ברוך שאמר כתב:גם אם על השאלה "מדוע" אין עדיין תשובה שלמה. אבל מתוך קושיייתו השניה מיושבת השאלה הראשונה, דייקא משום שלא יכל לצאת, משום כך שלח את העופות לתור ברחבי העולם מה מצב המים, אבל מחלון התיבה (גם למ"ד שצוהר היינו חלון) לא יכל לראות זולת השטח שמול החלון בלבד.
ארי שבחבורה כתב:והערתך יפה עוד פחות.
מכל מקום, יישר כח.
ארי שבחבורה כתב:נו נו...
ואוסיף כאן שאלה נוספת בפרשת השבוע:
כתיב (בראשית ז,ו) "ונח בן שש-מאות שנה והמבול היה מים על הארץ", וכתיב (שם ח,יג) "ויהי באחת ושש מאות שנה... חרבו המים מעל פני האדמה" - הרי להדיא שגילו של נח לאחר המבול היה שש-מאות ואחת שנים. והנה, להלן (ט,כח) כתיב "ויחי נח אחר המבול שלוש מאות שנה וחמשים שנה" - נמצא אם כן שגילו של נח בעת פטירתו היה תשע-מאות חמישים ואחת שנים. דא עקא, שהתורה מסיימת (שם פסוק כ"ט) - "ויהי כל ימי נח תשע-מאות שנה וחמשים שנה וימות", וכאן הבן שואל - לאן נעלמה שנת 'אחת ושש-מאות שנה' מחייו של נח?
אשמח לשמוע את דעתכם בענין זה כמו גם לענין השאלה השניה ששאלתי לעיל שעדיין לא קיבלתי עליה כל תשובה.
כל טוב.
אוצר החכמה כתב: אולי בפשוטו הכוונה אחר המבול אחר תחילת המבול, ולא אחר צאתו מן התיבה, ושנת המבול נכללת באותם 350 שנה.
ארי שבחבורה כתב:אוצר החכמה כתב: אולי בפשוטו הכוונה אחר המבול אחר תחילת המבול, ולא אחר צאתו מן התיבה, ושנת המבול נכללת באותם 350 שנה.
אינני מבין כיצד אפשר לפרש כן, וכי גם מקראות כגון "ויהי אחרי המגיפה" (במדבר כו,א) או "ויהי אחר הדברים האלה" (בראשית כב,א ועוד) נפרש באופן זה - אחרי תחילת המגיפה ואחרי תחילת הדברים האלה?...
יאיר כתב:נח אכן היה בתיבה שנה שלימה. (המבול עצמו היה פחות משנה).
אך מה שכתוב "באחת ושש מאות שנה וכו'" לאו 601 שנה שלימות אלא 600 וחצי וכן "ויחי נח אחר המבול שלוש מאות שנה וחמשים שנה" לאו 350 שנה אלא 259 וחצי (לדוגמא).
אוצר החכמה כתב:ארי שבחבורה כתב:אוצר החכמה כתב: אולי בפשוטו הכוונה אחר המבול אחר תחילת המבול, ולא אחר צאתו מן התיבה, ושנת המבול נכללת באותם 350 שנה.
אינני מבין כיצד אפשר לפרש כן, וכי גם מקראות כגון "ויהי אחרי המגיפה" (במדבר כו,א) או "ויהי אחר הדברים האלה" (בראשית כב,א ועוד) נפרש באופן זה - אחרי תחילת המגיפה ואחרי תחילת הדברים האלה?...
המבול היה 40 יום כמו שכתוב ויהי המבול ארבעים יום על הארץ וכשמדברים בשנים זה לא מזיז שנה לחשבון
אני מסכים שאילו לא היתה קושיה היינו אומרים שמסתמא הכוונה אחר תום כל שנת המבול והשהייה בתיבה, אבל אפשר גם לומר אחרת כדי שלא יקשה.
עט סופר כתב: ומלבד זאת בעלי החיים לכאורה לא היו באיסור, משום שאם כן לא היה נח מוציא את העורב והיונה. [לגבי העורב ניתן לתרץ שהיא נולדה בתיבה, ולכן אינה בכלל הציווי בא, וממילא אינה בכלל האיסור. וכן ראיתי באיזה מקום לגבי קושיא אחרת, אך נשאר ראיה מן היונה]. ואילו היה מתעכב ציווי ה' היה מוציא את בעלי החיים לחופשי.
עט סופר כתב:ומלבד זאת הגם שכל התיבה היתה מעשה ניסים, נח עשה השתדלות הראויה, אך בפועל חיכה עד שהורה לו ה' לצאת.
עט סופר כתב:הבנתי תמיד שלנח היה חשוב לדעת על מה להתפלל, אם שירדו המים, אם לבקש רשות לצאת.
מגיב_בעלמא כתב:ולא הבנתי מניין לך שהיה אסור עליו להוציא את החיות עד בא ציוויו של ה?
ושפיר יש לומר שרצה נח לדעת הקלו המים כדי להוציא את החיות. ע"ז ק"ק דא"כ אמאי לא הוציאם כבר כשיכל (ושמא את העורב והיונה יכל להוציא בלי שום היתר מיוחד משום שהיא מעופפת משא"כ שאר בעה"ח).
ככלל קושייתך אינה מובנת כלל ועיקר.
שהרי גם אם לא הורשה נח לצאת עד בא דבר השם מכל מקום מותר לו לנח להתעניין בשלום העולם, וכי באת ללמד את נח מוסר להיות כמו רבי אליהו לופיאן ז"ל שלא סיבב את ראשו לבדוק אם הגיע האוטובוס.
וגם לשיטתך.
מדוע אינך מתרץ פשוט שידע נח שלא שם אותו השם בכלא התיבה על לא עוול בכפו, והכניסה והיציאה אל התיבה ומן התיבה במים תליא מילתא, וכיון שכך, היה מתעניין נח בשלום המים כדי לדעת אם מתקרב הרגע אשר השם יתיר לו לצאת אל העולם החופשי.
האם כוונתך שנח שלח את היונה רק כדי לדעת עוד כמה זמן בערך יצטרך לשהות בתיבה? (אך בכל אופן חיכה לציווי ה')
מגיב_בעלמא כתב:באמת שיש לתרץ בעוד כמה אופנים.
שהיה יכול לצאת ולהוציאם רק על הרי אררט ונח המתין לעזרת השם כדי שיוכל להגיע לכל מקום שהוא מעל גבי הגלובוס
וכפי המבואר בחז"ל שנח הקריב ועשה את המזבח בהר המוריה ולפי"ז כנראה שרק בעזרת השם ועל ידי ציוויו הצליח להגיע להר המוריה. ואילו היה יוצא מעצמו אפשר שהיה נשאר תקוע הוא וכל החיה אשר אתו אי שם בהררי אררט ברוסיה.
ויש לתרץ בעוד כמה אנפין אך לדעתי הענייה אין הקושיא גדולה כל כך.
ארי שבחבורה כתב:"
א. מדוע הוצרך נח לשלח את העורב והיונה על מנת לברר "הקלו המים מעל פני האדמה" כאשר היה באפשרותו להסתכל בעצמו מבעד ל"חלון התיבה אשר עשה" השוכנת כעת במרומי הרי אררט על מרחבי הארץ הפרושה מתחתיו ולברר זאת?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים