלי, אך מ"מ בפקו"נ לא מחמירים.

אוהב תוכחה
הודעות: 174
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ד' ינואר 22, 2020 8:56 pm

עושה חדשות כתב:כנציגים של יהודי רגיל עד לפני שלושים שנה, או של למדן בעל סברא ישרה,
אשמח לקבל חוו"ד הרמה לגבי פלוג' הראש' הנ"ל (כלומר: מה דעתכם בסברא)
האם מותר להכשיל אחר בג' עבירות בכדי להינצל ממיתה.

כנראה שלא הבנת
יהודי רגיל הוא יהודי שלא רואה את השאלה לגבי כניסה שלו לניתוח כ'שאלה על הכשלת הרופא בחילול שבת'
אלא כ'שאלה של חילול שבת'.
למה?
ככה.
כי הוא לא למדן, והראש שלו לא אנליטי, והוא לא רגיל להגדרות מושגיות.
אני לא אומר שהוא יותר טוב או אתה יותר טוב,
רק עונה לשאלתך 'מי יחמיר בגלל אינטואיציה'.

--
אגב, גם אותו יהודי רגיל יכול לשאול, כמובן, את השאלה ההלכתית שלך - האם יש יהרג ואל יעבור בהכשלה על ג' עבירות
אבל לא באופן שתיארת,
אלא במקרים שזאת ההגדרה האינטואיטיבית של השאלה. כאשר הוא אינו שותף בסיפור, אינו נהנה, אינו יוזם, אלא רק ניצב כ'מכשיל'.
נערך לאחרונה על ידי אוהב תוכחה ב ד' ינואר 22, 2020 10:03 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 22, 2020 9:09 pm

דורשי יחודך כתב:(אני אישית לא חושב שיש לזה משמעות בתוס', אבל בהחלט יש לזה מקורות אחרים.)

מסכים שאין הכרח. אבל בטח השווית גם עם תוס' ישנים על הגליון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 22, 2020 9:15 pm

דורש טוב לעמו כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ידידיה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב: אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?.


פעמיים היה לנו מקרה מעין זה, אבל לא בדיוק:
א. לפני הרבה שנים, בתי שתחי' (בהיותה כבת שלוש) דרכה על מסמר חלוד שבצבץ מקרש (לא בחצר שלנו, כמובן, אלא בשטח ציבורי). זה היה בצהרי יום שב"ק. אשתי שתחי' חילצה אותה (וזה היה מסובך), ואז לקחתי אותה על הידיים הביתה. היו שאמרו לנו לקחת אותה למרפאה (שזה כולל נסיעה). אבל זה היה נראה לי סתם היסטריה. היא נחה בבית יומיים והבריאה לגמרי ב"ה.
ב. פעם אחרת, אחד מבניי נ"י, בשמחה משחתית בשבת (כך שלא היינו בבית) השתולל קצת עם בני הדודים (הוא היה כבן שמונה) ונחתכה לו הלחי חתך עמוק. זה היה כשעה לפני צאת שבת. כל מיני אנשים אמרו שנסע מיד לתפור את זה, אבל אשתי שתחי' פשוט הספיגה את הדם בנייר, והרגיעה אותו. בצאת שבת נסענו למרפאה ושם תפרו לו.

במקרה הא לכאורה חששו מזיהום, ולענ"ד ההוראה צריכה להיות, לעשות הכל
כמו ביום חול.


אמת. אבל אנחנו ידענו שאין שום חשש כזה (ולכן כתבתי שזה "מעין זה, אבל לא בדיוק")


מה זה 'אנחנו ידענו'? יש לכם ידע ברפואה? צריך מאוד להיזהר בדברים אלו, שכן וחי בהם ולא שימות בהם ואפילו בספק.
לפני כמה שנים בשכונה שלנו היה ילד שקיבל מכה רציני ביד בשבת, ההורים שלו החמירו בדבר ולא עשו כלום בשבת כי 'היה נראה להם' שאין בזה שום בעיה.
במוצ"ש הם ראו רופא, ואמר להם שהתחיל להתפתח זיהום רציני ביד והם היו מאוד קרובים לאיבוד היד לגמרי. אז שלא יחשבו מה הם יודעים ומה לא.
ברור שאין כאן היתר או קריאה לחלל שבת על כל מקרה של מכה קטנה, אלא וודאי שצריך שיקול דעת מינימלי, אך מ"מ בפקו"נ לא מחמירים.


ברור ונכון.
ותנוח דעת כתר"ה, בהחלט יש לנו ידע בתחומים אלו, ב"ה.

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ד' ינואר 22, 2020 9:19 pm

בברכה המשולשת כתב:
דורש טוב לעמו כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ידידיה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב: אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?.


פעמיים היה לנו מקרה מעין זה, אבל לא בדיוק:
א. לפני הרבה שנים, בתי שתחי' (בהיותה כבת שלוש) דרכה על מסמר חלוד שבצבץ מקרש (לא בחצר שלנו, כמובן, אלא בשטח ציבורי). זה היה בצהרי יום שב"ק. אשתי שתחי' חילצה אותה (וזה היה מסובך), ואז לקחתי אותה על הידיים הביתה. היו שאמרו לנו לקחת אותה למרפאה (שזה כולל נסיעה). אבל זה היה נראה לי סתם היסטריה. היא נחה בבית יומיים והבריאה לגמרי ב"ה.
ב. פעם אחרת, אחד מבניי נ"י, בשמחה משחתית בשבת (כך שלא היינו בבית) השתולל קצת עם בני הדודים (הוא היה כבן שמונה) ונחתכה לו הלחי חתך עמוק. זה היה כשעה לפני צאת שבת. כל מיני אנשים אמרו שנסע מיד לתפור את זה, אבל אשתי שתחי' פשוט הספיגה את הדם בנייר, והרגיעה אותו. בצאת שבת נסענו למרפאה ושם תפרו לו.

במקרה הא לכאורה חששו מזיהום, ולענ"ד ההוראה צריכה להיות, לעשות הכל
כמו ביום חול.


אמת. אבל אנחנו ידענו שאין שום חשש כזה (ולכן כתבתי שזה "מעין זה, אבל לא בדיוק")


מה זה 'אנחנו ידענו'? יש לכם ידע ברפואה? צריך מאוד להיזהר בדברים אלו, שכן וחי בהם ולא שימות בהם ואפילו בספק.
לפני כמה שנים בשכונה שלנו היה ילד שקיבל מכה רציני ביד בשבת, ההורים שלו החמירו בדבר ולא עשו כלום בשבת כי 'היה נראה להם' שאין בזה שום בעיה.
במוצ"ש הם ראו רופא, ואמר להם שהתחיל להתפתח זיהום רציני ביד והם היו מאוד קרובים לאיבוד היד לגמרי. אז שלא יחשבו מה הם יודעים ומה לא.
ברור שאין כאן היתר או קריאה לחלל שבת על כל מקרה של מכה קטנה, אלא וודאי שצריך שיקול דעת מינימלי, אך מ"מ בפקו"נ לא מחמירים.


ברור ונכון.
ותנוח דעת כתר"ה, בהחלט יש לנו ידע בתחומים אלו, ב"ה.


ייש"כ. אם כך, אשריכם ואשרי חלקכם. באהבה רבה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים