יאיר כתב:עיין כאן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5825&
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5825&&page=3 ד.ה ובדורות (יצרית קישור לקטע - מקולקל)...
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5825&&page=4
אמנם יתכן מאוד שיש מקורות יותר קדומים.
חרט כתב:ראה רמב"ם הלכות עבודת כוכבים, פרק יא הלכה יב:
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה... לא די להם שהם בכלל מנחשים וחוברים אלא שהן בכלל הכופרים בתורה שהן עושין דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא רפואת נפשות שנאמר ויהיו חיים לנפשך, אבל הבריא שקרא פסוקין ומזמור מתהילים כדי שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות ומנזקים הרי זה מותר.
האם הרמב"ם סובר שאסור לומר תהלים לרפואת חולה?
חרט כתב:ראה רמב"ם הלכות עבודת כוכבים, פרק יא הלכה יב:
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה... לא די להם שהם בכלל מנחשים וחוברים אלא שהן בכלל הכופרים בתורה שהן עושין דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא רפואת נפשות שנאמר ויהיו חיים לנפשך, אבל הבריא שקרא פסוקין ומזמור מתהילים כדי שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות ומנזקים הרי זה מותר.
האם הרמב"ם סובר [b]שאסור לומר תהלים לרפואת חולה?
בדיוק כך משמע בדבריו. (ויתכן שלדעתו אף לבריא זה רק דיעבד, דייק בלישניה).
ועל שימוש חכמים מאן דכר שמיה.
היא שיחתי כתב:דומני שראיתי בזה לא מזמן דברים מהגרש"ז
אינני זוכרם
אבל יתכן והיה העניין שבאמת אפשר גם ללמוד לצורך החולה רק שלתהילים יש יתרון בזה שהם דברי שבח (או דבר בסיגנון כזה)
אוצר החכמה כתב:אבל מה שרגילים לתרץ הוא שהאומר את המזמור בדרך תפילה זה עניין אחר. וכמדומני שהרב פנחס זביחי בתהילים ע""פ עטרת פז בהקדמתו האריך בכך. הספר אמור להיות באוצר.
יאיר כתב:ואפשר לומר דבריא שכתב הרמב"ם היינו בריא ממכות ופצעים (שע"ז דיבר "הלוחש על המכה וכו'") ואין לו ללחוש על המכה אבל חולה מחלה (פנימית ולא מכה או אפילו מכה אבל קורא בלא ללחוש עליה) שפיר דמי לקרוא לרפואתו.
[וכי נחלק ונאמר דהרמב"ם התיר לקרוא תהילים רק בחולי הנפש?! וגם בלי זה לא מסתבר כלל דהרמב"ם אסר לקרוא תהילים לרפואת חולה אלא רק בלוחש על המכה וכמ"ש ועוד דלא מצינו שאסרו בזה הנוהגים כדעת הרמב"ם]. ודו"ק.
לייבל כתב:היא שיחתי כתב:דומני שראיתי בזה לא מזמן דברים מהגרש"ז
אינני זוכרם
אבל יתכן והיה העניין שבאמת אפשר גם ללמוד לצורך החולה רק שלתהילים יש יתרון בזה שהם דברי שבח (או דבר בסיגנון כזה)
הליכות שלמה תפלה פ"ח בדבר הלכה אות כב.
.חכם באשי כתב:בענין 'אמירת תהלים' בתקופת הגאונים והראשונים, כתב רמ"מ הוניג הערה יקרה במאמרו ב'ירושתנו', ספר ראשון, עמ' רב-רג, הערה 16.
הספר מצוי באוצר, וכאן מצורף העמוד הראשון של הערתו
יאיר כתב:חרט כתב:ראה רמב"ם הלכות עבודת כוכבים, פרק יא הלכה יב:
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה... לא די להם שהם בכלל מנחשים וחוברים אלא שהן בכלל הכופרים בתורה שהן עושין דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא רפואת נפשות שנאמר ויהיו חיים לנפשך, אבל הבריא שקרא פסוקין ומזמור מתהילים כדי שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות ומנזקים הרי זה מותר.
האם הרמב"ם סובר [b]שאסור לומר תהלים לרפואת חולה?בדיוק כך משמע בדבריו. (ויתכן שלדעתו אף לבריא זה רק דיעבד, דייק בלישניה).
ועל שימוש חכמים מאן דכר שמיה.
גופא:
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה וכן הקורא על התינוק שלא ייבעת, המניח ספר תורה או תפילין על הקטן בשביל שיישן לא די וכו' הא קרא סתם (תהילים) לרפואתו בלא ללחוש על המכה, שרי.
אימא סיפא "אבל הבריא שקרא פסוקין ומזמור מתהילים כדי שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות ומנזקים הרי זה מותר" הא חולה שקרא לרפואתו, אסור. אלא מהא ליכא למשמע מיניה.
ואפשר לומר דבריא שכתב הרמב"ם היינו בריא ממכות ופצעים (שע"ז דיבר "הלוחש על המכה וכו'") ואין לו ללחוש על המכה אבל חולה מחלה (פנימית ולא מכה או אפילו מכה אבל קורא בלא ללחוש עליה) שפיר דמי לקרוא לרפואתו.
[וכי נחלק ונאמר דהרמב"ם התיר לקרוא תהילים רק בחולי הנפש?! וגם בלי זה לא מסתבר כלל דהרמב"ם אסר לקרוא תהילים לרפואת חולה אלא רק בלוחש על המכה וכמ"ש ועוד דלא מצינו שאסרו בזה הנוהגים כדעת הרמב"ם]. ודו"ק.
מחילה. מה כוונתך "ועל שימוש וכו'"?
חלמיש כתב:בזמן הראשנים לא ידעו על ענין אמירת תהלים בעצמה כאמירה נגד צרה (רק לשם שבח ותהילה), המקור לאמירת תהלים בעת צרה הוא ממקור המיוחס לשלהי ימי ביניים לר' אביגדור קרא בעת גזירת צרפת שמישהו חלם שבאם יאמר תהלים יציל את עצמו מגזירה. טכסט ההוא שנדפס מאז מכמה בכמה מקורות מובא כמקור קדמון לענין זה. היסוד לענין זה הוא עדיין דברי השערי אורה הידועים שזמירות היא מלשון זמירה וכריתה. נמצא שבעצם היסוד לענין זה מיוסד על יסודות קבליים.
מגיב_בעלמא כתב:כמו כן מצאתי מביאים שנמצאו דפוסים שונים של ספר תהלים ללא כל פירושים ועל פניו נראה שנועדו לצורך אמירה בעלמא דוגמת הסידור והמחזור, והם הופיעו עוד בטרם כתב השערי אורה את מה שכתב.
חלמיש כתב:פשיטא שאין שום מקור בהקדמת הרס"ג. הקדמה הרס"ג כיוונה נגד הקראים שהפכו את ספר התהלים לסידורם.
.
מגיב_בעלמא כתב:מקובל לתרץ כפי שכתב הרב אוצה"ח לעיל שדרך תפילה גם הרמב"ם התיר להתרפאות באמירת תהלים, ובזמנו שמעתי סברא הפוכה קצת בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א.
היה זה כאשר הגאון רבי ישראל יעקב פישר ז"ל אמר למישהו לעשות קמיעה ממזוזה ובא שאלה זו לפני הגרי"ש אלישיב יבלחט"א מה לעשות שהרי אסור לרפאות בד"ת
וישבו על המדוכה גם רבי יוסף אפרתי שליט"א ופסק אז הגרי"ש לצוות את הסופר לכתוב את המזוזה שלא לשם מצווה וכך לדעתו אין כל בעיה להתרפאות מדברי תורה.
ואפשר שעל פי זה נוכל גם לפרש אמירת התהלים לרפאות את החולה שלא אמר הרמב"ם שאסור אלא כאשר מקיים בזה מצוות תלמוד תורה אך באמירת תהלים יתכן שאין מקיים בה מצוות תלמוד תורה בפרט אם אינו מבין וראה מג"א סימן מ"ז כמדומני ובמה שכתב בזה הגר"ז הלכות תלמוד תורה, ובכל אופן יתכן שכדאי לחשוב לפני אמירת התהלים שאינו רוצה לקיים בזה מצוות תלמוד תורה ואפשר שעל זה הדרך לא אסר הרמב"ם.
ואשמח לשמוע דעת חכמי ורבני הפורום בזה.
מגיב_בעלמא כתב:פשוט היה לי בראש את הפוסקים שכתבו שלא לא אסר הרמב"ם אלא דרך סגולי אך בדרך תלמוד תורה התיר ולכן כתבתי סברא הפוכה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 611 אורחים