מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' נובמבר 21, 2019 12:42 pm

מעניין אם יהיה כאן מי שיצליח לזהות מי הוא הגאון זצ"ל, ומאיזה ספר צולמו הדברים. ובכלל, האם יש בדומה לזה בספרים אחרים?

רק ארמוז, כי על הכותב העיד וכתב הגר"ח פאלאג'י זצ"ל (בין היתר) שבחים. (מחקתי את מה שציטטתי כאן...).

וזה לשונו, אחרי שהאריך בדברי מוסר ותוכחה על צניעות הנשים

"החיוב מוטל על כל איש ואיש להזהיר את אשתו בכל הדברים האלה, והאשה שלא תשמע לבעלה בעניינים הללו, מותר (לה) לו לשנאתה ולהוכיחה עד שתקבל עליה להיות צנועה, ואף גם זאת כל מי שרואה בשוק לאיזה אשה בלי כסוי הראש, או בלי בתי רגליים, או שאינה מכסה את גופה כמצטרך, תהיה מה שתהיה, הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא, אולי עי"ז תהיו נזהרות להיות צנועות".


והנה צילום מהספר המדובר
החיוב המוטל על כל איש.PNG
החיוב המוטל על כל איש.PNG (382.83 KiB) נצפה 4873 פעמים


בעיקר הדברים, הנה בגמרא ברכות (כ.) מבואר לכאו' להיפך, שרק "קמאי" נהגו כך, וי"ל. [ובספר הנ"ל לא הזכיר מהגמרא ברכות].

קמאי הוו קא מסרי נפשייהו אקדושת השם, אנן לא מסרינן נפשין אקדושת השם. כי הא דרב אדא בר אהבה חזייה לההיא כותית דהות לבישא כרבלתא בשוקא, סבר דבת ישראל היא, קם קרעיה מינה; אגלאי מילתא דכותית היא, שיימוה בארבע מאה זוזי. אמר לה: מה שמך? אמרה ליה: מתון. אמר לה: מתון מתון ארבע מאה זוזי שויא.


ע"ש רש"י ובגליון מהערוך
נערך לאחרונה על ידי תם מה הוא אומר ב ה' נובמבר 21, 2019 1:00 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' נובמבר 21, 2019 12:50 pm

נראה מחכמי אימיר לפי הכתב כגון מרבני משפחת פלאג'י .
לפי הכתב מתאים לספר והוכיח אברהם.
אגב היו חסידים ואנשי מעשה בדור הקודם שנהגו כך וקשה לפרטם כדי שה"חכמים" דכאן לא יבזום.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 21, 2019 2:35 pm

ר' אוהב ציון, מסתמא כב' סבור שמן הראוי להתנהג כך הלכה למעשה ואפי' בימינו אנו, האין זאת?
ומן הסתם, אם הרב המצוטט כאן כתב כן על אשה בלי כיסוי ראש, ק''ו בבשק''ו שיש לנהוג כן באשה המכסה את ראשה בפאה נכרית, לשנאתה ולהוכיחה, לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא.
אל דאגה, לא אלמן ישראל, אפי' בדורינו השפל זכינו שישנם עוד מתי מעט יחידים אשר שתלם ה', "חסידים ואנשי מעשה", שאכן נוהגים ככל הנ''ל אף בימינו, ולעיתים גם נוהגים סלסול בעצמם ומהדרים בכך טובא למען ה' ולקנאת שמו. אשרי העם שככה לו.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי הגהמ » ה' נובמבר 21, 2019 4:34 pm

ר' אליהו הכהן מאזמיר?

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 21, 2019 6:38 pm

בספר מאה שערים מר' אליהו קפשאלי שער מ"ג כותב שאשה שלא מתנהגת כראוי יש להכותה. ראו בקובץ.
אך הרב תמה"א היקר, כך היה נהוג בימים קדמונים כאשר הרבה התיחסו לנשותיהם בפרט ולנשים בכלל כשפחות, אך היום מי שיתנהג כך יגרום לחילול ה', ואם אתה רואה אשה שלא מתנהגת כראוי ותגעור בה ותבזה אותה בפרהסיא תגרום יותר נזק מתועלת, בפרט שזה אולי אמור כאשר כל הנשים לבושות בצניעות ופה ושם אחת לא, אך היום אפילו ברחובות השכונות החרדיות לא כל הנשים לבושות בצניעות הדרושה (בפרט שמלה מעל לברכיים שזה כבר כמעט כהיתר)
קבצים מצורפים
Document 77.pdf
(1.71 MiB) הורד 231 פעמים

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' נובמבר 21, 2019 7:24 pm

זאב ערבות כתב:בספר מאה שערים מר' אליהו קפשאלי שער מ"ג כותב שאשה שלא מתנהגת כראוי יש להכותה. ראו בקובץ.


וכזאת בתשוה"ג. וכמדומה שהוא בפורום. (אולי מישהו יביא כאן לינק).

זאב ערבות כתב: אך הרב תמה"א היקר, כך היה נהוג בימים קדמונים כאשר הרבה התיחסו לנשותיהם בפרט ולנשים בכלל כשפחות, אך היום מי שיתנהג כך יגרום לחילול ה', ואם אתה רואה אשה שלא מתנהגת כראוי ותגעור בה ותבזה אותה בפרהסיא תגרום יותר נזק מתועלת, בפרט שזה אולי אמור כאשר כל הנשים לבושות בצניעות ופה ושם אחת לא, אך היום אפילו ברחובות השכונות החרדיות לא כל הנשים לבושות בצניעות הדרושה (בפרט שמלה מעל לברכיים שזה כבר כמעט כהיתר)
ובקשר לאשה, אוי לו למי שמכה היום את אשתו. אם זה המצב בביתו עדיף שיגרשה.


ח"ו אין כוונתי לנהוג כן למעשה... וראה לעיל בסוף הודעתי.
אדרבא היה לי זה לחידוש. ועל כן מצאתי לנכון להעלות זאת לפורום.

יש נידון אחר של הוכח תוכיח, וזה צריך להיות בדרך שלא תשא עליו חטא, וידועים דברי החזו"א שבזה"ז כמעט אין מי שיכול לקיים מצוה זו כראוי.

בעיקר דבריך שהתייחסו אל הנשים וכו', אם היית יודע מהיכן ציטטתי זאת, לא היית כותב זאת, כי דוקא הוא משבח שם מעלת הנשים, ועד כמה זכותן גדולה והשפעתן על חינוך הבנים וכו'. רק שבסוף דבריו הוא מתאונן על מצב הצניעות וכותב מה שהבאתי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' נובמבר 21, 2019 8:43 pm

פרנקל תאומים כתב:ר' אוהב ציון, מסתמא כב' סבור שמן הראוי להתנהג כך הלכה למעשה ואפי' בימינו אנו, האין זאת?
ומן הסתם, אם הרב המצוטט כאן כתב כן על אשה בלי כיסוי ראש, ק''ו בבשק''ו שיש לנהוג כן באשה המכסה את ראשה בפאה נכרית, לשנאתה ולהוכיחה, לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא.
אל דאגה, לא אלמן ישראל, אפי' בדורינו השפל זכינו שישנם עוד מתי מעט יחידים אשר שתלם ה', "חסידים ואנשי מעשה", שאכן נוהגים ככל הנ''ל אף בימינו, ולעיתים גם נוהגים סלסול בעצמם ומהדרים בכך טובא למען ה' ולקנאת שמו. אשרי העם שככה לו.

לא צריך בצעקות והכאות אפשר גם בנחת רוח.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ש' נובמבר 23, 2019 9:03 pm

הגהמ כתב:ר' אליהו הכהן מאזמיר?


לא

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' נובמבר 24, 2019 9:57 pm

בהיות שרבים דחקו בי באישי לדעת מקור הדברים,
הרי שמקור הדברים דלעיל הוא מספר קול יהודה למהר"י ישראל, דרוש ד' לשבה"ג, דף צ ע"א.

חיים שיש בהם
הודעות: 200
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » א' נובמבר 24, 2019 10:10 pm

ה"ה רבי חיים יהודה ישראל, רבה של רודוס.
ייש"כ.

חיים שיש בהם
הודעות: 200
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » א' נובמבר 24, 2019 10:34 pm

אכן, הספר אינו מצוי בכלל, ותיתי לי' להרב תמה"א על הפנינה הנדירה.

ברשותו של פותח האשכול אני מעלה צילום של הדף הרלוונטי.

קול יהודה ישראל, נדפס על ידי בן המחבר בשנת תקצב, מתאונן על פירצה בצניעות ברודוס יוון.PNG
קול יהודה ישראל, נדפס על ידי בן המחבר בשנת תקצב, מתאונן על פירצה בצניעות ברודוס יוון.PNG (1.6 MiB) נצפה 4375 פעמים

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 25, 2019 10:23 pm

ב"ה ישנם הדולים ומשקים מהפורום כידוע... אבל לא שיערתי שגם את זה יקחו כהלכה למעשה...

כבר לפני שבוע מישהו אמר לי שפורסם בעלון "גביע הכסף" הדברים הנ"ל, אלא שבאיזורי קצת קשה להשיג העלון הנ"ל, ועד שהשגתי הדוא"ל וכו', והרי הוא לפניכם.
ראו בדף הראשון בטור השני...

שאר תגובות על העלון הנ"ל, אין מקומם כאן, כי אם כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... A3#p382684
קבצים מצורפים
וישלח (1) (1).pdf
(6.04 MiB) הורד 315 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' פברואר 01, 2021 1:22 pm

מצאתי עוד משהו דומה...
בספר עטרת מנחם (אות יח דף ו ע"א), הובא על אדמו"ר רבי מנחם מענדל מרמינוב זצ"ל, שכאשר קבע מושבו בעיר רמינוב,
"ותהי ראשית עבודתו שמה לעזור בעד התלבושת הפרוצה על פי האופנה של אומות העולם, שכנראה החלה המספחת הזאת להתפשט עוד אז בגלילות הללו, והרבה לעבוד בזה לעשות סייגים וגדרים לכלות את הקוצים הללו מכרם ישראל. א', מפני האיסור דבחקותיהם לא תלכו. ב', שלא להמשיך את עיני העם שהננו יושבים בקרבו עלינו, לבל יביטו בעיני קנאה ומשטמה על בני ישראל. ובנות ישראל שבעיר רומנוב לא היו יוצאות בתכשיטין ובלבושי רקמה לרשות הרבים. פעם אתת השיא גביר אחד משם את בנו לעיר גדולה [ר"ל שהכלה הייתה מהעיר הגדולה ולא מרמינוב], ואחר הנישואין לקח את הזוג לביתו [בעיר רמינוב]. כלתו שהייתה מעיר גדולה, יצאה בלבושי מכלול. ויחר מאד הדבר הזה בעיני חסידי רבינו, על כי היא פורצת את גדר רבם הקדוש, ויצוו את הנערים לקרוא אחריה מלא. חותנה הגביר בשמעו את אשר קרה לכלתו, מיהר אל בית רבינו, והחל לדבר קשות, היתכן כזאת לאסור דבר אשר על פי תורה מצינו עוד שעזרא תיקן להם שיהיו רוכלין מחזרין בעיירות כדי שיהיו בנות ישראל מתקשטות. ויענהו רבינו, שוגה הנך בדמיינך כי ח"ו אני שתהיינה בנות ישראל מתנוולות, אדרבא תהיינה מתקשטות, כתיקון עזרא, אבל אך בביתן ובהיכלן. "כל כבודה בת מלך פנימה", אז "ממשבצות זהב לבושה", אבל בשווקים וברחובות "למה תתראו". ויפן הגביר וילך לו בכובד ראש"
עד כאן.

הנה גם כאן "ויצוו את הנערים לקרוא אחריה מלא", (לכאורה "מלא" הכוונה "הרבה פעמים").

אגב, עיין שם (דף ו ע"ג) כל התקנות בענייני צניעות הנשים שתיקן. ועוד עיין שם (אות קצט) שלא ימצא "תכשיטי הנשים המלבושים והכובעות הגבוהות ופאה נכרית".
ובמכתבו של אדמו"ר רמ"מ מרמינוב זצ"ל המובא שם (ד"ח סע"א) כתב "בזמנינו כל הרעות המעוררים על היהודים רח"ל, הוא רק מחמת יצר לב האדם, יטהו להנאה ותאוה לילך בחוקות העכו"ם ולבושי העכו"ם אשר נאסר עלינו, וכו', ויען כי גבה דרכי העם מדרכי ה', מתקרבים בחוקות העכו"ם, ועי"ז אש הקנאה על עמנו בני ישראל. ובפרט על הנשים הלובשות מלבושי הפריצות אשר כמעט לא ניכר בין נכריות לישראלית להבדיל".

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרשות נתונה לכל הרואה אותה לגעור בה ולבזותה ולהכלימה בפרהסיא!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 01, 2021 1:26 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:הנה גם כאן "ויצוו את הנערים לקרוא אחריה מלא", (לכאורה "מלא" הכוונה "הרבה פעמים").

זה מלשון הכתוב בירמיהו יב, ו (וראה ישעיהו לא, ד).


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים