עושה חדשות כתב:באופן שיש לפנינו מילה שלא בזמנה, אבל ההיכ"ת היחידה שיהיה אפשר למול זה רק בשבת.
האם בכה"ג מילה דוחה שבת?
כדכד כתב:לא הבנתי
למה יהיה מותר?
כדכד כתב:דעת רבי אליעזר היא שמכשירי מצווה שדוחה את השבת דוחים בעצמם את השבת אבל מילה שלא בזמנה גם לדעתו אינה דוחה /שבת ולכן הדברים אינם מובנים
עושה חדשות כתב:בס' דחזיתיה לרבי מאיר מסופר שהגרב"ד פוברסקי שאל זאת להגר"מ סולבייציק, ולא השיבו דבר. לכן שאלתי כאן.
לכאו' צריך לבדוק באחרו' שהק' למה מילה שלא בזמנה אינה דוחה שויו"ט כמו שהיא דוחה עשה ול"ת של צרעת, אם התירוץ הוא כי אפשר למחר, בהחלט יש מקום להתיר בשאלה הנ"ל.
עושה חדשות כתב:אז תהיה השאלה כלפי יו"ט.
כדכד כתב:איך אפשר לקיים מילה בזמנה לאחר השבת? הלא זה לא יהיה זמנה?
הרמב"ם כתב בעניין זה: "סכנת נפשות דוחה את הכול, ואפשר למול לאחר זמן, ואי-אפשר להחזיר נפש אחת מישראל לעולם". מדיוק לשונו משמע, וכך הבין הגאון הרוגצ'ובי, שאם מלים באיחור מפני דרישות ההלכה, נחשב כאילו נימול התינוק למפרע בזמנו, כי ה'ברית', הקשר של כל יהודי עם הקב"ה, היא קשר חזק ועצמי, והמילה רק מגלה זאת אצלו.
כדכד כתב:כת"ר הביא ראיה שמילה הנדחית מטעמי פקו"נ נחשבת כמילה בזמנה ואני שאלתי על מילה שהיתה נדחית מפני השבת אילו לא היתה המילה דוחה שבת איך אפשר להגדירה מילה בזמנה
כדכד כתב:אני לא מבין
במקורות שהביא מר מפורשת סיבת העיכוב שהיא מפני פקוח נפש ובכגון נדא אמרו שהמילה נחשבת בזמנה למרות שאינה ביום השמיני
לא באופנים אחרים
כדכד כתב:אני לא מבין
במקורות שהביא מר מפורשת סיבת העיכוב שהיא מפני פקוח נפש ובכגון נדא אמרו שהמילה נחשבת בזמנה למרות שאינה ביום השמיני
לא באופנים אחרים
עושה חדשות כתב:
חיים שאול כתב:מהיכן זה?
חיים שאול כתב:איזה מעשה איש? בספר בשם זה שאני מכיר אין כזה עיצוב ולא כ׳ שם על הקה"י מרן ז"ל, וע"כ שכוונתו לספר אחר ולכן שאלתי איזה
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:אז תהיה השאלה כלפי יו"ט.
יו"ט - עשה ול"ת, ואין עשה דוחה את לא תעשה ועשה.
צרעת - ל"ת בלבד, ועשה דוחה ל"ת.
זהו התירוץ הפשוט לפי מאי דקיי"ל להלכה.
אבל עיין בסוגיית הגמרא שבת קלב,ב-קלג,א ותרווה צמאונך בכמה תירוצים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 250 אורחים