בברכה המשולשת כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:נשאלתי מאת ידי"נ הרה"ג רבי גמליאל רבינוביץ שליט"א בעל פרד"י החדש וז"ל:
"הסתפקתי אם יבוא משיח באמצע ימי החנוכה כיצד ינהגו, האם יעברו באמצע ימי
החנוכה להדליק בסדר של פוחת והולך כדברי בית שמאי? והאם יתחילו משמונה?"
וספיקו עפ"י דברי האר”י ז”ל שכתב : “הטעם שזכו בית הלל שהלכה כמותם ולא כבית שמאי, כי אין העולם מתקיים במדת הדין כי אם במדת החסד לכן הלכה כבית הלל שמדתם חסד ולא כבית שמאי שמדתם דין אבל לעתיד לבוא שהנהגת העולם תהיה במדת הדין כי היצר הרע יתבטל ושוב לא יהיה צורך להנהגת מדת החסד תהיה הלכה כבית שמאי שמדתם דין”
לעת"ל שם הכוונה מיד בביאת משיח?
פלוריש כתב:בכל מחלוקת ביניהם הסיבה היא חסד ודין או שלפעמים נחלקו מסיבות אחרות?
מיללער כתב:פלוריש כתב:בכל מחלוקת ביניהם הסיבה היא חסד ודין או שלפעמים נחלקו מסיבות אחרות?
זה לי יומיים שחשבתי על המחלוקת ב"ש וב"ה באופן הדלקת הנרות, עפ"י דבריו הק' של הגאון בעל כלי חמדה (פרשת וישב) דלהכי מדמי ב"ש נרות חנוכה לפרי החג שבאין גם להכניע כוחות הטומאה כמו פרי החג עיי"ש דבריו המתוקים.
ולפי דרכו רציתי לומר שהקדמונים כבר דנו בענין סור מרע ועשה טוב, אם צריך מתחלה לעבוד להסיר הרע או אפשר להתחיל בעבודת השם בעשה טוב, והרע מעצמו יסור והדברים עתיקים.
ואולי מצד מדת ב"ש שהוא מדת הדין נקטו השיטה של 'פוחת והולך' היינו שצריך להכניע קודם את הרע ולהפחיתו ועיד"ז להלהיב את העשה טוב, וב"ה מצד מדת הרחמים סברו מעלין בקודש היינו שעובדים קודם על העליות ומוסיף והולך ועיד"ז יסור הרע.
ולפי"ז אולי בביאת המשיח בב"א שרוח הטומאה יעביר מן הארץ אז גם יודו ב"ש לב"ה שהדרך בעבודת השם הוא בבחינת מוסיף והולך וכו'
כל פטפוטי טבין....
ברוז כתב:מיללער כתב:פלוריש כתב:בכל מחלוקת ביניהם הסיבה היא חסד ודין או שלפעמים נחלקו מסיבות אחרות?
זה לי יומיים שחשבתי על המחלוקת ב"ש וב"ה באופן הדלקת הנרות, עפ"י דבריו הק' של הגאון בעל כלי חמדה (פרשת וישב) דלהכי מדמי ב"ש נרות חנוכה לפרי החג שבאין גם להכניע כוחות הטומאה כמו פרי החג עיי"ש דבריו המתוקים.
ולפי דרכו רציתי לומר שהקדמונים כבר דנו בענין סור מרע ועשה טוב, אם צריך מתחלה לעבוד להסיר הרע או אפשר להתחיל בעבודת השם בעשה טוב, והרע מעצמו יסור והדברים עתיקים.
ואולי מצד מדת ב"ש שהוא מדת הדין נקטו השיטה של 'פוחת והולך' היינו שצריך להכניע קודם את הרע ולהפחיתו ועיד"ז להלהיב את העשה טוב, וב"ה מצד מדת הרחמים סברו מעלין בקודש היינו שעובדים קודם על העליות ומוסיף והולך ועיד"ז יסור הרע.
ולפי"ז אולי בביאת המשיח בב"א שרוח הטומאה יעביר מן הארץ אז גם יודו ב"ש לב"ה שהדרך בעבודת השם הוא בבחינת מוסיף והולך וכו'
כל פטפוטי טבין....
דרוש נפלא בענין זה מהספר הקדוש דברי שלום לרבי שלום מבראהין קוידינוב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים