מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ד' ינואר 15, 2020 11:38 pm

שמעתי שר' דוד כהן ר"י חברון, ר' דב לנדו, ר"ש ברויאר משגיח דבית מתתיהו, ור' נפתלי קפלן יצאו היום בחריפות נגד בית מדרש הגר"א של הרב ענבל. על מה יצא הקצף?

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 16, 2020 12:03 am

ברוך שמסר עולמו לשומרים :(

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' ינואר 16, 2020 12:07 am

הרואה כתב:שמעתי שר' דוד כהן ר"י חברון, ר' דב לנדו, ר"ש ברויאר משגיח דבית מתתיהו, ור' נפתלי קפלן יצאו היום בחריפות נגד בית מדרש הגר"א של הרב ענבל. על מה יצא הקצף?


מה יום מיומיים?

לפחות על ר"ד כהן שמעתי כבר מחנוכה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 16, 2020 12:25 am

ובכל זאת, מי יכול להרחיב אך בקצרה?

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי די לחכימא » ה' ינואר 16, 2020 12:38 am

הרואה כתב:שמעתי שר' דוד כהן ר"י חברון, ר' דב לנדו, ר"ש ברויאר משגיח דבית מתתיהו, ור' נפתלי קפלן יצאו היום בחריפות נגד בית מדרש הגר"א של הרב ענבל. על מה יצא הקצף?

מקור...
חדשות הסקופים...

למען עמי
הודעות: 72
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 11:39 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי למען עמי » ה' ינואר 16, 2020 1:28 am

לגבי מה שאמרו מר' דוב לנדא זה סיפור ישן שמאן דהו הפיץ כבר מזמן (כנראה מאצבעו) אבל אז זה סופר על מישהו אחר... מוזר, לא?

לגבי הגאון הגדול ר' דוד כהן שליט"א
לא ברור מה החידוש

ולגבי המשגיח הגאון ר"ש ברויאר שליט"א, כבר הוכחש אצלי על ידי נכדו. ואמר לי הנכד שאף ביקש הסבא ממנו (מהנכד) להודיע לרב ענבל שלא מדבר מאומה בעניינו.

בני מספר שלרב ענבל יש הרבה מאוד תלמידים בחברון, פונוביז', תפרח, בבית מתתיהו ובישיבות נוספות
ונדמה שתרומתו לרוחניות של הבחורים גדולה יותר מתרומת ראשי הישיבות והמשגיחים
נערך לאחרונה על ידי למען עמי ב ש' יוני 06, 2020 9:45 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.


נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 16, 2020 6:34 am

איני מעוניין להיכנס לנושא ברצינות,

אני מכיר ת"ח מופלגים, רמי"ם מפורסמים מאוד, ששמעו הקלטות,
ומאוד התחלחלו, הן מצד הנזק ל'ישרות' בלימוד ובכלל,
והן מצד העיסוק הלא אחראי באמונות ודעות.


זה שיש להם השפעה יותר מהראשי ישיבות והמשגיחים זה חלק מהצגת הבעיה.

כדאי מאוד שהנוגעים בדבר יתמודדו בכבוד עם הביקורת המופנית אליהם,
ולא יפטרו אותה בתואנות שווא של פוליטיקה.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ינואר 16, 2020 9:23 am

השם 'בימ"ד הגר"א' יומרני ומטעה.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 817
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ה' ינואר 16, 2020 11:37 am

נוטר הכרמים כתב:אני מכיר ת"ח מופלגים, רמי"ם מפורסמים מאוד, ששמעו הקלטות,
ומאוד התחלחלו, הן מצד הנזק ל'ישרות' בלימוד ובכלל,
והן מצד העיסוק הלא אחראי באמונות ודעות.

אני לא רואה עצמי ראוי לחוות דעה בנושא עצמו, אבל שתי הערות על דבריך.

1. כאשר יש אנשים המבקשים רעו של תלמיד חכם, די קל למצוא הקלטות או פליטות פה שלו המעוררות חלחלה. זה נכון על כל אדם שמדבר הרבה.
בשביל לפסול צריך לדון על המכלול כולו, לא הקלטות מסוימות. ושוב, אינני מחווה דעה האם המכלול כולו כשר או לא.
2. אתה מקצין את מה שאתה קורא "אמונות ודעות" משל היה זה עיסוק בפרד"ס, בעוד שרוב העיסוק של בית מדרש הגר"א הוא לימוד יהדות פשוט. המציאות היא שבחורי ישיבות וגם אברכים שכבר בקיאים היטב בראשונים ואחרונים צמאים להבנה פשוטה ביהדות, כזו שכל משתתף בסמינר ערכים יודע. כמובן שלימוד כזה - כמו כל לימוד - צריך להילמד באחריות, אבל מתוך שאנו מחמירים באחריות המצב הוא שאין לימוד כזה בכלל, לפחות ברוב הישיבות.
קו ירוק כתב:השם 'בימ"ד הגר"א' יומרני ומטעה.

למה?

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' ינואר 16, 2020 11:42 am

מבט נוסף. (חבל. בדר"כ אני לא כותב בענייני פוליטיקה. אז אשתדל בלי פוליטיקה)

הביאו למעלה בעיית ההשפעה של הר"י והרמי"ם על הבחורים לעומת ההשפעה הגדולה של משפיעים ורבנים כמו הרב ענבל והרב פייבלזון, או רמי"ם מישיבות אחרות/חסידיות וכו'.
וכמו שכתבו, אכן זו בעיה אמתית. ואסביר:

כבר היה לעולמים. לראשות הישיבה היה מתמנה בדר"כ התלמיד חכם שהיווה גם חוד החנית מלומדעס' ובלימוד פורה ומעט חדשני. כן. אם זה צורת לימוד של ר' חיים, ר' שמעון, ר' נחום (- הג"ר דוד כהן), ר' יוסל'ה שרייבר... אם שיטות מוסר שונות, וכדו'. ולאו דווקא 'בעלי המסורה' שלומדים בשיטת הפלפול...
כמו"כ, המשגיחים בהרבה ישיבות הם דווקא בעלי צורת חינוך ייחודית, או דרך במחשבה 'קומה נוספת' על מה שהיה וכו וכו. ישיבת חברון כדוגמא הביאה לפני כשמונה שנים משגיח ת"ח אדיר, אבל מאוד מחודש, מפולפל וחריג מהסגנון הישן. הוא בהחלט ה'דור הבא של המחשבה' בבית מדרש של 'פחד יצחק'. וליודעים ח"ן, גם זה לא בא בטוב לחלק מה'צוות'.

וכל אחד כיד דמיונו והכרתו. כשמגיע מישהו חדש ומספק לבחורים והאברכים רובד נוסף בדרך הלימוד שלא כ"כ היה בשימוש עד כה. מיד היו נעמדים חלק מהראשי ישיבות והמשגיחים ומדברים נגד ואף יוצאים בחרמות וכו וכו. עד שלפעמים היו כמעט ומגייסים את גדולי הדור למאבק (שאולי היה בו לפעמים צד מוצדק).
זה לא משנה אם אותו ר"י/ר"מ/משגיח/בעל מחשבה - נמצא בישיבתם, או נמצא במקום אחר ונוהרים אליו בחורים מתוך הישיבה 'שלהם' - של הראשי ישיבה המודאגים הנ"ל (ולפעמים בצדק).

די בלהוסיף דוגמא אחת שסבלה מרדיפות דומות מאוד לנ"ל: הג"ר יוסל'ה שרייבר שליט"א.
ועוד רבים שכמעט והם נמחקו.

וכאן אספר מעט זעיר מתחושתי בעניין זה.
בשנים האחרונות, נכנס לא מעט עיון בפשט הסוגיות, ובחיבור פשט-ודרש, ניסיון להגיע לחיבור עמוק יותר בלומדעס' הישיבתי, כגון דרכי ה'הבנה', ה'היגיון' וה'סברא', והבחורים (והרבה אברכים) שואלים שאלות, מעורבים יותר במהלך הסוגיא, לא מסתפקים רק ב'מה' של ר' חיים, אלא גם ב'למה' של רבי עקיבא (תנד"א ו, ב).
אמת שתמיד היו כאלו, אבל בדור האחרון נדמה שזה מתרבה.
וכאן נוצר וואקום. האם לראשי הישיבה והרמי"ם יש מענה לצימאון הזה?
כמה רמי"ם/משגיחים מבינים בפשט החומש, או בשילובו עם עומק הסוגיות.
(ודאי שישנם רבים כאלו, כדוגמת הג"ר נתן רוטמן ועוד. וכבר היו בעבר ר"י גאונים גדולים כמו הגר"י קמינצקי ור' דוד מן זצוק"ל שחיברו ספרים אדירים בתחום)

ולמיטב הבנתי, בוואקום זה, מגיעים הרבנים והמשפיעים שעליהם נפתח האשכול (בית מדרש הגר"א) ונותנים מענה מאוד חיובי וממוסגר:
מצד אחד פותחים את הדיונים, מחדשים בדרכים אלו ומביאים ממש חידושים עצומים ועומק נוסף, מצד שני המסלול מסתיים בסופו של דבר באותו בית מדרש הישן והאיכותי שקיבלנו מאבותינו ומרבותינו.

אבל כאמור, להרבה ראשי ישיבה אין דרך להתמודד עם הצורך של רבים בדרך הלימוד.
כמו כן להרבה משגיחים אין הבנה וכלים לפתור הרבה שאלות של צעירים (ואברכים לא מעטים).

כמובן שהמתנגדים פועלים מיר"ש ומדאגה כנה,
אך יתכן ואולי לא יימלט שסימפטום הנגיעס' (שיש שחשדו שהתווסף על השיקולים - גם בזמנו כשניסו לצאת נגד הג"ר יוסל'ה שרייבר שליט"א), מתערב כאן ומפעיל חזק יותר את ההתנגדות.
כשאני מדבר על נגיעס', אינני מתכוון לנגיעה קטנונית של קנאה ותחרות, אלא של אכפתיות תורנית להיות מוסר תורה - כשקם דור חדש ושיטה חדשנית, כביכול אומר הוא לדור הקודם 'אינכם רלוונטים', ודבר זה יתכן ויכול לגעת בלשד העצמות.

הייתי לא מזמן נוכח למחזה (בישיבה בבני ברק) שתלמיד ניגש לראש ישיבה חשוב ושאל אותו שאלה עמוקה וכנה באחת הסוגיות. ושמתי לב לפער, הר"י המבוגר לא הבין בכלל מה מפריע לבחור... תארו לעצמכם מה קורה שאותו תלמיד הוא מחשובי הבחורים והלמדנים, ואף תלמיד קרוב לראש ישיבה, ופתאום נהיה תלמיד של הרב ענבל / הרב פייבלזון... ומספר לחברים שיש מענה מיוחד שם. מה אמור לקרות באותו רגע בראשו של הראש ישיבה שבין כה וכה הוא ממש נגד השיטה החדשה מסיבות כנות.

אין לי ספק שריבוי רמי"ם מהסגנון של ה'הבנה' ובעלי עמקות עם פשט היה מצמיח לגבהים אדירים כאלה בחורים.
נערך לאחרונה על ידי עושה חיל ב א' ינואר 26, 2020 12:06 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

מתהלך
הודעות: 130
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 3:37 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מתהלך » ה' ינואר 16, 2020 1:35 pm

נוטר הכרמים כתב:איני מעוניין להיכנס לנושא ברצינות,

אני מכיר ת"ח מופלגים, רמי"ם מפורסמים מאוד, ששמעו הקלטות,
ומאוד התחלחלו, הן מצד הנזק ל'ישרות' בלימוד ובכלל,
והן מצד העיסוק הלא אחראי באמונות ודעות.


זה שיש להם השפעה יותר מהראשי ישיבות והמשגיחים זה חלק מהצגת הבעיה.

כדאי מאוד שהנוגעים בדבר יתמודדו בכבוד עם הביקורת המופנית אליהם,
ולא יפטרו אותה בתואנות שווא של פוליטיקה.

אני דיברתי באופן אישי עם אחד מגדולי הדור ממש (מחברי מועצגה"ת) בשבחו של הג"ר אליהו מאיר פייבלזון, ואמר לי שהוא מדבר דברים שהם לא הדרך שלנו.
שאלתי בדרך כבוד האם שמע מה שהביאו לו המתנגדים ואמר לי שאכן.
שאלתי האם יכול להיות שהביאו משהו אחד מתוך אלפי שיחות טובות, וכפי שאפשר לעשות לכל אדם ולכל ספר, כידוע.
השיב שבוודאי, ופשיטא שעשו כך.
והוסיף, אדרבה, תביא לי חומרים אחרים.
הבאתי לו חוברות ושיעורים אחרים, סתם כך. ושוב לא תפסתי אותו לשאול אותו אם עיין ומה חושב. אולי בהזדמנות אצליח.

הדברים ממחישים היטב איך הדברים עובדים, ואף שהיה פשיט"ל (גם בלעדיי) לגדול העצום הנ"ל (שאין ערוך להערכה וההערצה שאני מרגיש כלפיו, ומי אני שאעיד) שהביאו לו את הדברים בפינצטה, מ"מ לא רץ לחפש דברים אחרים, כי הוא עמוס בטרדות עצומות בלימוד ובהנהגה, והיה צריך שאבוא מיוזמתי להביא לו דברים אחרים.

הג"ר אוריה ענבל מבית מדרש הגר"א קיבל את דברי הגאון הגדול ר' דוד כהן עליו באופן מעורר הערכה, שכמעט אין בנמצא מישהו שמתקיפים אותו כך ומגיב כך. שמעתי ממנו דברי שבח והערכה לגרד"כ, ודברי חשבון הנפש שהוא צריך לעשות, וכל זה עם כל הכאב העצום שכמובן ברור שיש לו על המתקפות החריפות על מפעלות עצומים שהקים (ומי שלא מכיר איך האדם הזה מתרוצץ ומתאמץ ומוציא מכיסו כסף רב וחובות, הכול לצורך הכנסת חיות וחיזוק בלימוד התורה וביראת שמים לבחורים ולאברכים, לא יכול לתפוס עד כמה הוא פועל לשם שמים, בכל דרך אפשרית, לא בוחל בכל תוכנית שמעלים כדי להוסיף עוד ועוד תורה ויראת שמים, 7 דף ליום, 4 דף ליום, שיעורי משניות, קיבוץ עיון וכו' וכו', מעבר לכל השיעורים המיוחדים בהעמקה במחשבה באופן נפלא, והכול מתוך התעקשות גדולה להיצמד לבית המדרש של רבותינו (גם אם לפעמים זה נאמר במילים קצת 'מתקדמות' כביכול, כדי לתת לדברים צורה מתאימה לשומעים) ומתוך כבוד גדול ויניקה מתורתם של רבותינו. ממש לא יאומן.

חבל, חבל, חבל. לא צריך להאמין לכל דבר רע שאומרים על אנשים גדולים וצדיקים, כואב הלב.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' ינואר 16, 2020 1:55 pm

קו ירוק כתב:השם 'בימ"ד הגר"א' יומרני ומטעה.

הגר"א ר"ת הגאון ר' אוריה. (לא שלי. שמעתי את זה באחד מימי העיון שם מפי אחד שקצת התלוצץ).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ה' ינואר 16, 2020 2:00 pm

בלי להביע דיעה על אנשים שאני לא מכיר ולא אמור להכיר, כמובן, כדאי לציין כי בימינו קצת יותר 'אכשור דרא' מאשר פעם בנושא החשדנות הטבעית ב'מחדשים' למיניהם, ואם פעם כשחשדו ברמב"ם היו צריכים לשגר שליח מיוחד לארץ רחוקה, כהיום הזה אפשר לקבל אינפורמציה יותר מדוייקת על כל אחד ובדרכים הרבה יותר פשוטות.

כמובן שבכל זאת צריך להשקיע זמן מסויים וגם תשומת לב אמיתית. אבל בסך הכל זה הרבה יותר קל לדעת על טיבו ומהותו של כל דבר וענין.

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי די לחכימא » ה' ינואר 16, 2020 2:01 pm

קיבלתי באישי מאחד החברים,
אין לי אחריות על הדברים, אם כי מבחינה היסטורית קשה לי שלא להזדהות.

מאתיים השנים האחרונות מלמדות אותנו שלא הייתה תנועה רוחנית בעלת משמעות, שלא נתקלה בהתנגדות חריפה מצד גישות שמרניות יותר, שלא ראו בעין יפה את החידושים וחששו מהם. בד"כ בין המתנגדים היו ממש גדולי ישראל, ובד"כ חששותיהם לא היו לחלוטין בלתי מוצדקים. זה נכון לגבי הרמח"ל; זה נכון על תנועת החסידות בכלל, ובתוך החסידות לגבי קוצק, ברסלב ועוד; זה נכון ביחס לתנועת המוסר; וזה נכון גם ביחס לגישת תועד"א של הרב הירש והפרישה מן הקהילות בגרמניה.

ההתנגדות של ימינו היא יחסית עדינה. בעבר היה מדובר בחרמות ונידויים, בסיכסוכים עד כדי פירוק משפחות וכו', כידוע. כיום מדובר בפשקוויל בעיתון נידח, בפטפוטים בקווי ניייעס, ובנאומים במסיבות חנוכה...

במבט היסטורי, ההתנגדות מעולם לא הצליחה לעצור שום גישה חדשנית. ייתכן שהיא השפיעה לעיתים לאזן מגמות חדשניות ולגרום שההתפתחות תהיה איטית וזהירה יותר, וייתכן שגם בזה לא הייתה להתנגדות כל הצלחה. הסיבה לחוסר ההצלחה ברורה: אי אפשר להילחם ברעיונות. "אֵין אָדָם שַׁלִּיט בָּרוּחַ לִכְלוֹא אֶת הָרוּחַ". אם יש מי שמביא משמעות רוחנית שמדברת ללבבות של בני אדם, אז הוא מצליח, כי טבעם של בני אדם, ובפרט של בני עלייה, שהם מבקשים להתקדם עוד ועוד ולא לקפוא על השמרים של הישן והמוכר.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ה' ינואר 16, 2020 3:03 pm

הבנתי שמאותו מקור שהובאו כאן דברים בשם הגר"ד לנדו, יצאה אתמול הודעה נוספת בשם הגר"ד לנדו, שהתברר שהיא הופצה - מילה במילה - כבר לפני שנה על אדם אחר בעל שם דומה...
אפס אמינות.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 16, 2020 3:25 pm

נוטר הכרמים כתב:איני מעוניין להיכנס לנושא ברצינות,


זה שיש להם השפעה יותר מהראשי ישיבות והמשגיחים זה חלק מהצגת הבעיה.

כדאי מאוד שהנוגעים בדבר יתמודדו בכבוד עם הביקורת המופנית אליהם,
ולא יפטרו אותה בתואנות שווא של פוליטיקה.

ועוד יותר כדאי שהמבקרים יעשו זאת בכבוד, ישאלו יבררו וכמו שהתבאר למעלה איך הדברים עובדים ומתבססים על חצאי משפטים שעוברים מפה לאוזן במקווה נייס וחדשות הסקופים.

בינתיים כל הדיונים לא נגעו בשום דבר מעשי, לא העמידו שום דיון על שום אמירה, אף אחד לא הביא איזה שיעור בעייתי חוץ מלספר על דמונים שהולכים כביכול בהיכלי הישיבות ושותים את הבחורים בשלוקים.

הדבר היחיד המשמעותי שעלה לכותרות הוא ענין 'עין תחת עין' אם היה כפשוטו בימי בית ראשון. (וגם האמירה הזו לא נאמרה על ידי נשוא אשכול זה)
וכפי שכבר התפרסם מדובר היה על אמירה שונה לחלוטין מאשר האמירה של ''בימי בית ראשון נהגו עין תחת עין כפשוטו''. ושלא לדבר על כך שעצם הענין הזה הוא מסברת הרמב''ם (שעין תחת עין הוא הלממ''ס ולא דרשת חז''ל) ולא התפרש בשום מקום לפניו. הוא לא מעיקרי האמונה, לא מצווה לא מדאורייתא ולא מדרבנן. והוא בגדר הדברים האמורים באור החיים ריש האזינו ובעוד מקומות שעליהם אפשר לחלוק.

אם כבר האמונה בגדולי התורה שיכולים לדרוש את התורה מדעתם וללמוד דינים מדבריה, ויכולים להכריע מדעתם היא היא מיסודי התורה שבעל פה

עם סיסמאות קל מאוד לקטול כל אדם, אך אם רוצים לצאת מכלל 'ארור מכה רעהו בסתר' ולעסוק באמת ב'ברוך אשר יקים' עדיף היה למצוא את הבעיות לשאול את המדובר מה דעתו עליהן, ורק לאחר מכן ודווקא אם אין לו על מי להשען (שהרי אם הוא נסמך על אחד מחכמי הדור מה לי כי אומר שדעתי היא אחרת, הלא זכותו וחובתו ללכת כדעתו), אז אפשר לחשוב בכובד ראש האם ראוי לדבר על אותו אדם בפומבי.



ולגבי שאלת ההשפעה יותר מראשי הישיבות והמשגיחים, לאו עכברא גנב אלא חורא גנב. אם בישיבה ישנם מאה ועשרים בחורים בשיעור, הרמי''ם אינם מודעים למצבו של כל בחור, בחורים מחפשים אוזן קשבת במקום אחר, בחורים אינם מרגישים שמתיחסים לשאלותיהם ברצינות, הרי שהאחריות מוטלת על ראשי הישיבה המשגיחים וההורים, לא על אלו שקולטים את כל המוני הבחורים הללו.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' ינואר 16, 2020 4:53 pm

ולגבי שאלת ההשפעה יותר מראשי הישיבות והמשגיחים, לאו עכברא גנב אלא חורא גנב. אם בישיבה ישנם מאה ועשרים בחורים בשיעור, הרמי''ם אינם מודעים למצבו של כל בחור, בחורים מחפשים אוזן קשבת במקום אחר, בחורים אינם מרגישים שמתיחסים לשאלותיהם ברצינות, הרי שהאחריות מוטלת על ראשי הישיבה המשגיחים וההורים, לא על אלו שקולטים את כל המוני הבחורים הללו.


סיפר אחד מחשובי האדמורי"ם שליט"א שלמד בבחרותו בישיבת פוניבז' שבאחד הימים נקרא ע"י המשגיח הרב זינגרביץ ונשלח על ידו לראש הישיבה הגר"ד פוברסקי למבחן, הוא כבחור לא ידע את נפשו על מה ולמה, והנה כעבור שבוע נקרא שוב למבחן אצל הגר"ד על כל הלימוד השבועי, וזאת כמובן לפליאתו המרובה, אך לאחר המבחן גילה לו הגר"ד את הסוד, שלפני מספר שבועות היה בחופה יחד עם זקנו האדמו"ר, ושאל אותו אודות נכדו אך הגר"ד השיב שאינו מכירו, נענה אותו אדמו"ר ואמר להגר"ד איך יתכן כדבר הזה לשמש כראש ישיבה מבלי להכיר את התלמידים?, לכן שלח לקרוא לו במשך שבועיים כדי לבחון אותו על תלמודו כדי שבפעם הבאה שיפגש עם זקנו יוכל לומר לו מה מצבו הלימודי של נכדו... הגר"ד סיים ואמר אבל אנא ממך הסבר בבקשה לזקנך שאם אמנם הצדק אתו שתפקיד ראש הישיבה הוא להכיר כל בחור ובחור, מכל מקום המציאות היא שלא יתכן לעמוד בכך. [סוף דבר היה שמאז נקשר הבחור הנ"ל להגר"ד והפך לתלמיד קרוב שלו ואף הוסמך על ידו בהוראה בסמיכת חכמים נדירה לאחר שעמד אצלו למבחן על לימודי ההוראה, אבל זה כבר לא קשור לענין].

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 16, 2020 5:35 pm

באמת חבל להידרש לרסיסי שמועות, או להיכנס לדיון על אמינות כיכרות הסקופים וכד'
אבל מאידך יש קלא דלא פסיק על דברי הגר"ד כהן במסיבת חנוכה.
אולי מישהו יעלה כאן הקלטה או שיכתוב של השיחה, וניחזי על מה יצא הקצף.
כמו הרבה אנשים, אני שותף גם להערכה עצומה למפעלות הרב אוריה, (ובעצמי זכיתי לסיים הש"ס בר"ח אלול האחרון בזכותו), ומאידך שותף גם לביקורת. וכפי ששמעתי, ה"מבוקרים" עצמם אינם שוללים שיש מה לבקר עכ"פ במקצת, אז אולי אפשר לדון ברוגע, ובלי התלהמות של אף צד. אולי אפשר.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מנין » ה' ינואר 16, 2020 7:49 pm

די לחכימא כתב:
הרואה כתב:שמעתי שר' דוד כהן ר"י חברון, ר' דב לנדו, ר"ש ברויאר משגיח דבית מתתיהו, ור' נפתלי קפלן יצאו היום בחריפות נגד בית מדרש הגר"א של הרב ענבל. על מה יצא הקצף?

מקור...
חדשות הסקופים...

עוד מאותו מקור: בעקבות כך נחסם אתר בימ"ד הגר"א בנטפרי.
כמובן שלהדם. וכבר נודע שעליהם לא נאמר שבמילתא דעבידא לגלויי לא משקרי אינשי. (ואולי הכלל הזה לא נאמר על מילתא שהיא כבר גלויה, ואינה רק "עבידא" לגלויי...).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 16, 2020 8:05 pm

בינתיים הדיון מתנהל, יחסית, ללא אמוציות ופוליטיקה, הלואי שכך ימשיך.

אין ספק שיש יותר מקורטוב אמת ברוב הטענות הנ"ל, ואסכם את הענייניות מתוכם בקצרה.

1. הביקורת היא על סמך מעידות מסוימות והקלטות בודדות מתוך מרחב שלם.
2. התועלת העצומה, לדבריהם, ובפרט על רקע החסר המשווע בתחום, 'שוים' את הביקורת פה ושם.
3. למבקרים, בעיקר - המבוגרים שבהם, אין 'כלים' אמיתיים להתמודד בתחומים בהם בית מדרש הגר"א נותן מענה ופתרונות.
4. המדוברים הם אנשים משכמם ומעלה שכוונתם רק לטובה, ואינם מחפשים חדשות בעצם.

אינני מספיק בסוגיא בשביל לדון בנכונות הטענות הנ"ל, רק בנוגע למה שכתבתי אוכל להבהיר:

א' הביקורת ששמעתי מכמה ת"ח מופלגים היא אמנם על סמך הקלטות ששמעו,
אבל מדובר באנשים שמכירים קצת יותר מקרוב גם את האנשים וגם את התלמידים החדשים.

ב' אותם רמי"ם חשובים וותיקים מאוד, שלשה במספר, אין להם את ה'נגיעה' של הפחד מההשפעה הברוכה,
הינם רחוקים מ'שקלא וטריא' כזאת, וגם מפולמוסי 'השקפה' כרחוק מזרח ממערב,

ג' ישנה גישה שגורסת, גם אם אין פסול בדברים, עצם הסגנון החדש וכל היומרה והאוירה מסביב מצריך 'גב' תורני חזק
ולא יתכן שאנשים מוכשרים וטובים ככל שיהיו, ישלטו על השיח בעולם הישיבות וימשכו בחורים לכל מיני מחוזות.

ד' הנושא של לימוד ריבוי של דפים גם שנוי מאוד במחלוקת, וזה גם נושא בפנ"ע לדיון,
האם גורם חיצוני מחוץ לישיבה אמור להתערב בסדרי הלימוד של הבחורים.

קצרתי.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' ינואר 16, 2020 8:30 pm

הלואי שכולם ילמדו מהרב נוטר הכרמים, שגם בביקורתו הריהו שקול וענייני, נזהר שלא להגזים ולהתלהם, מקבל חלקית את טענות הצד השני.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 16, 2020 8:36 pm

נוטר הכרמים כתב:בינתיים הדיון מתנהל, יחסית, ללא אמוציות ופוליטיקה, הלואי שכך ימשיך.

אין ספק שיש יותר מקורטוב אמת ברוב הטענות הנ"ל, ואסכם את הענייניות מתוכם בקצרה.

1. הביקורת היא על סמך מעידות מסוימות והקלטות בודדות מתוך מרחב שלם.
2. התועלת העצומה, לדבריהם, ובפרט על רקע החסר המשווע בתחום, 'שוים' את הביקורת פה ושם.
3. למבקרים, בעיקר - המבוגרים שבהם, אין 'כלים' אמיתיים להתמודד בתחומים בהם בית מדרש הגר"א נותן מענה ופתרונות.
4. המדוברים הם אנשים משכמם ומעלה שכוונתם רק לטובה, ואינם מחפשים חדשות בעצם.

אינני מספיק בסוגיא בשביל לדון בנכונות הטענות הנ"ל, רק בנוגע למה שכתבתי אוכל להבהיר:

א' הביקורת ששמעתי מכמה ת"ח מופלגים היא אמנם על סמך הקלטות ששמעו,
אבל מדובר באנשים שמכירים קצת יותר מקרוב גם את האנשים וגם את התלמידים החדשים.

ב' אותם רמי"ם חשובים וותיקים מאוד, שלשה במספר, אין להם את ה'נגיעה' של הפחד מההשפעה הברוכה,
הינם רחוקים מ'שקלא וטריא' כזאת, וגם מפולמוסי 'השקפה' כרחוק מזרח ממערב,

ג' ישנה גישה שגורסת, גם אם אין פסול בדברים, עצם הסגנון החדש וכל היומרה והאוירה מסביב מצריך 'גב' תורני חזק
ולא יתכן שאנשים מוכשרים וטובים ככל שיהיו, ישלטו על השיח בעולם הישיבות וימשכו בחורים לכל מיני מחוזות.

ד' הנושא של לימוד ריבוי של דפים גם שנוי מאוד במחלוקת, וזה גם נושא בפנ"ע לדיון,
האם גורם חיצוני מחוץ לישיבה אמור להתערב בסדרי הלימוד של הבחורים.

קצרתי.

אין חידוש בביקורות [בין הענייניות ובין שאינן עניניות] וכל אדם רציני שיש לו איזו שהיא שייכות לבית המדרש או לקשורים אליו חשב [ודבר עם חבריו שהדבר נוגע להם] על שאלות אלו, תכלס אם למישהו יש מענה אחר אדרבה שיתן גם הוא.
אין אני מחבב ביקורת שלא עוסקת כלל באותם צרכים שהרה"ג אוריה מוסר את נפשו עליהם למען כבוד התורה ולומדיה, ולעסוק הכוונה להשקיע בבית המדרש פנימה בחינוך ובלימוד, ולא לשבת בשיחה קלה בליל שבת ולהמהם כמה מילים על 'הבעיה בדור'.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 16, 2020 9:13 pm

[quote=] וזה גם נושא בפנ"ע לדיון,
האם גורם חיצוני מחוץ לישיבה אמור להתערב בסדרי הלימוד של הבחורים.

[/quote]
זוהי דוגמא מצוינת לביקורת שנאמרת ממקום מקומם:
המצב של נשמת חיינו - צורת הלימוד בישיבות כמעט לכל הדעות בעייתי ממש במשך שנים רבות, ואין גורם מנהל שיש לו שליטה על המצב. לא נעשה שום מאמץ מעשיי ומקיף לשנות, וראשי ישבות ורמ"ים חשובים אומרים שאין להם שליטה. אבל סו"ס מצאו את הכופר להסתער עליו בכל הכוח, זה שמערער את המסגרת ונכנס מבחוץ.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 16, 2020 9:13 pm

אשתדל להיצמד שוב לקו שייעדתי לעצמי בדיון זה,
לא להיגרר לדיון אישי או/ ו מתלהם.

ראשית, כמו בדיון על ר' נתן קמינצקי וספרו הידוע,
יש משהו קצת מרגיז בטענה שכנגד מיעוט הדברים הלא טובים
ישנו ריבוי של דברים יפים ומועילים.

וזאת משתי סיבות:

א' הרבה פעמים הנזק של אותו מיעוט הוא גדול ועצום מכדי להעביר עליו,
ואם אמרו דבר טוב אחד מציל כל הספר (הקדמת בעל הנתיבות לתורת גיטין),
הרי כנגד זה אמר החכם מכל אדם: זבובי מוות יבאיש יביע שמן רוקח (קהלת י, א),
ועל כרחך אתה מוכרח להגדיר באיזה נזק מדובר.

ב' לרוב, אף שה'פאשלות' הממוקדות הינם מועטות יחסית,
אך לדעת המבקרים כל הסגנון והרוח הוא בעייתי,
ולא תמיד ניתן להתווכח ולהוכיח את נקודות הביקורת.

שנית, התרגלנו כבר שסגנון הביקורת הוא 'אפיקורסות' וכיו"ב,
(ובציניות, הרי כל עצניק הוא כופר ופסול לעדות...),
וכלפי זה, תמיד יוכלו להתווכח על כל ביטוי ואמירה למה התכוונו,
ושהיא הוצאה מהקשרה,
למרות שאני עצמי כבר ראיתי ושמעתי מספר רב של התבטאויות לא פשוטות,
ולטעמי כל השיח הזה הוא בשלב שני.

תחילה יש לדון על התועלת, על הבסיס, על המקורות,
ההשפעות לאורך זמן ועל קשת רחבה של בחורים ואברכים,
אחרי שמישהו יתרשם לשלילה, נדון האם יש כאן גם בעיה אמונית,
וחשש של נגיעה ביסודות המסורה, ולפחות בדברים המקודשים בעולם הישיבות,
ביחס לכל מיני דברים.

זאת ועוד, ישנם דברים כמו לימוד מקרא ללא מפרשים, ריבוי גירסא של גמרות בלי הבנה,
ועוד כהנה וכהנה, שזה אולי טוב לאנשים מסוימים, בגבול ובמדה,
וכאן מטעימים את זה לבחורים צעירים.

מי שמכם לקחת אחריות עליהם?

אישית, ככל שאני מתבגר, אני נהיה פחות 'חכם' ביחס לכל המקובל,
מדהים לגלות שלא גלינו את אמריקה,
וכנגד כל פתיחות מחשבתית, והרחבת אופקים,
ישנם שיקולים אמיתיים של נזק ארוך טווח.

אתה מגלה שלימוד מקרא, למשל, זה דבר טוב ומועיל, כל עוד זה לא 'אובי',
ושאם אינך ממולא בלימוד סוגיא בעיון וביסודיות,
ה'פשטות המתחדשים' לא מצליחים לספק אותך בכלל.

וכיוצא בזה גריסה 'מטורפת' (סליחה על הביטוי, זו ההגדרה) של דפים ועריכת סיומים מרגשים,
ועוד כל מיני תופעות.

ובכלל, ה'בעיות' של עולם הישיבות והמגרעות וכל החסכים אינם חדשים,
וגם המחדשים והמקוריים, החכמים והגאונים, רק מתחלפים,
ובדור שלנו הם היו מוצלחים יותר, ומסוכנים פחות.

ומה השתנה? ישנם כמה תשובות,
חלקם קשורים מאוד לאקטואליה,
אינני רוצה להיכנס לפוליטיקה...

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 16, 2020 9:15 pm

שומע ומשמיע כתב:
נוטר הכרמים כתב:בינתיים הדיון מתנהל, יחסית, ללא אמוציות ופוליטיקה, הלואי שכך ימשיך.

אין ספק שיש יותר מקורטוב אמת ברוב הטענות הנ"ל, ואסכם את הענייניות מתוכם בקצרה.

1. הביקורת היא על סמך מעידות מסוימות והקלטות בודדות מתוך מרחב שלם.
2. התועלת העצומה, לדבריהם, ובפרט על רקע החסר המשווע בתחום, 'שוים' את הביקורת פה ושם.
3. למבקרים, בעיקר - המבוגרים שבהם, אין 'כלים' אמיתיים להתמודד בתחומים בהם בית מדרש הגר"א נותן מענה ופתרונות.
4. המדוברים הם אנשים משכמם ומעלה שכוונתם רק לטובה, ואינם מחפשים חדשות בעצם.

אינני מספיק בסוגיא בשביל לדון בנכונות הטענות הנ"ל, רק בנוגע למה שכתבתי אוכל להבהיר:

א' הביקורת ששמעתי מכמה ת"ח מופלגים היא אמנם על סמך הקלטות ששמעו,
אבל מדובר באנשים שמכירים קצת יותר מקרוב גם את האנשים וגם את התלמידים החדשים.

ב' אותם רמי"ם חשובים וותיקים מאוד, שלשה במספר, אין להם את ה'נגיעה' של הפחד מההשפעה הברוכה,
הינם רחוקים מ'שקלא וטריא' כזאת, וגם מפולמוסי 'השקפה' כרחוק מזרח ממערב,

ג' ישנה גישה שגורסת, גם אם אין פסול בדברים, עצם הסגנון החדש וכל היומרה והאוירה מסביב מצריך 'גב' תורני חזק
ולא יתכן שאנשים מוכשרים וטובים ככל שיהיו, ישלטו על השיח בעולם הישיבות וימשכו בחורים לכל מיני מחוזות.

ד' הנושא של לימוד ריבוי של דפים גם שנוי מאוד במחלוקת, וזה גם נושא בפנ"ע לדיון,
האם גורם חיצוני מחוץ לישיבה אמור להתערב בסדרי הלימוד של הבחורים.

קצרתי.

אין חידוש בביקורות [בין הענייניות ובין שאינן עניניות] וכל אדם רציני שיש לו איזו שהיא שייכות לבית המדרש או לקשורים אליו חשב [ודבר עם חבריו שהדבר נוגע להם] על שאלות אלו, תכלס אם למישהו יש מענה אחר אדרבה שיתן גם הוא.
אין אני מחבב ביקורת שלא עוסקת כלל באותם צרכים שהרה"ג אוריה מוסר את נפשו עליהם למען כבוד התורה ולומדיה, ולעסוק הכוונה להשקיע בבית המדרש פנימה בחינוך ובלימוד, ולא לשבת בשיחה קלה בליל שבת ולהמהם כמה מילים על 'הבעיה בדור'.

אכן כן
פשוט אין חידוש בביקורות
כל מי שיוצר משהו יש עליו ביקורת
האנשים היחידים שאין עליהם ביקורת הם אלו שיושבים ולא עושים כלום

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' ינואר 16, 2020 9:25 pm

נוטר הכרמים כתב:אשתדל להיצמד שוב לקו שייעדתי לעצמי בדיון זה,
לא להיגרר לדיון אישי או/ ו מתלהם.

שנית, התרגלנו כבר שסגנון הביקורת הוא 'אפיקורסות' וכיו"ב,
(ובציניות, הרי כל עצניק הוא כופר ופסול לעדות...),
וכלפי זה, תמיד יוכלו להתווכח על כל ביטוי ואמירה למה התכוונו,
ושהיא הוצאה מהקשרה,
למרות שאני עצמי כבר ראיתי ושמעתי מספר רב של התבטאויות לא פשוטות,
ולטעמי כל השיח הזה הוא בשלב שני.

זאת ועוד, ישנם דברים כמו לימוד מקרא ללא מפרשים, ריבוי גירסא של גמרות בלי הבנה,
ועוד כהנה וכהנה, שזה אולי טוב לאנשים מסוימים, בגבול ובמדה,
וכאן מטעימים את זה לבחורים צעירים.

מי שמכם לקחת אחריות עליהם?

וכיוצא בזה גריסה 'מטורפת' (סליחה על הביטוי, זו ההגדרה) של דפים ועריכת סיומים מרגשים,
ועוד כל מיני תופעות.

ובכלל, ה'בעיות' של עולם הישיבות והמגרעות וכל החסכים אינם חדשים,
וגם המחדשים והמקוריים, החכמים והגאונים, רק מתחלפים,
ובדור שלנו הם היו מוצלחים יותר, ומסוכנים פחות.

ומה השתנה? ישנם כמה תשובות,
חלקם קשורים מאוד לאקטואליה,
אינני רוצה להיכנס לפוליטיקה...

כנזכר לעיל, מעריך את הענייניות שלך וכו' (לא הפעם הראשונה שאני שם לב לכך אצלך).
יש הבדל בין כשאומרים למישהו אפיקורס על שהינך מאמין במישהו אחר... לבין כשמוציאים מהקשרה איזה משפט של עין תחת עין - שהמשמעות האוטומטית ברורה...
אתה מבקר גם את החסידויות העושות זאת? גם שם אתה אומר מי שמכם? באם כן, אזי ניחא (ללא כל ציניות, הדבר מקובל עלי). אבל אם אתה מקבל כי יש העושים זאת (ולא כתוספת לעיון, אלא רק שינון וכו'), מה לך כי תלין על הנסמכים עליהם?

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אליסף » ה' ינואר 16, 2020 9:33 pm

דרך אגב, מדוע אין הרב ענבל מקים ישיבה לעצמו? ודו"ק

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 16, 2020 9:38 pm

נוטר הכרמים כתב:אשתדל להיצמד שוב לקו שייעדתי לעצמי בדיון זה,
לא להיגרר לדיון אישי או/ ו מתלהם.

ראשית, כמו בדיון על ר' נתן קמינצקי וספרו הידוע,
יש משהו קצת מרגיז בטענה שכנגד מיעוט הדברים הלא טובים
ישנו ריבוי של דברים יפים ומועילים.

וזאת משתי סיבות:

א' הרבה פעמים הנזק של אותו מיעוט הוא גדול ועצום מכדי להעביר עליו,
ואם אמרו דבר טוב אחד מציל כל הספר (הקדמת בעל הנתיבות לתורת גיטין),
הרי כנגד זה אמר החכם מכל אדם: זבובי מוות יבאיש יביע שמן רוקח (קהלת י, א),
ועל כרחך אתה מוכרח להגדיר באיזה נזק מדובר.

ב' לרוב, אף שה'פאשלות' הממוקדות הינם מועטות יחסית,
אך לדעת המבקרים כל הסגנון והרוח הוא בעייתי,
ולא תמיד ניתן להתווכח ולהוכיח את נקודות הביקורת.

שנית, התרגלנו כבר שסגנון הביקורת הוא 'אפיקורסות' וכיו"ב,
(ובציניות, הרי כל עצניק הוא כופר ופסול לעדות...),
וכלפי זה, תמיד יוכלו להתווכח על כל ביטוי ואמירה למה התכוונו,
ושהיא הוצאה מהקשרה,
למרות שאני עצמי כבר ראיתי ושמעתי מספר רב של התבטאויות לא פשוטות,
ולטעמי כל השיח הזה הוא בשלב שני.

תחילה יש לדון על התועלת, על הבסיס, על המקורות,
ההשפעות לאורך זמן ועל קשת רחבה של בחורים ואברכים,
אחרי שמישהו יתרשם לשלילה, נדון האם יש כאן גם בעיה אמונית,
וחשש של נגיעה ביסודות המסורה, ולפחות בדברים המקודשים בעולם הישיבות,
ביחס לכל מיני דברים.

זאת ועוד, ישנם דברים כמו לימוד מקרא ללא מפרשים, ריבוי גירסא של גמרות בלי הבנה,
ועוד כהנה וכהנה, שזה אולי טוב לאנשים מסוימים, בגבול ובמדה,
וכאן מטעימים את זה לבחורים צעירים.

מי שמכם לקחת אחריות עליהם?

אישית, ככל שאני מתבגר, אני נהיה פחות 'חכם' ביחס לכל המקובל,
מדהים לגלות שלא גלינו את אמריקה,
וכנגד כל פתיחות מחשבתית, והרחבת אופקים,
ישנם שיקולים אמיתיים של נזק ארוך טווח.

אתה מגלה שלימוד מקרא, למשל, זה דבר טוב ומועיל, כל עוד זה לא 'אובי',
ושאם אינך ממולא בלימוד סוגיא בעיון וביסודיות,
ה'פשטות המתחדשים' לא מצליחים לספק אותך בכלל.

וכיוצא בזה גריסה 'מטורפת' (סליחה על הביטוי, זו ההגדרה) של דפים ועריכת סיומים מרגשים,
ועוד כל מיני תופעות.

ובכלל, ה'בעיות' של עולם הישיבות והמגרעות וכל החסכים אינם חדשים,
וגם המחדשים והמקוריים, החכמים והגאונים, רק מתחלפים,
ובדור שלנו הם היו מוצלחים יותר, ומסוכנים פחות.

ומה השתנה? ישנם כמה תשובות,
חלקם קשורים מאוד לאקטואליה,
אינני רוצה להיכנס לפוליטיקה...

קצת מרגיז שבהתחלה כבודו שם כמה טענות, ואחרי זה הוא מתחיל להתווכח איתם עם הטענה שהוא עצמו אמר. זה סוג של העמדת איש קש וטיווח עליו.


לגבי דבריך על גריסת דפים, הריני להביא לידיעת כבודו שהדברים עלו קמיה הגרג''א ושמח ואמר שאדרבא מי שיש לו טעם בזה מצויין. יתכן שאתה לא מקבל את דבריו, זה לא סותר שאדם אחר יכול לסמוך עליו.

לגבי ''מי שמכם לקחת אחריות''.
זה נשמע כאילו אנשים עומדים בפתח הישיבות ומבקשים ליטול על עצמם אחריות.
אז להוי ידוע שכל ההתחלה של הסיפור הזה שנקרא בית מדרש הגר''א היתה על ידי אדם אחד שבא לפני הרב עינבל ושאל אותו בדברים שהתקשה בהם, אם באמונה, אם בהשקפה, אם בתורה, אם בהלכה ובאגדה. ומשום מה הרב עינבל ענה. אחרי זה הגיע עוד אדם ועוד אדם עוד בחור ועוד בחור, וגם להם הוא ענה. הוא הסכים לענות ולמסור את עצמו לאנשים שהיו זקוקים לו ביום ובלילה, לא אמר לא לאף אבא שביקש שיטפל בבנו, לא ביקש כסף על ליווי של בחורים ששלחו אליו משגיחים ורמי''ם. (לדוגמא בעלמא הוא החזיק אצלו בחור שהיה בסיכון במשך חודשים בביתו, אתה מסכים? וזה נקרא ''מי שמך לקחת אחריות''?) וכך גדל וגדל זרם הבחורים והאברכים שהגיעו אליו, ובאיזה שלב אי אפשר היה להמשיך במתכונת הזו שבחורים היו מכסים לו את היממה ברצף, והוקמו המסגרות שבהם המענה ניתן במרוכז.

דוגמא קטנה, מגיע אליך בחור שהוא מחריפי השיעור שלו בפוניבז' ואומר שאין לו אימון בדברי חז''ל רחמ''ל כי הדרשות חז''ל נשמעות לו כמו וורטלך חסידיים ואיך אפשר להשתית על זה את היהדות. מה תאמר לו?
תחילה יש לדון על התועלת, על הבסיס, על המקורות,
ההשפעות לאורך זמן ועל קשת רחבה של בחורים ואברכים,
?
נראה לך שזה ירגיע אותו? תגיד לו, תשמע זה לא בתחום הישיבות, זה לא במסורת, בוולוז'ין לא דיברו על זה?
מה תאמר?
אתה תענה משהו אני מאמין, אם זה יהיה משכנע מהר מאוד יבוא אליך בחור נוסף, ואני יכול להבטיחך נאמנה שתוך שנתיים יוכלו לומר ש''נוטר הכרמים'' מתעסק עם דעות בעייתיות ומדבר על דברים שלא מקובלים בפונוביץ' וחברון. ולא ברור למה הוא מקבל אחריות.

זה בגדול

יש עוד כמה נקודות שאפשר להאריך בהם, כמו האם באמת לומדים מקרא בלי מפרשים, אך לא אתעסק בהם כעת.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 16, 2020 9:39 pm

אליסף כתב:דרך אגב, מדוע אין הרב ענבל מקים ישיבה לעצמו? ודו"ק

אגב, למה אתה לא מקים ישיבה לעצמך? ודו''ק

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 16, 2020 9:42 pm

הרב בן מיכאל,

א. שוב, אני לא חושב שהסוגיא היא ציטוט כזה או אחר, אלא כל הסגנון,
ובאיזה שהוא מקום, גם האוירה שמשרים האנשים, לפחות חלקם.

ב. זה בדיוק הענין, מקובל עלי שלא חייב להיות שמה שאני או רבותי חושבים,
והדרך בה הם רואים לנכון וקיבלו במסורת היא האמת היחידה ואין בלתה.
ולכן אף שכשלעצמי אינני מבין את הרווח שב'תפסת מרובה' הזה,
מ"מ אני חושב שזה לגיטימי שמנהיג / אדמו"ר / ראש ישיבה גדול
ידרבן וימשוך לכיוון הזה, כמו שגם בציבור הליטאי - הישיבתי לאו כל אנפין שוין.

משום כך לו נניח שהגר"ח קניבסקי או הגרי"ג אידלשטיין שליט"א מדרבנים הרבה יותר לבקיאות באופן כללי,
או לדף היומי,
מאשר הרב שך או הרב אלישיב זצוק"ל, ואני משוכנע בכך,
(ואיני נכנס כעת לענין דרך הלימוד ושיעור ההספק אלא על עיקר ההשקעה והדגש),
זכותם המלאה להנהיג ולהדריך כך את תלמידיהם ותלמידי תלמידיהם.

אבל עם הכבוד,
ראשי בית מדרש הגר"א אינם מנהיגי ציבור,
ולמצער, אפילו לא מנווטי ישיבות,
אנשים פרטיים, מוכשרים ומוצלחים,
לענ"ד, אין להם את הזכות לפגוע בצורתו של עולם הישיבות,
ובתור הדרכה ליחידים, אזי הם צריכים גב חזק שיתן להם סמכות.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 16, 2020 9:52 pm

סתם לעדכון, ר''ם מאחת הישיבות החשובות ביותר הוא זה שביקש מהרב עינבל לקחת על עצמו אחריות על בחור מסויים, והאופן שבו הוא 'תפס אותו' היה בלימוד השבע דף.
מידיעה אישית!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 16, 2020 9:53 pm

הרב בורלשטיין,

ראשית, אתנצל כי דבריי גרמו לך רוגז, לא כ"כ הבנתי למה.
סך הכל, הם מעניקים לך פלטפורמה מתאימה להציג את העובדות במשקפיים שלך.

אם אכן הרעיונות והמיזמים שבית המדרש דוחף אליהם מקבלים גיבוי מלמעלה,
מצוין.
זו לא דרישה מוגזמת שהגיבוי יהיה יותר פרטני וממוקד.

אכן, הניסוח של 'מי שמכם' הוא לא כ"כ מדויק,
הדרישה והביקוש בהחלט מרשימים.

אך כיון שכולי עלמא מודו שמדובר באנשים מוכשרים ובעלי יכולות נדירות,
הוסף לכך את הכריזמה והמסירות,
מה גם שמדובר בלהיות 'חכם' ומקורי וחושב ומבין יותר מכולם,
אתה מוכרח להכיר בכך שה'חבר מביא חבר' במקרה הזה אינו מפוקח כלל,
וגם אינו מעיד בהכרח על הצלחת ונכונות השיטה.
אל תשכח שמדובר בבחורים בגיל הטיפש עשרה שמחפשים זהות עצמית ומיוחדות,
ומתמודדים מול עוצמות שאינם פוגשים כל יום.

אני מדמיין את עצמי כבחור בגיל הזה,
עם המשברים והאכזבות, החיפושים והתהיות,
לא הייתי יכול לעצור מלהתנסות בטעם המשכר הזה והריגושים שבעקבותיו.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' ינואר 16, 2020 10:01 pm

אני לא אוהב את ההיתממות של אלו שכאילו לא מבינים בכלל מה רוצים מהם. אני מכיר את תורתו של הרב אוריה, משנתו עמוקה ויפה בכל התחומים מהלכה ועד סוגיות באמונה ובעבודת ה', אני אישית קרוב לה, ומשתתף בימי העיון, וגם דחפתי כמה בחורים שחשבתי שהם מתאימים לשמוע את שיעוריו. אבל אני מודע שזה בהחלט לא הגישה המקובלת. יש כאן משהו מקורי, ומקוריים היו בכל הדורות, ומי שהוא באמת עובד ה', יכול להתקרב לה' מאד בדרכים אלו. אבל צריך הרבה יראת שמים, הרבה כנות, והרבה חכמה, כדי לקבל מזה באמת תועלת. ואגב, הרב אוריה מספיק חכם בשביל להבין את המורכבות של דרכו, ואם כבר, ראוי לציין לשבחו, שכאשר הוא מדבר עם בחורים הוא נזהר לא לומר כל מה שהוא חושב על כל דבר, ובדרך כלל הוא מנסה להתאים את דבריו בהתאם להשכלת השומעים, ועדיין זה מורכב.

בכל אופן בעיני זה היה צפוי, כבר לפני כמה שנים אמר לי חבר שבסוף עוד יצאו נגדו.. רק הפליאה שלי למה הביקורת באה מהצד הירושלמי של המפה שתמיד היה יותר ליברלי באופק המחשבה, ואולי היום התהפכו היוצרות. אני לא חושב שיש פה מה לעשות עסק, הוא מצטרף למחנה של חבר חכמים כמו ר' גדליה/ר' לייב/ר' יצחק שלמה/ר' משה שפירא, ומן הסתם יש עוד שאני לא מכיר. הצד השווה שכולם היו מקוריים שלא הסכימו לקבל את הכל כמובן מאליו, והרחיבו את עיונם באמונה ובעבודת ה', וכל אחד סלל את דרכו המקורית, שסחפה רבים בקרבה. (מעניין שהם גם נפגשו בהרבה צמתים, ובסופו של דבר יש הרבה ממשק בין הסגנונות) מסתמא על כולם אמרו בזמנו שהם אפיקורסים, ודיברו נגדם. ואכן כל אחד מאלו מצא את הפינה הקטנה שלו, שם הניחו לנפשו, ומי שביקש ידע לאן להגיע. יותר מכך למרות שכל הנ"ל נוטרלו ממרכזי הכח החינוכיים, תורתם מצאה מסילות בין החומות, ומי שמתעניין מצא את תורתם, ספריהם מהמשומשים ביותר, ותורתם השפיעה על רבים, עד עצם היום הזה.
אמנם היכולת להצטנע, אולי קצת קשה. במיוחד לפעמים מתעוררת תחושת החמצה קטנה בלב, שהרי כל אדם חפץ להשפיע את מה שיש לו, וכל שכן מי שיש לו באמת מה למכור, אבל איזהוא חכם המכיר את מקומו. הנסיון להשיב מלחמה בדרך כלל רק יגביר את האש כנגד שתזיק להם יותר מלאחרים. גם מי שחושב שהוא מציל את הדור במעשיו וברעיונתיו צריך להכיר את גבולות הכח, ולא לנסות להילחם בכוחות חזקים ממנו, וזו הטעות של אלו הדוגלים במצות אי ההתיצבות ואכ"מ. (ולמען האמת, אני חושב שגם הזרם המרכזי מכיר במעלות של החכמים שהרחיבו עיונם באמונה ביסודות היהדות ובעבודת ה'. אבל הם מסיבותיהם שלהם, אולי מסורת.. אולי חששות אחרים, דברים שאפשר לדון בהם, סבורים שהדרך לא מתאימה כדרך לרבים אלא כדרך ליחידים. ולכן ברגע שהחכמים הנ"ל ידעו את מקומם, הם בהחלט העריכו אותם! ואפילו שלחו אליהם אנשים שהיו נבוכים באמונתם. זכורני שפעם שמעתי בהקלטה מהרב פייבלזון בה סיפר שהאדמו"ר מגור שהוא אולי הדמות הכי שמרנית בצמרת הרוחנית של דורינו, ביקש ממנו לטפל בבחורים מגור שצריכים עזרה בבירור האמונה. בכל אופן הויכוח הגדול הוא שבדרך כלל שהרבנים הנ"ל סבורים שדרכם כן צריכה להיות לרבים, ורק מחמת האילוצים הם כובשים נבואתם ליחידים השומעים אותם)

וזו עצה טובה לכל מי שעוסק קצת בדברים שהם קצת מעבר.. למשל יום העיון בארכיאולגיה (שהכוכב שם השנה היה הרב יהושע ענבל, ונראה מתי יגיע תורו.. מן הסתם בחומר הכתוב שלו ניתן למצוא פנינים רבים..), סגנון הדיבור והחשיבה שם קצת יותר פתוח, ובצדק, עצה טובה להם שיעשו קצת פחות רעש, אולי יבואו קצת פחות אנשים, אבל יניחו להם. ברגע שיש מודעות על כך בכל במה אפשרית אז זה מזמן את הכמה אברכים שיחליטו שיש פה כפירה ואפיקרוסות ויחתימו רבנים וכו' וכו'. וכך גם לכל חבורת פשש"מ, שעושה רושם שהם מבוהלים יותר מדי.. הם צריכים להירגע אמנם ראש ישיבה חשוב (באמת חשוב) דיבר נגדם, אבל הם לא הולכים לקבל נידוי ציבורי, זה לא מרן הרב שך שבמילה אחת הניע רבבות אברכים.. ובסופו של דבר העולם כמנהגו נוהג, הנזק המקסימלי שיקרה להם הוא שאולי הם לא יוכלו לקבל ראיון ביתד. וגם זה יתכן שאפשר לסדר להם ברשב"ם או בראב"ד.

הסיפור הזה מזכיר לי את מה שהיה עם הספר בעצתך תנחני. הספר יצא לאור וזכה להצלחה מסחררת, הוא באמת ספר מיוחד. קצת לאחר צאת הספר, מרן הגר"ש אוירבך דיבר נגדו. עד היום אני נדהם מהמבט העמוק של הגר"ש. הספר הראשון שיצא היה די תמים, בסך הכל הוא דיבר על כך שצריך לאזן את השאיפות, והרי אפשר לשמוע את זה מכל משגיח מתחיל. קראתי את הספר לפני הביקורת, קראתי אותו שוב לאחר הביקורת, ולא הבנתי מה ר' שמואל רוצה. זה היה אחד הזמנים שהוא היה נראה בעיני כקיצוני שעושה עסק מיותר מכל מילה שכל אחד יכול לומר.. אבל עבר זמן ויצא עוד כרך ואחר כך יצא 'חשבתי דרכי' ואחר כך עוד מאמרים שונים בבימות שונות, והרב המחבר (שאני מאד אוהב את ספריו. אני משתמש בביטוי הרב המחבר, כי קשה לכתוב את שמו המלא בלי שגיאות כתיב..) יש לו תפיסת עולם שונה מהצד השמרני של המפה שמוצא אוזן קשבת באחוות תורה ובצריך עיון. בספריו האחרונים אפשר לקרוא את הרמזים שם על הצורך לצאת לעבוד למי שלא מסוגל ללמוד.. ועוד כהנה וכהנה, והרמזים הולכים ומתעבים מכרך לכרך וממאמר למאמר. אני אישית חושב שהוא צודק, אבל אני יודע היטב שהדרך הזו לא מייצגת את עולם הישיבות הנוכחי, במיוחד לא את החלקים הכבדים של פונביז' ובנותיה, וגם לא חברון של זמנינו.. והגר"ש אכן צפה למרחקים.
בכל אופן, למרות המחאה החריפה של הגר"ש, שהיתה עוד קודם החטא.. בזמן שהגר"ש היה מקובל על כל הציבור, ועם זאת לא קרה הרבה בגללה (למעט בקרב החוג האולטרא שמרני נוסח חדרה) שכן בדורינו אנו - המציאות היא - שאנשים לא נמחקים כל כך מהר. יש קשת של רבנים, מכל החוגים והעדות, וקל למצוא תנא דמסייע.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב א' פברואר 23, 2020 3:17 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 16, 2020 10:04 pm

ישא ברכה כתב:אני לא אוהב את ההיתממות של אלו שכאילו לא מבינים בכלל מה רוצים מהם[/size]

מי הוא התמים שאמר שאין כאן שום חידוש, ראית מישהו כזה באשכול הנוכחי?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 16, 2020 10:14 pm

הרב הנוטר
כמדומני שכבר היו בעבר מגעים מצד הרב אוריה בעצמו שיהיה פיקוח.
.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ינואר 16, 2020 11:11 pm

מזכיר לי שהרב י.א. וולף זצ"ל היה אומר לתלמידותיו על ערבי שירה עם הפרדה,
שזה כמו יש שריפה אבל יש מכבי אש..

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 16, 2020 11:12 pm

נוטר הכרמים כתב:הרב בורלשטיין,

ראשית, אתנצל כי דבריי גרמו לך רוגז, לא כ"כ הבנתי למה.

אכן לא כתבת בצורה פוגעת.


נוטר הכרמים כתב:אם אכן הרעיונות והמיזמים שבית המדרש דוחף אליהם מקבלים גיבוי מלמעלה,
מצוין.
זו לא דרישה מוגזמת שהגיבוי יהיה יותר פרטני וממוקד.

לא בטוח שזה לא מוגזם ולו בגלל שכל אחד חושב שצריך ''עוד יותר פרטני וממוקד'', אך בעיקר בגלל שאיש לא מוכן לתת לגיטימציה למישהו אחר על כל מה שהוא עושה בדברים כל כך עדינים. הגיבוי מתבטא בכך שיש תלמידי חכמים חשובים שהעידו על הנ''ל, ובאם יש ביקורת אפשר לפנות אליהם ואפשר גם לתקן.

נוטר הכרמים כתב:אכן, הניסוח של 'מי שמכם' הוא לא כ"כ מדויק,
הדרישה והביקוש בהחלט מרשימים.

אך כיון שכולי עלמא מודו שמדובר באנשים מוכשרים ובעלי יכולות נדירות,
הוסף לכך את הכריזמה והמסירות,
מה גם שמדובר בלהיות 'חכם' ומקורי וחושב ומבין יותר מכולם,
אתה מוכרח להכיר בכך שה'חבר מביא חבר' במקרה הזה אינו מפוקח כלל,
וגם אינו מעיד בהכרח על הצלחת ונכונות השיטה.
אל תשכח שמדובר בבחורים בגיל הטיפש עשרה שמחפשים זהות עצמית ומיוחדות,
ומתמודדים מול עוצמות שאינם פוגשים כל יום.

אני מדמיין את עצמי כבחור בגיל הזה,
עם המשברים והאכזבות, החיפושים והתהיות,
לא הייתי יכול לעצור מלהתנסות בטעם המשכר הזה והריגושים שבעקבותיו.

אני לא טענתי כלום מעבר לכך ש''מי שמך'' הוא פשוט לא במקום במקרה המדובר.

אתה טוען שלמרות זאת מדובר בדברים שחורגים מגדר הרגיל ואין ראיות לנכונות השיטה, אז לכן מה? מה זה אמור להשפיע על האדם שמגיעים אליו בחורים עם שאלות בהמון נושאים? זה אמור להשפיע עליו לא לענות?
אכן מן הראוי לקבל גיבוי לכך כי אולי יש נזק בתשובות יותר מאשר באי הענייה עליהן, אך ההגיבוי ניתן!
יש אנשים שמשום מה חושבים (ואדגיש שאין דברי מכוונים אליך חלילה, אלא לאלו שחושבים כך) שדווקא הרבנים שלהם הם אלו שראויים לקבוע למה לתת גיבוי, אבל אדם בוגר מבין שדעות בני אדם לא ישוו וזכותו וחובתו של חכם בישראל להשיב על שאלות כגון אלו

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ה' ינואר 16, 2020 11:28 pm

הערת אגב:

כל מוסד חינוך מעצם טבעו הוא 'ממוסד' ומשכך הוא יהיה די 'יבש'.

וכל פעילות שתיעשה מחוץ למוסד, תהיה תמיד יותר 'נוצצת' ומושכת, דוקא בגלל שהיא נעשית באופן לא ממוסד.

ברגע שהפעילות מתמסדת והופכת ל'ישיבה' של ממש - שוב נעלם הברק וחוזר חלילה.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' ינואר 16, 2020 11:56 pm

מבלי לדבר על הרב אוריה, ששמעתי עליו מאנשים המכירים אותו אישית שהינו אדם ראוי בתכלית.

ממה ששמעתי שיעורים שלו המופיעים באתר, זה לא 'דרך חדשה' בלימוד, או 'גישה מקורית' בלימוד כפי שמנסים להציג כאן.
הוא לוקח מושגים פילוסופיים קיימים, אגב, לתחושתי בלא הבנה מעמיקה באמת בתחומים הפילוסופיים בהם הוא עוסק, אלא בתור אוטודידקט עם ידע בינוני, ומערב אותם עם מושגים תורניים שונים בכל מיני דרכים כאלו ואחרות, אבל עצם הדבר של עירוב פילוסופיה חיצונית בנושאים תורניים לא נעשה מאז ימי מורה הנבוכים. ואם נעשה אזי היה הדבר הרבה יותר בחשאי מדרכו של הרב אוריה.

נקודה נוספת, ניסיונות ההתמודדות שלו הם מול המחקרים העדכניים, כגון מחקרים היסטוריים שונים, ושוב בתור אוטודידקט, לא ידוע לי שאחד מהחדשנים שתוארו לעיל היה עסוק בסוג של פולמוס מול מקורות מן החוץ.

ואכפול את דבריי, למיטב ידיעתי מפי אנשים המכירים אותו אישית, מדובר באדם רב כישרון, עילוי, ירא שמים, ואדם ראוי לחלוטין.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 300 אורחים