הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' פברואר 02, 2019 11:56 pm
שמות כב כה-כו – אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ, כִּי הִיא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִיא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ – יש להקשות, מדוע בתחילה מדברת התורה על "שלמת רעך", ואח"כ היא כותבת "שמלתו לעורו", מדוע שינתה משלמה לשמלה? עוד קשה, מדוע נכתב כאן כסותה, וקוראים כסותו? מדוע לא נכתב מראש "כסותו"?
מבאר הג"ר עזרא אלטשולר זצ"ל, מחבר הספר "תקנת עזרא", ע"פ המסופר בגמרא במסכת נדרים, שרבי יהודה היה עני מרוד, עד כדי כך שלא היה לו ולאשתו אלא גלימה אחת. כאשר הייתה אשתו יוצאת לשוק לקניות, הייתה לובשת את הגלימה, וכשהייתה חוזרת הביתה היה רבי יהודה לובש את אותה גלימה ויוצא לבית הכנסת להתפלל. רבי יהודה כה שמח בגלימה זו, עד כדי כך שברך עליה "ברוך שעטני מעיל"!
והנה, ישנו הבדל בין שלמה לשמלה. שלמה היא פשוטה, בלה ומרוטה. כך מצינו אצל הגבעונים: "וּשְׂלָמוֹת בָּלוֹת עֲלֵיהֶם". לעומת זאת, שמלה היא חשובה, נאה ומכובדת, וכך מצינו ביוסף, שנתן לאחיו "חֲלִפוֹת שְׂמָלֹת".
מעתה מובן שינוי הלשון כאן. התורה דנה כאן באדם עני, דוגמת רבי יהודה, שממשכן אצל בעל חובו את גלימתו – "אם חבול תחבול שלמת רעך" – גלימתו הדלה והבלה. מדוע עליך להשיב לו את הגלימה? כי היא כסותה / כסותו לבדה. מרוב עניותם אין להם אלא גלימה אחת, והיא משמשת אותם בתור כסות גם לה וגם לו. לכן נכתב כסותה ונקרא כסותו. ומדוע להשיב? כי היא שמלתו לעורו. בעניותו הוא כל כך מעריך ומחשיב בגד יחידי זה, שהיא בעיניו כשמלה מכובדת, והוא אף מברך עליו בשמחה, כגביר שמברך על שמלתו ההדורה. לכן אל תזלזל בבגד זה ותחשוב שאין עליך לטרוח בהשבתו, אלא עשה כנאמר בפרשת כי תצא, "השב תשיב לו את העבוט כבוא השמש, ושכב בשלמתו וברכך", שלמתו - מבחינתך, אך שמלתו - מבחינתו!