שמואל דוד כתב:ג.
רש״י ד״ה ושמר – והמתין, כמו לא יאמר אדם לחברו שמור לי בצד עבודה זרה פלוני (סנהדרין סג ב) ובבא קמא בפרק החובל (דף צ' ב') שמרה עומדת על פתח חצרה וכן ואביו שמר את הדבר(בראשית לז)שומר אמונים (ישעיהו כו)
צ״ע מדוע הביא כ״כ הרבה דוגמאות.
גם צ״ע בסדר דנקט רש״י, דהכי הול״ל בראשית, ישעיה, בבא קמא וסנהדרין.
מיללער כתב:ע"ע כאן בענין לשונות רש"י בענין הזה במס' יבמות ומס' סוטה והמסתעף
viewtopic.php?p=196519#p196519
חיס כתב:ו.
יש לדייק ברש"י בדף ו. ד"ה מה כתיב בה.
כותב רש"י את הסדר של ארבע פרשיות של תפילין שמע, והיה אם שמוע, קדש לי כל בכור, והיה כי יביאך. והרי הם לא לפי הסדר שכתוב בתורה ?
חיס כתב:ו.
יש לדייק ברש"י בדף ו. ד"ה מה כתיב בה.
כותב רש"י את הסדר של ארבע פרשיות של תפילין שמע, והיה אם שמוע, קדש לי כל בכור, והיה כי יביאך. והרי הם לא לפי הסדר שכתוב בתורה ?
שמואל דוד כתב:ב.
רש״י ד״ה עד סוף האשמורה הראשונה – שליש הלילה כדמפרש בגמרא (דף ג.) ״ומשם ואילך עבר זמן דלא מקרי תו זמן שכיבה ולא קרינן ביה בשכבך״ ״ומקמי הכי נמי לאו זמן שכיבה לפיכך הקורא קודם לכן לא יצא ידי חובתו״ כו׳
צ״ע קצת מדוע לא כתב גם אצל הקורא לאחר האשמורה שלא יצא ידי חובתו?
וקרוב לזה דפו"ר שונצינו רמ"ד:"עד סוף האשמורה הראשונה. שליש הלילה כדמפרש בגמ' (דף ג.). ומשם ואילך עבר זמן, דלא מקרי תו זמן שכיבה, ולא קרינן ביה בשכבך, ומקמי הכי נמי לאו זמן שכיבה, לפיכך הקורא קודם לכן לא יצא ידי חובתו".
"עד סוף האשמורת הראשונה, שליש הלילה כדמפר' בגמר'. ומשם ואילך עבר זמן, דלא מקרי תו זמן שכיבה, דלא קרינן ביה בשכבך, ומקמי הכי נמי לאו זמן שכיבה הוא, לפיכך הקורא קודם לכן לא יצא ידי חובתו".
וקרוב לזה רבי עובדיה מברטנורא: "ומקמי צאת הכוכבים נמי יממא הוא ולאו זמן שכיבה"."עד סוף האשמורת הראשונה, שליש הלילה כדמפ' בגמ'. ומשם ואילך עבר הזמן, דלא מיקרי תו זמן שכיבה, ולא קרינן ביה בשכבך. ומקמי הכי נמי יממא הוא ולאו זמן שכיבה, לפיכך הקורא קודם לכן לא יצא ידי חובתו".
איקטורין כתב:ג, ב
דף ג: רש"י ד"ה "ותרתי דיממא" וז"ל: "... הוו להו תרתי משמרות של שמונה שעות".
ואינני מבין - לכאורה היה צריך לומר שתי משמרות שכל אחת מהן של ארבע שעות.
ולפי הגירסא שלפנינו כוונת רש"י - שתי משמרות שביחד הן שמונה שעות.
האם קיימת גירסא ברש"י הגורסת "ארבע" במקום "שמונה"?
נ.ב.
אינני מבין את ה"של" של רש"י. אני לכאורה הייתי כותב "שהם".
ושמא "של" בלשון רש"י זה "שהם" בלשוננו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים