יוצא פוניבז' כתב:ברור שאי"ז הפשטות, והמקילים סומכים בעיקר על עצלותם.
יוצא פוניבז' כתב:ברור שאי"ז הפשטות, והמקילים סומכים בעיקר על עצלותם.
עזריאל ברגר כתב:יוצא פוניבז' כתב:ברור שאי"ז הפשטות, והמקילים סומכים בעיקר על עצלותם.
כנראה שכת"ר למד את כל דברי המקילים, ובכל זאת הגיע למסקנה שאין זו אלא עצלות...
ולא ניסה ללמד זכות, שאולי לא רוצים להחמיר חומרא דאתי לידי קולא (כגון מצד ביטול תורה, או מצד מנהג ישראל שלא להאריך בהנחת תפילין שדורשים גוף נקי, ואולי עוד טעמים).
יש מתעצלים וקורים קריאת שמע לבד שלא יעבור זמנה ואח"כ ישנים, והם טועים, כי הם קורים קריאת שמע בלא תפילין והם מעידים עדות שקר בעצמם כמו שאמרו חז"ל:
עזריאל ברגר כתב:והרי קיי"ל שמביא אדם זבחו היום ונסכיו לאחר זמן!
וכך גם בק"ש ותפילין, שיכול לקרוא שמע בזמנה, ולהניח תפילין לאחר מכן.
צביב כתב:
בגמרא בברכות יד ע''ב מח' עולא ורבי יוחנן.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ולכן בשעת הדחק וכדומה יכול לסמוך על כל האחרונים הנ"ל, שאפילו אם קורא פרשת שמע או יותר, אינו צריך להניח תפילין תחלה. והרי זה כמבואר. (ילקוט יוסף סי' ס"א אות יג).
עזריאל ברגר כתב:כנראה יש לתלות במחלוקת הידועה, האם תפילין מצוותם כל היום...או שמ"ע דתפילין היא להניחם פעם אחת בכל יום
עזריאל ברגר כתב:(והמנהג הנפוץ שלא לחשוש לזה בקרה"ת ד"קדש לי כל בכור" בחוהמ"פ).
עזריאל ברגר כתב:תפילין מצוותם כל היום, אלא שרק בזמן התפילה אנו מניחים משום שדורשים גוף נקי (וצ"ע מדוע לא מניחים במנחה, ובמוסף דר"ח וכיו"ב)?
האריכו בזה בריבוי ספרים. כמדומני שראיתי אריכות דברים בספרו של רבי אשר וייס או מישהו אחר מגדולי דורנו.הפשטן כתב:עזריאל ברגר כתב:כנראה יש לתלות במחלוקת הידועה, האם תפילין מצוותם כל היום...או שמ"ע דתפילין היא להניחם פעם אחת בכל יום
לגבי השאלה האם מצוות הנחת תפילין היא כל היום, ידועה לי בזה הסתפקותו של הפרי מגדים (א"א סי' לז ס"ק ב), אבל האם "ידועה" בזה גם "מחלוקת"? מי הוא זה הסובר שמצוות הנחתם היא פעם אחת ביום?
כמובן דיברתי על המניחים תפילין בחוה"מ, ולא על הקוראים פרשיות התפילין בימים שאינם זמן תפילין (למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה).הפשטן כתב:עזריאל ברגר כתב:(והמנהג הנפוץ שלא לחשוש לזה בקרה"ת ד"קדש לי כל בכור" בחוהמ"פ).
למה הזכרת דווקא את קרה"ת דחוהמ"פ, ולא את ק"ש גופא שלפני תפילת י"ח דחוהמ"פ, ואף לא את קרה"ת בשבת של פרשת בא (הכוללת את קריאת קדש לי)? לכאו', אם מלכתחילה אין חשש שם - אז גם לא כאן לגבי קרה"ת דחוהמ"פ...
לכאורה ערבית היא זמן שלא ראוי להניח בו תפילין, וכעין לילה.הפשטן כתב:עזריאל ברגר כתב:תפילין מצוותם כל היום, אלא שרק בזמן התפילה אנו מניחים משום שדורשים גוף נקי (וצ"ע מדוע לא מניחים במנחה, ובמוסף דר"ח וכיו"ב)?
אי נקטינן דתפילין מצוותם כל היום (ובלבד שהגוף נקי), אז תמיהתך על מנחה ומוסף ר"ח - היא תמיהה רק לגבי ביטול מ"ע, וא"כ היא תמיהה יותר חלשה מזו של פותח האשכול אשר באופן טבעי מעוררת - לא רק את בעיית ביטול מצוות עשה - אלא גם את בעיית עדות שקר.
ומ"מ מקום עד שאתה מציג - לצד תמיהת פותח האשכול - את תמיהתך (היותר חלשה כאמור), לכאו' יכולת להציג לצד תמיהת פותח האשכול - תמיהה ששקולה בעוצמתה לתמיהתו - לגבי מי שמתפלל ערבית אחרי פלג המנחה ולפני השקיעה.
עזריאל ברגר כתב:האריכו בזה בריבוי ספרים. כמדומני שראיתי אריכות דברים בספרו של רבי אשר וייס או מישהו אחר מגדולי דורנו.
עזריאל ברגר כתב:כמובן דיברתי על המניחים תפילין בחוה"מ, ולא על הקוראים פרשיות התפילין בימים שאינם זמן תפילין (למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה).
עזריאל ברגר כתב:לכאורה ערבית היא זמן שלא ראוי להניח בו תפילין, וכעין לילה.
עזריאל ברגר כתב:כנראה יש לתלות במחלוקת הידועה, האם תפילין מצוותם כל היום, אלא שרק בזמן התפילה אנו מניחים משום שדורשים גוף נקי (וצ"ע מדוע לא מניחים במנחה
עזריאל ברגר כתב:לא כתבתי שמפלג המנחה אינו זמן תפילין, אלא שתפילת ערבית ותפילין זה כעין תרתי דסתרי.
עזריאל ברגר כתב:מנהג רוב המניחים כמה זוגות תפילין, שקוראים ק"ש בכל אחד ואחד מהם. ואת"ל שהקורא את שמע בלא תפילין בראשו בעת הקריאה ה"ה כמעיד עדות שקר - נמצא שממ"נ יהודים אלו הם כמעידי עדות שקר רח"ל! אלא ודאי שאיננו חוששים לסברא זו!
הפשטן כתב: אם אתה טורח לציין שלא כתבת שמפלג המנחה אינו זמן תפילין, משמע שאתה בא לרמוז שדבריך עומדים גם אם נניח שזמן תפילין הוא עד השקיעה, ואם כך אז זה רק מחזק את התמיהה שהעליתי: מדוע הנוהגים להתפלל ערבית מפלג המנחה לפני השקיעה - אינם מניחים תפילין כשקוראים את שמע בזמן תפילין.
בברכה המשולשת כתב:הפשטן כתב: אם אתה טורח לציין שלא כתבת שמפלג המנחה אינו זמן תפילין, משמע שאתה בא לרמוז שדבריך עומדים גם אם נניח שזמן תפילין הוא עד השקיעה, ואם כך אז זה רק מחזק את התמיהה שהעליתי: מדוע הנוהגים להתפלל ערבית מפלג המנחה לפני השקיעה - אינם מניחים תפילין כשקוראים את שמע בזמן תפילין.
כמנהג הגאונים? (וכמדומני שיש הנוהגים כך עד היום במוצאי תעניות)
הפשטן כתב:בברכה המשולשת כתב:הפשטן כתב: אם אתה טורח לציין שלא כתבת שמפלג המנחה אינו זמן תפילין, משמע שאתה בא לרמוז שדבריך עומדים גם אם נניח שזמן תפילין הוא עד השקיעה, ואם כך אז זה רק מחזק את התמיהה שהעליתי: מדוע הנוהגים להתפלל ערבית מפלג המנחה לפני השקיעה - אינם מניחים תפילין כשקוראים את שמע בזמן תפילין.
כמנהג הגאונים? (וכמדומני שיש הנוהגים כך עד היום במוצאי תעניות)
אה"נ, מדוע אינם נוהגים כמנהג הגאונים, ובמקום זה - לכאו' נכנסים לחשש של עדות שקר כשקוראים "וקשרתם" ואינם קושרים (אני חוזר ומדגיש שכל תמיהותיי כאן הם להתלמד בעלמא לא להלכה ולא למעשה).
בברכה המשולשת כתב:הפשטן כתב:בברכה המשולשת כתב:הפשטן כתב: אם אתה טורח לציין שלא כתבת שמפלג המנחה אינו זמן תפילין, משמע שאתה בא לרמוז שדבריך עומדים גם אם נניח שזמן תפילין הוא עד השקיעה, ואם כך אז זה רק מחזק את התמיהה שהעליתי: מדוע הנוהגים להתפלל ערבית מפלג המנחה לפני השקיעה - אינם מניחים תפילין כשקוראים את שמע בזמן תפילין.
כמנהג הגאונים? (וכמדומני שיש הנוהגים כך עד היום במוצאי תעניות)
אה"נ, מדוע אינם נוהגים כמנהג הגאונים, ובמקום זה - לכאו' נכנסים לחשש של עדות שקר כשקוראים "וקשרתם" ואינם קושרים (אני חוזר ומדגיש שכל תמיהותיי כאן הם להתלמד בעלמא לא להלכה ולא למעשה).
כי התפיסה הרווחת אצל רבים מאוד (ומקורה בשיטת מקצת ראשונים) שהנחת תפילין שייכת רק לתפילת שחרית.
ואילו הנוהגים להניח תפילין כל היום בדר"כ אינם מתפללים ערבית מפלג המנחה אלא אחרי צה"כ.
ואם הכוונה בשאלה היא לאותם מהמקובלים המתפללים ערבית לפני השקיעה ואז מקפידים לחלוץ את התפילין מיד בסיום מנחה, זה ע"פ סוד. (על אותם מההמקובלים הנוהגים להתפלל ערבית מיד בשקיעה אין קושיא בזה, כמובן)
הפשטן כתב:בברכה המשולשת כתב:הפשטן כתב:בברכה המשולשת כתב:הפשטן כתב: אם אתה טורח לציין שלא כתבת שמפלג המנחה אינו זמן תפילין, משמע שאתה בא לרמוז שדבריך עומדים גם אם נניח שזמן תפילין הוא עד השקיעה, ואם כך אז זה רק מחזק את התמיהה שהעליתי: מדוע הנוהגים להתפלל ערבית מפלג המנחה לפני השקיעה - אינם מניחים תפילין כשקוראים את שמע בזמן תפילין.
כמנהג הגאונים? (וכמדומני שיש הנוהגים כך עד היום במוצאי תעניות)
אה"נ, מדוע אינם נוהגים כמנהג הגאונים, ובמקום זה - לכאו' נכנסים לחשש של עדות שקר כשקוראים "וקשרתם" ואינם קושרים (אני חוזר ומדגיש שכל תמיהותיי כאן הם להתלמד בעלמא לא להלכה ולא למעשה).
כי התפיסה הרווחת אצל רבים מאוד (ומקורה בשיטת מקצת ראשונים) שהנחת תפילין שייכת רק לתפילת שחרית.
ואילו הנוהגים להניח תפילין כל היום בדר"כ אינם מתפללים ערבית מפלג המנחה אלא אחרי צה"כ.
ואם הכוונה בשאלה היא לאותם מהמקובלים המתפללים ערבית לפני השקיעה ואז מקפידים לחלוץ את התפילין מיד בסיום מנחה, זה ע"פ סוד. (על אותם מההמקובלים הנוהגים להתפלל ערבית מיד בשקיעה אין קושיא בזה, כמובן)
המנהג הקיים כיום להקל להתפלל ערבית לפני השקיעה, קיים לא רק אצל המקובלים, אלא גם אצל סתם עמך (אמנם רק מיעוט), וכמובא גם בשו"ע דש"ד למעבד הכי.
עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:כנראה יש לתלות במחלוקת הידועה, האם תפילין מצוותם כל היום . . או שמ"ע דתפילין היא להניחם פעם אחת בכל יום
האריכו בזה בריבוי ספרים. כמדומני שראיתי אריכות דברים בספרו של רבי אשר וייס או מישהו אחר מגדולי דורנו.
לבי במערב כתב:עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:כנראה יש לתלות במחלוקת הידועה, האם תפילין מצוותם כל היום . . או שמ"ע דתפילין היא להניחם פעם אחת בכל יום
האריכו בזה בריבוי ספרים. כמדומני שראיתי אריכות דברים בספרו של רבי אשר וייס או מישהו אחר מגדולי דורנו.[/quote
'מנחת אשר' צורף כאן (וראה כללות הדיון באשכול שם).
עזריאל ברגר כתב:כנראה יש לתלות במחלוקת הידועה, האם תפילין מצוותם כל היום..
אבל להאומרים שעיקר מצוותם היא להניחם פעם אחת ביום - מה לי אם יניחם יותר מאוחר?
עזריאל ברגר כתב:...ע"פ מארז"ל שהקורא את שמע בלא תפילין כמקריב זבח בלי נסכים.
והרי קיי"ל שמביא אדם זבחו היום ונסכיו לאחר זמן!...
לגבי מי שמתפלל ערבית אחרי פלג המנחה ולפני השקיעה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים