משנה במס' עירובין - מי שבא בדרך וחשכה לו והיה מכיר אילן או גדר ואמר שביתתי תחתיו וכו'
ברייתא שם - היו שנים אחד מכיר ואחד שאינו מכיר זה שאינו מכיר מוסר שביתתו למכיר והמכיר אומר שביתתנו במקום פלוני.
ביאור הלכה סי' תט - ומכיר אילן או גדר: אבל אם אינו מכיר שום מקום ואמר סתם שביתתי בסוף אלפים מכאן לא מהני אף לדעה ראשונה וכן מוכח ממשנה (דף מט:) אם אינו מכיר וכו' ואמר שביתתי במקומי וכו' ע"ש וכ"פ כל האחרונים.
ובעצם גם הענין של "מוסר שביתתו למכיר" מורה שא"א לקבוע בסתם שביתה במרחק מסויים, (והגאון-יעקב שם הוסיף דלא מהני אא"כ גם ה'מכיר' קובע שביתתו שם).
-
אבל הא גופא טעמא בעי, אם אפשר לקנות שביתה ע"י אמירה בעלמא, לא ע"י עירוב בפת ולא עירוב ברגליו, למה נצרך להכיר, ולמה לא מועיל אם יאמר שביתתי תהיה אלפיים אמה מכאן ולמזרח.
ובפשטות, [וכן משמע בדברי הרמב"ן], ענין שביתתי במקום פלוני מהני גם כלפי תחומין דאורייתא, וזה ודאי צ"ע.