הראשון לציון כתב:מישהו אמר לי שחיוב הגומל הוא רק בתוך שבעה ימים האם יש מקור לדבריו
עזריאל ברגר כתב:הראשון לציון כתב:מישהו אמר לי שחיוב הגומל הוא רק בתוך שבעה ימים האם יש מקור לדבריו
שו"ע מפורש שיש לו תשלומין כל זמן שירצה (ריט,ו ועיין משנ"ב ס"ק ח שמזכיר שלושים יום לגבי ענין מסוים), אבל לכתחילה - תוך ג ימים.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://simla.otzar.org/viewtopic.php?t=48373#p586322
נכתב כאן איחוד. [וגם לאחד הלבבות]
כדכד כתב:מי שעולה לתורה למה שיברך לפני העליה שלו ולא אחריה?
הרב המשיב: הרב יוסף ש. גינזבורג
תאריך: כ"ח באב התשע"ד (24/08/14)
השאלה:
האם מי שעבר ניתוח מקומי קטן, צריך לברך הגומל?
תשובת הרב:
לאחר ניתוח פנימי, גם אם הוא קל יחסית, כמו ניתוח 'שבר' או ניתוח טחורים, מברכים הגומל גם בגלל הניתוח עצמו.
גם ניתוח אורתופדי נעשה לרוב בהרדמה כללית, והרדמה זו כשלעצמה מהווה סיכון רציני, המצדיק ברכת הגומל.
מקורות: ניתוח בכלל - שו"ת ציץ אליעזר חי"ב סי' יח. ילקוט יוסף ח"ג סי' ריט סכ"ד. הליכות שלמה ח"א פכ"ג ס"ב. שו"ת אז נדברו חי"ד סי' כה ס"ק ו - הובאו באנציקלופדיה הלכתית-רפואית כרך ב עמ' 405.הרדמה כללית - מידע מרופא-מרדים.
שאלה:
שלום לרב עברתי ניתוח פרפרורציה .חור בתרסריון האם לברך הגומל?
תשובה:
שלום וברכה
אם הניתוח נעשה בהרדמה מלאה, תמיד יש לעשות ברכת הגומל בברכה, אם זה נעשה בהרדמה אפידורלית או מקומית יש ניתוחים פשוטים כמו ניתוח שבר שיש לעשות את הברכה בלי שם ומלכות, אולם במקרה שהשבר היה כבר “שבר כלוא” יש לברך בשם ומלכות בכל מקרה. אבל ניתוח זה ודאי נחשב חולי שיש לברך עליו הגומל בשם ומלכות.
מקורות:
הרדמה כללית הופכת את האדם למצב של חולה שיש בו סכנה, כיון שהחיות שלו תלויה רק על המכשירים ומבצעים בו הנשמה מלאכותית, [ואין זה רק בגלל הסכנה של הרדמה כללית שכיום כמעט ואינה קיימת], אולם הרדמה אפידורלית או מקומית, אינה מחייבת בניתוח שבר כיון שאין השבר נחשב למחלה אלא לחוסר נוחות, במקרה שהשבר היה “כלוא” זה נחשב לחולי של חלל וצריך לברך, ואמנם בשנים הקודמות היה ניתוח זה מסוכן אף הוא ולכן כתבו הפוסקים (שו”ת ציץ אליעזר חי”ב סי’ יח, והליכות שלמה פרק כג סעיף ב) שיש לברך על ניתוח שבר ברכת הגומל, אולם בזמנינו נראה שיודו שבהרדמה מקומית או אפידורלית כשזה לא שבר כלוא שיברך בלא שם ומלכות.
תוכן כתב:אם זה מסוכן, אז למה הוא עשה את זה? כך שאל אותי ר' גדליה נדל, כששאלתי אם יש לי לברך ברכת הגומל כשהגעתי חזרה מאנגליה לא"י.
נר דרומי כתב:תוכן כתב:אם זה מסוכן, אז למה הוא עשה את זה? כך שאל אותי ר' גדליה נדל, כששאלתי אם יש לי לברך ברכת הגומל כשהגעתי חזרה מאנגליה לא"י.
אין אני מבין הטענה בכלל. לדבריו במאי מוקמית לה לגמ' (ברכות נד,ב) שיורדי הים והולכי מדברות צריכין להודות? אלא נראה שיש דברים שבנ"א עושים משום צורך מה, על אף שהם דברים שעלולים להגיע למצב של סכנה. ועל כאלו דברים תיקנו חז"ל ברכת הגומל.
ואה"נ שיש לדון על כל מצב שעלול להגיע לסכנה אם מותר ליכנס בו לכתחילה, ואכ"מ. אבל קשה להגיד שהגמ' איירי ברשיעי, או בשוטים, או דוקא לצורך פיקו"נ (אם נניח שמותר להסתכן בשביל פיקו"נ כנ"ל).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 432 אורחים