ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק ויקרא פרשת אמור [ז]
"וכדברי רבינו הקדוש זצ"ל ששאל מדוע אין הכהנים מברכין בכל יום שעשני כהן,
והשיבותי הלוא גם ישראל אינם מברכין שעשני ישראל רק שלא עשני גוי ועבד וגם אין
מברכין שעשני איש רק שלא עשני אשה (ועיין באורח חיים סימן מ"ו בט"ז ומגן אברהם
שם), והטעם שאין לברך שעשני ישראל כי האדם עדיין הוא תחת הבחירה ובשם ישראל
יכונה זה שבחר בטוב ומי יודע אם יכול לעמוד בבחירתו ולכן אינם מברכין רק שלא
עשני גוי ועבד ועל כל פנים ניתן תחת הבחירה לבחור בטוב מחמת שאינו גוי ועבד,
וכן שלא עשני אשה ובבחירתו לקיים כל המצוות שהאיש מצווה יתר על האשה, וכן בכהן
לא שייך לברך שעשני כהן כי גם כן הבחירה בידו להכניס הקדושה בלבו וגם צריך שלא
לחלל את כהונתו, ושלא עשני ישראל בודאי לא שייך לברך דגם הם ישראל גם כן וחס
ושלום לומר כן. והסכים לדברי שהוא תירוץ אמיתי".
לא הבנתי דברי ר' צדוק זצ"ל, הרי ישראל אף על פי שחטא, ישראל הוא.
וגם, מה שהביא "והטעם שאין לברך שעשני ישראל כי האדם עדיין הוא תחת הבחירה וכו' ",
אלו דברי הט"ז והמגן אברהם שם? או שזו סברא שלו?