עקביה כתב:שלחתי קישור לאשכול לת"ח ומומחה המצוי בתחום השחיטה, וזאת אשר כתב לי:קראתי את כל האשכול פחות או יותר. לא נראה לי שאני יכול לעזור שם הרבה.
לגופו של עניין. בשר כשר שאינו חלק הוא באחוזים גבוהים טרף גמור לכל הדעות והשיטות. ובאחוזים גבוהים יותר אסור באכילה למנהג האשכנזים. (איני נכנס לנושא האם הספרדים נהגו לאכול בשר שאינו חלק והאם קבלו הוראות מרן וכו')
בבשר חלק רבנות אחוזי הטרפות פחותים. איני מאמין שיש ממש פגימות בסכינים שאוסרות את הבשר מעיקר הדין. בכל אופן אני מאמין שמדובר במיעוט קטן שבטל ברוב... אבל צריך לדעת שישנם שוחטים, בודקי סכינים, שהינם עמי ארצות גמורים וקלי דעת וכן העומדים על גביהם. לגבי בודקי הריאות שם ישנם כאלו שמלבד כל הנ"ל הינם רשעים גמורים מאכילי טריפות במזיד...
אבני גזית כתב:אש משמים כתב:בלי לקרר את נושא הכשרות החשוב והפרוץ לצערינו.
נראה שבעבר הרחוק יותר אכלו גדולי עולם מאכלים שאנו לא חושבים בכלל לאכול. בעבר כל ביצה עם דם היתה נושא שלם ואילו היום היא מושלכת לפח מיד. בעבר המושג דיעבד היה שימושי מאוד בעוד היום ההכשר הכי זניח מתעסק אם דיני דרבנן חומרות והידורים.
כידוע, המהר"ם שיף התיר בדיעבד כבד עוף שטוגן בטעות בחמאה, דבר שלא היה עולה על הדעת בדורינו (וגם בדורו חלקו עליו רבים). רבו המאכלים שאכלו הט"ז וגדולי דורו ואנו ספק אם היינו אוכלים על שולחנם.
על אף הביקורת הקשה והמוצדקת כלפי גופי הכשרות תמיד צריך לזכור מהי חומרא ומהי הלכה מה מנהג ומה הידור.
ההערה שלך נכונה רק ביחס למאכלים גולמיים. כבד עוף לדוגמא.
אבל בזמנם, לא היו מוכרים עוגות שמיוצרות מ125 פרודוקטים שונים.
בזמנם לא התעופפו שרצים ויבחושים בכמויות מסחריות (הגלובליזציה הביאה הרבה חרקים שלא היו מצויים בחבלי ארץ אחרים, והיום בכל מקום יש הכל)
בזמנם לא היו כל כך הרבה תהליכי ייצור מורכבים שמייצרים חששות על ימין ועל שמאל.
ובארצות חו"ל גם לא היו חששות של טבל ויתר דיני מעשרות.
אז גם אם מצאת אנקדוטות מפה ומשם, היום החיים הרבה יותר מורכבים, ובביס אחד אתה יכול לאכול רגליים של זבוב, מיחושים של יתוש (אני יודע שאין לו) וכנפיים של דג.
לענין כתב:לא אכלו כוסברה בדורות קודמים??????????????
אוכלים אותה מזמן חכמי המשנה ועד היום הזה.
סגי נהור כתב:אולי ילמדו אותנו המומחים (שנראה שיש כאן בשפע) איך להימנע מצרירות דם בעופות.
לא אחת חלקים בעוף נראים לי קצת אדמומיים מדי...
מקדש מלך כתב:לענין כתב:לא אכלו כוסברה בדורות קודמים??????????????
אוכלים אותה מזמן חכמי המשנה ועד היום הזה.
התכוונתי (כמובן) שלא אכלו אותה במצב הנגוע המתואר בדברי הרב אבני גזית.
או שבמקרה הזה אכן היא היתה בעבר פחות נגועה, או שניקו אותה בדרך כלשהיא.
מקדש מלך כתב:
אבל לא נכון לטעון שהבעיה התחדשה רק היום
סגי נהור כתב:אולי ילמדו אותנו המומחים (שנראה שיש כאן בשפע) איך להימנע מצרירות דם בעופות.
לא אחת חלקים בעוף נראים לי קצת אדמומיים מדי...
מקדש מלך כתב:סגי נהור כתב:אולי ילמדו אותנו המומחים (שנראה שיש כאן בשפע) איך להימנע מצרירות דם בעופות.
לא אחת חלקים בעוף נראים לי קצת אדמומיים מדי...
קודם כל הבהרה שממש איני מומחה...
ולגופם של דברים.
מדובר בסיפור מרגיז, שאגב מוכחש על ידי הכשרויות עצמן. לדעתן הן בסדר גמור.
למה אתה קורא אדמומי מידי? יש דם קרוש שאסור לכו"ע.
ויש אדום ממש שנחלקו בו הפוסקים.
ויש אדמומי, או דם שהצטבר אחרי השחיטה וההכשרה, או אדמומית שמקורה במוח העצם (כמו כתם מצוי במרכז ה'משולש') שבזה אין בעיה.
אבל צריך קצת מומחיות להבדיל ביניהם.
אם תרצה, תוכל לעיין בקובץ עץ חיים כרך כ', במאמרו של רבי חיים רוטר, שמצדיק את הכשרויות שטוענות שאין צורך לבדוק וניתן להסתמך עליהן.
מאידך, כתב אשמה חמור בשם הרב ישראל מאיר ווייל, מופיע בפורום כאן היכן שהוא, בלווי תמונות.
מי צודק? לא יודע.
ואגב, יש בעיה אחרת של חוטים מלאים דם, ועוררתי עליה בפורום בעבר. לפחות לפי מה שהסתכלתי מקופיא בפוסקים, נראה שאין בזה איסור מעיקר הדין.
הכשר חוג חתם סופר ב"ב עמד בעבר תחת השגחתם של הרב וואזנר והרב אונגר זצוק"ל.
הדבר היה בעת שטכנולוגיות המזון לא היו משוכללים, וכל מוצר שיוצר נעשה מחומרי בסיס בלבד, שלא הצריכו ידע ופיקוח חובקי עולם, ובדיקות מעבדה של תוספים ורכיבים.
באותה עת פתח בנו של הרב וואזנר, יבלחט"א הרב אברהם אליהו את ההכשר של חוג חת"ס פ"ת באותה מתכונת ובאותה צורה, וזה הספיק לתעשיית המזון של אז.
עם התפתחות תעשיית המזון, והשכלולים שנעשו בהוספת חומרי גלם ורכיבים שונים למכונות היצור, מה שהצריך ידע ומחקר מרובים, והשקעת הון רב בנושא, נתנה מערכת הכשרות של הבד"צ העדה החרדית את דעתה , והיא השקיעה ומשקיעה גם בהווה הון רב ומאמצים על-אנושיים, להתחקות על טיבם של חומרים אלו, ולעמוד על מקורם וכשרותם.
לבד"צ חוג חת"ס אין את הכוחות והכספים הנדרשים לעמוד במשימה זו, ועל כן היא משתרכת הרבה מאחור, וד"ל.
משום כבודם של הרב אונגר זצ"ל והרב וואזנר זצ"ל, אף אחד לא העיז לערער על הכשרות של בד"צ חוג חת"ס, למרות שמי שיש לו מוח בקודקודו וקצת שכל, כבר נמנע מלסמוך על הפיקוח הנ"ל, למעט בזמנים שרבנים אחראיים כמו הרב דב לנדאו שליט"א לקחו את המושכות לידיהם.
על חומרי הגלם יש היום שיתוף פעולה מלא בין כל הכשרויות החרדיות וכל כשרות סומכת על חברתה כך שלא זו הבעיה בחת"ס ב"ב.
הבעיה היא שכמה מהרבנים שלהם עזבו אותם בטריקת דלת כמו למשל הרב לנדאו והרב שמואל אליעזר שטרן (את מי שכחתי?) וזה מדליק נורה אדומה ומחשידה שאולי הם לא רצו שיסמכו עליהם בכשרות הזאת?
אין שום השוואה בין חוג חת"ס פ"ת לזה של ב"ב.
מה שכתוב בתגובה הראשונה היה אכן נכון, אלא שחוג ב"ב השתדרג מאז ונכנסו כחברי הבד"ץ הרב דב לנדאו והרב דוד שלמה זולדן [מו"צ סערט ויז'ניץ בחיפה]. [יש גם רב שלישי שאינני זוכר את שמו].
שני הרבנים הנ"ל ידועים כמומחים לענייני כשרות ומאז ההכשר הזה עבר שינוי מהותי.
אמנם הרב לנדאו עזב לאחרונה, אך לא שמעתי שזה בגלל טענות על הכשרות, אלא בגלל שהוא התחיל לתת הכשרים בנפרד. ז"א ענין מסחרי גרידא.
את הרב זולדן אני מכיר אישית, הוא יהודי יר"ש גדול ות"ח בקנה מידה. ועליו בעצם אני סומך כשאני אוכל את ההכשר הזה.
אבני גזית כתב:כיום, חודש כסלו תש"פ, הרב דוד שלמה זולדן מפקח על חוג חת"ס?
אם לא, מי כן?
סופר-סתם כתב:אעתיק מדוכתא אחריתי להכא (כבר נשאל שם לפני 4 שנים):
https://www.bhol.co.il/forums/topic.asp ... id=3088394
...על חומרי הגלם יש היום שיתוף פעולה מלא בין כל הכשרויות החרדיות וכל כשרות סומכת על חברתה כך שלא זו הבעיה בחת"ס ב"ב.
הבעיה היא שכמה מהרבנים שלהם עזבו אותם בטריקת דלת כמו למשל הרב לנדאו והרב שמואל אליעזר שטרן (את מי שכחתי?) וזה מדליק נורה אדומה ומחשידה שאולי הם לא רצו שיסמכו עליהם בכשרות הזאת?
...
שמעתי מפיו את אותו משפט ממש לגבי מעשר נוסף לחומראשייף נפיק כתב:פעם אחת התארחתי אצל ת''ח אחד, ועלה נושא הכשרויות על השולחן, סיפר הת''ח שפעם אחת היה אחד שקצת זלזל באלו המקפידים לאכול רק בבית וכו', בפני הג''ר יעקב פרידמן שליט''א (ר''י תפרח) והוא רצה לחנך אותו ואמר לו כך; שהרי ודאי שלכל אחד יש בבטן 'חזיר קטן' מכל התקלות שיש לכל כשרות באשר היא... החזיר שלהם קטן משלך בהרבה.. אז מה לך לזלזל בהם!..
לענין כתב:אבני גזית כתב:תניח רגע את הקולה.
יש זיתים מתובלים בהכשר חוג חת"ס. עם שמיר או פטרוזליה וכיוצא.
האין ברור לך שבזיתים אלו יש ודאי שרצים, יתושונים וזבובונים, והבעיה של הזיתים הללו חריפה יותר מעוף שחוט?
חמוד שלי.
גם הזיתים של בד"ץ גדושים בתולעים עד להתפקע (תרתי משמע). יוצאים ידי חובת מחאה ותוכחה על ידי הכיתוב הלקוני 'חובה לבדוק לפני השימוש' (=הנכתב מטעמי כשרות! ולא מצורך של משרד הבריאות או משהו כזה כפי שסבורים הפתאים).
והמצב פוחת והולך, זיתים ירוקים שלמים נגועים קצת, בלי גרעינים עוד יותר, חתוכים לפרוסות עוד יותר, והשחורים הפרוסים - בכלל...
כשאני רואה 'ממתקי בריאות' 'תערובת לתה' וכל שאר מיני מתיקה אלו, כאשר מתנוסס עליהם הכיתוב המחייב את הבדיקה - וכאשר הרבנים המכשירים יודעים בודאות, כי אין אף לקוח סטנדרטי שמסוגל לבדוק אותם, אני נזכר במימרא של אבא כהן ברדלא.
שמש כתב:אפרופו זיתים, ביום ו' האחרון בדקתי בכל קופסאות השמורים בסופר (חלקם עד"ח וחלקם לנדא) ובא"א לא היתה אזהרה שכזו (כולל על המתובלים וכד'). מה שכן, על קופסה של זיתים מגולענים נכתבה אזהרה 'הזיתים גולענו במכונה ויש לבדוק שלא נשארו שאריות גלעינים'.
חיים שיש בהם כתב:למישהו יש ידיעה מוסמכת על ההכשר של הרב גרובער ממונסי?
עמקן כתב:חיים שיש בהם כתב:למישהו יש ידיעה מוסמכת על ההכשר של הרב גרובער ממונסי?
כנראה שלא. אבל יתכן שזה יעזור קצת: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 63&p=59255.
לפי פשוטו כתב:השאלה הפותחת באשכול ,מי הם העומדים מאחורי ההכשר חוג פ''ת עדיין לא התבררה.
תוכן כתב:אני הייתי בשחיטה של הרבנות בקרית מלאכי והשחיטה ברמה של העדה חרדית.
חיימשה כתב:תוכן כתב:אני הייתי בשחיטה של הרבנות בקרית מלאכי והשחיטה ברמה של העדה חרדית.
מדובר מסתמא בשחיטת מהדרין שם.
גם באתר כושרות ממליצים על העופות של עוף הכפר שחיטת ק. מלאכי, וכנראה זה לא משקף רבנות רגילה.
זו הרבנות היחידה שמופיעה שם באותה רמה עם הבדצי''ם למיניהם.
חיימשה כתב:התחכמו חוג ב''ב ומוכרים עופות שלהם... תחת חותמת חוג חת''ס
סופר-סתם כתב:אבני גזית כתב:כיום, חודש כסלו תש"פ, הרב דוד שלמה זולדן מפקח על חוג חת"ס?
אם לא, מי כן?
הנ"ל אמר לי במפורש לפני כשנה שעל הבשר הוא אחראי וזה מהדרין ולכן הוא חתום בנפרד, אבל העוף הוא לא כמו ההשגחות המהודרות...
עכשיו בא מישהו אומר אני מכיר את הרב זולדן והוא חסיד צדיק וישר, אך הבעיה שממילא ברור לו שכל ההכשר מהדרין, ובפועל בשחיטת העופות לא נוהגים כחומרות המקובלות.
איני יודע מה קורה במוצרים השונים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים