עשוי לנחת כתב:אני שוב פונה בבקשת עזרה בענייני עריכה, [קשור ל"עיטור סופרים"...]
אני עובד כעת על ספר שאני רואה בו הרבה ביטויים - מושגים הלכתיים וכדו', אשר חלקם מופיע בתוך מרכאות כפולות "מושג", וחלקם מופיע בתוך מרכאות שאינן כפולות 'מושג'.
האם למישהו יש הגדרה ברורה בנושא, מתי משתמשים בכפול ומתי בפשוט.
יודגש כי אינני מדבר כלל על ציטוטים, אלא רק על ביטויים ומושגים.
[אולי יש משהו בויקיפדיה, אשמח אם יעתיקו לי, עקב כי אין לי גישה לשם]
תודה
המהדיר כתב:זו אחת השאלות שההדרת? למי מופנים הדברים?
הקיק כתב:ר"י רבינוביץ כתב: 'קודם כל כלל ראשון בענייני עריכה עדיף כמה שיותר להמנע מסימני פיסוק עד כמה שניתן, כי זה עלול לסרבל לקורא במקום לסייע לו'.
ולענ"ד יש כאן קצת הגזמה: נכון שריבוי הפסיקים והקווים המפרידים והנקודתיים וסימני השאלה והקריאה וכו' וכו' בטקסט תורני מיותר לגמרי, וכל המוסיף גורע. מצד שני העורך\המהדיר צריך לשרת את הקורא\הלומד, וצריך לשים גבול גם למטה ולא להמעיט מדי בסימני הפיסוק, כדי שהקורא\לומד יוכלו לקרוא את מה שלפניהם באופן נח וקריא ומהיר. כמובן שהפיסוק הוא גם פירוש ואינו רק ענין של נוחות הקריאה, ולכן הוא דורש תשומת לב רבה מאוד, הרבה יותר ממה שחלק מהמהדירים בעבר ובהווה מקדישים לו.
עוד נקודה, כדאתינן להכא, היא ענין החלוקה לפיסקאות: גם זה חלק מההכנה הנכונה של הטקסט, גם לזה יש חשיבות רבה מאוד, וגם כאן 'אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי' - לא להרבות מדי ולא למעט מדי. הרב בוקסבוים ז"ל אמר לי בזמנו שהממוצע (או החציון, ליתר דיוק...), צריך להיות שלוש פיסקאות בעמוד, ולענ"ד שאבל"א אולי עדיף קצת יותר, וגם לזה יש להקדיש תשומת לב רבה, לא פחות ואולי יותר מאשר מציאת מקור מדויק או הפניה מדויקת וכד'.
עוד נקודה שיש לתת עליה את הדעת היא שימוש בסימני פיסוק אחרים, נוסף על הנקודה והפסיק, בההדרת כתבים תורניים (במאמרים תורניים או במבואות לספרים בוודאי שצריך לפסק כמקובל, כולל השימוש בסימני הפיסוק האחרים). בספרים הישנים זה לא היה מקובל כמעט לגמרי, ושאלה כבדה היא אם יש לשנות את ההנהגה זו עכשיו. לענ"ד בדרך כלל אין בזה צורך, ואפשר לפסק טקסט תורני באופן מדויק ונח לקורא גם בשימוש בנקודה ופסיק בלבד.
הק' יואל קטן
י. רבינוביץ כתב:שבקרב מהדירי הספרים אין מי שיודע מה הוא נושא מה הוא נשוא ומה הוא מושא; ואיני מדבר על תחביר בסיסי של משפט פשוט, משפט מאוחה ומשפט מורכב. פסוקיות, איברים, חלקים כוללים, אוגדים, משפטים פועליים, משפטים שמניים, וכו', וכן איני מדבר על נושא השיחבור.
המהדיר כתב:י. רבינוביץ כתב:שבקרב מהדירי הספרים אין מי שיודע מה הוא נושא מה הוא נשוא ומה הוא מושא; ואיני מדבר על תחביר בסיסי של משפט פשוט, משפט מאוחה ומשפט מורכב. פסוקיות, איברים, חלקים כוללים, אוגדים, משפטים פועליים, משפטים שמניים, וכו', וכן איני מדבר על נושא השיחבור.
לא להיסחף,
ההדרת טקסטים אינה דורשת עבודת דוקטור בסמנטיקה רפרנציאלית, ואפילו לא בסמנטיקה לקסיקלית - כך שאין כל מקום לתערומתך המלומדת על מהדירי הספרים וכל שכן על הרב קטן.
וראה מאמרו המצוין על כללי ההדרת ספרים שציינתי לעיל, ולו היו מהדירי הספרים עובדים ע"פ כללים אלו - דיינו. על כללי הפסיק וכו' ראה גם: חוברת מיוחדת של "לשוננו לעם", כללי הפיסוק וכללי הכתיב חסר הניקוד, ירושלים תשס"ב.
ולא כל הרוצה ליטול את השם בא ונוטל. (על כך ראה גם דבריו של ב' ריצ'לר בקובץ הנ"ל).
י. רבינוביץ כתב:אם רמה של ביה"ס* נדמית בעיניך כרמה של דוקטורט, יש בזה כדי ללמד רבות על ידיעותיך בנושא זה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 462 אורחים