בריושמא כתב:כתב הרב יגל:
גם בפרק אודות ר' הלל, הוא קובע בפסקנות בעקבות מורגנשטרן שכל המקורות קודם תרצ"ט מעידים על כך שר' הלל עלה רק בתקצ"ה, ולא מתייחס לכך שכבר חמישים שנה קודם מיכלין מזכיר את ר' הלל בין העולים הראשונים, ואחריו לונץ וכל הכותבים.
תשובתי:
דברי חיים מיכל מיכלין ידועים. הם נכתבו בשנת תרמ"ט, שנים הרבה לאחר עלייתם של תלמידי הגר"א. חיים מיכל מיכלין לא הביא מקור לדבריו, ועל כן הם שמועה בלבד. שמועה יפה, אחת מני שמועות רבות שהסתובבו בירושלים עיה"ק. אריה מורגנשטרן, במאמרו 'שתי מסורות על ראשית עליית תלמידי הגר"א', הביא את דברי מיכלין ודחאם בשתי ידיים מכוח תעודות מקוריות שנכתבו באותן שנים שבהן עלו תלמידי הגר"א ארצה. כלל גדול הוא כי תעודות ברורות דוחות שמועות עמומות, ויפה עשה מורגנשטרן.
בריושמא כתב:כתב הרב יגל:
כמו כן, הוא מביא את ההספד על ר' שמריהו לוריא בתרכ"ה, בו נאמר שהוא פדה את החורבה, אבל פוטר זאת במשפט סתמי "לא נמצאה לכך שום אסמכתא". זו האסמכתא!! לא לעצם העובדה, אבל לכך שכבר בתרכ"ה הריבלינים טענו שיש להם חלק בפדיון החורבה. 74 שנה לפני שיוסף יואל התחיל להתווכח עם הסלומונים.
תשובתי:
לא הבנתי את דברי הרב יגל. הוא מודה כי ההספד בשנת תרכ"ה אינו אסמכתא לעצם העובדה, כלומר לפועלו של ר' שמריהו לוריא בפדיון החורבה, אבל הוא טוען כי הספד זה הוא אסמכתא (עם שני סימני קריאה) לטענתם של הריבלינים כי יש להם חלק בפדיון החורבה.
ראשית, בשנת תרכ"ה לא טענו הריבלינים מאומה. ההספד בשנת תרכ"ה נכתב על ידי 'ויר"א איש מאהליב'. איש יהודי הגר בעיר מאהליב הוא, אך לא מן הריבלינים הוא.
שנית, וכי מה אכפת לן מתי החלו לבדות ולטעון טענות שאין להן יסוד? למאי נפקא מינה אם טענת הכזב של בני ריבלין מצאה לה סמך בטענת כזב שהופרחה לאוויר כבר בשנת תרכ"ה? אחרי ככלות הכל טענה זו אינה נכונה כלל ועיקר.
שלישית, ר' יוסף יושעה ריבלין תיאר בשעת מעשה את בניינה של החורבה, כפי שרשמתי במאמרי על קול התור, מס' 35, ולא הזכיר את שמו של ר' שמריה לוריא. האם ר' יוסף יושעה ריבלין אינו מן 'הריבלינים'? ולמה הוא לא טען בשנת תרכ"ה כי יש 'לריבלינים' חלק בפדיון החורבה?
איש_ספר כתב:אחזור על בקשתי
ישנו אשכול המוקדש לקול התור ושאר הספרות שמסביב. המעוניין לחלוק את רשמיו הכללים על מאמרו של הרי"א, כמו גם המבקש לתת ציון לשבח או לגנאי, להעביר את דבריו במבחן הסבירות הידוע, יתכבד ויעשה זאת באשכול ההוא.
אשכול זה מוקדש אך ורק לדיון פרטני בנוגע למאמר: ציטוט מן המאמר ושוברו בצידו.
כל השאר יועבר לשם.
בריושמא כתב:ב.
במסמך נכתבו מילים אלו: 'חיזעטיס', 'ארדכאל', 'קונסיליריע'. שלוש מילים אלו אינן מצויות במאגר אוצר החכמה ובמאגר עיתונות יהודית היסטורית. שאלתי יודעי אידיש ושאלתי יודעי לאדינו, ולא מצאתי איש היודע פירוש מילים אלו. בתקנות מאה שערים, שנדפסו בשנת תרמ"ט, כתוב 'קושאנעס' ו'ארדכל', אבל 'חיזעטיס' ו'ארדכאל' אין. מהתיאור של המסמך בבית המכירות עולה כי הם הבינו כי 'ארדכאל' הוא 'סכום כסף'. מנין?
בריושמא כתב:ג.
המסמך כתוב על דף שנראות בו בבירור שורות מסומנות, מוכנות מראש בדפוס. האומנם היה דפי שורות כאלו בשנת תרכ"ו? ברחבי הרשת נמצאים כמה וכמה מסמכים בחתימת ידו של ר' שמואל סלאנט, וכן כמה וכמה מסמכים בחתימת ידו של ר' יוסף יושעה ריבלין, ובכל אלה אין ולו דף אחד עם סימני שורות. כיצד קרה הדבר שמסמך תרכ"ו נכתב על דף עם סימני שורות?
יגל כתב:בריושמא כתב:ב.
במסמך נכתבו מילים אלו: 'חיזעטיס', 'ארדכאל', 'קונסיליריע'. שלוש מילים אלו אינן מצויות במאגר אוצר החכמה ובמאגר עיתונות יהודית היסטורית. שאלתי יודעי אידיש ושאלתי יודעי לאדינו, ולא מצאתי איש היודע פירוש מילים אלו. בתקנות מאה שערים, שנדפסו בשנת תרמ"ט, כתוב 'קושאנעס' ו'ארדכל', אבל 'חיזעטיס' ו'ארדכאל' אין. מהתיאור של המסמך בבית המכירות עולה כי הם הבינו כי 'ארדכאל' הוא 'סכום כסף'. מנין?
בתקנות מאה שערים, סעיף א', נזכרו החיג'ע והקונסלאריע.
יגל כתב:בריושמא כתב:ג.
המסמך כתוב על דף שנראות בו בבירור שורות מסומנות, מוכנות מראש בדפוס. האומנם היה דפי שורות כאלו בשנת תרכ"ו? ברחבי הרשת נמצאים כמה וכמה מסמכים בחתימת ידו של ר' שמואל סלאנט, וכן כמה וכמה מסמכים בחתימת ידו של ר' יוסף יושעה ריבלין, ובכל אלה אין ולו דף אחד עם סימני שורות. כיצד קרה הדבר שמסמך תרכ"ו נכתב על דף עם סימני שורות?
שיטוט מהיר באתר ארכיון המדינה הביא אותי לתיקיית מסמכים בעניין עזבון ר' אריה מרקוס-נאמן, מארכיון הקונסוליה הרוסית בירושלים, משנת 1868, הכוללת תצהירים של ראשי הכולל בירושלים ובהם המזכיר ר' יושעה ריבלין. למרבה הפלא רוב המסמכים בתיק (אין מה לטרוח לפתוח את הקישור, כי הכל ברוסית) נכתבו על דפי שורות מוכנים...
https://www.archives.gov.il/archives/#/ ... 068052afa3
יגל כתב:איש_ספר כתב:אחזור על בקשתי
ישנו אשכול המוקדש לקול התור ושאר הספרות שמסביב. המעוניין לחלוק את רשמיו הכללים על מאמרו של הרי"א, כמו גם המבקש לתת ציון לשבח או לגנאי, להעביר את דבריו במבחן הסבירות הידוע, יתכבד ויעשה זאת באשכול ההוא.
אשכול זה מוקדש אך ורק לדיון פרטני בנוגע למאמר: ציטוט מן המאמר ושוברו בצידו.
כל השאר יועבר לשם.
בכל מקרה אין מקומו של אשכול זה בפורום זה אלא בפורום בו מתנהל הדיון
יגל כתב:בריושמא כתב:ג.
המסמך כתוב על דף שנראות בו בבירור שורות מסומנות, מוכנות מראש בדפוס. האומנם היה דפי שורות כאלו בשנת תרכ"ו? ברחבי הרשת נמצאים כמה וכמה מסמכים בחתימת ידו של ר' שמואל סלאנט, וכן כמה וכמה מסמכים בחתימת ידו של ר' יוסף יושעה ריבלין, ובכל אלה אין ולו דף אחד עם סימני שורות. כיצד קרה הדבר שמסמך תרכ"ו נכתב על דף עם סימני שורות?
שיטוט מהיר באתר ארכיון המדינה הביא אותי לתיקיית מסמכים בעניין עזבון ר' אריה מרקוס-נאמן, מארכיון הקונסוליה הרוסית בירושלים, משנת 1868, הכוללת תצהירים של ראשי הכולל בירושלים ובהם המזכיר ר' יושעה ריבלין. למרבה הפלא רוב המסמכים בתיק (אין מה לטרוח לפתוח את הקישור, כי הכל ברוסית) נכתבו על דפי שורות מוכנים...
https://www.archives.gov.il/archives/#/ ... 068052afa3
יגל כתב:ר' חיים מיכל מיכלין, הצפירה ט"ז אלול תרמ"ט (טור שמאלי), על חלקו של ר' שמריהו לוריא בפדיון החורבה
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=A613BB8B
בריושמא כתב:תוספת שנתחדשה לי בשבוע האחרון.
בעת שכתבתי את מאמרי עיינתי בספר חזון ציון במהדורתו הראשונה. בשבוע האחרון ראיתי את הספר חזון ציון במהדורתו החדשה - זו שנדפסה בשנת תשס"ב על ידי פרופ' יוסף יהושע ריבלין.
המהדיר הוסיף לספר הקדמה יפה, ובה כתב כי 'אף שחלפו יותר מחמישים שנה מאז יצאה לאור המהדורה הקודמת של ספר "חזון ציון", לא נס ליחו של ספר ייחודי זה'.
בהמשך ההקדמה כתב המהדיר: 'נציב כאן יד זכרון לחברי הוועד הראשון להוצאת הספר ובראשם לרב שלמה זלמן ריבלין ז"ל, שבחזונו העלה על כתב את תולדות עליית תלמידי הגר"א ויישובם בארץ ישראל, ועמל בפרסום הספרים שיצאו לאור בתקופתו ושהוא היה הרוח החיה בהוצאתם: חזון ציון; המגיד דורש ציון; מוסד היסוד; קול התור; מדרש שלמה; פתחי מרחביה ועוד'. שישה ספרים מנה כאן פרופ' יוסף יהושע ריבלין - את חמשת הספרים הראשונים הכרתי, אבל את הספר השישי לא ידעתי עד הנה. לראשונה מצאתי כאן שם של ספר נוסף שהוציא ר' שלמה זלמן ריבלין: 'פתחי מרחביה'.
ואני, על כסאי בימים, ביקשתי את שאהבה נפשי - ספר חדש, ספר לא נודע, ספר שאיני מכירו. ביקשתיו ולא מצאתיו. סובבתי בעיר, בקטלוגים ובאתרים, בספריות ובחנויות, חיפשתי את שהתרגשה נפשי, חיפשתיו ולא מצאתיו. מצאוני יודעי ספרים הסובבים בספריות - את שאהבה נפשי ראיתם? כמעט שעברתי מהם, אך לא מצאתי ולא ראיתי את שאהבה נפשי. אין 'פתחי מרחביה'. לא נודע אימתי נדפס, ולא נרשם היכן נדפס. לא נודע שם מחברו, ולא נרשם שם מביאו לבית הדפוס.
נפשי בשאלתי וספרי בבקשתי: מי יודע היכן הוא 'פתחי מרחביה'? אנה פנה ספרנו והאם נמצאנו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 537 אורחים