הוד_והדר כתב:בשנת תרנ"ח (1898) הוקם במירון בית 'מושב זקנים' על ידי יהודים מצפת, עם המקימים נמנו הרב רפאל זילברמן, הרב יהושע העשיל רובין, ר' יהושע ביין מווארשא, ר' בערקי לעווינזאהן, ר' אלעזר יעקב פודהורצער והרב נפתלי חנהלעס
הוד_והדר כתב:כהיום נמצא ישיבת בני עקיבא במקום שהיה הישיבה הנז'
ברוז כתב:כאן אוסף מסמכים מהמושב זקנים:
http://rosetta.nli.org.il/delivery/Deli ... IE18743392
וכאן ספר עם חתימות מעניינות במיוחד מגדולי ישראל שבחו"ל, ראיתיו פעם בספה"ל ולא סרקתי.
http://aleph.nli.org.il/F/VPJNKNAMDM73G ... ndle=GUEST
ברוז כתב:כאן אוסף מסמכים מהמושב זקנים: http://rosetta.nli.org.il/delivery/Deli ... IE18743392
חלמישצור כתב:מצאתי גם את נייר המכתבים של ר' נפתלי צבי מרגליות, מי שהיה שליח הישיבה בניו-יורק (כתבה עם פטירתו).
בבלאנק שלו מפורטים חלקי הבניין: הישיבה, בית מושב הזקנים, בית הכנסת והכנסת אורחים.
(מצאתי דיווח בשנת תש"ה על ביזה ערבית של הבניין)
ברוז כתב:כאן אוסף מסמכים מהמושב זקנים:
http://rosetta.nli.org.il/delivery/Deli ... IE18743392
וכאן ספר עם חתימות מעניינות במיוחד מגדולי ישראל שבחו"ל, ראיתיו פעם בספה"ל ולא סרקתי.
http://aleph.nli.org.il/F/VPJNKNAMDM73G ... ndle=GUEST
הוד_והדר כתב:בשנת תרנ"ח (1898) הוקם במירון בית 'מושב זקנים' על ידי יהודים מצפת, עם המקימים נמנו הרב רפאל זילברמן, הרב יהושע העשיל רובין, ר' יהושע ביין מווארשא, ר' בערקי לעווינזאהן, ר' אלעזר יעקב פודהורצער והרב נפתלי חנהלעס.
בשנת תרס"ו (1906) הקים שם ר' יהושע ביין את ישיבת 'בר יוחאי', על קרקעות שנקנו על ידו עוד בשנת תרמ"א, ואף הביא את בני משפחתו לגור במקום.
לאחר פטירת ר' אלעזר יעקב הנז' נכנס בנו ר' משה על מקומו וניהל את המקום, הוא היה אח"כ ראש עיריית צפת.
ישיבה זו הוחזקה מעמד עד שנת תרצ"ו.
כהיום נמצא ישיבת בני עקיבא במקום שהיה הישיבה הנז'.
*
הרבה מגדולי ישראל שבקרו במירון בקרו בישיבה הנז' וחתמו את שמם בספר האורחים בתוספת כמה שורות המלצה לטובת המוסד.
כמדומני שפעם נדפסו עמודים אלו בספר או בנפרד, אבל עד כה לא הצלחתי למצוא הדברים.
לענין כתב:זה נכון שבישיבת רשב"י שרים בר יוחאי בכל ליל שבת?
אראל כתב:כבוד הרב הוד והדר
אני מנסה לשלוח לך בפרטי, אבל תיבת האישי שלך אינו מקבל הודעות
הוד_והדר כתב:הרבה מגדולי ישראל שבקרו במירון בקרו בישיבה הנז' וחתמו את שמם בספר האורחים בתוספת כמה שורות המלצה לטובת המוסד.
כמדומני שפעם נדפסו עמודים אלו בספר או בנפרד, אבל עד כה לא הצלחתי למצוא הדברים.
הוד_והדר כתב:השיר לא קשור לל"ג בעומר, ובדפוסים הראשונים שנדפס השיר זה מופיע בליל שבת קודש אחרי לכה דודי.
לייטנר כתב:הוד_והדר כתב:השיר לא קשור לל"ג בעומר, ובדפוסים הראשונים שנדפס השיר זה מופיע בליל שבת קודש אחרי לכה דודי.
ואכן השאמים "שרים" פיוט זה מדי שבת אחרי לכה דודי.
בר יוחאי. גם הפיוט בר יוחאי, כמו כל הקובץ של קבלת שבת לא נמצא בכל הסידורים הקדומים ואף לא נמצא ברוב הסידורים שעד סוף המאה הי"ז. בסידור ר"י ונה, המוזכר לעיל, מופיע הפיוט בר יוחאי בתוך קבלת שבת, והוא נמצא גם בתכלאל משפחת עדוי משנת שע"ח - 1618. בתכלאל זה העתיק הסופר גם את דברי המדפיס:אמר המדפיס אם ירצה המשורר לשורר עוד לכבוד שבת כלה מלכתא ימצא שיר מחודש חדש מפני ישן והנה עיניכם רואות וזאת הקדמתו. אמר המדפיס מצאתי באמתחות כתבי הרב אמע"ר ז"ל שהובא לו פזמון נאה מא"י שמשוררים בכל ערב שבת ושבת בסדר קבלת שבת על קברו שלה"רשביע"ה (של הרב רבי שמעון בר יוחאי עליו השלום)..."
אף מהרי"ץ שילב פיוט זה בסידורו בתוך קבלת שבת. מהרי"ץ כתב בהקדמה לפיוט: "פזמון נאה מארץ ישראל שמסדרין בכל ערב שבת וסדר קבלת שבת על קבר רשב"י ע"ה...". בעקבות מהרי"ץ פיוט זה נמצא בכל סידורי נוסח הבלדי. כיום, יש מהבלדי שנהגו לאומרו בכל ערב שבת, יש שנהגו לאומרו רק כאשר יש אפשרות, ויש שצמצמו את אמירתו. בקהילת הדרדעים לא נוהגים כלל לאומרו, עקב היותו מיוסד עפ"י הקבלה, זאת למרות שבקהילות אלו נוהגים לומר את קבלת שבת והפיוט לכה דודי, שאף הם מקורם מהקבלה.
אף בסידורי השאמי מופיע הפיוט, למרות שברבים מבתי הכנסת השאמי לא אומרים את הפיוט בפועל. בסידורי כנסת הגדולה ושיח שפתותינו, הפיוט נמצא.
ברבים מהסידורים הספרדיים אשר השפיעו על תימן, ובעיקר בסידור תפילת החודש, מסידורי הדפוס, אשר השפעתם היתה עצומה בתימן, הפיוט כתוב סמוך לקידוש דווקא, ולא בקבלת שבת. בסידורים אלו כתוב כי הוא "פזמון נאה מא"י שמסדרים אותו בכל ערב שבת ושבת בסדר קבלת שבת", ועל כן נראה, כי סידורי תימן מהמאה הי"ח אימצו את סדר קבלת שבת כפי שמצאו בסידורי ספרד שהיו בזמנם בתימן, כולל הפיוט בר יוחאי, ואף כאשר הגיעו סידורי ספרד המאוחרים יותר, בהם נמצאו שינויים מסוימים, המשיכו בתימן עפ"י סידורי הדפוס הקדומים יותר. כלומר, סידורי תימן היום מייצגים יותר את סדר קבלת שבת כפי שהיה בסידורי ספרד הקדומים יותר מהמאה הי"ח, ולא את סידורי ספרד של היום.
לבי במערב כתב:הוד_והדר כתב:הרבה מגדולי ישראל שבקרו במירון בקרו בישיבה הנז' וחתמו את שמם בספר האורחים בתוספת כמה שורות המלצה לטובת המוסד.
כמדומני שפעם נדפסו עמודים אלו בספר או בנפרד, אבל עד כה לא הצלחתי למצוא הדברים.
היש חדש בנושא זה?
לבי במערב כתב:האם מצאת מאז היכן נדפסו הדברים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 380 אורחים