מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 05, 2019 6:10 pm

האמת שזה רק סיפור, וסטטיסטית הוא לא אמור להוכיח כלום.
הסיבה שהבאתי את הסיפור היה דוגמא לדחף (שכנראה בא ממקום חיובי) שתוצאותיו השליליות ניכרות היטב.
כלומר, ריבוי ילדים מעבר לחובה הנצרכת יכול לבוא לעיתים ע"ח חינוך הילדים, והנה דוגמא לכך.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 07, 2019 3:22 pm

ביקורת תהיה כתב:בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר.
דברי סכלות!
בודאי מגמת דבריו של רב אסי אינה אלא זירוז למזורזין לזרז את הגאולה, אלא שהתלמוד צידד לומר שמתוך הדברים ניתן ללמוד הקלה מסוימת לנחשלים, שיצאו ידי חובה גם במקרה שהבנים מתו.
למסקנא עלתה דעה זו בתיובתא.

פרדכת
הודעות: 22
הצטרף: ג' מרץ 13, 2018 10:09 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי פרדכת » א' נובמבר 10, 2019 1:16 pm

ראיתי בשב''ק את דברי האוהחה''ק בפרשת לך (פ' ט'' ו פ' ג')
וז''ל שבקש אברהם ללכת ערירי ולא יהיו לו בנים שאינם מהוגנים עכ''ל
ועיין בשו''ת מנח''י ח''ו סימן קמ''ד בנד''וד

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 11, 2019 10:48 pm

סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.
קבצים מצורפים
מצות לערב - איתם הנקין המעין תשרי תש''פ.pdf
(2.04 MiB) הורד 306 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 11, 2019 11:56 pm

לענין כתב:בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.
רעיון מופרך לחלוטין! ממה נפשך:
אם לדעת הרמב"ם – הרי כתב בפירוש: 'אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם אָדָם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, הֲרֵי הוּא מְצֻוֶּה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁלֹּא יִבָּטֵל מִלִּפְרוֹת וְלִרְבּוֹת כָּל זְמַן שֶׁיֶּשׁ בּוֹ כֹּחַ';
ואם לדעת הרמב"ן – הרי כתב בפירוש: 'מִצְוָה דְרַבָּנָן דְּלָאו תַּקַּנְתָּא הִיא', וממילא אין שייך לומר בה 'כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון'.
וכבר נזכר למעלה, שלהלכה נקטינן כרמב"ן, שמן המצוות שציוו חכמים בדרך ארץ היא, ומכאן קולתה.

אצרן
הודעות: 120
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי אצרן » ג' נובמבר 12, 2019 4:21 am

בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא בפשטות,
שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.

לא מדבר בנושא לערב אל תנח, רק ממבט התפלה.

אצרן
הודעות: 120
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי אצרן » ג' נובמבר 12, 2019 5:44 pm

אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא בפשטות,
שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.

לא מדבר בנושא לערב אל תנח, רק ממבט התפלה.


BFB0D1C4-672F-4D37-ADE2-A49BEB6AA368.jpeg
זה שכבר קיים - שטות הוא, אולי הוא לרעתו
BFB0D1C4-672F-4D37-ADE2-A49BEB6AA368.jpeg (76.64 KiB) נצפה 8177 פעמים

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 12, 2019 6:57 pm

ביקורת תהיה כתב:
ביקורת תהיה כתב:בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר.
דברי סכלות!
בודאי מגמת דבריו של רב אסי אינה אלא זירוז למזורזין לזרז את הגאולה, אלא שהתלמוד צידד לומר שמתוך הדברים ניתן ללמוד הקלה מסוימת לנחשלים, שיצאו ידי חובה גם במקרה שהבנים מתו.
למסקנא עלתה דעה זו בתיובתא.

גברא אגברא קרמית?!

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 15, 2019 3:06 am

אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא, שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.
מלכנו שלמה אומר: לָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה.
ואדוננו משה אומר: שטות היא להתפלל על בנים, כי אינך יודע הצדיקים יהיו אם רשעים.
הלם.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי המעיין » ו' נובמבר 15, 2019 9:22 am

אע"פ שליטוואק אנכי חושבני שהסגנון של ההודעה שמעלי חצוף ביותר.

מלבד שהקושיה "העצומה" ניתנת לתירוץ בקלות כמו שכבר הזכיר אצרן שיש לחלק בין עצם עשיית המעשה לבין השתדלות בתפילה נגד הגזירה. ובפרט שבא לבאר דברי יעקב אבינו שחילק בין מי שיש לו בנים למי שאין לו בנים (הלם! אבינו יעקב אמר היפך מלכנו שלמה).

דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דרך ישרה » ו' נובמבר 15, 2019 10:16 am

שיעורו של הרב מנשה ישראל רייזמן השבוע הנוגע בנושא הזה
קבצים מצורפים
פרשת וירא תש''פ 476 (1).pdf
(232.65 KiB) הורד 268 פעמים

דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דרך ישרה » ו' נובמבר 15, 2019 10:16 am

ביקורת תהיה כתב:
אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא, שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.
מלכנו שלמה אומר: לָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה.
ואדוננו משה אומר: שטות היא להתפלל על בנים, כי אינך יודע הצדיקים יהיו אם רשעים.
הלם.

הודעה מחוצפת

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 15, 2019 11:15 am

חַבְרָךְ קַרְיָךְ חֲמָרָא, אֻכָּפָא לְגַבָּךְ מוּשׁ.

שמואל בארג
הודעות: 109
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 10:32 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי שמואל בארג » ו' נובמבר 15, 2019 6:24 pm

המעיין כתב:אע"פ שליטוואק אנכי חושבני שהסגנון של ההודעה שמעלי חצוף ביותר.



יתכן שהיש"מ ג"כ הי' מתנגד בעת כתיבת דברים אלו...

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' נובמבר 24, 2019 7:02 pm

פרדכת כתב:ראיתי בשב''ק את דברי האוהחה''ק בפרשת לך (פ' ט'' ו פ' ג')
וז''ל שבקש אברהם ללכת ערירי ולא יהיו לו בנים שאינם מהוגנים עכ''ל.

הדברים מובאים שם משום רבותינו ז"ל בב"ר, וז"ל שם (נוסח מקוצר מתוך 'ילקוט שמעוני' לך לך אות צו):
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם אָמְרוּ דָבָר אֶחָד. אַבְרָהָם אָמַר: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם עָתִיד אֲנִי לְהוֹלִיד בָּנִים לְהַכְעִיסְךָ – מוּטָב לִי 'וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי'. וְדָוִד אָמַר: 'חָקְרֵנִי אֵל וְדַע לְבָבִי' – דַּע הַפּוֹרְשִׁים מִמֶּנִּי. 'וּרְאֵה אִם דֶּרֶךְ עֹצֶב בִּי וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם'. אָמַר לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם עָתִיד אֲנִי לְהוֹלִיד בָּנִים לְהַעֲצִיבְךָ – מוּטָב לִי 'וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם'.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4810
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' נובמבר 24, 2019 8:01 pm

והוא לשיטתו אור החיים על בראשית פרק מ"ו פסוק ל'
"אכן כוונת דברי יעקב הם, כי הגם שנתבשר כי עודנו חי, זה הועיל לדעת שישנו במציאות, אבל עדיין לבו דוי עליו לצד היותו בין הנכרים, שפל עבד מושלים, אם עודנו בצדקותו ולא כהתה עינו ולא נס ליחו, או לצד היותו מובדל ממנו ונתון תוך הקליפות, ובפרט טומאת מצרים, ומה גם לצד מה שעברו מרוה"ק שאמר טרוף טורף יוסף חיה רעה אכלתהו (עי' ב"ר פד יט),ודבר ידוע הוא כי הצדיקים יותר יחפצו בהעדר הבן בהיותו בן מביש, ומה גם יעקב הצדיק, אשר על כן לא היתה שמחתו שלימה מספק זה עד וירא אליו והכיר בו בפניו, כי הכרת הפנים תענה באיש, וכמו כן מצינו לצדיקים שלמים וכן רבים שהכירו ברושם הפנים מעשה אדם, ומכל שכן יעקב אבינו שיכיר, לזה כשהכיר בו אמר אליו אמותה הפעם, פירוש הפעם הזאת בראייתך, ולא מקודם כשנתבשרתי, והטעם אחרי ראותי פניך והכרתי בהם שעודך חי, פירוש צדיק כמקודם ולא נשתנה דיוקנך מכמות שהיה אלא עודך חי כי הצדיקים קרויים חיים (ברכות יח) ונכון"
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב א' נובמבר 24, 2019 8:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4810
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' נובמבר 24, 2019 8:03 pm

לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות
קבצים מצורפים
ס' חסידים.PDF
(153.02 KiB) הורד 241 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב א' נובמבר 24, 2019 8:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 25, 2019 1:40 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש ס' חסידים, עיינו בשני הסימנים.
ומסימן לסימן (שעה): אִישׁ אֶחָד אָמַר לְאִישׁ אַחֵר: פְּלוֹנִי, קַח אִשָּׁה פְּלוֹנִית עֲשִׁירָה! אָמַר: כֵּיוָן שֶׁיֶּשׁ לִי מְזוֹנוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁבְּצִמְצוּם יֶשׁ לִי, לֹא אֶקָּחֶנָּה, מִפְּנֵי שֶׁאַחֶיהָ רָעִים וְרֹב בָּנִים דּוֹמִים לַאֲחֵי הָאֵם. אָמַר לוֹ: בַּהֲדֵי כַּבְשֵׁי דְרַחֲמָנָא לְמָה לָךְ? אָמַר: לְפִי שֶׁיָּדַע יְשַׁעְיָה שֶׁעֲתִידִים לָצֵאת מִמֶּנּוּ צַדִּיקִים, לְכָךְ אָמַר לְחִזְקִיָּה 'בַּהֲדֵי כַּבְשֵׁי דְרַחֲמָנָא לְמָה לָךְ'; אֲבָל אֲנִי, יִהְיֶה לִי כָּל יָמַי לִדָּאֵג פֶּן יִהְיוּ הַבָּנִים רָעִים. וּמַה שֶּׁאָמְרוּ 'נְחֻת דַּרְגָּא וְסַב אִתְּתָא', וְהוּא שֶׁאַחֶיהָ טוֹבִים.

מגופת חבית
הודעות: 460
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' נובמבר 26, 2019 7:16 am

[

עקביה
הודעות: 5723
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 26, 2019 7:50 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות

שמא י"ל שהס"ח מדבר על מציאות בה אין אפשרות כשרה למנוע הריון כי אם ע"י ביטול עונה, ועל כך יש לומר "מאי דמפקדת איבעי לך למעבד", ואילו ר' שמואל דיבר על זמנינו, שאפשר ע"י כדורים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 14, 2020 12:08 am

ולגבי עיקר מצוות פרו ורבו - ראו viewtopic.php?f=29&t=48964

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ינואר 14, 2020 3:13 am

כדכד כתב:
חיימשה כתב:מה באמת הגדר של מצות עונה באופן ששני בני הזוג לא ניחא להו בזה?

לכאורה מצות עונה היא שעבוד של כל אחד מבני הזוג כלפי השני ואם שניהם באמת לא מעוניינים לכאורה אין חיוב (אבל צריך לבדוק היטב שהצד השני באמת לא מעוניין)

הערת אגב, (לא כביקורת על דבריך) שיעבוד האשה הוא גוף קנין האישות של הבעל באשתו, ואילו חייב הבעל הוי כחיוב חיצוני, אשמח למ"מ בעניין זה.

כדכד
הודעות: 8865
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 14, 2020 4:06 pm

מנין למר?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 17, 2022 10:19 pm


פלוריש
הודעות: 2618
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי פלוריש » ב' נובמבר 21, 2022 1:07 pm

לבי במערב כתב:
חיוב 'לערב אל תנח' גו' ושלילת תכנון המשפחה - שלחן מנחם ח''ו (אה''ע).pdf

דברי הרמב"ם "כל זמן שיש בו כוח", מה הם באים לשלול לפי הרבי מליובאוויטש?

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 21, 2022 9:50 pm

פלוריש כתב:דברי הרמב"ם "כל זמן שיש בו כוח".....

בפשטות הבנתי את כוונתו לכוח פיזי - דהיינו כל זמן שהוא יכול בפועל לפרות ולרבות.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' נובמבר 22, 2022 8:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' נובמבר 22, 2022 1:05 am

פלוריש כתב:דברי הרמב"ם "כל זמן שיש בו כוח", מה הם באים לשלול לפי הרבי מליובאוויטש?
ראה ב'לקוטי שיחות' חכ"ה ע' 36 [= במתורגם ללה"ק: ע' 41], ובהערות שם בשוה"ג.

פלוריש
הודעות: 2618
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי פלוריש » ג' נובמבר 22, 2022 3:04 pm

תוכל להעלות את השיחה בלה"ק? האוצר לא זמין לי לעת עתה

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' נובמבר 22, 2022 4:53 pm


פלוריש
הודעות: 2618
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי פלוריש » ד' נובמבר 23, 2022 10:01 am

לבי במערב כתב:מוסג"פ:
לקוטי שיחות המתורגם חכ''ה - שיחה ג לפרשת נח.pdf
תודה רבה!
הגברים בהירים ומחזקים. אבל להלכה, האם המאמץ שנדרש מהאדם כדי לקיים פו"ר מדאורייתא זהה למאמץ שנדרש כדי לקיים לערב מדברי סופרים, או שיש חילוק ביניהם?
ובהערה 76 ציין הרבי שיש מקרים רפואיים וכיו"ב שבהם יורה מו"צ להמנע מפו"ר, האם יש בזה הבדל אם מדובר בקיום מצוות פו"ר, לערב או שבת?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי מלבב » ד' נובמבר 23, 2022 12:23 pm

האם זה גם חיוב לנשים? אם לא למה מי שכבר קיים פ"ו צריך שאלת רב למניעה?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' נובמבר 23, 2022 5:09 pm

פלוריש כתב: . . ה[ד]ברים בהירים ומחזקים. אבל להלכה, האם המאמץ שנדרש מהאדם כדי לקיים פו"ר מדאורייתא זהה למאמץ שנדרש כדי לקיים לערב מדברי סופרים, או שיש חילוק ביניהם? ובהערה 76 ציין הרבי שיש מקרים רפואיים וכיו"ב שבהם יורה מו"צ להמנע מפו"ר, האם יש בזה הבדל אם מדובר בקיום מצוות פו"ר, לערב או שבת?
יתכן שיש חילוק מסוים, אך הדבר נתון להכרעת רב מורה־הוראה (ולא מסברות הכרס ורגשות הבטן).

מלבב כתב:האם זה גם חיוב לנשים? אם לא למה מי שכבר קיים פ"ו צריך שאלת רב למניעה?
בפו"ר נשים מחויבות?! ושם הרי ברור שנחוץ היתר מרב מורה־הוראה, וה"ה בנדו"ד.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי מלבב » ד' נובמבר 23, 2022 7:52 pm

לבי במערב כתב:
פלוריש כתב: . . ה[ד]ברים בהירים ומחזקים. אבל להלכה, האם המאמץ שנדרש מהאדם כדי לקיים פו"ר מדאורייתא זהה למאמץ שנדרש כדי לקיים לערב מדברי סופרים, או שיש חילוק ביניהם? ובהערה 76 ציין הרבי שיש מקרים רפואיים וכיו"ב שבהם יורה מו"צ להמנע מפו"ר, האם יש בזה הבדל אם מדובר בקיום מצוות פו"ר, לערב או שבת?
יתכן שיש חילוק מסוים, אך הדבר נתון להכרעת רב מורה־הוראה (ולא מסברות הכרס ורגשות הבטן).

מלבב כתב:האם זה גם חיוב לנשים? אם לא למה מי שכבר קיים פ"ו צריך שאלת רב למניעה?
בפו"ר נשים מחויבות?! ושם הרי ברור שנחוץ היתר מרב מורה־הוראה, וה"ה בנדו"ד.

שם זה חיוב דאורייתא, אז היא מחוייבת מדין ערבות, וגם מחוייבת מדין לשבת יצרה. פה זה הנהגה ראויה, ולא מסתבר שהיא צריכה לסבול בשביל הנהגה ראויה שלו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' נובמבר 23, 2022 10:37 pm

א"כ בטלת כל החיוב, שהרי אא"פ לקיימו אלא ע"י צער הריון [ובכלל, במחילה - הטענה מעיקרה מוזרה].

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי מלבב » ה' נובמבר 24, 2022 8:40 am

לא הבנתי טענתך בכלל, הרי כל אשה רוצה בבנים, אז לא קשה לגבר להשתדל בזה.
ועצם הטענה כתב האגרות משה.

דנני
הודעות: 160
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דנני » ה' נובמבר 24, 2022 9:47 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות

פשוט שהסיפור היה שלפני כן אותו פלוני אמר לגר''ש בנוסח כזה "כל ילד שנולד לי מוסיף עול הפרנסה...נמאס לי כבר" (ואת זה לא שמע העומד לצד הגר''ש בשעה זו). ואז הגר"ש בחכמתו אמר לו "נו אז למה אתה ממשיך להוליד" וכוונתו היתה לתת לו חומר למחשבה שבעצם עדיף לי עוד ילדים ודוחק פרנסה גשמית מאשר לא ילדים..
וא"ץ להוציא דברים מהקשרם

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 24, 2022 11:59 am

מלבב כתב:הרי כל אשה רוצה בבנים, אז לא קשה לגבר להשתדל בזה.
והיינו:
לבי במערב כתב:[ובכלל, במחילה - הטענה מעיקרה מוזרה].


טענתי היתה דסוכ"ס ה"ז קשור בצער האשה (אף שאינה מחויבת בזה. ופשוט שרצונה בבנים אינו 'מוחק' ומאיין את הצער), ועכצ"ל שאינו מעכב בפני חיוב זה.
עד היכן ניתן לחייבה להצטער בשביל חובת בעלה? זו אכן שאלה לרב מורה־הוראה, בדיוק כפי שהוא בחיוב דפו"ר.

תוכן
הודעות: 6444
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 24, 2022 2:02 pm

דרך ישרה כתב:עד שאתה שואל על מקרה הנ"ל של בעל תשובה וכו', מה תאמר על אדם בשנים היותר מאוחרות שגם כך הוא מרוט ומותש מחינוך צאצאיו ולא מתמודד עם גידולם, כיצד זה עוד יגדל ילד בשנות החמישים והשישים וידאג לכל מה שצריך הילד בגשמיות ורוחניות?
ומה תאמר על בתים שהעניות בהם משוועת, ויש שם למעלה מחמשה עשר ילדים החיים בדלות מחפירה, וכמובן שהעניות נותנת את אותותיה בגשמיות וברוחניות, והילדים כולם זקוקים לחינוך מיוחד, ועדיין ידו נטויה...
מהי אכן דעת התורה במקרים כאלו?


הטיעון שהעניות נותנת אותותיה בגשמיות וברוחניות, היא טענה שאין לה בסיס לגבי הציבור החרדי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 301 אורחים