עקביה כתב:ישנן מדות שנאסר על האדם להשתמש בהן או לנהוג על פיהן, אבל אצל הקב"ה הן שבחו ותהלתו, כגון:
גאווה: אצל האדם: 'מאד מאד הווה שפל רוח'. ואצל הקב"ה: אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה.
נקמה: אצל האדם: לֹא תִקֹּם. ואצל הקב"ה: אֵל נְקָמוֹת ה' אֵל נְקָמוֹת הוֹפִיעַ.
ובאלו הה' שנים אין לצער לתינוק בשום דרך כי אין לו שכל כלל וכל מה שיקח מצדו ומתבונתו יקח אבל אין להכותו כלל על שום דבר וענין והמכה בו חוטא.
רמב"ם הלכות תעניות פרק א הלכה ג
אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות, הוא שכתוב בתורה 'והלכתם עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי', כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהוא קרי אוסיף לכם חמת אותו קרי.
רמב"ם הלכות תעניות פרק א
הלכה א
מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור, שנאמר 'על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות', כלומר כל דבר שייצר לכם כגון בצורת ודבר וארבה וכיוצא בהן זעקו עליהן והריעו.
הלכה ב
ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב 'עונותיכם הטו' וגו', וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם.
עקביה כתב:מקובל, בכנסי חיזוק או בקריאות להתעוררות אחרי מוות פתאומי של אנשים צעירים וכיו"ב, להביא את דברי הרמב"ם הידועים:רמב"ם הלכות תעניות פרק א הלכה ג
אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות, הוא שכתוב בתורה 'והלכתם עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי', כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהוא קרי אוסיף לכם חמת אותו קרי.
אבל למעשה אין לדברי הרמב"ם האלה קשר לנושא.
בשתי ההלכות הקודמות הוא כותב:רמב"ם הלכות תעניות פרק א
הלכה א
מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור, שנאמר 'על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות', כלומר כל דבר שייצר לכם כגון בצורת ודבר וארבה וכיוצא בהן זעקו עליהן והריעו.
הלכה ב
ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב 'עונותיכם הטו' וגו', וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם.
מפורש בדבריו שהחובה לזעוק ולהריע וכו' אינה אלא בצרה העומדת על הציבור, כלומר בזמן שקיים הצורך להיחלץ ממנה. אבל הרמב"ם כלל לא מדבר כאן על אסון פתאומי שבן לילה היה ובן לילה אבד.
לעמל יולד כתב:אבל השאלה כשלעצמו איך הקב"ה מעניש ללא נביא, אינו נכון, כי כבר כתב במפורש בתורה ושנה בנביאים ושילש בכתובים כהנה וכהנה.
לעמל יולד כתב:מי אמר שיש הבדל בין דרכי התשובה הציבורית לדרכי תשובה הפרטית? המצווה הוא בצרת רבים, אבל ברור שכך ינהג כל חוזר בתשובה.
וכן איפה חילק הרמב"ם בין סוגי הצרות, בין הצרה הפתאומית לצרה המתמשך? ברור שמסברא קשה להזעיק על צרה פתאומית, כי בדרך כלל אין לו "זמן צרה" כמו שכתב, ובהעדר האפשרות יעדר המצווה.
אבל עצם העניין ודאי שייך לכל צרה שלא תבא כמו שכתב במפורש.
מקדש מלך כתב:אלא מאי, שרחמנא ליבא בעי, וכל לבבות דורש ה', ולכן הוא כנראה יודע שאיננו משתדלים להיות מספיק בסדר. ואם היינו מבקשים אותו בכל ליבנו, או שהיינו יודעים גם במה אנחנו לא בסדר, או שלא היינו נתבעים על כך.
עקביה כתב:כבוד הרב "לעמל יולד",
הארכת בדברים טובים ונפלאים (ואי"צ להתנצל על כך) מצד עצמם, אבל חוששני שאינם פוגעים בנקודה אליה התכוונתי, ועל כך מלמדת בעיקר שורה זו:לעמל יולד כתב:אבל השאלה כשלעצמו איך הקב"ה מעניש ללא נביא, אינו נכון, כי כבר כתב במפורש בתורה ושנה בנביאים ושילש בכתובים כהנה וכהנה.
השאלה שלי לא הייתה מדוע הקב"ה מעניש ללא נביא, אלא מדוע הוא מדבר אלינו ע"י מכות, כאשר אין אתנו נביא וממילא איננו מבינים מה הוא רוצה מאתנו. (ובנוסף עצם ההערה, מדוע לדבר ע"י מכות ולא להסביר מלכתחילה מה רצונו, אבל אפשר להניח לזה כעת).
פוק חזי אחרי השואה; אלה אומרים שבאה בעוון הציונות. אלה אומרים שבאה בעוון ההתנגדות לציונות, כלומר שלא עלו לא"י. אלה אומרים שזו סאה של עוונות שנתמלאה במשך השנים, ואלה אומרים שאל לנו לעסוק בחשבונות שמים. וכולם באים בשם התורה כמובן.
ומה יעשה הבן ולא יישאר נבוך ומבולבל?
לעמל יולד כתב:על עניין עונש כללי כמו השואה, דברי הגרא"מ שך לעיל קילורין לעיניים.
ו. הגרא"מ שך הקשה על מה שאמרו, "שאלו לחכמים, לנביאים ולזקנים, על מה אבדו הארץ", הלא אם הם לא ידעו מה התביעה לכלל ישראל?
וענה הגרא"מ, אכן לא ידעו הנביאים מה היה חטא הכללי של כלל ישראל שלא ברכו בתורה תחילה, אבל אם כל אחד היה ממשמש במעשיו באמת, הרי היה מתקן את מעשיו, והיה מברך בתורה תחילה, ולא היה החטא גורם לאבידת הארץ בכלל. וכל מה שנתעלם מהם היה מה היה חטאם של ישראל באופן כללי, אבל התביעה נשאר כי היה על כל אחד לתקן בעצמו את חטאיו, ואז לא היה בכלל חטא הכללי.
לעמל יולד כתב:לגבי למה הקב"ה ממנהיג את עולמו בצורה כזה או אחר, הלא נסתרה דרכי ה', ואין לנו לומר אלא כך גזרה חכמתו, ובמופלא ומכוסה לא נחקור.
עקביה כתב:לעמל יולד כתב:על עניין עונש כללי כמו השואה, דברי הגרא"מ שך לעיל קילורין לעיניים.
לשם הנוחות אני מעתיק את דבריו, כלומר את מה שכתבת לעיל:ו. הגרא"מ שך הקשה על מה שאמרו, "שאלו לחכמים, לנביאים ולזקנים, על מה אבדו הארץ", הלא אם הם לא ידעו מה התביעה לכלל ישראל?
וענה הגרא"מ, אכן לא ידעו הנביאים מה היה חטא הכללי של כלל ישראל שלא ברכו בתורה תחילה, אבל אם כל אחד היה ממשמש במעשיו באמת, הרי היה מתקן את מעשיו, והיה מברך בתורה תחילה, ולא היה החטא גורם לאבידת הארץ בכלל. וכל מה שנתעלם מהם היה מה היה חטאם של ישראל באופן כללי, אבל התביעה נשאר כי היה על כל אחד לתקן בעצמו את חטאיו, ואז לא היה בכלל חטא הכללי.
קשה לי להלום את הדברים בכל הנוגע לשואה. וכי יהודי אירופה היו אמורים לחשוב שיש בהם איזה חטא ייחודי שאינו קיים אצל יהודי אמריקה למשל?
הרי זו הייתה מכת מדינה, אנדרלמוסיה שלא הבחינה בין טובים לרעים. וכי אמור אדם לחשוב שהיותו נדחס ברכבת לאושוויץ עם עוד מאות ואלפים אינו אלא עבור חטא מסוים הקיים רק אצלו?לעמל יולד כתב:לגבי למה הקב"ה ממנהיג את עולמו בצורה כזה או אחר, הלא נסתרה דרכי ה', ואין לנו לומר אלא כך גזרה חכמתו, ובמופלא ומכוסה לא נחקור.
מה חידוש נתחדש בבית המדרש ע"י שורה זו?
לעמל יולד כתב:ודאי שלכל יהודי שנאסף בשואה, היה בהשגחה פרטית בגמול השכר ועונש, וע"י היסורים נסלח לכל עדת ישורון, ובמיתתם בקדושת שמו זכו למה שרבי עקיבא היה מצטער עליו כל ימיו, והצור תמים פעלו.
לעמל יולד כתב:ואם כל אחד היה מתקן דרכו הפרטי, אזי לא החטא הכללי ככל שיהיה לא היה בנמצא, ולא ימצא לבעל חוב מקום לגבות את חובו.
היינו, שחטא הרבים הרי בנוי מעיוות דרכו של כל יחיד, וכשלכל היחידים יעדר החטא באופן פרטי, ממילא כל הרשעה דרבים כולה כעשן תכלה, כי כשנשלל היסוד (ריבוי החטאים הפרטיים שנהפך לחטא דרבים) קרס הבניין כולו.
למשל, חטאת סדום, הרי היה חטא של אנשי סדום, שכל אחד ואחד התנהג במנהג סדום, ככתוב ואנשי סדום רעים וחטאים מאד, עד שלא נמצא תשעה צדיקים בניהם. הנה אין לך חטאת רבים מצד עצמו, אלא ריבוי החטאים הפרטיים עד שנתמלאה סאתם, ע"ש סדום יקרא כחטא כלחי, וכולם כאחד נענשו, אבל ברור שאין זה חטא אחד, אלא חטאים רבים של כל יחיד.
וא"כ בשואה, אם כל יחיד ויחיד היה מתקן דרכו הפרטי, לא היה בכלל חטא לציבור. וליחיד אין נפקא מינה מה היה החטא הכללי, כי הוא צריך לתקן דרכו הפרטי, וכן כל אחד ואחד. לא היה להם לחשוב שיש בידם חטא שאין באמריקה, אלא לחשוב באופן פרטי מה עליהם לתקן, ואם היו מתקנים לא ימצא מקום לגבות בכלל.
לעמל יולד כתב:והכלל שלומדים מהמבול וסדום וכו', כשהרבים דשו בעקביהם בחטאים מסויימים, ובעיניהם הותרה להם לגמרי, אזי ח"ו ימצא בעל חוב מקום וינתן רשות.... ובעידן ריתחא כיון שניתן רשות למשחית, מידת הדין מדקדק גם עם ההמון כחוט השערה, ורק מי שאין לו חובה בכלל ינצל ממשפט הרשעים (כמו שמבואר ברמב"ן בפרשת אמור, בהשוואת דבריו במתושלח ונח, כמדומני שביאור דבריו העליתי בפורום), ושאר ההמון צריכים לזכות גדול מאד להינצל מהחרב המתהפכת.
לעמל יולד כתב:ולגבי השאלה השניה, כתבתי את זה, כי לא התברר לי מה כוונת שאלתך, ויש 3 אפשרויות:
א. שאלתך מה חובתינו בעולמו, ומה נלמד מעניין זה.
ולזה הארכתי לעיל.
ב.שאלתך למה הקב"ה מתנהג באופן כזו או אחרת, זה אי אפשר לשאול.
ג. שאלתך "איך יתכן" הנהגה כזו.
הנה גם שאלה כזאת אין לנו לשאול מצד הבנת דרכי ה', כי היא נעלמה ומופלא מאד, אלא מצד הבנת חובותינו, (בעצם שאלת "איך" הוא הרכב של שאלת "מה" "ולמה"), אלא אנו נחשיב את עצמנו כמשכילים ונדום, ונקבע אמונתנו בליבנו, כי המסובב כל הסיבות מנהג עולמו בחסד וברחמים.
ובאמת שכיתברר לנו בבירור גדול מה חובתינו בעולמינו, ע"י בירור מעמיק בתורתו ית', בירור אחר בירור ליקוטי בתר ליקוטי, בעבדינו את ה' בכל לבבינו, ובחקירתנו אחר רצונו ית' לדעת המעשה אשר יעשון, אז ממילא יתברר לנו הרבה שאלות "איך", כאשר ה' יראנו נפלאות מתורתו, ומי יתן שיאיר עינינו בתורתו, ונראה נפלאותיו ונראותיו בשובו ברחמיו לציון.
עקביה כתב:כלומר, איך יתכן, או האם יתכן שהקב"ה מדבר אתנו בשפה שאיננו מבינים, והוא ממשיך וממשיך לדבר באותה שפה שנים רבות מאד אע"פ שאיננו מבינים אותה?
ומה אעשה שבכל מה שכתבת איני מוצא תשובה לשאלה זו.
עקביה כתב:שאלתי קרובה למה שכתבת באות ג.
כלומר, איך יתכן, או האם יתכן שהקב"ה מדבר אתנו בשפה שאיננו מבינים, והוא ממשיך וממשיך לדבר באותה שפה שנים רבות מאד אע"פ שאיננו מבינים אותה?
אשר ברא כתב:עקביה כתב:כלומר, איך יתכן, או האם יתכן שהקב"ה מדבר אתנו בשפה שאיננו מבינים, והוא ממשיך וממשיך לדבר באותה שפה שנים רבות מאד אע"פ שאיננו מבינים אותה?
ומה אעשה שבכל מה שכתבת איני מוצא תשובה לשאלה זו.
ע"כ נצטרך לומר שהוא יתברך יודע שלמרות כל זה - (דבריו) [מעשיו] מועילים ואינם מחטיאים את המטרה.
סגי נהור כתב:עקביה כתב:שאלתי קרובה למה שכתבת באות ג.
כלומר, איך יתכן, או האם יתכן שהקב"ה מדבר אתנו בשפה שאיננו מבינים, והוא ממשיך וממשיך לדבר באותה שפה שנים רבות מאד אע"פ שאיננו מבינים אותה?
אגב, יש בענין זה ווארט נפלא ויקר של הבעש"ט, על המסופר בגמרא (חגיגה ה, ב) "גברא דלא ידע מאי מחוי ליה במחוג יחוי קמי מלכא" (בתמיה), שממעשה זה למדנו שהעמידה לפני המלך דורשת מהאדם "להבין רמזים" גם כשאין אומרים לו את הדברים במפורש, כי "מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא, ואין דרך ארץ לדבר המלך עם שריו ועבדיו ויועציו כי אם ברמז, וכאשר גם עתה במלכות ישמעאל הנהגתו כך", ועל כן האדם "צריך לידע במחוג... שלא יהיו מכלל אלו הנאמר בהם אל תהיו כסוס כפרד אין הבין במתג ורסן". הביא הדברים בשמו בתוי"י פ' ראה, ומשם לכתר שם טוב סי' קמו.
ישא ברכה כתב:הרב עקביה
1. לא הצלחתי להבין מה הקשר בין רוב דבריך הראשונים לשאלה האחרונה, שאפשר לסכם אותה בקצרה: מה התועלת של העונשים כאשר אין לנו מושג על מה ולמה אנחנו נענשים.
2. אין ספק שהרבה יותר קל לעבוד את ה' אם הקב"ה היה אומר לנו חטאתם ב.. עונשכם הוא.. בצורה ברורה ומסודרת. ואולי היה זה כך בדורות עברו. אבל כנראה שחלק מהעונשים שלנו שהקב"ה מסתתר מאיתנו, ואחד הביטויים לכך, זה בדיוק מה שכתבת, הערפל שאופף את הנענש. אבל עדיין יש תועלת לעונש גם אם אין לנו ידע ברור מהו הדבר הפרטי עליו נענשו, בכך שהאדם מקבל תזכורת לחשוב את חשבון נפשו ולשוב אל ה'. ויש שזכו שהקב"ה האיר להם פנים וכאשר הם התחזקו בענין מסוים הסיר ה' מעליהם את העונש ויש רבים שאף לזאת לא זכו, ואם כל זה מסתבר שיש תועלת עצומה בעצם ההתעוררות לשוב אל ה'.
עזריאל ברגר כתב:אולי נחדד את השאלה בכיוון ההפוך:
הרי נצטווינו "והלכת בדרכיו", אז האם זה יהיה נכון למי שמופקד על חינוך בניו ותלמידיו להעניש אותם פתאום בלי להתרות בהם בבירור על חטאיהם ובלי להסביר על מה הם נענשים ובלי לומר להם האם תשובתם רצויה לפניו?
עקביה כתב:עזריאל ברגר כתב:אולי נחדד את השאלה בכיוון ההפוך:
הרי נצטווינו "והלכת בדרכיו", אז האם זה יהיה נכון למי שמופקד על חינוך בניו ותלמידיו להעניש אותם פתאום בלי להתרות בהם בבירור על חטאיהם ובלי להסביר על מה הם נענשים ובלי לומר להם האם תשובתם רצויה לפניו?
ודאי שלא.
כשם שגאווה ונקמה הן מדות פסולות כאשר הן אצלנו.
(מלבד באופנים בהם הן כן רצויות כפי שציין הרב בבה"מ לעיל).
עקביה כתב:לעמל יולד כתב:ודאי שלכל יהודי שנאסף בשואה, היה בהשגחה פרטית בגמול השכר ועונש, וע"י היסורים נסלח לכל עדת ישורון, ובמיתתם בקדושת שמו זכו למה שרבי עקיבא היה מצטער עליו כל ימיו, והצור תמים פעלו.
ודאי שיש השגחה פרטית, אבל אין זה נוגע כלל לכך שאין הכרח שכל מה שקרה לכל יהודי בשואה קשור לחטאיו, כנודע ממאמרי חז"ל, כגון על אנדרלמוסיה הבאה לעולם ואינה מבחינה בין רעים לטובים, או בהדי הוצא לקי כרבא וכו'.
(ומה שכתבת על ר"ע, אין זה מנושא האשכול ואיני רוצה להתעכב על כך כאן, אבל הדבר תלוי כמובן באופן שבו קיבלו את מותם, ולא עצם העובדה שמתו הופכת אותם לדומים לר"ע).לעמל יולד כתב:ואם כל אחד היה מתקן דרכו הפרטי, אזי לא החטא הכללי ככל שיהיה לא היה בנמצא, ולא ימצא לבעל חוב מקום לגבות את חובו.
היינו, שחטא הרבים הרי בנוי מעיוות דרכו של כל יחיד, וכשלכל היחידים יעדר החטא באופן פרטי, ממילא כל הרשעה דרבים כולה כעשן תכלה, כי כשנשלל היסוד (ריבוי החטאים הפרטיים שנהפך לחטא דרבים) קרס הבניין כולו.
למשל, חטאת סדום, הרי היה חטא של אנשי סדום, שכל אחד ואחד התנהג במנהג סדום, ככתוב ואנשי סדום רעים וחטאים מאד, עד שלא נמצא תשעה צדיקים בניהם. הנה אין לך חטאת רבים מצד עצמו, אלא ריבוי החטאים הפרטיים עד שנתמלאה סאתם, ע"ש סדום יקרא כחטא כלחי, וכולם כאחד נענשו, אבל ברור שאין זה חטא אחד, אלא חטאים רבים של כל יחיד.
וא"כ בשואה, אם כל יחיד ויחיד היה מתקן דרכו הפרטי, לא היה בכלל חטא לציבור. וליחיד אין נפקא מינה מה היה החטא הכללי, כי הוא צריך לתקן דרכו הפרטי, וכן כל אחד ואחד. לא היה להם לחשוב שיש בידם חטא שאין באמריקה, אלא לחשוב באופן פרטי מה עליהם לתקן, ואם היו מתקנים לא ימצא מקום לגבות בכלל.
ואם לא כל אחד היה מתקן את דרכו הפרטית אלא יחידים? וכי אתה יכול לחתום על כך שבין כל הנספים לא היו כאלה שכן היו נקיים מהחטא הפרטי שגרם, בהיותו אצל הכלל, לשואה (לשיטתך)? ודאי חס מלומר כן, ומן הסתם רבים היו ה"כרבא" שלקו בהדי "הוצא".לעמל יולד כתב:והכלל שלומדים מהמבול וסדום וכו', כשהרבים דשו בעקביהם בחטאים מסויימים, ובעיניהם הותרה להם לגמרי, אזי ח"ו ימצא בעל חוב מקום וינתן רשות.... ובעידן ריתחא כיון שניתן רשות למשחית, מידת הדין מדקדק גם עם ההמון כחוט השערה, ורק מי שאין לו חובה בכלל ינצל ממשפט הרשעים (כמו שמבואר ברמב"ן בפרשת אמור, בהשוואת דבריו במתושלח ונח, כמדומני שביאור דבריו העליתי בפורום), ושאר ההמון צריכים לזכות גדול מאד להינצל מהחרב המתהפכת.
אתה יכול לקרוא לזה "מידת הדין מדקדק גם עם ההמון כחוט השערה", או המאמרים שהזכרתי לעיל. העיקר שאין כאן הנהגה של עונש על חטא (עכ"פ לא אצל כולם).לעמל יולד כתב:ולגבי השאלה השניה, כתבתי את זה, כי לא התברר לי מה כוונת שאלתך, ויש 3 אפשרויות:
א. שאלתך מה חובתינו בעולמו, ומה נלמד מעניין זה.
ולזה הארכתי לעיל.
ב.שאלתך למה הקב"ה מתנהג באופן כזו או אחרת, זה אי אפשר לשאול.
ג. שאלתך "איך יתכן" הנהגה כזו.
הנה גם שאלה כזאת אין לנו לשאול מצד הבנת דרכי ה', כי היא נעלמה ומופלא מאד, אלא מצד הבנת חובותינו, (בעצם שאלת "איך" הוא הרכב של שאלת "מה" "ולמה"), אלא אנו נחשיב את עצמנו כמשכילים ונדום, ונקבע אמונתנו בליבנו, כי המסובב כל הסיבות מנהג עולמו בחסד וברחמים.
ובאמת שכיתברר לנו בבירור גדול מה חובתינו בעולמינו, ע"י בירור מעמיק בתורתו ית', בירור אחר בירור ליקוטי בתר ליקוטי, בעבדינו את ה' בכל לבבינו, ובחקירתנו אחר רצונו ית' לדעת המעשה אשר יעשון, אז ממילא יתברר לנו הרבה שאלות "איך", כאשר ה' יראנו נפלאות מתורתו, ומי יתן שיאיר עינינו בתורתו, ונראה נפלאותיו ונראותיו בשובו ברחמיו לציון.
שאלתי קרובה למה שכתבת באות ג.
כלומר, איך יתכן, או האם יתכן שהקב"ה מדבר אתנו בשפה שאיננו מבינים, והוא ממשיך וממשיך לדבר באותה שפה שנים רבות מאד אע"פ שאיננו מבינים אותה?
ומה אעשה שבכל מה שכתבת איני מוצא תשובה לשאלה זו.
לעמל יולד כתב:ולשאלתך האם יתכן שהקב"ה מדבר בשפה שלא מבינים וממשיך וממשיך, וכו'. התשובה היא חד משמעי לא! ואידך זיל גמור.
מקדש מלך כתב:למה אתה שואל על המכות?
המכות אומרות 'אתה לא בסדר, תעשה חשבון נפש' (ואין כאן מקום להיכנס ל'הנהגת המזל', כי גם כבודו לא שאל מצידה).
וזה שאינך יודע כיצד להיות בסדר, זו שאלה שקשה גם בלי המכות. הרי ה' ציווה להיות בסדר, והרי איני יודע במה אני לא בסדר וכיצד עלי להשתפר?
אלא מאי, שרחמנא ליבא בעי, וכל לבבות דורש ה', ולכן הוא כנראה יודע שאיננו משתדלים להיות מספיק בסדר. ואם היינו מבקשים אותו בכל ליבנו, או שהיינו יודעים גם במה אנחנו לא בסדר, או שלא היינו נתבעים על כך.
והדרשנים שיודעים בכל פעם בוודאות מהו המסר האלוקי? אין מקשין על הדרוש, והוא רק דברי התעוררות.
עזריאל ברגר כתב:עקביה כתב:עזריאל ברגר כתב:אולי נחדד את השאלה בכיוון ההפוך:
הרי נצטווינו "והלכת בדרכיו", אז האם זה יהיה נכון למי שמופקד על חינוך בניו ותלמידיו להעניש אותם פתאום בלי להתרות בהם בבירור על חטאיהם ובלי להסביר על מה הם נענשים ובלי לומר להם האם תשובתם רצויה לפניו?
ודאי שלא.
כשם שגאווה ונקמה הן מדות פסולות כאשר הן אצלנו.
(מלבד באופנים בהם הן כן רצויות כפי שציין הרב בבה"מ לעיל).
לא חשבתי שמישהו יענה לי שבאמת כך צריך לנהוג, אבל:
א. מנין שלא?
ב. מהו הטעם לחלק בענין הזה בין הנהגת הבורא לבינינו?
ג. האם יש זמנים/מקרים שבהם גם האדם צריך לנהוג כבוראו בענין זה?
כל דבר שאנחנו רואים אצל הקב"ה הוא מוגדר דרכי השי"ת שיש עליהם מצות והלכת בדרכיו, או רק מה שהתורה מגדירה כדרכי ה' כמו רחום וחנון וכדו'?
עזריאל ברגר כתב:א' החברים כתב לי בפרטי:כל דבר שאנחנו רואים אצל הקב"ה הוא מוגדר דרכי השי"ת שיש עליהם מצות והלכת בדרכיו, או רק מה שהתורה מגדירה כדרכי ה' כמו רחום וחנון וכדו'?
וכנראה שהוא צודק, וזוהי התשובה לשאלתי,
עזריאל ברגר כתב:וגם לשאלת פותח האשכול:
אכן יש דברים שהקב"ה עושה, ולנו הם אסורים, כמו שנאמר "ולא דרכיכם דרכי", כמו שאבא אומר לבנו: את זה רק "הגדולים" עושים, אבל אתה קטן ואל תעשה זאת.
יותם כתב:מקדש מלך כתב:למה אתה שואל על המכות?
המכות אומרות 'אתה לא בסדר, תעשה חשבון נפש' (ואין כאן מקום להיכנס ל'הנהגת המזל', כי גם כבודו לא שאל מצידה).
וזה שאינך יודע כיצד להיות בסדר, זו שאלה שקשה גם בלי המכות. הרי ה' ציווה להיות בסדר, והרי איני יודע במה אני לא בסדר וכיצד עלי להשתפר?
אלא מאי, שרחמנא ליבא בעי, וכל לבבות דורש ה', ולכן הוא כנראה יודע שאיננו משתדלים להיות מספיק בסדר. ואם היינו מבקשים אותו בכל ליבנו, או שהיינו יודעים גם במה אנחנו לא בסדר, או שלא היינו נתבעים על כך.
והדרשנים שיודעים בכל פעם בוודאות מהו המסר האלוקי? אין מקשין על הדרוש, והוא רק דברי התעוררות.
זו לא טענה. החושך והבלבול מציקים מאוד, אבל אם הקב"ה היה מוחל לנו על טעותינו, ניחא. אבל כשיש שאלה ציבורית עם צדדים לכאן ולכאן, למה להעניש את עמ"י בעונש נורא כ"כ על טעות בשאלה שיש בה שני צדדים סבירים?
מקדש מלך כתב:יותם כתב:מקדש מלך כתב:למה אתה שואל על המכות?
המכות אומרות 'אתה לא בסדר, תעשה חשבון נפש' (ואין כאן מקום להיכנס ל'הנהגת המזל', כי גם כבודו לא שאל מצידה).
וזה שאינך יודע כיצד להיות בסדר, זו שאלה שקשה גם בלי המכות. הרי ה' ציווה להיות בסדר, והרי איני יודע במה אני לא בסדר וכיצד עלי להשתפר?
אלא מאי, שרחמנא ליבא בעי, וכל לבבות דורש ה', ולכן הוא כנראה יודע שאיננו משתדלים להיות מספיק בסדר. ואם היינו מבקשים אותו בכל ליבנו, או שהיינו יודעים גם במה אנחנו לא בסדר, או שלא היינו נתבעים על כך.
והדרשנים שיודעים בכל פעם בוודאות מהו המסר האלוקי? אין מקשין על הדרוש, והוא רק דברי התעוררות.
זו לא טענה. החושך והבלבול מציקים מאוד, אבל אם הקב"ה היה מוחל לנו על טעותינו, ניחא. אבל כשיש שאלה ציבורית עם צדדים לכאן ולכאן, למה להעניש את עמ"י בעונש נורא כ"כ על טעות בשאלה שיש בה שני צדדים סבירים?
זו לא טענה. אם שני הצדדים באמת סבירים, אז באמת אין חובה על האדם להכריע כאחד הצדדים ודעביד כמר עביד וכו' ומי אמר שה' מעניש על כך.
אותם שטענו שה' מעניש על עבירות ציבוריות טענו בד בבד שמי שחושב אחרת מהם חוטא חטא נורא, והאישיות שלו פגומה ורקובה.
אז השאלה מתחילה לפני העונש, אם שני הצדדים סבירים הרי אין בזה שום חטא, כי ה' לא מצווה לאדם לעשות דברים שאין ביכולתו.
בקיצור. הקושיא על העונש היא עירבוב נושא שלא קשור. אם יש חובה לעשות כאחד הצדדים יש גם עונש, ואם אין חובה, לא על זה יהיה העונש.
ואם תשאל כיצד יתכן שרב אחד צועק שהעושה כך חוטא חטא חמור ומשנהו טוען להיפך. זו שאלה שיש להאריך בה. אבל אין טעם לערבב את העונש לכאן.
ישא ברכה כתב:הרב עקביה
1. לא הצלחתי להבין מה הקשר בין רוב דבריך הראשונים לשאלה האחרונה, שאפשר לסכם אותה בקצרה: מה התועלת של העונשים כאשר אין לנו מושג על מה ולמה אנחנו נענשים.
ישא ברכה כתב:2. אין ספק שהרבה יותר קל לעבוד את ה' אם הקב"ה היה אומר לנו חטאתם ב.. עונשכם הוא.. בצורה ברורה ומסודרת. ואולי היה זה כך בדורות עברו. אבל כנראה שחלק מהעונשים שלנו שהקב"ה מסתתר מאיתנו, ואחד הביטויים לכך, זה בדיוק מה שכתבת, הערפל שאופף את הנענש. אבל עדיין יש תועלת לעונש גם אם אין לנו ידע ברור מהו הדבר הפרטי עליו נענשו, בכך שהאדם מקבל תזכורת לחשוב את חשבון נפשו ולשוב אל ה'. ויש שזכו שהקב"ה האיר להם פנים וכאשר הם התחזקו בענין מסוים הסיר ה' מעליהם את העונש ויש רבים שאף לזאת לא זכו, ואם כל זה מסתבר שיש תועלת עצומה בעצם ההתעוררות לשוב אל ה'.
לעמל יולד כתב:ג. ח"ו לומר שהקב"ה מתנהג דרך מכות! אלו דברי בלע!
ה' ה' קל רחום וחנון, מתנהג בעולמו בחסד וברחמים. אבל הנבראים כולם ילמדו רק דרך השכר והעונש, ובלשון העם "המקל והגזר" ובהעדר ה"מקל" הרי לא נדע גבולות.
לעמל יולד כתב:היפלא בעיניך צער האדם שהכניס ידו לאש בזדון? הלא כל עונשי התורה מפורשים בשתי פרשיות, והברכות מצוים לאורך ולרוחב כל התורה כולה, והחוטא אינו אלא כמי שמכניס ידו לאש במזיד וביודעים.
אין כאן שום ערפול מה ה' שואל מעמך, כי הרי פירש וביאר אף הזהיר על הכל בתורתו.
לעמל יולד כתב:ובבקשת מחילה מהשואלים לענ"ד כל השאלות האלו אינם נובעים מצד ביקוש העבודה התמימה, אלא למען ישקיט רעבון הספקות העולות במוחו ונפשו, ומקור הספקות הוא עצם ההרחקה מן התורה והעבודה, כי ככל אשר יתרחק מן האור יחשך לו, וכאשר יתקרב יאיר לו חשכת לילה.
והמתרחק מלימוד התורה וידיעת ההשגחה ובשרירות לבו ילך, איוולתו יסלף דרכו ועל ה' יזעף דבר, ולא ידע ולא יבין על מה החרי אף הגדול.
והמתקרב לתורתו ית', ירא בלבבו את רוב טובו וחסדו, ויתחרט על הרחקתו, ויבין את קורותיו מה' יצא דבר, להרחיקו מהאש האמיתי שלאחר מותו, ולקרבו לאורו הגדול הנצחי.
והמבקש האמיתי ילמד ספר איוב לעומקו להשכיל בעניין זה, אף ידע מאין נובע קושיותיו, ואיך ישקיט רעבון שכלו.
לעמל יולד כתב:ולשאלתך האם יתכן שהקב"ה מדבר בשפה שלא מבינים וממשיך וממשיך, וכו'. התשובה היא חד משמעי לא! ואידך זיל גמור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 325 אורחים