מעט דבש כתב:תנ"ך קורן אינו מייצג את כתר ארם צובה, ולא מתיימר לייצג.
השאלה אמורה להיות מה ההבדל בין התנ"ך של ברויאר (מהדורת מוסד הר"ק / חורב / כתר ירושלים) לבין מקראות גדולות הכתר של מנחם כהן.
הכתיב, הניקוד והטעמים... הם מתאימים כמעט תמיד לנוסח הכתר...
אולם יש עניינים שונים שלא היתה בהם מסורת ברורה ואחידה בכתבי היד; כגון התיבות המורכבות, האותיות הגדולות והקטנות, שיטת הניקוד של שם תיבה שיש בה הבדל בין קרי ובין כתיב, מקום המתיגה (=קדמא) בתיבת זקף קטן, שני הסימנים של רביע מוגרש ועולה ויורד, מקף בתיבה מוטעמת. בעניינים אלה השתדלתי לשמור על עקיבות והכרעתי על פי שיקולים שונים, ביניהם: המנהג המקובל על הכתר, המנהג המקובל היום, או הכרעת מנחת שי. וראה גם את האמור לעיל בתיאור נוסח התורה על חטף באות לא גרונית, ניקוד שם הויה, הערה על הבדל בין קרי ובין כתיב, סימון תרי פשטין בתיבה המוטעמת מלעיל.
השיטה הבסיסית לקביעת הנוסח במהדורה זו דומה לזו של הרב מרדכי ברויאר ז"ל, ול"מקראות גדולות הכתר", שכל אחת מהן קרובה מאוד לחברתהּ. למרות הרושם שאפשר לקבל מתוך קריאת המבואות והמאמרים שנכתבו עליהן, השינויים הזעירים ביניהן כמעט נטולי חשיבות לקורא וללומד. שתיהן פועלות לרוב לפי מסקנותיו המקוריות של פרופ' ישראל ייבין ז"ל לגבי שחזור הניקוד והטעמים בכתר ארם צובה (במקומות שהוא חסר), ולפי מסקנותיו של ברויאר עצמו לגבי שחזור נוסח האותיות. לכן, ברמה של קביעת הנוסח, יש מעט מאוד שינויים ביניהן בכל התנ"ך. לגבי מדיניות העריכה, ולגבי התאמת הנוסח לצורכי הקורא, יש ביניהן שינויים קצת יותר משמעותיים (אבל עדיין קטנים).
הבאתי את המחלוקות בעניינים אלה ברשימת "הנוסח ומקורותיו" הכתובה לפני פירוש "דעת מקרא" לכל אחד מספרי המקרא. שם יוכל המעיין למצוא את מקורו של הנוסח שנתקבל במהדורה זו, ואת השיטות החולקות ומקורותיהן.
וכבר קדמתי לך כי בכל מקום שהגמ' או המדרש חולק על המסורת בחסרו' ויתירות אנו הולכים אחר המסורת
עקבי כתב:האם תנ"ך חורב מסמן שוא נע\נח
עקבי כתב:איזה מהדורא?
גם דר' כהן קיבל (אולי בטעות) חלק מהכרעותיו של ברויאר דלא ככתר (כגון "אלהן" חסר בפסוק "בטרם תבוא אליהן במילדת וילדו" בעוד שבכתר היה כתוב "אליהן" מלא).סליחות בשם ויקיפדיה כתב:כהן הקפיד לעקוב אחרי הכתר בכל עניין, גדול כקטן,
מן הסתם כתב:איז נאך דא צו באקומען אין אמעריקע איינס פון די דערמאנטע מהדורות פון דעם אשכול? נישט קיין חילוק וועלכע. ייש”כ למפרע.
עניו כמשה כתב:איז נאך דא צו באקומען אין אמעריקע איינס פון די דערמאנטע מהדורות פון דעם אשכול? נישט קיין חילוק וועלכע. ייש”כ למפרע.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 299 אורחים