ידועה דעת מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל כי יש להדר ולהדליק בשמן זית זך ולא בשמן זית למאור. דעה זו מסתמכת על כך שכשם שיש הידור להדליק דווקא בשמן ולא בנר שעווה כיון שבו נעשה הנס הוא הדין שיש להדליק בשמן זית זך כיון שבו נעשה הנס.
אני הקטן טוען שאין לדמות ביניהם.
יש הבדל מהותי בין שמן לנר שעווה הניכר לעין כל רואה ולכן יש ענין לעשות דוגמת מה שהיה במקדש. אמנם ההבדל בין שמן למאור לשמן זך אינו ניכר כלל ורק מי שנתן השמן יודע מה יש בכוסית ועל הבדל כזה לא נאמר "בו נעשה הנס".
ראיה לדבר יש מהא דיש בגמרא מאן דאמר שבתחילה סבר להדליק בשמן אחר ולאחר מכן הדליק בשמן זית כיון שהוא צלול יותר, ואי כדברי הגרי"ש היה לו לטעון ששמן זית עדיף כיון שבו נעשה הנס, אלא ע"כ כדברינו שבהבדל של ב' מיני שמנים שאין כל הבדל חזותי ביניהם לא נאמר שבו נעשה הנס ורק לגבי הדלקת נר שעווה שאינו דומה כלל למה שהיה במקדש יש הסוברים שעדיף שלא להדליק בו כיון שלא נעשה בו הנס.