דרומי כתב:ראה רש"י בפ' תבוא עה"פ "ארמי אובד אבי", ותבין.
הכתב והמכתב כתב:בעסקי בענין שמתי לב שחטאו של שאול היה אי הריגת עמלק, אי ההמתנה לשמואל, והריגת נוב עיר הכהנים.
ונזכר גם שבמיתתו נתכפר לו.
אבל לא מצאתי שכל מה שעשה כדי להרוג את דוד נחשב לו לחטא. האמנם כן?
אשמח למ"מ בענין
דמשק כתב:מהרש"א יומא כב:
חוות דעת כתב:הכתב והמכתב כתב:בעסקי בענין שמתי לב שחטאו של שאול היה אי הריגת עמלק, אי ההמתנה לשמואל, והריגת נוב עיר הכהנים.
ונזכר גם שבמיתתו נתכפר לו.
אבל לא מצאתי שכל מה שעשה כדי להרוג את דוד נחשב לו לחטא. האמנם כן?
אשמח למ"מ בענין
עי' סנהדרין כ." אמר רב יהודה אמר רב מפני מה נענש אבנר מפני שהיה לו למחות בשאול ולא מיחה" ופרש"י למחות בשאול - בהריגת נוב עיר הכהנים. אולם התוס הרא"ש שם פליג על רש"י דכן מיחה בו ע"ז אלא פי' דהיה לו למחות על רדיפתו את דוד עיי''ש, וא"כ מכ"ש ששאול נענש ע"ז ודו"ק.
ומדשתקי רבנן יש ללמוד דניחא להו בהכי.כדכד כתב:יתכן לומר שמבחינת שאול דוד היה מורד במלכות ולכן הותר לו להרגו.
שייף נפיק כתב:עיין בספר 'שאול בחיר ה' לר' לייב פרידמן
כלפי לייא?בתבונה כתב:גם הריגת נוב עיר הכוהנים היה ע"י דואג שהיה אביר הרועים אשר לשאול.
וכן השארת אגג היה ע"פ המדרש בהוראת דואג.
יל"ע שהרי דוד מתחילה לא פעל שום מרידה במלכות, אלא שהוא הכה את גלית, והנשים שרו לו על שהכה ברבבותיו, וכי מה הו"ל למיעבד. האם נלמד מכאן שיש היתר להרוג כל מי שמסכן את המלכות אפי' אם הוא עצמו אינו בגדר מורד?ביקורת תהיה כתב:ומדשתקי רבנן יש ללמוד דניחא להו בהכי.כדכד כתב:יתכן לומר שמבחינת שאול דוד היה מורד במלכות ולכן הותר לו להרגו.
עושה חדשות כתב:יל"ע שהרי דוד מתחילה לא פעל שום מרידה במלכות, אלא שהוא הכה את גלית, והנשים שרו לו על שהכה ברבבותיו, וכי מה הו"ל למיעבד. האם נלמד מכאן שיש היתר להרוג כל מי שמסכן את המלכות אפי' אם הוא עצמו אינו בגדר מורד?ביקורת תהיה כתב:ומדשתקי רבנן יש ללמוד דניחא להו בהכי.כדכד כתב:יתכן לומר שמבחינת שאול דוד היה מורד במלכות ולכן הותר לו להרגו.
עושה חדשות כתב:מהר"ץ חיות (תורת נביאים פרק ז) והנצי"ב (העמק שאלה קמב,ט) מבארים את גדר העונש של מורד במלכות, שהוא כמו 'רודף', כיון שבערעור ענין המלכות יסתכן כל העם. לפ"ז יש מקום לומר שאף המורד במלכות בשוגג (או אפי' באונס) חייב מיתה, וכן י"ל דספק מורד במלכות ג"כ חייב מיתה, (אם כ"ה הדין בספק רודף).
עזריאל ברגר כתב:שייף נפיק כתב:עיין בספר 'שאול בחיר ה' לר' לייב פרידמן
עברתי עתה בזריזות על חיבורו של מוח"ז [=מו"ח זקני, שבמשפחה אומרים שכתב את הספר עבור מחותנו מוח"ז ר' שאול ונקרט] ולא ראיתי שמתייחס לנקודה זו של האם נענש שאול על רדיפתו אחרי דוד, והאם זה נחשב לו לחטא, אבל מאריך בביאור הענין שה' גרם זאת לשאול, כמפורש בנביא וכו'.
לכאו' הכוונה לפי"ב.גם זו לטובה כתב:אשמח לקבל מ"מ מדוייק היכן דן בזה בספר.עזריאל ברגר כתב: . . מאריך בביאור הענין שה' גרם זאת לשאול, כמפורש בנביא וכו'.
גם זו לטובה כתב:עזריאל ברגר כתב:שייף נפיק כתב:עיין בספר 'שאול בחיר ה' לר' לייב פרידמן
עברתי עתה בזריזות על חיבורו של מוח"ז [=מו"ח זקני, שבמשפחה אומרים שכתב את הספר עבור מחותנו מוח"ז ר' שאול ונקרט] ולא ראיתי שמתייחס לנקודה זו של האם נענש שאול על רדיפתו אחרי דוד, והאם זה נחשב לו לחטא, אבל מאריך בביאור הענין שה' גרם זאת לשאול, כמפורש בנביא וכו'.
אשמח לקבל מ"מ מדוייק היכן דן בזה בספר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים