יושב הארץ כתב:אני כבר עכשיו יכול לבשר לך בוודאות שהרב חרל"פ ועוד רבנים חשובים שכתבו בשבחם ראו את הפזמונים במאה אחוז והפליאו בשבחם, פרטים יבואו בקובץ מסודר!
מקדש מלך כתב:יתכן. כבר מילתי אמורה שלא העמקתי בהודעות עצמן.
אבל היו כותבים שכתבו מפורש את הטענה שאם רואים שיטתיות היסטורית בכל הנושא, חייב להיות שזו תכניתו השמימית של הגר"א.
ואליהם ודאי הדברים אמורים.
איש_ספר כתב:יושב הארץ כתב:אני כבר עכשיו יכול לבשר לך בוודאות שהרב חרל"פ ועוד רבנים חשובים שכתבו בשבחם ראו את הפזמונים במאה אחוז והפליאו בשבחם, פרטים יבואו בקובץ מסודר!
[דוקא ממאמרו של הרי"א השתכנעתי שאכן הרב חרל"פ נתן אמון במסורות המשפחתיות, ואני חושד שגם הרי"א מודע לכך אלא שהוא מבקש לשמור על כבודו של הגרימ"ח. לגופו של דבר, לענ"ד יחסו של הגרימ"ח הוא מעניין לכשעצמו אבל אינו תורם כלום לבירור הסוגיא וד"ל].
אחרון התלמידים כתב:איש_ספר כתב:יושב הארץ כתב:אני כבר עכשיו יכול לבשר לך בוודאות שהרב חרל"פ ועוד רבנים חשובים שכתבו בשבחם ראו את הפזמונים במאה אחוז והפליאו בשבחם, פרטים יבואו בקובץ מסודר!
[דוקא ממאמרו של הרי"א השתכנעתי שאכן הרב חרל"פ נתן אמון במסורות המשפחתיות, ואני חושד שגם הרי"א מודע לכך אלא שהוא מבקש לשמור על כבודו של הגרימ"ח. לגופו של דבר, לענ"ד יחסו של הגרימ"ח הוא מעניין לכשעצמו אבל אינו תורם כלום לבירור הסוגיא וד"ל].
אלא הנכון להעמיד לבד את המקומות שכתוב דברים זהים ולקבצם, ומשם ללמוד את עיקרי הדברים. ובזה לא אבין את הנסמכים.
המחקר כתב:לכן ראוי ללמוד [בעיקר] את הפזמונים ולא את 'קול התור'.
איש-אחד כתב:המחקר כתב:לכן ראוי ללמוד [בעיקר] את הפזמונים ולא את 'קול התור'.
ההבדל ביניהם לא מספיק משמעותי, שכן שניהם אינם אמינים בהיותם מתארים נקודות מרכזיות בסיפור ראשית תקופת העליה (תקס"ח-ת"ר) בצורה תלושה לחלוטין מהמציאות ההיסטורית, זאת מבלי להכנס כלל לנושא ההשקפתי.
המחקר כתב:איש-אחד כתב:המחקר כתב:לכן ראוי ללמוד [בעיקר] את הפזמונים ולא את 'קול התור'.
ההבדל ביניהם לא מספיק משמעותי, שכן שניהם אינם אמינים בהיותם מתארים נקודות מרכזיות בסיפור ראשית תקופת העליה (תקס"ח-ת"ר) בצורה תלושה לחלוטין מהמציאות ההיסטורית, זאת מבלי להכנס כלל לנושא ההשקפתי.
זה שההשקפה שם לא תואמת לרוחך, וזה שאינה כתובה בספרים אחרים מלבד ספר זה, אינו אומר שהחיבור לא אמין.
כדי לטעון שחיבור לא אמין צריך למצוא סתירות משמעותיות וחריפות שאי אפשר ליישבן בינו לבין המקורות האחרים. מכל מה שראינו עד כה, לא נמצאו סתירות כאלו. גם הדברים התמוהים המובאים שם, נזכרים במקורות התקופה מפי אישים אחרים. עניינים אחרים שמופיעים רק בפזמונים ולא בספרים אחרים, אינם סותרים את הידוע לנו ממקורות אחרים, אלא מוסיפים מידע.
יושב הארץ כתב:זה לא החומר אליו התכוונתי עם הרב חרל"פ. אך מכיון שהרב אביב"י מצטטו רק חלקית (לצערי כהרגלו במאמרו), אז אביא במלואו את מכתב הרב זוסמן:
לענין כתב:יושב הארץ כתב:זה לא החומר אליו התכוונתי עם הרב חרל"פ. אך מכיון שהרב אביב"י מצטטו רק חלקית (לצערי כהרגלו במאמרו), אז אביא במלואו את מכתב הרב זוסמן:
אני מאד מודה לך על המכתב הזה של הרב זוסמן. מבחינתי, הגענו לסוף פסוק.
דעתי מקדם היתה שמסורת משפחת ריבלין היא אכן המצאה שלא הגיעה אלינו מהגר"א ותלמידיו [ר' משה מגיד למשל לא שמע עליה. כאשר הוא ארגן בצורה נכונה את כספי הישוב, לא היה לו אפילו חלום שבדורות הבאים יתלו בזה רזי דרזין...]. ברור לי בהחלט שזו המצאה ריבלינית, כפי שברור כשמש לכל העובר על ספריהם, המדיפים ניחוח טרי בהחלט ולא קדום כלל [לא רוזנים לא חזצניקס. שפראך של רש"ז].
מאידך, דעתו של הרב אביב"י (היקר בעיני מאד, ואת מימיו אנו שותים בחקר תורת הקבלה) לייחס את כל ההמצאות ליוסף יואל ריבלין של תרצ"ט גם כן אינה הגיונית לדעתי. הן מחמת איחור הזיוף (רחוק הדבר בעיני לאסוף שלשים אנשים ולשכנע אותם להפוך ביום אחד לשקרנים גמורים, זה לא עובד) והן מחמת הגאונות העצומה הנצרכת לכתיבת הפזמונים - אשר בודאי אינה שייכת לא ליוסף יואל ולא לבן דודו רש"ז. אני בהחלט מקבל שרש"ז המציא את ספרי מוסד היסוד וחזון ציון, אך ודאי לא את קול התור, כל שכן שלא את הפזמונים.
אני מקבל בשתי ידים את דעתו של אלי אשד המייחס את כל העסק לרבי יצחק צבי ריבלין. מחד גיסא, גאון בקנה מידה לא רגיל, מקובל בחסד עליון בעל סמכות תורנית (רב דזכרון משה), ומאידך גיסא - מראשי המזרחי, 'משוגע לדבר' של גאולה בדרך הטבע באופן מבהיל ממש. הדמות הזו ממש מתאימה למה שחפשנו. גאון ממשפחת ריבלין, אובססיבי לתורת הגאולה, ובר הכי (מכל הבחינות) לכתיבת תורות קול התור [שעניינם הוא ייחוס שיטת הרב קלישר לגר"א, כמו שזיהה אביבי אל נכון. לדעתי זו היתה השיטה של רי"צ להביא את רעיונות המזרחי לבני הישוב הישן, נתלה באילן גדול - כך שאין כאן אפילו צל של האשמה לכבוד תורתו, לשם שמים פעל].
השערה זו - שעד עתה היתה אצלי רק בגדר השערה - הן אמנם מסתברת בהחלט, מקבלת אישוש מוחלט ממכתבו של הרב זוסמן. המקובל רי"ל זוסמן, שהכיר היטב את רש"ז ריבלין, מאשר כי בהחלט רעיונות הפזמונים אינם כה מוקדמים, וכלשונו הזהב 'קשה מאד להגיד שהכל מזוייף'. היינו, חלק ודאי מזויף, רק לא הכל... ומי הוא שרקח את התבשיל? גם לזה יש לרב זוסמן תשובה מן המוכן - 'והוא נעשה רובו או כולו על ידי הרב הגאון רבי יצחק צבי ריבלין זצ"ל'! מחיאות כפים סוערות לאלי אשד! הרב זוסמן מניח בפשיטות שאע"פ שיסוד הכתבים הוא אצל רבי יוסף יושעה ריבלין, שאכן היה מסור בכל נפשו לרעיונות בנין ירושלים, אך ההגדרות המשיחיות הריבליניות-ציוניות שבקול התור, הן הנה מעשה ידיו להתפאר של הגאון רי"צ זצ"ל! מראשי המזרחי!
ויתירה מזאת, למרות שהרב זוסמן מביא בשם רש"ז ריבלין כי רבי יצחק צבי ריבלין 'לא שינה את לשונו' (של כתבי קול התור ה'מקוריים'), למרות זאת הרב זוסמן לא מאמין לו לרש"ז! הוא מעדיף לטעון כי 'כנראה שהכת"י לא היה אולי אצל הרש"ז כלל רק אצל הרי"צ'. היינו, למי שיודע לקרוא, למרות שהרב זוסמן (תלמידו של הרב חרל"פ, שהיה מסור לרעיונות הגאולה של הרב קוק בכל לב ונפש) מתאר את רש"ז כמי שאינו חשוד בזייפנות לשמה (אלא רק בשכתוב ההיסטוריה ושכלול המסורות), מכל מקום הוא ממש ממש לא מקבל את דברי רש"ז שרבי יצחק צבי רק העתיק את הכתבים המקוריים, אלא ברור לו למעלה מכל ספק שרובו או כולו של קול התור - על הרעיונות המחודשים שבו (אותם לא מצאנו אצל רבי יושעה כלל, רוחו הפיוטית שבכתבותיו העיתונאיות הם עדיין ממש לא קול התור, זה שלב אחד קודם) הם מעשי ידי רי"צ!
מבחינתי, האמת יצאה לאור.
בדור הראשון של תלמידי הגר"א בירושלים אנחנו מוצאים פה ושם לשונות מקראיים המלהיבים את הנפש לבנין הארץ. לאחר דור או שנים הרעיונות מתפתחים עוד, ואנו מוצאים את רבי יושעה מקים את השכונות בהתלהבות דקדושה - מתחילים כבר להריח את רעיונות קול התור... רבי יושעה מתבטא בעיתונים בביטויי גאולה צבעוניים שאכן לא היו בדור הקודם, ועדיין - על קול התור עדיין לא חשבו. בדור הבא מופיעה רוח סערה עוצמתית, רבי יצחק צבי ריבלין זצ"ל, אדם שנפרד מאשתו בגט פטורין על מנת לעלות לארץ ישראל, והוא מונע כולו ברעינות המזרחי (בו הוא חבר מן המנין) אותם הוא מוכר בראש כל חוצות. הוא מקבל כתבים גאוליים כל שהם (של רבי יושעה או מישהו אחר) ומשכתב מהם 'תורת גאולה' שלמה - אשר את עקרונותיה מוסר יוסף יואל ריבלין בעיתון בשנת תרצ"ט [רחוקה בעיני השערת אביב"י שקדמה כתבה זו לכתיבת ספר קול התור. אדרבה, מסגנון הכתיבה הרצוף ברעיונות צפופים ניכר כי המחבר דלה אוצרותיו מתוך ספר קיים, כך ברור למעיין לענ"ד]. כאשר מצרפים את שאיפתו העצומה של רש"ז להנחלת אוצרות הריבלינים, יחד עם מסירותו של רי"צ לרעיונות המזרחי - אז מה שנולד זה 'קול התור'.
תם ונשלם.
ומילה אחרונה - של כבוד - לרב אביב"י. במאמרו הנפלא טוען אביב"י כי רש"ז הוא שהמציא לרי"צ את הכינוי 'דרשן הגאולה'. האמת שזה קצת היה מוזר בעיני, איך אפשר לבוא פתאום בשנת תרצ"ט ולהמציא כינוי לאדם מפורסם שנפטר לפני פחות מעשור וכל ירושלים הכירה אותו? הרי זה פשוט לא יתכן (וכמו שטוענים פה כל הזמן ביחס לדברים דומים), אך הנה בא הרב זוסמן ומוסר לנו בפה מלא - 'והוא מכונה אצלו דרשן הגאולה', היינו, הרב זוסמן מעולם לא שמע על הכינוי הפנטסטי הזה 'דרשן הגאולה' רק מפי רש"ז! כל הכבוד לרב אביב"י!
תודה רבה מאד על הבאת המכתב של הרב זוסמן, ברוך השם, סגרנו את הפינות.
לענין כתב:יושב הארץ כתב:זה לא החומר אליו התכוונתי עם הרב חרל"פ. אך מכיון שהרב אביב"י מצטטו רק חלקית (לצערי כהרגלו במאמרו), אז אביא במלואו את מכתב הרב זוסמן:
אני מאד מודה לך על המכתב הזה של הרב זוסמן. מבחינתי, הגענו לסוף פסוק.
דעתי מקדם היתה שמסורת משפחת ריבלין היא אכן המצאה שלא הגיעה אלינו מהגר"א ותלמידיו [ר' משה מגיד למשל לא שמע עליה. כאשר הוא ארגן בצורה נכונה את כספי הישוב, לא היה לו אפילו חלום שבדורות הבאים יתלו בזה רזי דרזין...]. ברור לי בהחלט שזו המצאה ריבלינית, כפי שברור כשמש לכל העובר על ספריהם, המדיפים ניחוח טרי בהחלט ולא קדום כלל [לא רוזנים לא חזצניקס. שפראך של רש"ז].
מאידך, דעתו של הרב אביב"י (היקר בעיני מאד, ואת מימיו אנו שותים בחקר תורת הקבלה) לייחס את כל ההמצאות ליוסף יואל ריבלין של תרצ"ט גם כן אינה הגיונית לדעתי. הן מחמת איחור הזיוף (רחוק הדבר בעיני לאסוף שלשים אנשים ולשכנע אותם להפוך ביום אחד לשקרנים גמורים, זה לא עובד) והן מחמת הגאונות העצומה הנצרכת לכתיבת הפזמונים - אשר בודאי אינה שייכת לא ליוסף יואל ולא לבן דודו רש"ז. אני בהחלט מקבל שרש"ז המציא את ספרי מוסד היסוד וחזון ציון, אך ודאי לא את קול התור, כל שכן שלא את הפזמונים.
אני מקבל בשתי ידים את דעתו של אלי אשד המייחס את כל העסק לרבי יצחק צבי ריבלין. מחד גיסא, גאון בקנה מידה לא רגיל, מקובל בחסד עליון בעל סמכות תורנית (רב דזכרון משה), ומאידך גיסא - מראשי המזרחי, 'משוגע לדבר' של גאולה בדרך הטבע באופן מבהיל ממש. הדמות הזו ממש מתאימה למה שחפשנו. גאון ממשפחת ריבלין, אובססיבי לתורת הגאולה, ובר הכי (מכל הבחינות) לכתיבת תורות קול התור [שעניינם הוא ייחוס שיטת הרב קלישר לגר"א, כמו שזיהה אביבי אל נכון. לדעתי זו היתה השיטה של רי"צ להביא את רעיונות המזרחי לבני הישוב הישן, נתלה באילן גדול - כך שאין כאן אפילו צל של האשמה לכבוד תורתו, לשם שמים פעל].
השערה זו - שעד עתה היתה אצלי רק בגדר השערה - הן אמנם מסתברת בהחלט, מקבלת אישוש מוחלט ממכתבו של הרב זוסמן. המקובל רי"ל זוסמן, שהכיר היטב את רש"ז ריבלין, מאשר כי בהחלט רעיונות הפזמונים אינם כה מוקדמים, וכלשונו הזהב 'קשה מאד להגיד שהכל מזוייף'. היינו, חלק ודאי מזויף, רק לא הכל... ומי הוא שרקח את התבשיל? גם לזה יש לרב זוסמן תשובה מן המוכן - 'והוא נעשה רובו או כולו על ידי הרב הגאון רבי יצחק צבי ריבלין זצ"ל'! מחיאות כפים סוערות לאלי אשד! הרב זוסמן מניח בפשיטות שאע"פ שיסוד הכתבים הוא אצל רבי יוסף יושעה ריבלין, שאכן היה מסור בכל נפשו לרעיונות בנין ירושלים, אך ההגדרות המשיחיות הריבליניות-ציוניות שבקול התור, הן הנה מעשה ידיו להתפאר של הגאון רי"צ זצ"ל! מראשי המזרחי!
ויתירה מזאת, למרות שהרב זוסמן מביא בשם רש"ז ריבלין כי רבי יצחק צבי ריבלין 'לא שינה את לשונו' (של כתבי קול התור ה'מקוריים'), למרות זאת הרב זוסמן לא מאמין לו לרש"ז! הוא מעדיף לטעון כי 'כנראה שהכת"י לא היה אולי אצל הרש"ז כלל רק אצל הרי"צ'. היינו, למי שיודע לקרוא, למרות שהרב זוסמן (תלמידו של הרב חרל"פ, שהיה מסור לרעיונות הגאולה של הרב קוק בכל לב ונפש) מתאר את רש"ז כמי שאינו חשוד בזייפנות לשמה (אלא רק בשכתוב ההיסטוריה ושכלול המסורות), מכל מקום הוא ממש ממש לא מקבל את דברי רש"ז שרבי יצחק צבי רק העתיק את הכתבים המקוריים, אלא ברור לו למעלה מכל ספק שרובו או כולו של קול התור - על הרעיונות המחודשים שבו (אותם לא מצאנו אצל רבי יושעה כלל, רוחו הפיוטית שבכתבותיו העיתונאיות הם עדיין ממש לא קול התור, זה שלב אחד קודם) הם מעשי ידי רי"צ!
מבחינתי, האמת יצאה לאור.
בדור הראשון של תלמידי הגר"א בירושלים אנחנו מוצאים פה ושם לשונות מקראיים המלהיבים את הנפש לבנין הארץ. לאחר דור או שנים הרעיונות מתפתחים עוד, ואנו מוצאים את רבי יושעה מקים את השכונות בהתלהבות דקדושה - מתחילים כבר להריח את רעיונות קול התור... רבי יושעה מתבטא בעיתונים בביטויי גאולה צבעוניים שאכן לא היו בדור הקודם, ועדיין - על קול התור עדיין לא חשבו. בדור הבא מופיעה רוח סערה עוצמתית, רבי יצחק צבי ריבלין זצ"ל, אדם שנפרד מאשתו בגט פטורין על מנת לעלות לארץ ישראל, והוא מונע כולו ברעינות המזרחי (בו הוא חבר מן המנין) אותם הוא מוכר בראש כל חוצות. הוא מקבל כתבים גאוליים כל שהם (של רבי יושעה או מישהו אחר) ומשכתב מהם 'תורת גאולה' שלמה - אשר את עקרונותיה מוסר יוסף יואל ריבלין בעיתון בשנת תרצ"ט [רחוקה בעיני השערת אביב"י שקדמה כתבה זו לכתיבת ספר קול התור. אדרבה, מסגנון הכתיבה הרצוף ברעיונות צפופים ניכר כי המחבר דלה אוצרותיו מתוך ספר קיים, כך ברור למעיין לענ"ד]. כאשר מצרפים את שאיפתו העצומה של רש"ז להנחלת אוצרות הריבלינים, יחד עם מסירותו של רי"צ לרעיונות המזרחי - אז מה שנולד זה 'קול התור'.
תם ונשלם.
ומילה אחרונה - של כבוד - לרב אביב"י. במאמרו הנפלא טוען אביב"י כי רש"ז הוא שהמציא לרי"צ את הכינוי 'דרשן הגאולה'. האמת שזה קצת היה מוזר בעיני, איך אפשר לבוא פתאום בשנת תרצ"ט ולהמציא כינוי לאדם מפורסם שנפטר לפני פחות מעשור וכל ירושלים הכירה אותו? הרי זה פשוט לא יתכן (וכמו שטוענים פה כל הזמן ביחס לדברים דומים), אך הנה בא הרב זוסמן ומוסר לנו בפה מלא - 'והוא מכונה אצלו דרשן הגאולה', היינו, הרב זוסמן מעולם לא שמע על הכינוי הפנטסטי הזה 'דרשן הגאולה' רק מפי רש"ז! כל הכבוד לרב אביב"י!
תודה רבה מאד על הבאת המכתב של הרב זוסמן, ברוך השם, סגרנו את הפינות.
יושב הארץ כתב:ראיתי כעת משפט מבהיל של ר' ישראל משקלוב:
וגם יודע כי אנכי שלם בחבת ירושלים וציון עיר קדשינו, בוכה ומבכה לזכות לדור בה. אבל אם מהשמים ירצו, בלי מחלוקת ח"ו", כי ידידי טוב שלום א' יותר מכל ענינים ובנינים ומחלוקת א' דוחה הכל.
ועל כן "האמת והשלום אהבו"...
בכ"ז לא הלך הדבר למישרים בלבבות הזקנים מיסדי הכולל הי' אשר ראו את ההסתבכות אשר יגרום התחלקות הכולל בשני מקומות הא מרובי הוצאות יתירות לכל ק"ק בפ"ע וקופת הכולל לא עצר כח לכלכל די ספק ההוצאות ישוב שני ארצות ביהודא וגליל והא מהרהורי דברים הנופלים בין מנהילים שתי ערי ה"ק ת"ו מפני חשבונות רבות בין מתא למתא והכולל בכללו לא הי' אפשר להעתיקו ההרה הר הקודם ירושלם מפני אשר שקעו הכולל באה"ק צפת ת"ו רכוש רב בבהמ"ד ובבהכ"נ ובתים וחצירות וכן כו"כ יחידים הי' להם אחוזת נחלה".
איש-אחד כתב:יושב הארץ כתב:ראיתי כעת משפט מבהיל של ר' ישראל משקלוב:
וגם יודע כי אנכי שלם בחבת ירושלים וציון עיר קדשינו, בוכה ומבכה לזכות לדור בה. אבל אם מהשמים ירצו, בלי מחלוקת ח"ו", כי ידידי טוב שלום א' יותר מכל ענינים ובנינים ומחלוקת א' דוחה הכל.
ועל כן "האמת והשלום אהבו"...
אגב, זה קטע מאגרת של ר"י משקלוב הסותרת בהחלט את התזה הריבלינית (ומורגנשטרן אחריהם) כביכול ר"י משקלוב התנגד השקפתית לעבור לירושלים, ולא ויכוח מעשי מסיבות כלכליות ופרקטיות גרידא, כפי שהאריכו בדבר באגרת של רוזני וילנא (כ"ח אייר תקצ"ז):בכ"ז לא הלך הדבר למישרים בלבבות הזקנים מיסדי הכולל הי' אשר ראו את ההסתבכות אשר יגרום התחלקות הכולל בשני מקומות הא מרובי הוצאות יתירות לכל ק"ק בפ"ע וקופת הכולל לא עצר כח לכלכל די ספק ההוצאות ישוב שני ארצות ביהודא וגליל והא מהרהורי דברים הנופלים בין מנהילים שתי ערי ה"ק ת"ו מפני חשבונות רבות בין מתא למתא והכולל בכללו לא הי' אפשר להעתיקו ההרה הר הקודם ירושלם מפני אשר שקעו הכולל באה"ק צפת ת"ו רכוש רב בבהמ"ד ובבהכ"נ ובתים וחצירות וכן כו"כ יחידים הי' להם אחוזת נחלה".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 220 אורחים