ומרים"ארי שבחבורה כתב:שתי תשובות נפלאות על כך תמצא בסדרת הספרים המופלאה של הגרא"ל היימן זצ"ל עה"ת "חקרי לב" - הראשונה ב"חקרי לב" בראשית (ישנו באוצר) מאמר ח' עמ' ס"ט-ע'.
מורה צדק כתב:יש כאן טעם אחד.
ארי שבחבורה כתב:שתי תשובות נפלאות על כך תמצא בסדרת הספרים המופלאה של הגרא"ל היימן זצ"ל עה"ת "חקרי לב" - הראשונה ב"חקרי לב" בראשית (ישנו באוצר) מאמר ז' עמ' ס"ט-ע', והשניה ב"חקרי לב" ויקרא (איננו באוצר לע"ע) מאמר ד' עמ' מ"ז.
בן צילת יוסף כתב:הגישה הזאת לחפש או להוסיף חטאים על חטאי אבותינו מעבר למה שנכתב בכתבי הקדש, או בחז"ל , או בקדמונים, נראית לי מיותרת ואולי אפילו פסולה
אפרקסתא דעניא כתב:שמעתי בשם החת"ס, שטעם הדבר שלא נכנסה לארץ, משום שהרי נסמכה פרשת מרגלים לפר' מרים, שראו עונשה ולא למדו מוסר וכו'. ולפ"ז יש תביעה מסוימת על מרים, שמכיון שלא למדו ממנה מוסר, הרי אדרבא, חלק מהקלקול של המרגלים נגרם על ידי חטאה שהחלה בדיבור לה"ר. ולפ"ז מובן שלא נכנסה לארץ, שהייתה עליה תביעה דקה מן הדקה הקשורה לחטא המרגלים, ודו"ק.
ולכל השואלים: כן שמעתי בע"פ מת"ח חשוב, ולא אדע מקומו, ואף לשאלהו לא אוכל לע"ע.
יאיר כתב:במדרש אספה איתא דהיתה שוה לאהרן ומשה בגדולה ולא ראוי שימותו לפניה ותכנס לארץ.
יאיר כתב:וכעת פחות קשה.
דניאל כתב:יאיר כתב:וכעת פחות קשה.
כוונתך שהמדרש סובר כמ"ד שאף משה ואהרן מתו בעטיו של נחש ולא בחטאם?
יאיר כתב:גם אם מתו בחטאם, כיון שהיה גלוי וידוע לפניו שלא יכנסו לארץ וימותו קודם, לכן לקח הנביאה לפניכן.
אברהם כתב:האם נמצא בדברי חז"ל או הראשונים טעם למה מתה מרים?
עזרה כתב:אי אפשר לומר שרק אלו שחטאו בחטא העגל מתו במדבר שהרי כל אלו שחטאו בפועל נהרגו, אם זה בסייף אם זה שהשקו אותם במי האפר וכו' ואלו שמתו מחמת העגל לא חטאו כלל בעגל אלא נתפסו בעוון הדור.
ועל שבט לוי אם חטאו במרגלים יש בזה מחלוקת ראשונים ודעת רש"י כמה פעמים שלא היו בחטא המרגלים וכפי שכתב בפרשת שלח בזה"ל "להוציא שבטו של לוי שאין פקודיהם מבן עשרים".
ויש ראשונים שכתבו שגם הם היו בחטא המרגלים ולפי"ז לכאו' גם על שבט לוי נגזרה הגזירה ומרים בכללן. ויש להאריך בזה טובא.
כתונת_פסים כתב:שנתיים טרם הגיעו לא"י
דניאל כתב:כתונת_פסים כתב:שנתיים טרם הגיעו לא"י
על מה אתה מדבר?
כתונת_פסים כתב:דניאל כתב:כתונת_פסים כתב:שנתיים טרם הגיעו לא"י
על מה אתה מדבר?
וזה לשונו הק' של רש"י.
ותקצר נפש העם בדרך. בטורח הדרך, שהוקשה להם, אמרו, עכשיו היינו קרובים להכנס לארץ ואנו חוזרים לאחורינו, כך חזרו אבותינו ונשתהו שלשים ושמנה שנה עד היום,
כתונת_פסים כתב:אם הבנתי נכון את כוונתו של אברהם, נראה לי שכוונתו לשאול מדוע אצל אהרן אמרו טעם מדוע מת מול ארץ אדום, שנתיים טרם הגיעו לא"י, משמע שלא יתכן שהצדיק ימות אם לא שהדור גרם לזה, ה"ה היה להם לפרש מדוע מתה מרים, כלומר, איזה חטא חטאו עתה ישראל שנלקחה מהם מרים הנביאה.
עזרה כתב:אברהם כתב:האם נמצא בדברי חז"ל או הראשונים טעם למה מתה מרים?
רב אברהם לא השכלתי הבין את השאלה מדוע שלא תמות מרים, והרי מבני עשרים עד ששים מתו כל הדור ההוא - ואם כוונתך לשאול מדוע מתה שהרי הייתה משבט לוי האם משבט לוי לא מתו.
דניאל כתב:מגיע לך מכות! כוונת רש"י ל38 שנה מאז שילוח המרגלים שהיה בשנה השניה.
עזרה כתב:אברהם כתב:האם נמצא בדברי חז"ל או הראשונים טעם למה מתה מרים?
רב אברהם לא השכלתי הבין את השאלה מדוע שלא תמות מרים, והרי מבני עשרים עד ששים מתו כל הדור ההוא - ואם כוונתך לשאול מדוע מתה שהרי הייתה משבט לוי האם משבט לוי לא מתו.
הכהן כתב:ובשנת ארבעים שנה עשו ולמחר עמדו כולן חיים וכיון שראו כך תמהו ואמרו שמא טעינו בחשבון החדש חזרו ושכבו בקבריהן בלילות עד ליל חמשה עשר וכיון שראו שנתמלאה הלבנה בט''ו ולא מת אחד מהם ידעו שחשבון חדש מכוון וכבר מ' שנה של גזרה נשלמו קבעו אותו הדור לאותו היום יו''ט: -רש"י תענית ל ב)
(לא באתי להתווכח עם קודמי אלא לעשות סדר).
כתונת_פסים כתב:הכהן כתב:ובשנת ארבעים שנה עשו ולמחר עמדו כולן חיים וכיון שראו כך תמהו ואמרו שמא טעינו בחשבון החדש חזרו ושכבו בקבריהן בלילות עד ליל חמשה עשר וכיון שראו שנתמלאה הלבנה בט''ו ולא מת אחד מהם ידעו שחשבון חדש מכוון וכבר מ' שנה של גזרה נשלמו קבעו אותו הדור לאותו היום יו''ט: -רש"י תענית ל ב)
(לא באתי להתווכח עם קודמי אלא לעשות סדר).
פשוט אצלי שכוונת רש"י בשנת ארבעים לצאתם ממצרים, כלומר, שנת השלושים ותשעה מאז חטא המרגלים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 414 אורחים