עושה חדשות כתב:נסתפקתי כעת,
בהא דאסרי' בשבת קשירת קשר של קיימא, ואילו קשר שאינו של קיימא מותר.
מה הדין ב"ספק קיימא". דהיינו שהמציאות האם הקשר הזה יהיה לזמן רב או לא, תלויה בענין אחר.
עושה חדשות כתב:או בהא דמתירי' בורר בשבת "לאלתר". מה הדין בספק לאלתר.
ומשכח"ל בפשיטות באשה העורכת את השולחן לסעודה, ואינה יודעת האם בעלה מתפלל במנין הראשון או השני.
האם שני הנושאים קשורים או לא.
אכן בשועה"ר שם משמע שאם אין בדעתו באופן מוחלט להתיר הקשר, הוי כקש"ק.סגי נהור כתב:יש להעיר שקשר של קיימא איננו תלוי במציאות אלא בדעתו של הקושר בשעת הקשירה. ופי' קשר של קיימא הוא שאינו קוצב בדעתו בעת הקשירה זמן להתירו אף שאולי יתירנו בו ביום. כ"ז מבואר בריש סימן שיז.
מה הדין בכסבור שהוא לאלתר ונמצא טעות.סגי נהור כתב:משום שבברירה משמע שהדבר אינו תלוי בדעתו אלא במציאות - האם אמנם ישתמש לאלתר
עושה חדשות כתב:אכן בשועה"ר שם משמע שאם אין בדעתו באופן מוחלט להתיר הקשר, הוי כקש"ק.סגי נהור כתב:יש להעיר שקשר של קיימא איננו תלוי במציאות אלא בדעתו של הקושר בשעת הקשירה. ופי' קשר של קיימא הוא שאינו קוצב בדעתו בעת הקשירה זמן להתירו אף שאולי יתירנו בו ביום. כ"ז מבואר בריש סימן שיז.
אמנם עי' מה שהעיר עליו באבנ"ז סי' קפא.
צריך אולי לבאר גם מהו ענין קש"ק, אטו כתב שעומד למוחקו ל"ה כותב, או בנין שעומד לסותרו וכו'.
עושה חדשות כתב:מה הדין בכסבור שהוא לאלתר ונמצא טעות.סגי נהור כתב:משום שבברירה משמע שהדבר אינו תלוי בדעתו אלא במציאות - האם אמנם ישתמש לאלתר
(הביט בשעון וראה שכבר הגיע הזמן לסעודה, וברר מה שנצרך, ונמצא אח"כ שהשעון לא היה מכוון).
האם הוי עבירה בשוגג או היתר גמור.
יש לחלק כמובן בין ספק לשעבר ובין 'נמלך'.סגי נהור כתב:יש להעיר שלכאורה זה קשור לסוגיית בירר לאלתר ונמלך שלא לאוכלו.עושה חדשות כתב:מה הדין בכסבור שהוא לאלתר ונמצא טעות.
(הביט בשעון וראה שכבר הגיע הזמן לסעודה, וברר מה שנצרך, ונמצא אח"כ שהשעון לא היה מכוון).
האם הוי עבירה בשוגג או היתר גמור.
עושה חדשות כתב:יש לחלק כמובן בין ספק לשעבר ובין 'נמלך'.סגי נהור כתב:יש להעיר שלכאורה זה קשור לסוגיית בירר לאלתר ונמלך שלא לאוכלו.עושה חדשות כתב:מה הדין בכסבור שהוא לאלתר ונמצא טעות.
(הביט בשעון וראה שכבר הגיע הזמן לסעודה, וברר מה שנצרך, ונמצא אח"כ שהשעון לא היה מכוון).
האם הוי עבירה בשוגג או היתר גמור.
ואם הוא ספק לו כגון אם אינו יודע אם יבואו לו אורחים אז יאכלום מיד, ואם לא יניח לערב, אם י"ל דחייב, צ"ע, וכן בקיסם שאינו יודע אם ישתמש בו לשיניו או להריח יש לדון אם סו"ס כעת יש לו כבר כלי וחייב, וכן בחופר גומא שאינו יודע אם יהיה לו צורך בה, ויתכן דבשבת בעינן טפי מלאכת מחשבת או"ד תליא בברירה, גם בעלמא יש כיו"ב שעשה מחצלת וספק לו אם צריך הוא לסיכוך או לשכיבה, ובינתים העביר על גבה מים למקוה, וכן אם לבסוף נשרפה, ועי' חזו"א כלים סי' ל"א ובקרן אורה ריש זבחים, ובאנו רק לעורר ואכמ"ל.
עוד מרגלית נביא בזה שהגאון בעל הדבר שאול ז"ל שאל למרן זללה"ה מהו פירוש הברייתא בשבת ע"ד א' "בורר ואוכל בורר ומניח ולא יברור ואם בירר חייב חטאת," והשיבו כי זו מגילת סתרים כשטרם הותר לכתוב דברים שבעל פה, וכתבום התנאים ברמז לעצמם, ופליגי אמוראים בפיענוחה.
סגי נהור כתב:עושה חדשות כתב:נסתפקתי כעת,
בהא דאסרי' בשבת קשירת קשר של קיימא, ואילו קשר שאינו של קיימא מותר.
מה הדין ב"ספק קיימא". דהיינו שהמציאות האם הקשר הזה יהיה לזמן רב או לא, תלויה בענין אחר.
יש להעיר שקשר של קיימא איננו תלוי במציאות אלא בדעתו של הקושר בשעת הקשירה. ופי' קשר של קיימא הוא שאינו קוצב בדעתו בעת הקשירה זמן להתירו אף שאולי יתירנו בו ביום. כ"ז מבואר בריש סימן שיז.
.....
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים